maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Tuomas Romu - 25.10.2021, 19:24:18

Otsikko: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Tuomas Romu - 25.10.2021, 19:24:18
Kauden ensimmäinen jääkartta on julkaistu joten lienee taas aika aloittaa perinteinen jäätalvikeskustelu.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne (https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne)

Edelliset keskustelut:

Jäätalvi 2007-2008 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=12237)
Jäätalvi 2008-2009 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=13983)
Jäätalvi 2009-2010 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14944)
Jäätalvi 2010-2011 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15581)
Jäätalvi 2011-2012 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16090)
Jäätalvi 2012-2013 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16362)
Jäätalvi 2013-2014 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17230)
Jäätalvi 2014-2015 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17578)
Jäätalvi 2015-2016 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17754)
Jäätalvi 2016-2017 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17894)
Jäätalvi 2017-2018 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18042)
Jäätalvi 2018-2019 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18142)
Jäätalvi 2019-2020 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18232)
Jäätalvi 2020-2021 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18295)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 03.11.2021, 09:29:46
Arctian uutisosion Katajanokan tiedotteista poimittua:

"03.11.2021

JM Kontion ja JM Otson pääkoneita käytetään 3.11. ja apukoneita yli 3.-4.11. välisen yön. Alukset lähtevät 4.11.2021 koeajolle, josta Otso palaa torstaina ja Kontio perjantaina. Otso käyttää apukonetta yli 4.-5.11. välisen yön."


https://www.arctia.fi/uutiset.html (https://www.arctia.fi/uutiset.html)

EDIT: Otso onkin jätetty laiturissa ulommaiseksi, vaikka Kontio saapui myöhemmin koeajoltaan. Joten tämän perusteella Otso voisi olla aloittamassa jäänmurtokautta?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Tuomas Romu - 27.11.2021, 12:54:32
Tuonne jäätilannesivulle on näemmä ilmestynyt tuollainen mielenkiintoinen interaktiivinen tilastokuvaaja. Toivottavasti päivittävät tämänhetkisen jään laajuuden siihen säännöllisesti - jääkartasta kun on vaikea arvioida neliökilometrejä.

Ruotsin puolella Atle näyttäisi ajelevan Pohjanlahdella silmukkaa statuksenaan "ICEBREAKER CH 68". Murtaja lienee kuitenkin vasta koeajolla sikäli kun jäätä on vielä vähänlaisesti.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 29.11.2021, 16:28:09
Kauden ensimmäinen jäätiedotus julkaistu. Ensimmäiset rajoituksetkin voimaan jo lauantaina:

"Avustusrajoitusmuutokset: Joulukuun 4. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, II yli 2000 tonnia.
Saimaa ja Saimaan kanava, II yli 1300 tonnia."


Ruotsin puoleiset rajoitukset myös lauantaiksi:

"Aviserade restriktioner KARLSBORG Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT LULEÅ Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT HARAHOLMEN Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT SKELLEFTEHAMN Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT ÅNGERMANÄLVEN Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT  eller Minimum isklass  IC och 1300 DWT"

Kotkassa valmistaudutaan koeajoille. Katajanokallahan koeajot on käytännössä jo tehty, tai Polaris on käväissyt vain vähän laiturin ulkopuolella höyrystämässä. Ruotsissa kaikki Luulajassa majailevat ovat koeajonsa jo tehneet. Turun Håkuista minulla ei ole tietoa ovatko käyneet koeajoilla vai ei.

Venäjällä Viktor (AIS:ssa muodossa Victor) Chernomyrdin kävi viikonloppuna koeajolla lähellä testaavia ydinmurtajia, ja Pietarin laivastoon on lisätty aiemmin Arkangelissa toiminut piskuinen Kapitan Kosolapov (Kapitan M.Izmaylovin sisar muuten). Pietarista taasen on poistunut Kapitan Dranitsyn kohti Karanmeren jokisuistoja.

Ale on jo valmiudessa kertoo Sjöfartsverket:

"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: 72 timmar stand by för isbrytning.
Atle: Förtöjd Luleå.
Frej: Förtöjd Luleå
Oden: Förtöjd Helsingborg.
Ymer: Förtöjd Luleå.

