maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Marko Mälkiä - 10.05.2005, 19:34:16

Otsikko: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Marko Mälkiä - 10.05.2005, 19:34:16
Tallinnan-liikenteen kasvavat matkustajamäärät ovat johtaneet tarpeeseen laajentaa Länsiterminaalia. Oma vaikutuksensa on myös ensi keväänä liikennöintinsä aloittavalla Tallinkin uudella lautalla ja lisäätyvillä pika-alusvuoroilla. Ohessa Helsingin Sanomien tulkinta uutisesta ja linkki Helsingin sataman tiedotteeseen.

Tallinnan liikenteelle uusi matkustajahalli

HELSINKI. Tallinnan liikenteeseen keskittynyttä Länsiterminaalia laajennetaan Helsingin Jätkäsaaressa. Alueelle tulee uusi, hehtaarin kokoinen matkustajahalli ja uusi maihinnoususilta.
      Laajennukselle on tarvetta, sillä terminaalin matkustajamäärät ovat jatkuvasti kasvaneet. Lisäksi Tallinnan liikenteeseen tulee kesällä vielä yksi uusi alus.
      Hankkeen arvioidaan maksavan 3,8 miljoonaa euroa.


http://www.hel.fi/port/ajankohtaista/uutiset2005/lansiterminaali.htm

HS:n uutisessa on pahoja asiavirheitä: lehti on kymmenkertaistanut laajennuksen pinta-alan ja jättää mainitsematta kokonaan uudesta laivasta, jonka 2800 henkilön matkustajamäärä jo viimeistään tukkisi terminaalin. Nytkin on ahdasta Romantikan ollessa täysi.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kenny Leong - 10.05.2005, 23:38:20
Tämäpä on hyvä uutinen :thumb: mieluusti sitä on aina lähtenytkin Tallinnaan mutta sitten tulee heti mieleen se terminaalin ahdistava tungos kuin jollakin intialaisella torilla saati se ainainen jonottaminen passintarkastuksessa <tuohon tuskin muutosta tulee että nopeutuisi.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Janne Heiskanen - 11.05.2005, 13:32:28
Lisäksi kesällä tulee yksi uusi alus?
Ai mitä hä... tarkoittiko tuo AE 4:sta?
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 11.05.2005, 14:27:41
Sitäpä hyvinkin. Neljä AutoExpressiä, Meloodia, Romantika ja Nordlandia on Länsiterminaalin operoiva aluskanta.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 11.05.2005, 14:56:00
Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 10.05.2005, 23:38:20
...saati se ainainen jonottaminen passintarkastuksessa <tuohon tuskin muutosta tulee että nopeutuisi.

Tuo passintarkastukseen jonottaminen todella ottaa päähän, varsinkin kun tuolla viimeisimmällä matkallani piti tehdä tuo passintarkastus 8 kertaa  :) tosin Autoexpressin ollessa aika tyhjä, ja samoin Regina Baltican matkustajamäärän vähyys helpotti passintarkastuksen ruuhkaa.

Romantikalle pääsee nykyään Tallinnan päässä jo paria tuntia ennen lähtöä sisään, joka helpottaa todella paljon passintarkastusta. Tallinnassa päästiin suoraan laivaan, kun missään ei ollut jonoja. Helsingissä se ei ole tietenkään mahdollista kun kääntöaikaa on vaan tunti. Mutta toisaalta  se baari siellä passintarkastuksen jälkeen helpottaa tilannetta kummasti  ;D
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 30.01.2006, 16:22:46
Länsiterminaalin laajennushalli alkaa vähitellen jo näyttää siltä, miltä se ulospäin tulee aikanaan näyttämään. Ilmeisesti terminaalilaajennuksen on määrä olla valmiina ennen Galaxyn liikenteeseentuloa.
Taksit ja ainakin osa turistibusseista saa jatkossa pokansa laajennusosan katoksen alta, joten sateen sattuessa uudistus on varmasti mukava. Niin myös, jos terminaalissa sattuu olemaan samanaikaisesti kaksi isompaa alusta lähdössä. Saapumistiloihinhan uudistus ei taida hirveästi vaikuttaa. Tai vaikuttaahan se toki viimeistään sitten, kun Schengen-sopimus kattaa Vironkin ja passikontrollit jäävät pois...

Länsisataman ajojärjestelyjä on tarkoitus muuttaa "jotenkin radikaalisti". Kysymykseen, mitä tämä käytännössä tarkoittaa, sain vastaukseksi jargonia, jonka asiasisällössä oli ainakin oletus, että terminaalin olisi tarkoitus vastaisuudessa mahdollisimman vähän häiritä Jätkäsaareen nousevaa asuntoaluetta ja että autojen sisäänajoaluetta on tarkoitus viedä nykyistä isommassa määrin laiturialueelle. Myös toisen matkustajaterminaalin rakennusvaraus Sammonlaiturissa on yhä olemassa, mutta mikään varustamo ei ole vuoden -96 jälkeen osoittanut sitä kohtaan minkäänlaista mielenkiintoa -ei edes Nordic Jet, jonka sopimus K5:ssa on taas vaihteeksi katkolla... ::)

Ai niin, ja vastaaja oli Satamalautakunnan demarijäsen... ;D
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Väyrysen Antti - 30.01.2006, 16:55:10
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 30.01.2006, 16:22:46
Länsisataman ajojärjestelyjä on tarkoitus muuttaa "jotenkin radikaalisti". Kysymykseen, mitä tämä käytännössä tarkoittaa, sain vastaukseksi jargonia, jonka asiasisällössä oli ainakin oletus, että terminaalin olisi tarkoitus vastaisuudessa mahdollisimman vähän häiritä Jätkäsaareen nousevaa asuntoaluetta ja että autojen sisäänajoaluetta on tarkoitus viedä nykyistä isommassa määrin laiturialueelle.
Nähtiin jotain suunnitelmia ja ehdotuksia yksi päivä. Purkanevat Akerin telakkaa vastapäätä sijaitsevan varastorakennuksen jossain vaiheessa. Siitä vapautuu reippaasti maata aivan nykyisen kumipyörien sisäänottopaikan viereen, joten liikenteen tarvitsemasta asfalttitilasta ei tule olemaan puutetta. Myös kumpipyöräalueen laajentamistatarvittaessa Jätkiksen kaijan ulkopäähän on kaavailtu. En nyt muista oliko se laiturin puoleinen alue vai nykyinen ajotie, joka rauhoitettaneen tulevaisuudessa jalkaliikennettä varten. Mahdollisten meluhaittojen torjumiseksi suunnitelmissa oli kaavailtu myös ajoradan ja asuntoalueen välille meluaitaa tai puistikkoa.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 21.02.2006, 16:45:06
Virallinen tieto rakennusaikataulusta on, että Jätkäsaaren ja Saukonpaaden alueen rakentaminen käynnistyy tavarasatamatoiminnan siirryttyä Vuosaaren uuteen satamaan vuosien 2008/2009 vaihteessa. Tarkempi ajankohta määriteltäneen sitten, kun Vuokin eri vaiheiden valmistumispäivämäärät ovat varmat.
Asuin- ja satama-alueiden rajaksi on määritelty suunnilleen nykyinen Hietasaarenkuja, jonka länsipuolelle on tarkoitus rakentaa puistomainen "raja".

Tässä vähän poliittista tavaraa, kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistalta 2.2.2006:
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 25.11.2004 lähettää 20. kaupunginosan (Länsisatama) Jätkäsaaren osayleiskaavaehdotuksen nro 11350 kaupunginhallitukselle puoltaen sen hyväksymistä.
Lisäksi lautakunta päätti, että osayleiskaavan jatkosuunnittelussa otetaan huomioon se, ettei se sulje pois mahdollisuutta rakentaa myöhemmin maanalaista yhteyttä Keskustatunneliin.

