Suomi ja Viro vuokraamassa LNG-terminaalialuksen

Aloittaja Juhani Mehto, 12.04.2022, 12:21:03

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Laitetaan tämäkin omaksi aiheekseen, niin voidaan seurata projektin vaiheita. Neljä päivää sitten ilmoitettiin Suomen ja Viron vuokraavan LNG-terminaalialuksen (FSRU) vähentääkseen riippuvuutta venäläisestä kaasusta. Alus tulee mahdollisesti ensin Paldiskiin ja satamatöiden valmistuttua Suomen puolelle kaasuverkoston mahdollistamaan satamaan (eli käytännössä joku satama etelärannikolla akselilla Inkoo-Hamina).

Artikkelissa viitattu Klaipedan satamassa oleva terminaalialus on norjalaisen Höeghin omistama, Singaporen lipulla oleva 290-metrinen Independence.

YLEn uutinen aiheesta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Perjantaina ilmoitettiin, että rahdattava terminaalialus on 291-metrinen Belgian lipulla oleva Exemplar, jonka kapasiteetti on 150 900 kuutiometriä. Suomi ja Viro vuokraavat aluksen kymmeneksi vuodeksi ja se sijoitetaan Suomen etelärannikolle, kunhan tarvittava laituri-infra on kunnossa. Vastaava infra tehdään myös Viroon ja jos Viro on valmis ennen Suomea, alus sijoitetaan ensin sinne. Alus on tällä hetkellä Argentiinan Bahia Blancassa. Terminaalialuksella arvioidaan vierailevan aluksia täyttämässä noin 2-3 kertaa kuussa.

Gasgrid Finlandin tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Exemplarin satamapaikaksi on tänään ilmoitettu Inkoo. Se kiinnitetään vanhaan Fortumin voimalaitoksen laituriin. Alus on edelleen Argentiinassa Bahia Blancassa ja nyt ei kerrottu, milloin sen odotetaan saapuvan Suomeen, mutta käyttökunnossa sen pitäisi olla tulevana talvena.

Ylen uutinen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Exemplar lähti eilen Espanjan El Ferrolista, missä se oli pari kuukautta telakalla. Se suuntaa nyt Gibraltariin todennäköisesti lastaamaan ja sen pitäisi olla Suomessa vielä tämän vuoden puolella. Yle kirjoittaa tänään, että sen pitäisi olla toimintakunnossa 15. tammikuuta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Exemplar näkyy olevan matkalla, määränpäänä Inkoo.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 08.12.2022, 13:19:16
Exemplar lähti eilen Espanjan El Ferrolista, missä se oli pari kuukautta telakalla. Se suuntaa nyt Gibraltariin todennäköisesti lastaamaan ja sen pitäisi olla Suomessa vielä tämän vuoden puolella. Yle kirjoittaa tänään, että sen pitäisi olla toimintakunnossa 15. tammikuuta.

Otti lastin Gibraltarin redillä saman varustamon Excelsior-alukselta STS-operaatiossa.

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.12.2022, 18:32:29
Exemplar näkyy olevan matkalla, määränpäänä Inkoo.

Laivan antama eta 26.12. klo 14.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Hannu Sarell

Exemplar tulee ihan omin voimin ja on ihan oikea laiva, ei pelkästään kelluva varasto. 10 vuotta on pitkä aika ja varmaan pitänee viedä välillä kuivatelakallekin? Joka tapauksessa pitkään seisoo laiturissa. Mitenkä tuo konepuoli, pääkone, potkurijärjestelmä pidetään toimintakunnossa? Koneita voi tietysti käyttää, mutta potkurien (on kai keulapotkuritkin) käyttö ehkä vähän vaikeampaa. Vai lisätäänkö kiinnitysvaijereita? Tuossa olisi helppo homma kerätä kokemusta sillalla, kun olisi tutkastakin näkyvissä aina samat maisemat....

Tauno Hermola

Sehän on hirmu nopeakin, tällä hetkellä 16,8 solmua, jos AIS:in tieto on oikea! :D

Tauno Hermola

Storebæltin (siis Iso-Beltin) kautta näyttää tämäkin tulevan.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 24.12.2022, 20:45:29
Storebæltin (siis Iso-Beltin) kautta näyttää tämäkin tulevan.
Eipä ilmoitetulla kulkusyväydellä 11,3 metriä muuta reittiä voi Itämerelle saapuakaan. ;)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

Millainen pätevyys vaaditaan päälliköltä, kun on parkkeerattu vuosiksi Inkoon rantaan? Itse muistan koksuajoilta saattaja Uusimaalta ajokauden syksyllä päätyttyä päälliköksi tulleen tuoreen luutnantin joka oli kyllä ollut mukana purjehduskauden aikana. Me koksut siellä myös vuoroteltiin itse vuorojamme jakaen. Ei meillä ollut mitään tekemistä. Itse laivan alakansille olisin eksynyt. Jos ymmärsin silloin oikein niin tuon päällikön kukistuessa vastuu olisi siirtynyt hetkeksi minulle... Ainoa merenkulku-upseeri laivalla...

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Helios, Artemis, H.Kanter ja Castor avustavat.

Juhani Mehto

Ensimmäinen täyttö tapahtuu pian, sillä kreikkalainen 294-metrinen LNG-tankkeri Isabella on matkalla Inkooseen ja luotsilistan mukaan se tulisi sisään huomenna aamulla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tauno Hermola

#14
Kaasua kai tuli Exemplarin lastinakin, jos kulkusyväys oli tuo 11,3 m! Paljonko noihin sitten voi luottaa, nyt ilmoitettu syväys on 10 m.

Isabellan syväyskin pieneni Inkoon käynnillä 11,4 metristä 10,9 metriin, ei sekään tuon mukaan kaasua pois vienyt. Jos uskotaan, että tuo 0,5 m syväyksen muutos on oikea, voiko siitä päätellä jotain toimitetun kaasun määrästä? (Onko noissa jotain painolastitankkeja, jotka vaikuttavat merkittävästi syväykseen?)