Ever Given poikittain Suezin kanavassa

Aloittaja Hannu Sarell, 25.03.2021, 17:04:05

« edellinen - seuraava »

Hannu Sarell

Kanavassa poikittain 400 metrinen, 15,7 syväyksen Ever Given jumissa jo onkohan kolmatta vuorokautta. Raakaöljyn hinta nousi jo eilen.

Vaihdoin otsikon kuvaavammaksi. -Tuomas/Ylläpito


Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

Tässä yhteydessä lienee sopivaista päivittää tietoni maailman suurimmista konttilaivoista. Eli tämä Wkipedian sivu taitaa olla pätevä?
https://en.wikipedia.org/wiki/Algeciras-class_container_ship 

Sen mukaan Algeciras-luokan viimeksi luovutettu on HMM Le Havre (28.8.2020) imo n:o 9868314.
Samaa sisarusparveahan on jo täälläkin mainittu HMM Helsinki (imo n:o 9863340).
23 964 teu, 228 283 GT ja 400 x 61 metriä. ::)


Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 26.03.2021, 14:52:48
Tässä yhteydessä lienee sopivaista päivittää tietoni maailman suurimmista konttilaivoista. Eli tämä Wkipedian sivu taitaa olla pätevä?
https://en.wikipedia.org/wiki/Algeciras-class_container_ship 

Sen mukaan Algeciras-luokan viimeksi luovutettu on HMM Le Havre (28.8.2020) imo n:o 9868314.
Samaa sisarusparveahan on jo täälläkin mainittu HMM Helsinki (imo n:o 9863340).
23 964 teu, 228 283 GT ja 400 x 61 metriä. ::)
Olen yrittänyt pitää täällä forumilla maailman suurimpia konttilaivoja käsittelevän aiheen ajan tasalla: Klikkaa tästä
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Aleksi Lindström

Ever Given nyt irti ja hinauksessa hitaalla nopeudella.

Heikki Saraste

Laiva taisi juuttua uudestaan kanavaan. Tällä kerralla rahakysymysten takia.

Uutiset kertovat, että Egypti vaatii miljardin euron korvauksia. Lakimiehet neuvottelevat, kuka ne maksaa.

Washington Post:

The Ever Given is free, but litigation could prevent it from leaving the Suez Canal. Freed from the banks of the Suez Canal, the Ever Given could soon find itself stuck again — this time, because maritime lawyers are prepared to go to battle over who should be held liable for the grounding of the mammoth container ship. Billions of dollars of trade was held..

https://theloadstar.com/lengthy-wait-for-cargo-as-ever-given-owner-declares-general-average/

https://www.spiegel.de/wirtschaft/ever-given-desaster-im-suezkanal-aegypten-verlangt-schadensersatz-in-milliardenhoehe-a-39f9fdf7-be98-4cd7-a37c-9d33428b3aa1

Tauno Hermola

#8
Mitä muuten Ever Givenin päällikölle mahtaa kuulua - en yhtään ihmettelisi, jos egyptiläiset viranomaiset olisivat heittäneet tyrmään.


Tauno Hermola

Ever Givenistä tuli sitten "yhteinen haveri":

https://gcaptain.com/shipowner-declares-general-average-for-ever-given/

Mitä se on, saman lähteen mukaan:
LainaaGeneral Average is a principle of maritime law that requires that the shipowner and its customers share a proportionate amount of the costs associated with saving a vessel after a major casualty. When General Average is declared, cargo owners are required to contribute to a GA fund before cargo can be released.

Sven Liljeström

Tätä jaksetaan aina kokeneittenkin kuljetuspalveluja käyttävien keskuudessa ihmetellä.
Mikäli asianomaisesti on kuljetusvakuuttanut matkalla olevat tavaransa, jo edullisin
kuljetusvakuutus kattaa Yhteisen haverin osallistumismaksun.
Jos sen sijaan ei ole merkinnyt mitään vakuutuksia kenties arvellen, että varustamon ottamat
vakuutukset riittävät, niin postiluukusta voi ehkä vuoden kuluttua - siis kun laskelma on saatu
valmiiksi - tipahtaa suurikin osallistumismaksu, jonka syyn on jo ennättänyt unohtaa.
Kysymys on aina sama.
En minä sitä alusta rantatörmään ajanut, miksi minun pitää maksaa?!


Tauno Hermola

Alus lasteineen on yhä pidätettynä Egyptissä. Suezin kanavahallinnon vaatimukset laivan omistajille ovat miljardin dollarin luokkaa.

https://gcaptain.com/egyptian-court-rules-suez-canal-can-keep-holding-ever-given/


Tauno Hermola

Ever Given on tänään päässyt poistumaan Suezin kanavasta ja odottaa nyt Port Saidin pohjoispuolella pohjan vaurioiden tarkempaa tutkimista.

https://gcaptain.com/ever-given-departure-suez/

Pekka Laakso

#13
Muuten aika melkoisen hönöä toimintaa AIS-sivusto Vesselfinderilta tänään, kun ovat asettaneet Ever Givenin sijainnin kiinteästi sivuston alkunäyttöön. Jos on vaikka etsimässä jotain tiettyä alusta Itämereltä tai Suomen rannikolta, on aivan yhdentekevää missä Ever Given jököttää saati kulkee...   ;)

EDIT: Nyt Vesselfinderin alkunäyttö ohjaa Jebel Alin räjähdyspaikalle, joten kenties siellä ajatellaan, että se tämän hetken kiinnostavin tapaus pitää näyttää sivun alkunäytössä...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.