Jäsen Wallden-Paulig varapuheenjohtaja Rautavan kannattamana teki edellä mainitun lisäysehdotuksen päätösehdotukseen.
Lautakunta äänesti asiasta ja päätti äänin 7 (Johansson, Loukoila, Sumu, Salmi, Wallden-Paulig, Rautava, Anttila)-2 (Rantanen, Väkiparta) hyväksyä jäsen Wallden-Pauligin lisäysehdotuksen.

Osayleiskaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävänä 25.2.2005-31.3.2005. Osayleiskaavaehdotuksesta ei esitetty muistutuksia.
Espoon ja Vantaan kaupungit, Sipoon kunta, VR-Yhtymä Oy, Ratahallintokeskus, Uudenmaan liitto, Uudenmaan ympäristökeskus, Museovirasto, Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta (YTV), Helsingin Kaupunginosayhdistysten Liitto ry HELKA, Helsingin kauppakamari, Asuntotuotantotoimikunta, joukkoliikennelautakunta, talous- ja suunnittelukeskus, kaupunginmuseon johtokunta, kiinteistölautakunta (sisältäen kiinteistöviraston geoteknisen osaston lausunnon), kulttuuri- ja kirjastolautakunta, liikuntalautakunta, nuorisolautakunta, opetuslautakunta, pelastuslautakunta, rakennuslautakunta (sisältäen kaupunkikuvaneuvottelukunnan ja teknillisen neuvottelukunnan lausunnot), satamalautakunta, sosiaalilautakunta, tekninen lautakunta (sisältäen Helsingin Veden ja Helsingin Energian kannanotot), terveyslautakunta, yleisten töiden lautakunta ja ympäristölautakunta ovat antaneet lausuntonsa ehdotuksesta.


Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että asiassa edetään laillisessa järjestyksessä -ja että se, toisin kuin länsimetro, saattaa jossain aikataulussa jopa toteutua.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 22.03.2006, 01:20:35
Helsingin Länsiterminaali laajenee jälleen
Julkaistu 20.3. 20:34

Helsinki on laajentamassa jälleen Länsiterminaalia.
      Nykyiseen terminaalirakennukseen ei tehdä merkittäviä muutoksia, mutta matkustajasiltaa aiotaan jatkaa noin 220 metriä Länsisataman kärkeen päin.
      Sillan yhteyteen rakennetaan kaksikerroksinen maihinnousuhalli. Halliin tulee pienet odotustilat molempiin kerroksiin. Lisäksi tehdään muutostöitä laituri- ja kenttäalueella.
      Jos kaupunginvaltuusto hyväksyy hankkeen maaliskuun lopussa, rakentaminen alkaa heinäkuun puolivälissä. Työt valmistuvat ensi vuoden helmikuun loppuun mennessä.
      Laajennustyöt maksavat 14,6 miljoonaa euroa.
     
Tallink-varustamo on tilannut kaksi uutta isoa lauttaa matkustaja- ja rahtiliikenteeseen. Ensimmäinen aloittaa liikennöinnin maaliskuussa 2007 ja toinen alkuvuodesta 2008.
      Uusien alusten matkustajien maihinnousuportit ovat noin viisi metriä korkeammalla kuin nykyisten, joten olemassa olevia maihinnousu- ja matkustajasiltoja ei voida käyttää.
     
Länsiterminaalia on laajennettu useita kertoja sen avaamisen jälkeen 1995.
      Uusin lähtöhalli valmistuu toukokuussa, jonka jälkeen terminaaliin mahtuu 2 850 ihmistä. Tallink vaihtaa lähtöhallin valmistumisen jälkeen Romantika-aluksen suurempaan Galaxy-laivaan.
      Länsiterminaalin kautta matkusti Viroon viime vuonna 2,6 miljoonaa ihmistä, jossa oli kasvua edellisvuoteen 4,2 prosenttia.
      Rahtia kuljetettiin terminaalin kautta 800 000 tonnia. Kasvua oli 31 prosenttia. (HS)


Eli ilmeisesti uusille pika-aluksille ei olla tekemässä kaksikerroksista lastausramppia ellei se sitten sisälly noihin mainittuihin laiturialueilla tehtäviin  muutostöihin... ???
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 30.05.2006, 10:14:00
Tämänpäiväinen Metro esittelee mielenkiintoisen havainnekuvan Jätkäsaaren tulevaisuudesta. Maamassojen täytön on määrä alkaa vuonna 2009. Pääasiassa täyttömaan on tarkoitus palvella asuntorakentamista Saukonpaadessa, Saukonrannassa ja Saukonnokalla, mutta noin 1,25 miljoonan kuutiometrin kippaus nykyisen Sammon- ja Valtamerilaiturin jatkoksi on merkitty nimenomaan "sataman laajennukseksi".
Tällaista laajennusta tuskin edes suunniteltaisiin ilman realistisia suunnitelmia Länsisataman matkustajaliikennekapasiteetin lisäämisestä, mikä käytännössä tarkoittanee sitä, että Sampo-terminaali kuuluu yhä suunnitelmiin. Sataman laajennusvuosiksi on Metron havainnekuvassa merkitty 2012-13.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kenny Leong - 30.05.2006, 12:15:06
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.05.2006, 10:14:00
Tämänpäiväinen Metro esittelee...

Myös netissä pääsee lukemaan kyseistä lehteä, mikäli sitä ei ole käsien ulottuvilla:

http://www.metrolehti.fi/content/acrobat/helsinki/FIHEL_20060530_A_metro.pdf (sivu 9)
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.01.2007, 16:48:04
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 22.03.2006, 01:20:35 Eli ilmeisesti uusille pika-aluksille ei olla tekemässä kaksikerroksista lastausramppia ellei se sitten sisälly noihin mainittuihin laiturialueilla tehtäviin  muutostöihin... ???
Ei välttämättä alunperin oltukaan; korkeammat matkustajaputket tosin kyllä kuuluivat asiaan jo tuolloin. Suunnitelmathan menivät uusiksi, kun Fasteritkin siirrettiin operoimaan Stadiin...

Lainaus käyttäjältä: Sami Koskinen - 06.01.2007, 18:06:36
Tästä tulivatkin mieleen laituripaikka-asiat Helsingin päässä. Hernesaarelta katsellessa vaikuttikin siltä, ettei laitureihin, joihin tällä hetkellä putket Länsiterminaalista on, välttämättä Fastereita ajettaisi. Jos käytetään busseja matkustajien lastaamiseen, voidaan laituripaikka valita vapaammin.
Kun Fasterit nyt ovat hetkellisesti parkkeeranneet Länsiterminaalin edessä olevaan kaijaan, ovat matkustajatkin mitä ilmeisimmin kiltisti laskeutuneet putkesta platalle kävelläkseen parinkymmenen metrin matkan autorampin kautta alukseen. Toinen mahdollisuus voisi olla tuo mainittu bussi, mutta se vaikuttaisi vähän turhalta... Ratkaisu on erittäin väliaikainen, sillä uusia matkustajaputkia rakennetaan Sammonlaituriin jo täyttä häkää. Jos töiden nopeudesta yhtään minkäänlaisia arvioita pystyy esittämään väittäisin laiturin olevan valmis jo ennen ehdotonta takarajaa 15.1., jolloin Nordlandian, Fasterin ja VT:n on määrä olla satamassa valmiustilassa suunnilleen samanaikaisesti (tai no Nordlandia ehtii kyllä VT:n alta pois, jos molemmat haluavat käyttää terminaalin paraatipaikkaa..).