Scandica: Farledsarbeten
Baltica: Farledsarbeten och sjömätning"


EDIT: Nyt myös Ymer on siirretty valmiuteen:

"Ymer: 72 timmar stand by för isbrytning."

https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/ (https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Toni Kolhonen - 01.12.2021, 23:13:28
Calypso matkalla Saimaalle, irtokeulahan on ollut säilytyksessä Mustolan satamassa joten nappaa keulan varmaankin mukaan ja aloittelee lähipäivinä jäänmurtokautta.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Heikki Imeläinen - 02.12.2021, 09:18:44
Myös Meteor matkalla Saimaalle. Tällä hetkellä Kemiön paikkeilla.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 02.12.2021, 12:40:49
Otso aloittaa jäänmurtokauden merialueilla lähtemällä jo huomenna:

https://www.arctia.fi/uutiset/otso-suuntaa-peramerelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana-2.html (https://www.arctia.fi/uutiset/otso-suuntaa-peramerelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana-2.html)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 03.12.2021, 19:35:40
Sjöfartsverket uutisoi:

"I Luleå ligger Sjöfartsverkets isbrytare Atle, Frej och Ymer, medan Ale för tillfället är i Norra Kvarken för att ta upp de stora bojarna i farleden innan isen kommer för säsongen. I Helsingborg finns Oden som snart ger sig upp till Bottenviken. Sedan är alla fem isbrytare på plats och redo att assistera fartyg för att säkerställa handelsjöfarten under kommande vinter.

Redan nu är Ymer och Ale i beredskap och kan med några timmars förvarning börja assistera handelssjöfarten."


https://www.sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/ny-publikation-av-vintersjofart--och-isbrytarna-ligger-redo/ (https://www.sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/ny-publikation-av-vintersjofart--och-isbrytarna-ligger-redo/)

Eli Ale on toistaiseksi Merenkurkussa poijunnostotöissä, mutta samalla myös jäänmurtovalmiudessa. Saa nähdä milloin Oden tuodaan lopulta ylös.

"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: 24 timmar stand by för isbrytning.
Atle: Förtöjd Luleå.
Frej: Förtöjd Luleå
Oden: Förtöjd Helsingborg.
Ymer: 48 timmar stand by för isbrytning.

Scandica: Farledsarbeten
Baltica: Farledsarbeten och sjömätning"
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 06.12.2021, 16:12:58
Nyt Ale on aloittanut jäänmurtokauden Ruotsissa:

"Ale: Isbrytning, förflyttning till Bottenviken."

Lähde sama kuin ylempänä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 08.12.2021, 09:34:34
Mikäli Pilotonlineen ja PortTrafficiin on uskominen (kuin myös tuleviin jäärajoituksiin), niin seuraava jäänmurtaja lähtee piakkoin.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Jussi Laine - 08.12.2021, 14:54:21
Mikäli Pilotonlineen ja PortTrafficiin on uskominen (kuin myös tuleviin jäärajoituksiin), niin seuraava jäänmurtaja lähtee piakkoin.

Kun viime päivien säät ovat olleet kovia pakkasia etelää myöten, niin maallikko ihmettelee ettei jo useampikin murtaja olisi jo lähtenyt Perämerelle. Varsinkin kun tiedetään, että Perämeri jäätyy matemaattisella varmuudella näihin aikoihin.

Eli nyt pihistellään muutamien päivien kanssa ja sitten keväällä ollaan stand by viikkotolkulla jos vielä tulisi jäätä. Muistuttaa vähän eräiden autoilijoiden renkaiden vaihtoa eli syksyllä lykätään ja keväällä ajetaan kuivilla teillä, jos vaikka yhtenä päivänä tulisi lunta jne.

