Mikä on tämän ”aavelaivan” tarina?

Aloittaja Miran Hamidulla, 06.05.2001, 01:03:29

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Olin muutama vuosi sitten viikon pituisen ajan Asterholma nimisellä saarella Ahvenanmaalla. Tuolla saarella sijaitsevan kylän laiturissa oli arvioni mukaan noin 30-40 metrinen puinen alus, joka oli ilmeisesti aikoinaan toiminut kalastusaluksena. Koska tuo alus on uponnut osittain, se on varmasti poistettu alusrekisteristä, joten sitä ei näinollen löydy joistain Suomen Kuvitetuista Laivaluetteloista löytyvistä puualusluetteloista. Sattuuko kukaan tämän foorumin jäsenistä tietämään mitään kyseisestä laivasta ja sen historiasta, ja siitä miksi se on päätynyt lojumaan Asterholman kylän laituriin? Onko se muuten edelleen tuolla Asterholmassa?

Tässä kuva tuosta "aavelaivasta":
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

wirrankoski

#1
Waude! Oletpas kummajaisen löytänyt. Koska tarkemmin ottaen olet laivan kuvannut? Kyseessä on nimittäin vuonna 1968 virallisesti ROMUTETTU alus. Laiva rakennettiin vuonna 1901 Södra Garnissa Ruotsissa 3-mastokuunariksi nimellä HEDVIG, sai sittemmin nimet THERESIA, ALDEBARAN ja lopuksi DIAMANT. Laiva tuli Suomeen vuonna 1961, viimeinen omistaja oli houtskäriläinen Volmar Lindström.
Pituus oli 31.21 ja leveys 7,58 m. Vuodesta 1935 2-pyttyinen Bolinder-Munktell -moottori.
Ei sillä, että Suomen rannikoilla ja sisävesillä liikkuu edelleenkiin sadoittain virallisesti "romutettuja" aluksia!!!

Miran Hamidulla

#2
Toi kuva on otettu heinäkuussa 1998. Ei tosta laivasta voi kyllä käyttää termiä liikkuu, kun se on uponnu laituriin. ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#3
Toimiiks toi aavelaivan kuva teiän koneillanne? Mun koneella tuo kuva leikkii eräänlaista kissa & hiiri leikkiä eli välillä toimii ja välillä ei toimi.

Siltä varalta, että toi kuva ei toimi niin laitan linkin osoitteeseen josta toi kuva löytyy:
http://www.sunpoint.net/~theshipworld/aave.jpg

Sinänsä toi aavelaiva nimitys tais olla aika osuva nimitys tolle laivalle, jos se kerran on ollut jo 33 vuotta "kuollut" virallisten papereiden mukaan. ;D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#4
Millaset mahikset tollasta vuosikausia puoliksi uponneena ollutta 100-vuotiasta puulaivaa on enään kunnostaa? Ne mahikset taitaa vissiin olla aika olemattomat vai kuinka?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#5
Se riippuu ihan kokonaan aluksen kunnosta. Kohdetta näkemättä täysin mahdoton sanoa, mutta ainakaan itse en tehtävään tuon kuvan perusteella ryhtyisi, vaikka saisin laivan ilmaiseksi...

Sinänsähän puinen alus voi säilyä pitkäänkin, mutta 30 vuotta hoitamatta...ei kuulosta todennäköiseltä. Muistattehan kuunari Koiviston, joka makasi hylkynä yli 20 vuotta ja suunnilleen mätäni "pelastajiensa" käsiin? Sillä rivolla betonimöykyllä, joka nyt lojuu Reposaaressa ja jota sanotaan kuunari Koivistoksi, ei ole mitään tekemistä aidon koivistolaiskuunarin kanssa. :(

Kuvasta päätellen tuo Asterholman hylky on kyllä tiensä päässä. Sen rungosta puuttuu täysin ketka, eli puulaivoille tyypillinen kierre. Tämä viittaa siihen, että köli on painunut "kissanselälle", eli lakannut kantamasta rungon rakenteita. Tämän ilmiön seurauksena on tuon kokoisella laivalla huomattava riski kölin katketa kokonaan (kuten Margonalle kävi) ja silloin laiva on mennyttä.
Lisäksi on huomioitava rungon vesitiiviys. Se voi tosin vedenalaisilta osilta olla ihan hyväkin, jos laiva ei ole upoksissa. Kuvasta päätellen ainakin peräosa kelluu. Vedenpinnan yläpuoliset osat ovat kuitenkin varmasti vuosien mittaan kuivuneet niin pahasti, ettei niiden käyttäminen muualla kuin kukkapenkissä tai saunan uunissa taida enää käydä laatuun.

Merenkulullinen varustushan tuosta laivasta on varmaan riisuttu jo silloin, kun se virallisesti romutettiin, joten jos niin saisi tehdä, kaikkein kunniallisinta olisi hinata hylky lähimmälle vähänkin syvemmälle vesialueelle seuraavana muinaistulien yönä ja antaa laivalle "viikinkiseremoniallinen hautaus".
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950