Fastereiden lisäksi uutta paikkaa tullee käyttämään myös Star, sillä ainakaan minun silmääni ei sattunut rakenteen kummassakaan sivustassa sellaista exitiä, joka olisi sovitettavissa Länsiterminaalin nykyisiin putkiin. Mikä tarkoittaa myös sitä, etteivät Star ja Faster voi olla ainakaan lastaamassa/purkamassa Helsingissä samanaikaisesti.

edit: Fasterithan päätyivät sitten aamukäynnillään Atlantinlaiturin puolelle, mutta siinä vaiheessa Tallink oli jo muutenkin tehnyt Saksanlinjallaan kaikki mahdolliset kuviteltavissa olevat virheet...
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 24.04.2012, 14:27:15
Ilmeisesti juuri tässä keskustelulangassa mainittu täyttömaan ajo Jätkäsaaren kärkeen on nyt käynnissä. Moni asia on silti mennyt toisin kuin aikanaan epäilimme. Yksi isoimmista yllätyksistä on ollut se, että Länsiterminaali yhä on vain yksi terminaali, josta merkittävä osa asiakkaista tramppaa melkein kilometrin laivalle -jalankulkijoiden bussiroudauksista sentään päästiin eroon "jo" vuonna 2008.  ::)

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.04.2012, 22:09:52
Länsisataman ongelma on osittain siinä, että sinnekin autoja mahtuu katuverkkoon vain rajattu määrä ja jos kaikki tungetaan sinne, ei katujen välityskyky riitä. Tässä mielessä en ihan ymmärrä Helsingin kaupungin pakkomiellettä keskittää lauttasatamia. Jos nyt rakenteilla tai suunnittelun loppuvaiheessa olevat uudet asuinalueet oltaisiin suunniteltu eri tavalla, meillä voisi olla olemassa tai tulossa lauttasatamat Sompasaaressa ja Laajasalossa.

Sompasaareen ei mahtuisi isoa satamaa jos suunnitellut sillat Korkeasaareen ja Tervasaareen toteutetaan, mutta saaren eteläkärkeen mahtuisi silti yksi tai kaksi laituripaikkaa, tarpeeksi yhden varustamon tarpeisiin. Laajasaloon mahtuisi enemmänkin laitureita. Molemmissa paikoissa suunnitellun raitiotiesillan toteutuessa keskustayhteys hoituisi jalan tuleville matkustajille hyvinkin sukkelasti ja satamaan tulevat autot eivät kulkisi keskustan läpi. Molemmissa tapauksissa uusi satama olisi "voit vain voittaa" -tilanne.

Mutta eihän meillä mitään tälläistä kätevää voi tehdä, tarjolla on vaan satamia joihin ei saisi tuoda autoja tai satamia joihin ilman autoa liikkuvien matkustajien on liian vaikea päästä.
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 24.04.2012, 13:32:52
Samaa mieltä. Helsingin Länsisatama ainakin nykyisellään, eli vuodesta toiseen jatkuvana rakennustyömaana, on mielestäni aivan toivoton sumppu varsinkin ennen Baltic Princessin lähtöaikaa, kun myös pikalaivalle menijät ovat vielä mukana samassa sekamelskassa. Ihmettelenpä kyllä todella, jos "helsingin herrat" tosiaankin kuvittelevat sekaan mahtuvan vielä Vikinginkin liikenteen. ::)

Länsiterminaalin alueen laajennusten kohdalla nähdään, miten vaikeaa on suunnitella tulevaisuutta. Kun Tallink ja Eckerö vuonna 1995 muuttivat Olympiasta Jätkäsaareen, tuntui terminaali hieman ylimitoitetulta ja sen autokenttäkin oli riittoisa niin kahden papenburgarin, Otsin, Tallinkin kuin kruiserilautankin tarpeisiin. Jonkin verran on asetelma muuttunut siitä.
Sammonlaiturin terminaalihanke taisi hautautua byrokratian alle, vaikka se olisikin hyvin tervetullut juuri pikaliikenteen kannalta. Ja jos jokin uusi laituripaikka tulee vielä matkustajaliikennettäkin (siis vakikulkijoita, ei risteilijöitä!) palvelemaan, sitä varten olisi välttämättä  uusi terminaalikin tehtävä, sillä matka nykyisestä länsiterminaalista nyt vain yksinkertaisesti on liian pitkä.
Vikingiä tuskin Länsiterminaaliin ollaan ajamassa, sillä oletusarvonahan on, että yksi varustamo operoi vain yhdestä terminaalista. Ja Tallinkinkin intresseissä lienee kaikin mahdollisin tavoin vastustaa Seren ja Sympan siirtoa pois Olympiasta. Länsiterminaaliin tarvittaisiin Vikingiä varten myös lisää lipputiskejä ja automaatteja, Silja mahtuisi sinne Tallinkin seuraksi kyllä, kunhan laivojen lähtöajat sopivasti porrastettaisiin.

Sompasaari olisi ollut ideaali satama juuri moneksi tunniksi satamaan jääviä aluksia ajatellen. Se olisi ollut ihan yhtä keskeisellä paikalla kuin Skatta tai Olympia ja logistisesti huomattavasti järkevämpi, Vikingille suorastaan ideaali, vaikka XPRS:n matkanteko olisikin saattanut hidastua. Mutta kun ei niin ei.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31
Satamalautakunta:

"Johtokunta päätti 13.9.2011 oikeuttaa Helsingin Sataman tilaamaan
Jätkäsaaren laiturin jatkeen rakentamisen Terramare Oy:ltä 3 827 000
eurolla (alv 0 %). Lisäksi johtokunta oikeutti teknisen johtajan tilaamaan
urakkaan liittyviä lisätöitä 765 400 eurolla (alv 0%).
Urakassa rakennetaan laiturin perusrakenteita 300 metriä.
Perusrakenteina toimivat betonielementit on valettu maissa
liukuvalutekniikalla. Urakan mukaisena laituri oli tarkoitus rakentaa
jatkumaan Jätkäsaaren laiturin linjassa. Uuden ja vanhan laiturin
liittymäkohtaan oli tarkoitus rakentaa erillisenä urakkana paalujen
varaan perustettu kaksipuolinen peräramppiuloke. Tänä vuonna oli
tarkoitus pyytää tarjoukset Valtamerilaiturin jatkamisesta sekä
laajennusalueen päädyn rakentamisesta. Näiden suunnitelmien
toteuduttua olisi Länsisatamaan saatu kaksi uutta laivapaikkaa.
Helsingin Sataman kehittämisohjelmassa 2022 ennustetaan Tallinnan
liikenteen voimakasta kasvua Länsisatamassa. Alkuvuodesta ryhdyttiin
myös valmistelemaan Länsisataman asemakaavoituksen pohjaksi
viitesuunnitelmaa, jossa ilmaistaan sataman tulevat rakentamistarpeet.
Työn yhteydessä todettiin, että tässä vaiheessa on tarpeen päättää
laivapaikkajärjestelyistä. Selvitysten perusteella katsottiin tarpeelliseksi
rakentaa Länsisatamaan niin monta laivapaikkaa kuin mahdollista.
Kolmas lisäpaikka voidaan toteuttaa siten, että Jätkäsaaren laiturin
jatkeen linjaukseen tehdään laivaleveyden suuruinen muutos."

Mielenkiintoinen visio; kuinkahan Länsisatama "imee" kaiken liikenteen?

Koska Tallinnan liikenne saavuttaa saturaatiopisteensä?
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 10.03.2013, 01:11:10
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31
Satamalautakunta:

"Johtokunta päätti 13.9.2011 oikeuttaa Helsingin Sataman tilaamaan Jätkäsaaren laiturin jatkeen rakentamisen Terramare Oy:ltä 3 827 000 eurolla (alv 0 %). Lisäksi johtokunta oikeutti teknisen johtajan tilaamaan urakkaan liittyviä lisätöitä 765 400 eurolla (alv 0%).
Urakassa rakennetaan laiturin perusrakenteita 300 metriä.
Perusrakenteina toimivat betonielementit on valettu maissa liukuvalutekniikalla. Urakan mukaisena laituri oli tarkoitus rakentaa
jatkumaan Jätkäsaaren laiturin linjassa. Uuden ja vanhan laiturin liittymäkohtaan oli tarkoitus rakentaa erillisenä urakkana paalujen
varaan perustettu kaksipuolinen peräramppiuloke. Tänä vuonna oli tarkoitus pyytää tarjoukset Valtamerilaiturin jatkamisesta sekä
laajennusalueen päädyn rakentamisesta. Näiden suunnitelmien toteuduttua olisi Länsisatamaan saatu kaksi uutta laivapaikkaa.
Helsingin Sataman kehittämisohjelmassa 2022 ennustetaan Tallinnan liikenteen voimakasta kasvua Länsisatamassa.
Alkuvuodesta ryhdyttiin myös valmistelemaan Länsisataman asemakaavoituksen pohjaksi viitesuunnitelmaa, jossa ilmaistaan sataman tulevat rakentamistarpeet. Työn yhteydessä todettiin, että tässä vaiheessa on tarpeen päättää laivapaikkajärjestelyistä. Selvitysten perusteella katsottiin tarpeelliseksi rakentaa Länsisatamaan niin monta laivapaikkaa kuin mahdollista. Kolmas lisäpaikka voidaan toteuttaa siten, että Jätkäsaaren laiturin jatkeen linjaukseen tehdään laivaleveyden suuruinen muutos."

