Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla

Aloittaja Kimmo Rantanen, 06.04.2021, 23:23:16

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

MTV tekee dramaattisista tapahtumista pilaa "huippujournalismillaan". Erityisen epäammattimaista asioihin perehtymistä taas kyseessä. Tekstiä lukiessa piti ensin varmistaa, että menihän aprillipäivä jo...



"...Noin 111-metrisessä aluksessa on rahtina 350 tonnia raakaöljyä ja 50 tonnia dieseliä, ja viranomaiset pelkäävät niiden vuotavan mereen aiheuttaen ympäristövahinkoja, kertoo uutistoimisto Reuters.

Alus kuljetti myös pienempiä aluksia kyydissään, ja ainakin yksi niistä putosi myrskyssä mereen.

Norjan rannikkovartiosto yrittää kiinnittää alukseen hinausköysiä ja ohjata alusta rauhallisemmille vesille. Tuulen arvioidaan kääntävän alusta kulkemaan rannikon suuntaisesti, mikä antaa viranomaisille lisäaikaa.

Hollannin rannikkovartiosto aikoo lähettää oman tiiminsä paikalle tiistai-illan aikana..."


https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/satametrinen-rahtialus-ajelehtii-norjan-rannikolla-tuuliajolla-dramaattinen-video-nayttaa-kuinka-miehistoa-putosi-mereen-laivan-kallistuttua-myrskyssa/8108348#gs.y52pja



Iltalehti kertoo onnettomuudesta hiukan luotettavammin:

"Alus lähetti hätäkutsun maanantaipäivänä. 12 miehistön jäsenestä 8 pelastettiin helikopterilla laivan kannelta.

Jäljelle jääneet neljä miehistön jäsentä joutuivat hyppäämään veteen, koska alus keinui liikaa aallokossa. Kaikki saatiin lopulta turvaan."


"Tiistai-iltapäivänä havaittiin, että yksi kuljetettavista aluksista oli pudonnut veteen, Norjalaisen VG:n mukaan alus kelluu puolentoista meripeninkulman, eli hieman alle kolmen kilometrin päässä Eemslift Hendrikasta.

– Tämä on kuin sadusta. Alus on pudonnut ja laskeutunut keula oikeaan suuntaan, sanoo pienen aluksen omistavan AQS-yrityksen edustaja Kristian Hjertvik VG:lle.

Tällä hetkellä viranomaisten huolenaiheena on kuitenkin iso alus, eli Eemslift Hendrika. Se sisältää 350 tonnia öljyä ja 75 tonnia dieseliä. Mikäli alus kaatuu, seurauksena voi olla iso öljyturma Norjan rannikolla."


https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cc9a2bab-2c4f-4fcc-9fc6-b261d4dba1d0



On melkoinen säiliöalus, joka kuljettaa öljylastin lisäksi veneitä kannellaan. Miehistökin vahingossa liukastui mereen.  :-[

Sven Liljeström

Tulee joskus mieleen, että vaadimmeko ME - siis asioista ns. perillä oleva taho - journalismilta liikaa!
Tavallinen uutisia seuraava, ohittaa usein nämä numeroasiat.
Juttujen tekemisesessä on usein kiire ja saatetaan kysyessä sanoa, ettei taustoja valitettavasti ole
ennätetty tarkistaa.
Tosin joku suuruusluokka, siis vähän niin, että mikä määrä milloinkin on suuri ja mikä pieni kannattaisi
kuitenkin oppia tai vähintään tarkistaa jostain.
Muistan tapauksen Helsingin Länsisatamasta 1960-luvun alusta, joka silloin oli saanut uuden 25.000 kg
nostavan nosturin L3-varaston eteläpuolelle. Se oli hieno, sillä silloin 5.000 kg:n nosturia pidettiin jo isona.
Lehdessä kerrottiin uuden nosturin nostavan 25.000 tonnia!
Sen sijaan risteilijöissä metreillä ja jaloillla on tapana mennä sekaisin!

Kimmo Rantanen

Toisaalta usein, jos joku asioista vähänkin perillä oleva tiedostaa asian olevan väärin kirjoitettu on asia sellainen, että arvon toimittelija olisi voinut sen helposti tarkistaa vaikka ihan guuglettamalla, kuten usein väärin kirjoitetut nimet jne (joka ei nyt tässä mennyt pieleen, mutta usein menee). Tässä tehtiin kansilastia kuljettavasta laivasta tankkeri ja jutusta saa sen kuvan että Norjassa pelätään yhtä suurta öljykatastrofia asian tiimoilta kuin esim. Exxon Valdezin turmassa.