Håkansin Zeus on seissyt koko kesän Turussa. Ilmeisesti sillä on ollut sopimus päällä joko Ruotsin tai Suomen valtiolta. Luulisi, että maksaja laittaisi sen jo liikkeelle.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 08.12.2021, 22:30:31
Kun viime päivien säät ovat olleet kovia pakkasia etelää myöten, niin maallikko ihmettelee ettei jo useampikin murtaja olisi jo lähtenyt Perämerelle. Varsinkin kun tiedetään, että Perämeri jäätyy matemaattisella varmuudella näihin aikoihin.

Eli nyt pihistellään muutamien päivien kanssa ja sitten keväällä ollaan stand by viikkotolkulla jos vielä tulisi jäätä. Muistuttaa vähän eräiden autoilijoiden renkaiden vaihtoa eli syksyllä lykätään ja keväällä ajetaan kuivilla teillä, jos vaikka yhtenä päivänä tulisi lunta jne.

Ei Perämerelläkään ole jäätä vielä kuin rannoilla. Mutta toki veden lämpötila näillä pakkasilla laskee, joten tämä antaa mahdollisuuden siihen, että voi tulla kunnon jäätalvi, jos vain pakkasjaksoja riittää tästä eteenpäinkin.

Yksi syy murtajien ehkä verkkaiselta vaikuttavaan liikkeellelähtöön on siinäkin, että Perämerellä lähdetään nykyään liikennerajoituksissa suoraan lukemasta 2000 dwt ja 11.12. alkaen jäävät jo jääluokan II alukset pois Tornion ja Raahen väliltä. On toisin sanoen valittu linja, ettei murtajia lähetetä kesälaivoja varten töihin ensinkään vaan vasta sitä mukaa, kun jääolosuhteisiin (ainakin teoriassa) rakennetut kauppa-aluksetkin alkavat tarvita avustusta.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 09.12.2021, 07:55:48
Mikäli Pilotonlineen ja PortTrafficiin on uskominen (kuin myös tuleviin jäärajoituksiin), niin seuraava jäänmurtaja lähtee piakkoin.
Kontiolla lukee AIS:ssa määränpäänä jo Kokkola.

Virallinen tiedote Kontiosta:

https://www.arctia.fi/uutiset/kontio-jaanmurtoon-peramerelle-2.html (https://www.arctia.fi/uutiset/kontio-jaanmurtoon-peramerelle-2.html)

"Kontio miehistöineen suuntaa ensin kohti Kokkolaa, jossa se avaa satamaan johtavan väylän ja avustaa saapuvaa suurikokoista laivaa. Kokkolasta Kontio jatkaa Perämerelle Tornion, Kemin ja Oulun alueille, missä jäänmurtaja Otso on jo operoimassa."

Onkin muuten aika melkoinen bulkkeri tuo KSL Seoul. Sopisi sinne keväällä aktiiviseen Suurimmat laivat -topiciin.

https://www.vesselfinder.com/vessels/KSL-SEOUL-IMO-9723502-MMSI-477699900 (https://www.vesselfinder.com/vessels/KSL-SEOUL-IMO-9723502-MMSI-477699900)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 11.12.2021, 15:34:34
Ruotsissa Ale vaihtumassa Ymeriin ja Frej siirretty stand-by:hyn, Sjöfartsverket:

"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Förflyttning till Luleå.
Atle: Förtöjd Luleå.
Frej: 24h stand by.
Oden: Förtöjd Helsingborg.
Ymer: Isbrytning.

Scandica: Farledsarbeten
Baltica: Farledsarbeten och sjömätning"
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 17.12.2021, 11:46:33
Oden siirtymässä lähipäivinä ylös Luulajaan, lähde sama kuin ylempänä:

"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Förtöjd Luleå.
Atle: Förtöjd Luleå.
Frej: Assisterar södra Bottenviken.
Oden: Förtöjd Helsingborg - avgår mot Luleå 19/12 .
Ymer: Assisterar norra Bottenviken."


Uutinen jäänmurtokauden aloituksesta Ruotsissa:

https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/sasongspremiar-for-landets-isbrytare/ (https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/sasongspremiar-for-landets-isbrytare/)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 22.12.2021, 15:45:41
Voima aktivoitumassa jo tänään eli heti jäärajoitusten tultua itäisellä Suomenlahdella voimaan. Silti esimerkiksi Kotkan rannoilla on tänään vielä hyvin vähän jäätä, toki jäänmuodostusta.

