Tuoreimmat viestit

#1
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - tänään kello 14:59:09
Kyllä tämänvuotinen kesäsesonki on jo menetetty, vaikka kieltämättä Atlantic Visionin kapasiteetille voisi Tallinkin verkostossa olla kysyntääkin. Itse olisin taipuvainen viemään aluksen Viron ja Ruotsin välille, mutta siinäkin aikataulusommittelu vaatisi jumppaamista, etteivät sen ja BQ:n (sekä kesällä myös Victorian) lähdöt kilpailisi liikaa samoista asiakkaista.
Turun linjalla Tallinkin tyyli tai asenne on viime aikoina vaikuttanut luovuttavalta. Jos varustamo velvoitetaan jotenkin osallistumaan uuden terminaalin rakennushankkeeseen, se saattaa mieluummin lopettaa Princessankin vuorot, vaikka ne vielä olisivatkin kannattavia. Visionin matkustajakapasiteetti on kesäliikennettä ajatellen niukahko ja rahtitilat liian suuret ajettavaksi riskillä "asiakkaita tulee, jos Vikingiltä ja Finnlinesilta jotain yli jää". Lisäksi laivahenkilöstö pitäisi palkata suomalaisilla tai ruotsalaisilla tesseillä, eli makuutus saattaa olla jopa edullisempi ratkaisu siinäkin tapauksessa, että asiakkaita löytyisi.

Odotan mielenkiinnolla Irish Ferriesin seuraavaa siirtoa. Samuel Beckett olisi sekä Irlantiin että Ranskaan assosioituva, varustamon kirjailijalinjaan sopiva vapaa nimi...
#2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - tänään kello 14:51:34
Mikäli PortTrafficin Helsingin ennakkoja on uskominen, lopettelee Kontio jäänmurtokauttaan lähipäivinä.
#3
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - tänään kello 14:13:32
Hiukan jälkijunassa huomattuna Saturn on näemmä siirretty tammikuussa Suomen lipulle.
#4
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Mäkinen - tänään kello 11:05:03
Atlantic Vision menossa Fayardille Tanskaan telakointiin (Odense ilmestynyt määränpääksi AIS:n) jonka jälkeen lankulla liikkuvan tiedon mukaan saa Eestin lipun toukokuun alkupuolella ja Tallinkin miehistö ottaa aluksen haltuun. Lieneekö seuraava osoite Paljassaare ja makuutus. Olisihan tuolla tilaa kesäsesongille vaikka Turun linjan aamulähtöön..
#5
Muut alukset / Meriaura tilasi kaksi 6750 dwt...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 15.04.2024, 16:27:39
Meriaura on sopinut kahden 6750 dwt:n irtolastialuksen tilaamisesta Hollannista Royal Bodewesin telakalta Hoogezandista. Nyt tilatut 105-metriset alukset toimitetaan vuoden 2026 tammi- ja joulukuussa. Näistä, kuten varustamon edellisistäkin uudisrakennuksista, tulee  bioöljyä käyttäviä.

Meriauran tiedote
#6
Muut alukset / Vs: Laivastovierailuita
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 15.04.2024, 16:24:27
Helsingissä piipahti hiljattain espanjalainen Almirante Juan De Borbón sekä saksalainen tankkeri Rhoen. Myös Turun Pansiossa on parhaillaan ruotsalainen Helsingborg.

Helsingin vierailijoista kertoi mm. Merivoimat.
#7
Muut alukset / Vs: Suomi ja Viro vuokraamassa...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 15.04.2024, 16:21:38
Uutena kävijänä on parin viikon kuluttua tulossa USA:sta Orion Monet.
#8
Muut alukset / Vs: Laivue 2020
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 12.04.2024, 14:47:37
Niinhän sitä sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoleksi tehty -ja kääntäen huonosti suunniteltua ei ole tehty puolittainkaan. Pohjanmaiden prosessoinnissa ei voi ainakaan epäillä liiallista hosumista, vaikka tosiasia onkin, että sekä maailmantilanne että Suomen asema nykyisessä puolustuspoliittisessa todellisuudessa on tyystin toisenlainen kuin kymmenen tai vaikka kolmekin vuotta sitten.
Minua ei edelleenkään vakuuta ajatus isoista sotalaivoista Suomen turvaajina -varsinkaan, kun Mustallamerellä on nähty, miten ilmeisen helppoa kaiken kokoisten sotalaivojen eliminoiminen on, jopa maalta, jolla ei omia merivoimia edes ole. Jos meripuolustuksen on tarkoitus estää vihollisen pääsy saaristoväyliin, mutta samalla pitää ne kuitenkin oman huollon tarpeiden turvaamiseksi liikennöintikelpoisina, uskoisin Hamina-luokan alusten kokoluokkaa olevien purkkien olevan tähän tarkoitukseen Pohjanmaita soveliaampia. Toki tulenjohtotoiminnot vaativat puolestaan niitä isompaa alusta.
Kiintoisaa on myös seurata, miten toisaalla mainittu nykyisen miinalaiva Uusimaan koneremontti vaikuttaa Suomen meripuolustuksen näkymiin. Ja etenkin siihen, mitä nimiä korveteille annetaan kolmannesta yksilöstä eteenpäin. Suomen Joutsen, Vesikko ja Karjala lienevät museolaivoille "jäädytettyjä" nimiä ja S2, Ilmarinen ja Riilahti sen verran paljon uhreja tuhoutuessaan vieneiden alusten nimiä, että niitä tuskin kierrätetään. Mutta entäpä Ruotsinsalmi..?

Nato-jäsenyys on kuitenkin avannut sellaisen uuden mahdollisuuden, että Pohjanmaa-luokan aluksia voisi hyvin tehdä koko Itämeren alueen puolustusta ja kaupallisen liikenteen turvaamista varten enemmänkin kuin Suomen tilaamat neljä. Ainakin Viron, Latvian, Liettuan ja ehkä Ruotsinkin käyttöön tämäntyyppisillä laivoilla voisi olla jopa enemmän tarvetta kuin Suomella.
#9
Muut alukset / Oili 3:sta on tullut Saaga
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 11.04.2024, 13:32:09
Öljyntorjunta-alus Oili 3:sta on tullut Saaga-niminen Pansiossa. Se on myös poistunut Arctian nettisivuilta. Uusi omistaja voisi olla Meritie. Sisko Oili 2 myytiin viime vuonna Viroon ja myös Oili 4 on poistunut Arctian sivuilta, eli sekin lienee myyty.
#10
Muut alukset / Vs: Laivue 2020
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 11.04.2024, 13:15:49
Ensimmäisen aluksen köli on laskettu tänään:

Pohjanmaa-luokan ensimmäisen korvetin köli laskettiin

Kölinlasku on merkittävä virstanpylväs Laivue 2020 -hankkeen monitoimikorvettien rakentamisessa. Ensimmäinen lohko on nyt laskettu telakan rakennuspukeille. Alus alkaa tämän jälkeen rakentua kölilohkon ympärille, kun seuraavat lohkot kiinnitetään toisiinsa.