Tämä suunnitelma nyt ilmeisimmin on rakenteilla shuttlejen kaijan taakse ja Valtamerilaiturin puolellekin mahtuu ainakin periaatteessa 1-2 laivapaikkaa. Tosin siinä tapauksessa, että tässä kaavailtu kiertoraitiolinja toteutetaan, voi olla vaikeuksia löytää kaikille riittävää autokenttää, rahdin odotusaluetta tms. Tyynenmerenkadun päähän toteutettava terminaali voisi olla hyvä juuri noita päädyssä olevia aluksia ajatellen, jolloin nykyinen Länsiterminaali jäisi vain LJ4- ja 5-kaijoihin operoivien alusten käyttöön.

http://www.uuttahelsinkia.fi/jatkasaari/liikenne/liikenneyhteydet

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31
Mielenkiintoinen visio; kuinkahan Länsisatama "imee" kaiken liikenteen?
Huonosti. Varsinkin, jos tänne ängetään vielä Skattalta ja Olympiasta häädettävä liikenne. Tosin jos Länsiväylältä Crusellinsillan kautta terminaaleille ja niiden lähtöselvitysalueelle sekä päinvastoin on ainoa yksityisautoille ja rekoille sallittu reitti tänne ja pois kulkemiseen, saattaa toimiakin. Mutta se todella edellyttää keskustan suuntaan menevien katujen muuttamista vain joukko- ja kevyelle liikenteelle sallituiksi.

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31
Koska Tallinnan liikenne saavuttaa saturaatiopisteensä?

Epäilen niin jo käyneen, mutta tasoittuminen voi vielä ottaa aikansa eli hetkittäistä kasvua ja epäilemättä myös liikenteen tasautumista eri vuorojen kesken varmaan vielä tapahtuu.
Tosin tässä asiassa voi tapahtua yllättäviäkin muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla... ::)

(Mutta noin ylisummaan vajaan vuoden vanhat kommenttini olivat sellaisenaan yhä käypiä hieman päivitettyinä)
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Marko Manninen - 10.03.2013, 11:31:36
Mielestäni Länsisatamassa jätettiin liian vähän aluetta itse sataman käyttöön. Rekkojen odotuskentät vievät yllättävän paljon tilaa ja niitä ei olla huomioitu kovinkaan vakavasti suuremmalle liikenteelle. Henkilöautoille pitäisi rakentaa enemmän parkkitilaa, mieluiten parkkitaloja. Mietin vaan koska paikalliset asukkaat rupevat tekemään kansalaisaloitetta sataman melun ja liikenteen takia. Ja vaatimaan sataman liikennettä siirrettäväksi. Se on vain käynyt niin useassa paikassa ennenkin. Ensin oli melu ja sit tuli ihminen ja ihminen vaatii melun lähtemään, mutta voisi itsekkin lähteä. Olisi hyvä pyytää nimi paperiin niiltä ketkä muuttava länsisataman läheisyyteen, ettei tule valittamaan satamatoiminnoista.

Jos kaikki laivaliikenne siirretään pois Katajanokalta ja Olympia terminaalista ja siirretään länsisatamaan. Silloin voitaisiin sijoittaa vastaavat merkit valtateille mitkä tuli Vuosaaren satamallekkin. Vuosaaren satama on yksi parhaimpia satamia mitkä olen maailmalla nähnyt opastusten suhteen. Saman järjestelmän voisi rakentaa Länsisatamaankin.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.07.2013, 21:50:10
Nyt taitaa oikeasti ryhtyä jotain tapahtumaankin, kun rahaa on luvassa:
http://yle.fi/uutiset/miljoonarahoitus_helsinki-tallinna_valin_kehittamiseen/6735994

Epäselväksi tosin jää, onko tässä lisätäyttömaan yhteensä neljässä uudessa laivapaikassa mukana edelleen rakenteilla oleva LJ8 vai onko tarkoitus tehdä vielä neljä paikkaa lisää.
Selvää kuitenkin lienee, että tämän satamalaajennuksen valmistuttua kaikki matkustaja-autolauttaliikenne (Saksan ropaxeja lukuunottamatta) Helsingissä ohjataan Länsisataman kahteen terminaaliin. Ja se, että tämä satama tukkii vielä keskeneräisen läntisen kantakaupungin katuverkon erittäin lahjakkaasti.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Jussi Laine - 17.07.2013, 20:03:53
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.07.2013, 21:50:10

Selvää kuitenkin lienee, että tämän satamalaajennuksen valmistuttua kaikki matkustaja-autolauttaliikenne (Saksan ropaxeja lukuunottamatta) Helsingissä ohjataan Länsisataman kahteen terminaaliin. Ja se, että tämä satama tukkii vielä keskeneräisen läntisen kantakaupungin katuverkon erittäin lahjakkaasti.

Pääkadut satamasta ovat jo valmiit ja asuntokatujen rakentaminen valmiiksi tuskin muuttaa tilanetta paremmaksi, sillä liikennehän pitää mennä kumminkin samojen sumppuuntuneiden ristetysten kautta. 90-luvulla ennen nykyisten toimitalojen valmistumista olisi paikalla voitu parantaa liikennejärjestelyjä eritasoratkaisuin yms. mutta sellainenhan oli mahdotonta niin autoiluvastaisessa kaupungissa kuin Helsinki.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Tuomas Mäkelä - 07.08.2013, 20:21:19
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.07.2013, 21:50:10
Selvää kuitenkin lienee, että tämän satamalaajennuksen valmistuttua kaikki matkustaja-autolauttaliikenne (Saksan ropaxeja lukuunottamatta) Helsingissä ohjataan Länsisataman kahteen terminaaliin.

Siis onko tuosta olemassa jo nyt valmiita suunnitelmia, että kaikki matkustajaliikenne (myös Viking ja Silja) siirretään länsiterminaaliin?
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Ilpo Kuivanen - 08.08.2013, 10:50:48
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Mäkelä - 07.08.2013, 20:21:19
Siis onko tuosta olemassa jo nyt valmiita suunnitelmia, että kaikki matkustajaliikenne (myös Viking ja Silja) siirretään länsiterminaaliin?

Mainitussa jutussa puhuttiin Helsingin ja Tallinnan välisestä liikenteestä. En todellakaan usko, että Ruotsin linjat vietäisiin Länkkäriin. Uskoisin että Viikkari pistää hanttiin XPRS:nkin kanssa,  jos tuota ehdotetaan.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2013, 17:51:51
Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne ei enää kasva niin paljoa, että se tarvitsisi neljää uutta laituripaikkaa.
Viking ei missään tapauksessa tee sitä virhettä, että jakaisi saman kaupungin toimintonsa kahteen eri terminaaliin. Sehän edellyttäisi myös kahta eri terminaalihenkilöstöä. Skattalle se tuskin lisää liikennelupia saisi ja kun terminaalikin siellä on mikä on, uuteen Jätkä II:een pääsy on sille kaikin tavoin helpotus. Myös Tallinkille Siljan siirto Länteen toisi synergiaetuja.