Lähti lopulta klo 20 maissa.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Toni Kolhonen - 23.12.2021, 18:51:53
Eteläiselläkin Saimaalla jäätilanne sellainen että ilmeisesti ei laivat kulje ilman murtajaa, Helga ollut aamuyöstä asti Päihänniemessä ankkurissa ja Susannekin useasti pysähdyksissä Saimaan kanavassa, Meteor avustaa Susannea kanavaa alaspäin.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 23.12.2021, 19:48:37
Venäjän puolella suuremmista murtajista Vladivostok on tänään merkitty jääkartalle. AIS-trackin mukaan se näkyy pikemminkin käyneen tänään koeajolla. Nyt se on Pietarin sataman alueella.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 28.12.2021, 17:25:07
Urho seuraavaksi jäänmurtoon huomenna. Virallinen tiedote ohessa:

https://www.arctia.fi/uutiset/urho-jaanmurtoon-peramerelle-2.html (https://www.arctia.fi/uutiset/urho-jaanmurtoon-peramerelle-2.html)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 30.12.2021, 16:31:38
Håkansin Zeus on seissyt koko kesän Turussa. Ilmeisesti sillä on ollut sopimus päällä joko Ruotsin tai Suomen valtiolta. Luulisi, että maksaja laittaisi sen jo liikkeelle.
Porttrafficin ja Pilotonlinen mukaan ...of Finland olisi aktivoitumassa lähiaikoina.

Venäjän puolella suuremmista murtajista Vladivostokin helsinkiläisempi sisar Murmansk on myös aloittanut jäänmurron.

Ålands Sjöfart kirjoittaa myös jäänmurtokaudesta:
https://www.sjofart.ax/nyheter/tidig-vinter-satter-fart-pa-isbrytare/ (https://www.sjofart.ax/nyheter/tidig-vinter-satter-fart-pa-isbrytare/)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 01.01.2022, 00:09:46
...of Finland lähti Turusta vuoden vaihtuessa. Ilmeisesti Suomenlahdelle Voiman tilalle?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 01.01.2022, 13:12:42
...of Finland lähti Turusta vuoden vaihtuessa. Ilmeisesti Suomenlahdelle Voiman tilalle?

Maallikkona kysyn, miksi Voiman tilalle? Voimahan on ollut hommissa runsaan viikon. Mihinkä se sitten lähtee?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Tuomas Romu - 01.01.2022, 14:21:20
Zeus on korvannut Voiman myös tämän päivän jäätiedotuksessa.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 01.01.2022, 15:15:40
Voimahan on ollut hommissa runsaan viikon. Mihinkä se sitten lähtee?

Voima on palannut Katajanokalle. Sinänsä mielenkiintoinen tämmöinen vaihto. Lieneekö Zeuksella sopimus vasta tammikuun alusta niin sitä ei voitu töihin vielä 22.12. ottaa? Ja Zeus oletettavasti halvempi, joten sitä on laskettu kannattavan käyttää niin kauan, kuin todellinen jäänmurtotarve on Suomenlahdella vähäinen?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 01.01.2022, 17:11:49
Vaikuttaisi voimakkaasti tekniseltä vialta. Voimahan oli jo pari päivää Haminassa laiturissa ennen hidasta poistumistaan kotilaituriinsa, ja saapuessaan Katajanokalle se tarvitsi satamahinaajan avustusta AIS mukaan.

Kolme talvea sittenhän Voimalla meni kalaverkko keulapotkuriin, niin se joutui siirtymään Turun kautta Raumalle telakalle, jolloin sen korvasivat ensin Urho ja sen jälkeen ...of Finland.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 02.01.2022, 12:39:25
Sisukin on merellä ja AIS:n mukaan status icebreaking ja ETA 17 toukokuuta.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 02.01.2022, 18:19:44
Sisu näyttää aloittavan Suomenlahdella, avannut rännit Sköldvikiin ja Loviisaan näin ensi alkuun, ...of Finlandin päivystäessä yhä Haminassa.