Timo Heikkinen

Normand drott saanut Eemslift hendrikan hinaukseen, kun kolme solmua peräjälkeen menevät. Bongattu marinetrafficista

Juhani Mehto

Myös aluksen kannelta mereen tipahtanut työvene on saatu hinaukseen ja jo laituriin Norjassa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 08.04.2021, 09:23:10
Myös aluksen kannelta mereen tipahtanut työvene on saatu hinaukseen ja jo laituriin Norjassa.

Työvene: AQS TOR, IMO 9896957.

Lasse Reunanen

#6
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 07.04.2021, 17:16:01
Tulee joskus mieleen, että vaadimmeko ME - siis asioista ns. perillä oleva taho - journalismilta liikaa!
Tavallinen uutisia seuraava, ohittaa usein nämä numeroasiat.
Juttujen tekemisesessä on usein kiire ja saatetaan kysyessä sanoa, ettei taustoja valitettavasti ole
ennätetty tarkistaa.
Tosin joku suuruusluokka, siis vähän niin, että mikä määrä milloinkin on suuri ja mikä pieni kannattaisi
kuitenkin oppia tai vähintään tarkistaa jostain.
Muistan tapauksen Helsingin Länsisatamasta 1960-luvun alusta, joka silloin oli saanut uuden 25.000 kg
nostavan nosturin L3-varaston eteläpuolelle. Se oli hieno, sillä silloin 5.000 kg:n nosturia pidettiin jo isona.
Lehdessä kerrottiin uuden nosturin nostavan 25.000 tonnia!
Sen sijaan risteilijöissä metreillä ja jaloillla on tapana mennä sekaisin!

Vielä enemmän uutisia lukiessa suututtaa, etenkin YLE:n suosima, tapa luopua SI-järjestelmän käytöstä ja alkaa käyttämään pinta-alan ja pituuden mittayksikköinä mm. jalkapallokenttää tai jumbojettiä ja massan yksikköinä henkilöautoa, rekkaa ja sinivalasta.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Tuomas Romu

#7
Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 11.04.2021, 03:31:10
Vielä enemmän uutisia lukiessa suututtaa, etenkin YLE:n suosima, tapa luopua SI-järjestelmän käytöstä ja alkaa käyttämään pinta-alan ja pituuden mittayksikköinä mm. jalkapallokenttää tai jumbojettiä ja massan yksikköinä henkilöautoa, rekkaa ja sinivalasta.

Tämä. Ihan kuin Amerikassa asuisi...

Erään kiinalaisen laivan kohdalla häiritse myös suunnattomasti kiinankielisen nimen kääntäminen suomeksi. Miksei kaikkia käännetä? Missä on ruotsalainen monitoimimurtaja Kaljumpi Viikinki?

Sehän on nykyään kanadalainen KRVL Janne Hyvätahto!
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

#8
Yle, kuten muukin media tekee uutisensa ja juttunsa ensisijaisesti ns. taviksille.
Olen samaa mieltä, että noilla kansan mittayksiköillä ei pitäisi korvata kokonaan oikeita mittalukuja, vaan nimenomaan vertailun vuoksi tulisi kertoa molemmat.
Esimerkiksi järkyttävän monessa tuulimyllyuutisessa tyydytään yhä kertomaan ilmeisesti vain tuulisähköyhtiön tiedotteesta ok-talojen lukumäärä, joiden sähkölämmitystä ja valaisua myllyjen tuotanto muka vastaa (laskennallisesti).
Itse käytin aina suurten pinta-alojen vertailumittayksikkönä normaalia jalkapallokenttää (n. 7000 neliömetriä.) ja suurten tilavuuksien mittayksikkönä Kotkan kaupungintaloa (n. 27 000 kuutiometriä). Palaute vertailuista oli pääosin myönteistä.
Aikoinaan maailman suurimman tankkerin Knock Nevisin (Seawise Giant, IMO 7381154) koosta maallikko saikin oikein hyvän käsityksen vertailusta, jonka mukaan sen kannelle olisi mahtunut neljä normaalia jalkapallokenttää jonoon.
Väitän, että pelkän 108 000 kuutiometrin sijasta vertaus "neljä Kotkan kaupungintalollista" kertoo kotkalaislehdessä "Tiutisen mummolle" paljon enemmän.
Seawise Giantin lastikapasiteetiksi mainittiin 658 362 m³, joka on yli 24 Kotkan kaupungintalon verran.  :)

Muuan ansioitunut emerituspäätoimittaja opasti jo kauan sitten, että:
"Ellei lukija ymmärrä lukemaansa, syy on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä kirjoittajan."

Seppo Honkanen