Nämä kaikki ovat pääteltävissä olevia asioita, joita ei kannata liian varhaisessa vaiheessa uutisoida, vaan vasta sitten, kun siirtymisaikataulut ovat selvät. Eteläsataman aika liian isojen risteilylauttojen Helsingin laiturina alkaa olla ohi.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Oiva Kettu - 08.08.2013, 18:34:22
Ihan vain muistutukseksi että viikkarilla on lupa tuplata vuorot skattalle.  Ölympiaterminaalin olemassaolo on kuitenkin erittäin epätodennäköistä jätkä II valmistuttua
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Tuomas Mäkelä - 08.08.2013, 20:23:45
Toisaalta Eteläsatama on varmasti monen turistin kannalta "hienompi" paikka saapua laivalla, kuin esimerkiksi Länsiterminaali. Mutta ainakin Katajanokalla on laivojen tulon aikaan älyttömät ruuhkat ja varsinkin talvella moni rekka on mäissä jumissa, lähinnä ulkomaalaiset. Uskoisin myös, että Katajanokan asukkaat olisivat mielissään, jos terminaali sieltä poistuisi. No, nähtäväksi jää mitä tapahtuu....
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Ilpo Kuivanen - 09.08.2013, 11:19:34
Länsisataman liikenteen lisääminen nykyisestä edellyttää myös liikennejärjestelyihin rutkaa parannusta. Länsisatama on umpiperä josta ne ruuhkat ovat nykyisinkin erittäin pahat. Nytkin kun joku (Super)Star oksentaa sisuksistaan kaksi kilometriä autoja Länkkärin katuverkkoon, se tukkii aika pahasti koko tienoon. Jos tähän vielä lisättäisiin kaksi Tukholman vuoroa ja vähintään kaksi Vikingin Tallinnan vuoroa, ei tuosta tule yhtään mitään. Lisäksi joukkoliikennettä pitäisi lisätä alueelle. Esimerkiksi kasin linja pitäisi jatkaa terminaalille asti (epäilen että tähän on optio olemassakin) taikka sitten kutonen jatkaa reittinsä 6T:n reitille.

Luonnollisesti pitäisi myös aikatauluja rukata. Tallinkin Tallinnan-lautta saapuu nyt klo 9.30, siihen samaan putkeen kun 10:n maissa paikalle osuisivat Tukholman lautat, olisi kaaos valmis.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Tuomas Mäkelä - 09.08.2013, 16:03:46
Niinpä. Mutta eipä sielläkään maasto anna paljoa periksi uusien teiden rakentamiseen ja nyt vielä, kun talojakin pitää tunkea joka paikkaan.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kalle Id - 09.08.2013, 20:08:01
Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 09.08.2013, 11:19:34 Lisäksi joukkoliikennettä pitäisi lisätä alueelle. Esimerkiksi kasin linja pitäisi jatkaa terminaalille asti (epäilen että tähän on optio olemassakin) taikka sitten kutonen jatkaa reittinsä 6T:n reitille.

Lopullinen suunnitelma muistaakseni onkin kasin jatkaminen Länsiterminaalille, mutta tämä on suunniteltu tapahtuvaksi Jätkäsaaren eteläosien valmistuessa joskus vuoden 2025 tienoilla. Tietysti kiskot voitaisiin vetää Länkkäriin nopeamminkin, mutta Helsingin ratikkaverkon laajennusnopeuden huomioden sekin veisi vähintään viisi vuotta aikaa... Kaikkein kuutosten muuttaminen 6T:iksi sen sijaan olisi mahdollista hyvinkin nopeasti, jos vaan ymmärrystä muutoksen tarpeellisuudesta olisi.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 02.06.2014, 13:49:23
Kaupunki lienee miettinyt asian jo aika pitkälle. Mutta hyvä, jos rakentavat sellaisen terminaalin, joka pystyy nopeasti käsittelemään ison asiakasjoukon. Jos myös turvatarkastuksia pitää jatkossa tehdä nykyistä enemmän, on tilaa syytä olla.
http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki+tahtoo+J%C3%A4tk%C3%A4saareen+j%C3%A4ttiterminaalin/a1401596620576

Faktalaatikossa on mielenkiintoinen tieto, että myös raitiolinja 7 johtaisi terminaalille, ysiä sen sijaan ei näy...
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 03.06.2014, 07:32:15
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.06.2014, 13:49:23
http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki+tahtoo+J%C3%A4tk%C3%A4saareen+j%C3%A4ttiterminaalin/a1401596620576

Faktalaatikossa on mielenkiintoinen tieto, että myös raitiolinja 7 johtaisi terminaalille, ysiä sen sijaan ei näy...

Ainakin suunnitelma vaikuttaa hulppealta. Aika näyttää, toteutuuko kaikki. Itse mietin lähinnä sitä, että suunnitelmassa (tai kuvassa) ei ainakaan näy risteilyterminaalin puolelle mitään muutosta. Eikö tuota vastarantaa ole tarkoitus kehittää mitenkään? Sinnehän ne ison rahan asiakkaat kuitenkin tulevat, vaikka se ei olekaan yhtä aktiivisessa käytössä, vai onko kruisereidenkin tarkoitus sen jälkeen ajaa länsirannalle?

Siis mitä, jääkö Viharatikka (http://viharatikka.tumblr.com) historiaan? :)
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kalle Id - 03.06.2014, 13:05:13
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.06.2014, 13:49:23
Faktalaatikossa on mielenkiintoinen tieto, että myös raitiolinja 7 johtaisi terminaalille, ysiä sen sijaan ei näy...
Nyttemmin faktalaatikkoon on lisätty myös ysi. Ja nuo linjathan toteutuvat vain, jos uusi raitioliikenteen linjastosuunnitelma (http://4.bp.blogspot.com/-Gbi64CBv_oM/Uu-VZYt58CI/AAAAAAAAAV0/fSWzEfgq7AU/s1600/RAILI_linjastoluonnos.png) toteutuu.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Tiina Smit - 03.06.2014, 21:11:08
Uudella satamalla on myös tiedotussivu, josta löytyy lisätietoa projektista. En tiedä onko tullut jossain muussakin ketjussa esille, mutta laitetaan myös tänne.

http://www.satamauudistuu.fi/

Toivottavasti ulkonäkö säilyisi mallin mukaisena tai vastaavana, sillä Suomessa on yleensä ollut tapana säästää ensimmäisenä rakennuksen ulkonäöstä, kun rahat loppuvat.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Jukka Koskimies - 06.08.2014, 00:19:55
Valtamerilaiturin laajennus

Jätkäsaaren matkustajasataman laajennuksen 2. vaiheen eli Valtamerilaiturin laajennuksen rakennustyöt ovat hyvää vauhtia meneillään. Laiturityömaan tapahtumat rupesivat kiinnostamaan vastarannalla eli Melkinlaiturin puolella viihtyvää laivakuvaajaa.  Kun näiden rantojen tapahtumia ei yleensä kovin helposti pääse seuraamaan, kokosin muutamia kuvia Valtamerilaiturin laajennushankkeen viime päivien näkymistä:

http://www.jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2014-07-25+Valtamerilaiturin+laajennus/
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Matti Holmström - 22.12.2014, 10:08:55
HS:n juttu Länsisataman uudesta terminaaliprojektista:  http://www.hs.fi/kaupunki/a1419134423810 (http://www.hs.fi/kaupunki/a1419134423810)

Hyvä pointti on: Käyttöön uuden terminaalin pitäisi tulla vuoden 2017 aikana.

"Aiemmin tavoitteena on ollut vuosi 2018, mutta Tallinkin uusi alus tulee Tallinnan-reitille 2017. Se vähän nuotittaa satamankin tavoitteita."

"Uudessa terminaalissa keskitytään pelkistetympään reittimatkustamiseen."