Vaikuttaa vahvasti samankaltaiselta tilanteelta, josta kirjoitin edellisessä viestissä. Voima lienee siis täysin poissa pelistä?

EDIT: Sisu päässyt poteroon Haminaan, ja Zeus of Finland on siirtymässä nyt länteen.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 02.01.2022, 23:57:35
Zeus ei paljon töitä tehnyt. Suoraan Turusta Haminaan ja nyt matkalla takaisin (Turkuun?).
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 04.01.2022, 02:34:45
Zeus ei paljon töitä tehnyt. Suoraan Turusta Haminaan ja nyt matkalla takaisin (Turkuun?).
Suunta vie kohti Pohjanlahtea. Jääkartan ja sen aiempien vuosien toiminta-alueiden perusteella voisi veikata Merenkurkkua ja tarvittaessa Kaskisten edustaa.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 07.01.2022, 10:01:57
Sisulla kun ei näytä juuri töitä olleen niin tulee mieleen, että riittäisikö Suomenlahden avustuksiin tällä hetkellä, jos toinen Kotkassa olevista monitoimimurtajista olisi vuorokauden lähtövalmiudessa? Nehän olisivat jo valmiiksi sillä suunnalla, missä todennäköinen avustustarve ilmenisi. Mutta ehkä monitoimisten hinta on sitten niin paljon korkeampi, että ennemmin kannattaa pitää Sisua merellä, kuin monitoimimurtajaa lähtövalmiudessa laiturissa?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Jani Pekkola - 07.01.2022, 10:31:18
Se kans ihmetyttää, että miksi Urho lähti pohjanlahdelle eikä Polaris? Onko Polariksen käyttö myös kalliimpaa kun näiden vanhojen ja laadukkaiden sotaratsujen... ? Vai jotain muita "järkeviä" syitä. Itsellä vahva kytkös tuohon Urhoon kun pääsin vaarin mukaan sinne hiihtolomia viettämään 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa. Vielä kun joskus pääsisi saman kokemaan näin aikuisena niin se olisi ihan mahtavaa.  :)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 07.01.2022, 10:45:21
Se kans ihmetyttää, että miksi Urho lähti pohjanlahdelle eikä Polaris? Onko Polariksen käyttö myös kalliimpaa kun näiden vanhojen ja laadukkaiden sotaratsujen... ? Vai jotain muita "järkeviä" syitä.

Siitä oli jonain aikaisempana talvena puhetta, että Polaris olisi tosiaan sopimuksen mukaan kalliimpi, kuin Urho ja Sisu. Toisaalta Polaris voi vastaavasti olla keväällä viimeisenä lopettava murtaja, joten tämän hetken tilanne ei tarkoita, etteikö sille voisi vielä tulla useamman kuukauden työrupeama tälle(kin) talvelle.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 07.01.2022, 13:42:59
Viime talvena Polaris lähti ekana? Pohjanlahdelle. Nyt makaa Katajanokalla. Milloin Nordica ja Fennica ovat olleet missään töissä?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 07.01.2022, 14:44:42
Viime talvena Polaris lähti ekana? Pohjanlahdelle. Nyt makaa Katajanokalla. Milloin Nordica ja Fennica ovat olleet missään töissä?

Viime talvena lähti töihin ensimmäisenä Kontio, sitten Otso ja Polaris kolmantena. Fennica oli viime talvena viikon verran töissä. Suomenlahdella oli helmi- maaliskuun vaihteessa hetken aikaa ruhkaa mutta melkein heti Fennican töihin lähdön jälkeen alkoi jäätilanne Suomenlahdella helpottaa. Nordica ei ole ollut jääkentillä muutamaan vuoteen. Menisiköhän talveen 2017-2018 asti, kun sitä tarvittiin viimeksi?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 07.01.2022, 18:30:15
Viime talvena Polaris lähti ekana? Pohjanlahdelle. Nyt makaa Katajanokalla. Milloin Nordica ja Fennica ovat olleet missään töissä?
Vastaukset löytyvät täältä foorumin eri talvien jäätalvi-ketjuista, ja linkit ketjuihin löytyvät tämän keskusteluketjun ensimmäisestä viestistä.

