Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
92
Matkustaja-autolautat / Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 28.12.2022, 11:16:11  »
Alus numero yhdeksän, Brittany Ferriesille rahdattu Santoña, on luovutettu Kiinassa 22.12.

Tästä kirjoitti Sjöfartstidningen

Alus numero kahdeksan, Stena Estellen sisko, saa nimekseen Stena Ebba. Se aloittaa liikenteen Karlskronan ja Gdynian välillä joulukuussa.

Stena Ebba on nyt Gdyniassa valmiina aloittamaan liikenne.
93
Matkustaja-autolautat / Mitä tapahtui Rosefjordille/Nårafjordille?
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 28.12.2022, 10:39:26  »
Tietääköhän joku, mitä tapahtui vuosikausia Pansiossa maanneelle lautta-alus Rosefjordille, joka virallisesti vaihtoi nimeään Nårafjordiksi vuonna 2019? Alus hävisi ilmeisesti alkuvuonna 2022 Pansiosta ja kuukausi sitten löytyy yksi viite Linkedinistä, että se romutettaisiin/olisi romutettu Suomessa. Mihin se hinattiin? Korppoon telakalle?

Se tuli Suomeen vuonna 2017 ja siihen ei koskaan maalattu uutta nimeä. Kun näin sen viimeksi Pansiossa viime talvena, se oli vahvasti kallistunut. Edellinen AIS-osuma sillä on vuodelta 2019, jolloin se olisi ollut Bosefjord-niminen ja Maltan lipulla. Tällaista nimenmuutosta aluksen tietoihin ei kuitenkaan ole koskaan merkitty.
94
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 28.12.2022, 08:25:22  »
Yle kertoo tästä lautasta tänään toisella kotimaisella havainnekuvan kera. Alus luovutetaan vuodenvaihteessa ja koeajot alkavat sen jälkeen. Uuden lautan kapasiteetti on n. 70 % Prostvik I:stä suurempi.

Svenska Ylen juttu

Uuden lautan luokittelu herättää hämmennystä, sillä se aiotaan luokitella "virtuaalivaijerin" (laser) varassa kulkevaksi lossiksi, mikä tarkoittaa, että miehistön määrä on pienempi ja pätevyystaso huomattavasti matalampi kuin lautta-aluksilla (kuten Prostvik 1 ja Nagu 2). Koska reitti kulkee tärkeän, jokseenkin vilkkaan laivaväylän poikki, pelätään ammattitaidottoman miehistön aiheuttavan turvallisuusriskin.

Aiheesta kirjoittaa mm. Helsingin Sanomat
95
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2022-2023
« Uusin viesti kirjoittanut Toni Kolhonen 27.12.2022, 21:18:27  »
Taitaa ainakin Mopro:n Tyrsky olla jäänmurrossa eteläisellä Saimaalla. Hinaaja Ciroc ajaa Ninan takana kohteena Imatra, onkohan Ciroc myös jäänmurtohommissa?
https://yle.fi/a/74-20010055

Mikähän tämän "hankinnan" tilanne on https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/78382/notice/114197/overview
96
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 27.12.2022, 17:16:37  »
Olenkohan saanut väärää infoa?, mutta jossain väitettiin Turun sataman vaativan uuden terminaalin suhteen varustamoilta aamu-ja iltalähtöä? Tämä voisi avata Finnlinesille mahdollisuuden Turku-Kapellskär linjalle.
Toinen kysymys on se, että onko Fiinlinesilla edes kiinnostusta tähän; raskas liikenne saattaa haluta Naantalista jatkossakin?
Raskaan liikenteen -joka pääsee Naantalista suoraan kaikille Turun ulosmenoteille joutumatta kulkemaan kaupunkiverkossa, kuten Turun satamassa- lisäksi Naantalia epäilemättä puoltavat myös merenkulkijat, Pukinsalmen "oja" ei toki olisi varustamon aluksille mahdoton operoitava, mutta Naantaliin johtava luonnollinen väylä ja hyvä tila kääntymiselle lienevät enemmän houkuttimia jopa Vikingille harkita paluuta aiempaan kuin Finnlinesille päinvastaiseen siirtymään (huomattakoon, etten tässä väitä Vikingillä olevan moisia suunnitelmia, mutta en suoraan sanottuna yllättyisi, vaikka sellaisiakin jossain vaiheessa vastaan tulisi Turun jatkaessa omaa satamasekoiluaan).

Onko siinä tarkasti määritelty, että laiva on Isabelle, ettei Tallinnassa olevaa laivaa voisi vaihtaa vaikka Europaksi tai muuksi, eikö niiden vuokrausaika lopu ensin(pl Romantika)?
Eiköhän sopimuksessa ole määritelty ennen kaikkea majoituskapasiteetti. Galaxy ja Europa ovat selvästi isompia, Victoria toki yhteismitallinen, mutta senkin diiliä vastikään jatkettiin.
97
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
« Uusin viesti kirjoittanut Sven Liljeström 27.12.2022, 15:27:10  »
Aikarahtaussopimuksia joita aikanaan paljonkin veistelin, laaditaan ns. painetulle vakiosopimuslomakkeelle,
joita on pilvin pimein.
Sen painettuja sopimuslausekkeita voi muokata, poistaa ja jopa tehdä lisäyksiä, joita kutsutaan "rideriksi"!
Sopimukset solmitaan usein liikennöintitarkoituksiin, selvästi harvinaisempaa on, että niitä tehdään esim.
Isabellen nykykäyttöön.
Niissä mainitaan kyllä aluksen nimi ja sen specitkin jopa kiusallisen tarkkaan.
Siksi aluksia ei ainakaan keskenään voi vaihtaa vain hux flux!
Joskus harvoin näkee, että aluksen nimenä olisi vaikka Isabelle, or sub., mutta silloin alusten tulisi olla
jokseenkin samanlaisia, sisaraluksia nyt vähintään.
Mikäli nykyistä sopimusta halutaan jatkaa, ei vanhaa yleensä jatketa, vaan tehdään kokonaan uusi,
vaikka samoin ehdoin tai päivävuokraa eskaloiden.



98
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 27.12.2022, 14:14:26  »
Onko siinä tarkasti määritelty, että laiva on Isabelle, ettei Tallinnassa olevaa laivaa voisi vaihtaa vaikka Europaksi tai muuksi, eikö niiden vuokrausaika lopu ensin(pl Romantika)?

Tai eiköhän Viron valtio ja Tallink pystyisi yhteistyössä muuttamaan sopimusta jos se nyt vain tuollaisesta asiasta kysymys ja laiva kenties olisi uudempi kuin nykyinen..
99
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
« Uusin viesti kirjoittanut Ilves Valta 27.12.2022, 10:45:09  »
Isabellen nykyinen rahtaussopimus on katkolla kesäkuussa, mutta rahtaajalla on 1+1 kuukauden optiot. Eli varmasti uusi omistaja saisi laivan itselleen vasta elokuussa ja menettäisi näin ensi kesäkauden.
100
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
« Uusin viesti kirjoittanut Sven Liljeström 27.12.2022, 10:14:36  »
Uskon aina näihin huhuihin.
Amorellan kauppahinta oli 19,1M joten Isabellan hintaluokka tuskin on tätä alempi.
Isabellan hieman vähemmät käyttötunnit tuskin vaikuttavat kauppahintaan.
En ole seurannut, milloin sen nykyiset aikarahtaussopimukset ovat katkolla ja mikä
tarve aluksella nykyisessä tehtävässään on.
Rahaa varustamossa tarvitaan ainakin MyStarin maksuihin.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]