Siten luvassa ei ole hulppeita ravintolamaailmoja, vaan pääpaino on laivaan siirtymisen helpottamisessa. Lähtöselvitys siirtyy suurelta osin itsepalvelupisteisiin, myös autojen osalta.



Suunnitelma vaikuttaa hyvälle, tosin epäilen edelleen liikenteen sujuvuutta etenkin länsisatamasta pois...
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Tuomas Mäkelä - 23.12.2014, 13:34:04
Mitkä kaikki alukset nyt sitten siirtyvät tuohon uuteen terminaaliin?
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kalle Id - 23.12.2014, 15:22:44
Sen kun tietäisi. ::) Paperi-HS:n mukaan nykyiseen terminaaliin jää vain "risteilylaivoja", mutta suomalaisen journalismin laivatuntemuksen pohjalta se voi tarkoittaa ihan mitä vaan.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Sami Penttilä - 23.12.2014, 16:55:22
Oisko se uus terminaali staareille, eckerölle ja vaikka xpressille.
Vanha torppa jäis sitte queenille ja pieterin purkille.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Tiina Smit - 06.06.2015, 20:49:40
http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2015/Ksv_2015-06-09_Kslk_14_El/609AEC36-5EB9-4EE9-BEE4-2184B8EDCB85/Liite.pdf

Havainnekuvia uudesta terminaalista.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Petri Helenius - 06.06.2015, 23:59:54
Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 06.06.2015, 20:49:40
http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2015/Ksv_2015-06-09_Kslk_14_El/609AEC36-5EB9-4EE9-BEE4-2184B8EDCB85/Liite.pdf

Havainnekuvia uudesta terminaalista.


http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2015/Ksv_2015-06-09_Kslk_14_El/BBDECBD4-D4ED-41DC-8A77-BADDFAE74C7F/Liite.pdf

Viimeisellä sivulla näkee asetelman. Eckerö LJ8 ja Tallink LJ7, johon tulee myös piirrustuksen mukaan kahdenkerroksen lastausrampit.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 03.01.2017, 23:37:07
Länsiterminaali 2 ei taida ehtiä ihan samaan valmistumisajankohtaan Megastarin kanssa, mutta luultavimmin uudisalus rupeaa kuitenkin alusta asti käyttämään uutta laituriaan; sen rampit kun näyttäisivät jo olevan paikallaan. Tarkoittaa sitä, että uuden terminaalin käyttöönottoon asti matkustajat saavat saapastella putkea pitkin yli puoli kilometriä.
Finlandia jatkanee nykyisestä kaijastaan uuden terminaalin käyttöönottoon asti, ja varmaan Starkin käyttää vanhaa paikkaansa ainakin tuon ajan. Koska uudesta terminaalista näyttäisi olevan kävelyputki myös "vanhalle puolelle", tämä saattaa olla Starin reservipaikka jatkossakin. Se, mihin Europa sijoittuu pika-alusten poistumisen jälkeen, ja onko Helsinki häätämässä Vikingiä Skattalta, jää seuraaviin kädenvääntöihin.

Mutta näyttää siitä ihan kelpo pytinki olevan tulossa:
http://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/lansiterminaali-2-kurkottaa-merelle
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 01.06.2018, 12:56:38
Laituripaikka LJ8:kin (siis Länsiterminaali 2:n länsipuolinen) on nyt taas käytössä, ja ilmeisimmin syy, miksi se kevätkaudella pitkään ei ollut, oli rampin rakentaminen myös Finlandian ylemmän autokannen sivuportin käyttöä varten. Myös matkustajien syöttöputkia näyttää olevan kaksi, mikä puoltaa näkemystä, että jollain aikataululla laituriin voisi ruveta ajamaan joku muukin alus. Mikä se voisi olla, lienee filosofisempi kysymys...
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Sami Penttilä - 06.06.2018, 09:17:14
Siitähän voisi vaikka Europa alkaa kulkemaan?
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 13.01.2019, 23:53:47
Vaikka Folklandia kolmentuhannen musikantin pokineen onkin vain kerran vuodessa toistuva riemujuhla, on kyllä syytä ihmetellä Helsingin sataman ratkaisua ohjata Europa jatkuvasti laituripaikkaan, jossa sen pääsisäänkäyntiä ei voi käyttää. Pakettia kun kerta kaikkiaan ei ole suunniteltu ajatuksella, että matkustajavaihto tehtäisiin 5.kannen exitien kautta.
Europa mahtuisi erittäin hyvin LJ8-paikkaan, sillä se ei koskaan osu siihen samaan aikaan Finlandian kanssa, eikä Eckerö varmasti ole tuomassa linjalle toista alusta. Tämä olisi kaikin tavoin edullisempi ratkaisu kuin korkeamman putken säätäminen LJ4:een.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kalle Id - 14.01.2019, 22:43:34
Jotain sille kyllä tarttisi tehdä. Vaikka Folklandia on vain ajoittainen tapaus, on esimerkiksi lastenvaunujen saaminen ulos laivasta jokapäiväistä tuskaa kun kaikki hissit eivät mene exit-kannelle asti. Nimim. viimeeksi päädyimme kantamaan vaunut kera lapsen 11:sta alas viitoseen.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 12.09.2019, 01:15:03
Helsingin Uutisten Moby-puffista oli luettavissa kiintoisa tieto -Länsiterminaali 1 poistuu ensi keväänä terminaalivahvuudesta, Pietarin liikenne siirtyy Eteläsatamaan Makasiiniterminaaliin ja Europa kaiketi (tätä tosin ei missään sanottu, mutta aikamoinen yllätys olisi, jos ratkaisu olisi jokin muu) Länsiterminaali 2:een. Ilmeisesti nykyisen Länsiterminaali 1:n huudeille on tarkoitus hotelli- ja muun palvelutoiminnan lisäksi pykätä myös jonkinlainen terminaali, joka sitten aikanaan saa taas Mobynkin asiakkaakseen, mikäli tämä silloin vielä näillä vesillä viipyy.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/798403-tsaarin-tytar-vie-nyt-ennatysmaarin-vakea-helsingista-pietariin-3-paivan-risteily?fbclid=IwAR30DApW7T8Ke1AsTHCfZgIL34ehjxfFaBbUqy-KIQb-xaWF1S0iiE7SmC8
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Esa Vaatto - 14.09.2019, 14:26:43
Toukokuussa julkaistu juttu, yksi lause otti silmään.  https://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/tallink-konserni-uudistaa-laivojaan-ja-hotellejaan
"Nõgene on tyytyväinen Helsingin Länsisataman uuteen terminaaliin. Hän toivoo myös Silja Europan pääsevän käyttämään sitä vuoden 2021 alusta."
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko Salmela - 10.10.2019, 14:26:48
https://www.verkkouutiset.fi/helsingin-satama-tyrmaa-siirron-vuosaareen/ (https://www.verkkouutiset.fi/helsingin-satama-tyrmaa-siirron-vuosaareen/)

Helsingin Satama tyrmää siirron Vuosaareen

Helsingin Satama on huolissaan ehdotuksista siirtää satamatoiminnot keskusta-alueelta Vuosaareen.

– Merimatkailussa vaivaton pääsy kaupungin keskustaan on merkittävä vetovoimatekijä, ja suoraan keskustaan saapuvat matkailijat ovat olleet Helsingin strateginen valinta elävän keskustan hyväksi, Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari sanoo.

– Vuosaari, niin toimiva kuin se rahtisatamana onkin, ei olisi likimainkaan yhtä vetovoimainen vaihtoehto matkustajille kuin Katajanokka, Eteläsatama tai Länsisatama, hän jatkaa.

Haapasaari toteaa, että matkustajaliikenteen siirto Vuosaareen edellyttäisi käytännössä massiivista satama-alueen laajentamista merelle päin, meriväylän parantamista ja muun muassa matkustajaterminaalin rakentamista.