Tosiaan Fennica oli viime helmi-maaliskuun vaihteessa vähän aikaa Suomenlahdella Voiman seurana, Urhon siirryttyä samalla Perämerelle. Nordica oli Suomenlahdella talvella 2018, auttoi myös sitä vuodon saanutta bulkkeria jäänmurron ohessa.

Ilkka-Pohjalaisessa oli jouluaattona Fennican päällikön haastattelu. Sen mukaan Fennica olisi tänä talvena viimeisenä lähtövuorossa.

PortTrafficissa on hyvin mielenkiintoista ennakkoa Sisusta koskien ensi viikkoa. Etsivä löytäköön ja odotellaan mitä mahtaakaan tapahtua.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 07.01.2022, 18:55:24
Joo ja anteeksi, että kyselin turhia, jotka tiedot löytyvät arkistoista.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 07.01.2022, 20:33:46
Siitä oli jonain aikaisempana talvena puhetta, että Polaris olisi tosiaan sopimuksen mukaan kalliimpi, kuin Urho ja Sisu. Toisaalta Polaris voi vastaavasti olla keväällä viimeisenä lopettava murtaja, joten tämän hetken tilanne ei tarkoita, etteikö sille voisi vielä tulla useamman kuukauden työrupeama tälle(kin) talvelle.
Polariksen lähtöä ei ainakaan nyt nopeuta Lng poltto-aineen hinnan huomattava kallistuminen vähärikkisen MGO:n ollessa huomattavasti halvempaa tällähetkellä. :o Jos ei sitten Arctia tekisi Viking Linejä? ::) Siitä taitaisi syntyä maailman ympäristöystävällisimmälle jäänmurtajalle ja sitä hallinnoivalle yhtiölle nk. imago tappio? ::)
Ihan alunperin joskus oli puhetta, että Polaris olisi se jolle tulisi pisimmät jäänmurtokaudet tai se lähtisi ensimmäisenä uutta uutuuttaan? Asiat ja strategiat muuttuu aikojen kuluessa ja Polariksen valmistumisen jälkeen... ::)


Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Toni Kolhonen - 08.01.2022, 12:17:40
Meteor lopettanut jäänmurron Saimaalla ja suuntaa kohti Raumaa.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 08.01.2022, 22:50:39
Milloin Saimaan kanava suljetaan? Ei ole montaa ulkomaista laivaa enää liikkeellä. Jäät vahvistuvat  ja Meteor poistui. Eikö normaalisti ole suljettu vasta tammikuun lopulla?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Mika Honkonen - 09.01.2022, 01:29:28
Milloin Saimaan kanava suljetaan? Ei ole montaa ulkomaista laivaa enää liikkeellä. Jäät vahvistuvat  ja Meteor poistui. Eikö normaalisti ole suljettu vasta tammikuun lopulla?

Onhan tuolla vielä calypso ja protector.
Kummeli ei taida osallistua jäänmurtoon.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Marko Kosamo - 09.01.2022, 09:38:55
Luotsilistan (pilotonline) mukaan vielä 3 alusta olisi ainakin tulossa ja todennäköisesti saavat ns. henkilökohtaisen murtajahinaajan koko vierailunsa ajaksi.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Janne Koskinen - 09.01.2022, 12:50:20
Milloin Saimaan kanava suljetaan? Ei ole montaa ulkomaista laivaa enää liikkeellä. Jäät vahvistuvat  ja Meteor poistui. Eikö normaalisti ole suljettu vasta tammikuun lopulla?