– Lisäksi liikenneyhteyksiä pitäisi parantaa ainakin metrolinjan jatkamisella. Kyse on alustavan arvion mukaan puolen miljardin euron investoinneista, ja aikaisintaan valmista voisi tulla 2030-luvulla, hän sanoo.

Tässäkin vaihtoehdossa riskiksi jäisi Haapasaaren mukaan edelleen sataman houkuttelevuus ja vaikutukset matkailuelinkeinoon: Helsingin Satamien kautta kulkevat matkustajat käyttävät pääkaupunkiseudun palveluita noin 700 miljoonan euron verran vuodessa.

Haapasaaren mukaan Helsingin Sataman toiminta edellyttää ennakoitavuutta vuosikymmeniksi eteenpäin.

– Viimeisen kymmenen vuoden aikana satama on investoinut 140 miljoonaa euroa Länsisataman kehittämiseen. Uusi maailmanluokan matkustajaterminaali valmistui pari vuotta sitten. Myöskin varustamot ovat investoineet satoja miljoonia tämänkaltaiseen liikenteeseen. Helsingissä on hyväksytty uusi yleiskaava, jossa on sitouduttu nykyisiin satamatoimintoihin, hän muistuttaa.

Haapasaaren mukaan liikenteen ongelmat keskustan satamiin ovat ratkaistavissa.

– Nykytilanteen parantamiseksi tarvitaan nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, kuten ramppiyhteys Ruoholahden sillalle, joka helpottaisi eteläisen Helsingin liikenneyhteyksien lisäksi myös Jätkäsaareen liikennettä. Satama on tehnyt myös onnistuneesti työtä sen eteen, että raskaan liikenteen kasvua on saatu ohjattua Vuosaareen.

– Pidemmällä aikavälillä maanalainen kokoojakatu olisi kannatettava, kauaskantoinen ratkaisu. Jos kokoojakatu ei toteudu, tulee löytää muita kestäviä ratkaisua, Haapasaari toteaa tiedotteessaan.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kalle Id - 10.10.2019, 15:41:10
Tämä on hassu artikkeli, koska kukaan ei ole ehdottanut kaikkien matkustajaliikenteen satamatoimintojen siirtämistä Vuosaareen; ainoastaan, että nykyistä isompi osa Tallinnan-liikennettä voitaisiin ohjata sinne.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 09.01.2020, 10:47:31
Europasta on tehty havainto laituripaikassa LJ6 (aikaisemmin Starin ja Superstarin, joskus myös Finlandian käyttämä kaija), johon on putki molemmista terminaaleista. Matkustajien kulku tapahtuu toistaiseksi ykkösterminaalin kautta, mutta mikään yllätys ei olisi, vaikka lähtöselvitykset siirtyisivät kakkosterminaaliin ilmoitusasiana kevään aikana.
Uudessa laituripaikassa on ainakin se huomattava parannus aikaisempaan verrattuna, että nyt lankku on Europan pääexitissä.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kalle Id - 09.01.2020, 12:42:21
On kummallista, että siirtoa ei ole tehty jo aiemmin juuri tämän lankkuasian takia. Vitosen exitin käyttäminen Europalla on ollut tuskaa, kun kaikki hissit eivät mene niin alas. Lähtöselvitysten siirtäminen L2:seen olisi puolestaan järkevää kustannustehokkuuden takia, kun toimitoja ei tarvitsisi olla sekä T1:ssä että T2:ssa
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Tuomas Masalin - 21.01.2020, 21:52:00
Kyltti Länsiterminaali 1:ssa kertoo, että 27.2. Silja Europa siirtyy käyttämään kakkosterminaalia, kävelymatka lyhenee 60 metriin 500 metristä.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mika Honkonen - 14.02.2020, 07:54:29
Itse olen lähdössä 16.4.2020 Europalla Helsingistä ja lähtö on länsiterminaali 1:stä.
Eikös nyt Victoria 1 ole liikennöinyt juurikin vanhasta starin paikasta ?
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 27.12.2020, 23:17:12
Helsingin satama haluaa rakentaa tunnelin Länsiväylältä Jätkäsaareen. Ratkaisuun liittyisi Vikingin Tallinnan liikenteen siirto Länsisatamaan ja Tallink Siljan Tukholman liikenteen siirto Olympiaterminaalista Katajanokalle. Uutta suunnitelmassa olisi se, että satamayhtiö maksaisi tunnelin.

https://www.ruoholahdensanomat.fi/jatkasaaren-satamatunneli-on-seuraava-kiistakapula/
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Hannu Sarell - 28.12.2020, 01:05:19
Jos tämän koronan jälkeen HEL-STO liikenne vielä palautuu ennalleen, niin tuon ehdotuksen mukaan Silja ja Viking lähtisivät molemmat Katajanokalta noin tunnin sisällä nykyaikatauluilla. Voipi tulla pikkuisen ruuhkaa Nokan sillalle, kaduille ja odotusalueelle. Terminaalikin tarvitsisi uudisrakennuksen. Se, että Viking XPRS siirtyisi Länsisatamaan ei paljoa auta. Kyllähän rekkaliikenne pitäisi saada pois keskustasta, mutta ei taida olla hyviä vaihtoehtoja. Länsisataman laajennus niin, että kaikki TLL, STO laivat lähtisivät sieltä ehkä paras vaihtoehto. Sitten tarvitaan jotain suurehkoa parannusta kulkuyhteyksiin. Toinen aiemmin esitetty vaihtoehto, että STO laivat keskustasta koukkaisivat Vuosaaren kautta hakemassa rekat kyytiin on aika huono vaikka tuo löysä aikataulu sen ehkä mahdollistaisikin.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Risto Hartikainen - 28.12.2020, 09:06:31
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 28.12.2020, 01:05:19 Toinen aiemmin esitetty vaihtoehto, että STO laivat keskustasta koukkaisivat Vuosaaren kautta hakemassa rekat kyytiin on aika huono vaikka tuo löysä aikataulu sen ehkä mahdollistaisikin.

Tämä myös estäisi tehokkaasti ruotsalaisten "Päivä Helsingissä" -risteilyt millä taitaisi jo itsessään olla varsin merkittävä vähentävä vaikutus HEL - STO -linjan matkustajamääriin.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 28.12.2020, 19:20:22
Keskustatunnelin suunnitelma luotiin aikana, jolloin Länsisataman matkustaja-autolauttaliikennettä joko vasta suunniteltiin, tai se oli marginaalinen nykyisiin käyttäjämääriin suhteutettuna. Ajatus satamasta oman syöttötunnelinsa maksajana on toki kiintoisa -kuinkahan paljon satamamaksuja voisi tällaisella perusteella nostaa ilman, että varustamot alkavat katsella mahdollisia vaihtoehtosatamia sillä silmällä?
Mutta vaikka tunneli rakennettaisiinkin, se olisi valmis vasta useamman vuoden kuluttua, ja liikennemäärien jälleen tokeentuessa pandemian hellittäessä olisi sataman liikenteelle syytä saada nykyistä joustavammat kulkumahdollisuudet. Laivojahan Länsiterminaaleihin kyllä mahtuu, jos Isabellen Riian linja tosiaan kesäkuussa aloitetaan, se operoinee LJ4-laiturista ykkösterminaalia käyttäen. Kruiserin paikka lienee vastakin LJ6, Tallinkin sukkuloiden LJ7 ja Finlandian LJ8. Moby/St.Peterin elpymiseen tarvittaisiin isompi ihme.

HEL-STO-linja on nyt ollut tauolla jo kymmenisen kuukautta, eikä liikenne teoriassakaan ole alkamassa ennen pääsiäisviikkoa (Viking), mikä sekin kuulostaa kovin ylioptimistiselta visiolta. Itse en usko linjan tokenevan muuksi kuin sesonkipalveluksi, koska se ei mikään kultakaivos ollut ennen koronakurjimustakaan. Ja silloin kysymys rahdista keskustan satamissa voidaan unohtaa, koska sellaista on kyydissä vain marginaalisesti, jos ylipäätään on.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kalle Id - 28.12.2020, 22:28:47
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.12.2020, 19:20:22 Ajatus satamasta oman syöttötunnelinsa maksajana on toki kiintoisa -kuinkahan paljon satamamaksuja voisi tällaisella perusteella nostaa ilman, että varustamot alkavat katsella mahdollisia vaihtoehtosatamia sillä silmällä?
Tosin (kuten toisaalla asiasta huomautettiin) satama oman tunnelinsa maksajana on oikeastaan vain silmänkääntötemppu jolla satama saa kaupunki-omistajan maksamaan tunnelin vaikka se ei halua: satama on täysin kaupungin omistama yhtiö ja tunnelin rahoittamiseksi se käyttäisi rahoja jotka se muuten tilittäisi kaupungille osinkoina. Sataman hinta-arvio on myös merkittävästi pienempi kuin kaupungin aiemmin tekemä arvio.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Arto Papunen - 03.02.2021, 23:41:48
Näköjään hyväksytty tuo satama-asia. Katselin aikatauluista että eikö siellä nytkin jo mahtuisi sopivasti XPRS käyttämään uutta länsiterminaalia kun Europa, Megastar/Star ja Finlandia eivät ole kaikki kolme koskaan yhtäaikaan paikalla.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Hannu Sarell - 04.02.2021, 01:39:11
Tuo Siljan Olympiaterminaalin liikenteen siirto Katajanokalle ei auta mitään siihen Pohjoisrannan liikenteeseen, sieltä jatkossakin pääasiassa ajetaan. Jos tuo HEL-STO liikenne koskaan palautuukaan.  Viking XPRS siirto Jätkäsaareen on kosmetiikkaa. Jätkäsaareen tuo tietunneli sitten tuo(nee) apua. Eteläsataman lopettamispäätös on kyllä tehty siksi, että siitä vapautuu todella arvokasta tonttimaata.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kalle Id - 04.02.2021, 19:30:46
Kyllähän sillä on selvä vaikutus Pohjoisrannan liikenteeseen, kun auto- ja rekkakapasiteetiltaan suurin laiva, joka ajoi myös eniten lähtöjä päivässä (XPRS) siirtyy pois. Toki molempien Tukholman-laivojen lähes yhtäaikainen tulo ja lähtö aiheuttaa ruuhkia, mutta ne ovat väkisinkin pienempiä kuin nykyinen (tai siis pandemiaa edeltävä) Tukholman-laivojen ja XPRS:n lähes yhtäaikainen saapuminen aamulla.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 04.02.2021, 21:30:23
Vikingille tällainen visio terminaalin jakamisesta pahimman kilpailijan kanssa saattaa muodostua jopa viimeiseksi pisaraksi päätöksessä HEL-STO-linjan alasajosta.  Eikä Tallinkillakaan varmaan tällaisesta ratkaisusta hirvittävästi iloita, sillä äskettäin suuren osan Suomen maahenkilöstöstään irtisanonut varustamo tuskin haluaa jatkaa useamman sataman politiikkaa Helsingissä ainakaan matkustajaliikenteessä.
Olisi aika outoa, jos kaupunki satamayhtiöineen ei mitenkään ottaisi huomioon varustamojen toiveita sijoittelustaan. Länsiterminaali 1 sopisi melko pienin säädöin Vikingin käyttöön (tosin Skatta on optimoitu XPRS:lle ja vanhemmillekin, joten hieman hölmöä olisi hylätä tämä ja rakentaa vastaavat putket ja rampit toiseen satamaan vain jonkun poliittisen päätöksen takia) ja 2:een mahtuisi kyllä nykyisen liikenteen lisäksi se, mitä Tallinkilla olisi lisättävää. Ruuhkia järjestely aiheuttaisi ainoastaan maaliikennepuolella. Mutta paljon luultavampaa on, että varustamot haraavat suunnitelmia vastaan tavalla, jonka pystyvät julkisuudessa esittämään tyyliin "Helsinki haluaa Tukholman liikenteen alasajoa", ja sitten voivat tällä perusteella niin tehdäkin.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Arto Papunen - 04.02.2021, 22:05:11
Eikö tuonne Länsisatamaan vielä voisi rakentaa yhden kaijan tuon Eckerön käyttämän kaijan pohjoispuolelle ja putket kakkosterminaalista. Vähän ihmetten tuota ajoluiskan sijaintia LJ6:lle ja LJ5:lle, eikö sitä vähän etelämpään niin mahtuisi iso laiva sekä LJ4:een että LJ5:een yhtäaikaa. Nuo kun tehtäisiin niin olisi kaiken järken mukaan 7 laivapaikkaa ja riittäisi pitkäksi aikaa.. Se nyt vaan, että investointeja että tuonne pääsisi.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 05.02.2021, 00:06:34
Jos LJ4:n ajoramppi tehtäisiin suunnilleen nykyisen terminaali 1:n eteläpäädyn kohdalle ja nykyinen LJ3/4:n ramppi purettaisiin kokonaan, voisi sekä 4- että 5-laitureihin saada samanaikaisesti parkkeerattua parisataametrisenkin aluksen.  Uudet putket olisi varmaan joka tapauksessa rakennettava riippumatta siitä, miten laivapaikat lopulta jaettaisiin.
Vikingille tosin mahdollisesti riittäisi Lännessä yksikin kaija, sillä vaikka Amorella tulisikin Tallinnan linjan toiseksi kulkijaksi, ei se kuitenkaan koskaan sattuisi XPRS:n kanssa samaan aikaan Helsinkiin. Tosin sitten, jos kesälinjaa Tukholmaan ja Tallinnaan operoitaisiin, olisi tietysti kiva se toinenkin laivapaikka olla. Tallinkin mahdollinen kruiseri operoisi LJ6:een käyttäen 2-terminaalia (ja kellonaikoja säätäen voisi Tukholman laivakin tuohon sopia), MyStarin ja Megastarin paikka olisi LJ7 ja Finlandian LJ8.

Tässä asetelmassa olisi kiintoisaa olla kuulemassa kaupungin ja Tallinkin välisiä neuvotteluja siitä, miksi Serenaden ja Symphonyn olisi siirryttävä operoimaan mahdollisesti sesonkiluonteista linjaansa entiseen Vikingin terminaaliin Skattalle, kun kaikki muu matkustajaliikenne on keskitetty Länsisatamaan...
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kalle Id - 05.02.2021, 16:42:14
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 04.02.2021, 22:05:11
Eikö tuonne Länsisatamaan vielä voisi rakentaa yhden kaijan tuon Eckerön käyttämän kaijan pohjoispuolelle ja putket kakkosterminaalista.
Siihen on tulossa silta joka estää tämän ajatuksen, lahden pohjukasta tulee jonkilainen asukkaiden virkistysalue. (Tähän siltaan saatiin oikein EU-rahaa sataman yhteyksien parantamisen varjolla).
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Arto Papunen - 08.02.2021, 21:38:55
Nyt kun katson noita sataman liitteitä niin mainitaan että: Pohjoisosan laiturilinja ja aluspaikat LJ4-LJ6 on järjestelty uudelleen mahdollistamaan kasvava alusliikenne. =Ehkä tuossa sitten voidaan saada tuo muutos aikaan mistä puhuin aiemmin. Näköjään silta tulee tuon LJ8 pohjoispuolelle. Mutta taas sataman laajennusalueeksi on laitettu alue taas tuonne merelleppäin. Noh kai tuonne saisi jatkettua kapean laiturin ja laivapaikat molemmin puolin tai tekee päätylaiturin mihin nyt tuo alue loppuu.
Otsikko: Vs: Länsisataman kehittämisestä
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 09.11.2021, 22:40:36
Silja Europa liikennöi Länsiterminaali 2:sta 18.11.2021 alkaen.


https://fi.tallink.com/helsinki-lansisatama-lansiterminaali-2 (https://fi.tallink.com/helsinki-lansisatama-lansiterminaali-2)