Yksi ratkaiseva tekijä, joka ei ole suomalaisten käsissä on venäläisten halukkuus avustaa Viipurinlahdelle Saimaalle jatkavia aluksia. En tiedä miten kommunikaatiota suomalaisten suuntaan hoidetaan, mutta tämä liikenne lienee venäläisten avustusprioriteettilistan aivan viimeisenä eli jäätilanteen heikentyessä avustus hidastuu merkittävästi. Kun Pietariinkin matkaava liikenne joutuu odottamaan avustusta viikkotolkulla, niin on selvää ettei Saimaan kanavaa tällöin kannata pitää auki. Suomalaisilla murtajilla ei tuonne ole asiaa.

https://www.rakennuslehti.fi/2021/06/saimaan-kanavan-uudistus-alkaa-ensi-kesana-urakan-jalkeen-kanavaan-mahtuu-nykyista-suurempia-aluksia/

"Uudistus vaikuttaa liikennöintiin kahtena vuonna, sillä kanava suljetaan sekä syksyllä 2022 että syksyllä 2023 kahdeksan kuukauden ajaksi. Katko kestää molempina vuosina lokakuusta kesäkuuhun."

Kahtena seuraavana talvena ei avustustarvetta?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Toni Kolhonen - 09.01.2022, 19:40:43
Tuo sulkujen pidennys ei ala vielä tänä vuonna, kilpailutus keskeytettiin ja urakka alkaisi mahdollisesti vuonna 2024. https://vayla.fi/-/saimaan-kanavan-kehittamishankkeen-toteuttaminen-siirtyy
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Tuomas Romu - 09.01.2022, 21:54:45
YLE Areena: Jäätiedotus täyttää 95 vuotta (https://areena.yle.fi/audio/1-60951924?fbclid=IwAR00cVF71dA4aCyOf2GnRhMzm7bBGfkeXPTMkG58sGacHJTlFrHtD5T8TNM)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 10.01.2022, 13:07:09
Vartti sitten radiosta tullut jäätiedotus kertoi Meteorin olevan avustamassa Saimaalla. Saapui oikeasti eilen Raumalle...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 10.01.2022, 21:08:51
Zeus of Finlandilla tais olla eka avustus, kun avusti Baltic Sailorin ulos Vaasasta. Lähde baltice.org
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 10.01.2022, 22:21:07
Zeus of Finlandilla tais olla eka avustus, kun avusti Baltic Sailorin ulos Vaasasta. Lähde baltice.org
Ei se nyt ihan ensimmäinen ollut, mutta sinänsä mainitsemisen arvoinen asia :D Hyvä, että "Follow Me" pääsee myös tositoimiin. On noita avustuksia ollut jokunen jo aikaisemminkin. Aurora Botnia pitää hyvin Vaasan ränniä auki. Käytännössä se vähentää välillä hieman avustustarvetta.


Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 11.01.2022, 15:27:36
Voima jo liikkeellä. Lähtisiköhän Sisu sitten Perämerelle? Siellä avustustarvetta on jo sen verran, että voisi olla aika lähettää kohtapuoliin neljäs murtaja paikalle.

Jaa, ilmeisesti Voima kävikin vain lyhyellä koeajolla, joka tosiaan vahvistaisi epäilyä, että se vikaantui joulukuun lopulla.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.01.2022, 00:26:09
PortTrafficin mukaan päivällä koeajolla käynyt Voima olisi jälleen aktivoitumassa, ja Sisu tekeekin lyhyen (vaihto?)käynnin Loviisaan keskiviikkona.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Marko Kosamo - 12.01.2022, 12:26:52
Reilunpuoleinen tuuli etelälounaasta ei ainakaan helpota avustustilannetta perämeren pohjoisosassa. Urho ja Kontio saavat painaa putket punaisena lähipäivinä, en lainkaan ihmettele jos Sisu lähtee myöskin samoille seuduille, olettaen että Polaris jäisi viimeiseksi murtajaksi Kotkalaisia monitoimia lukuunottamatta.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.01.2022, 14:49:17
Nyt Sisu on sittenkin matkalla Katajanokalle, ja Voima on lähtenyt uudelleen Suomenlahdelle. Erikoista, ettei virallisessa tiedotteessa mainita yhtään mitään Sisusta.  ???

Venäjän puolella aktivoituneet vanhat sotaratsut Kapitan "leveäkeula" Sorokin ja Kapitan Nikolaev.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Toni Kolhonen - 12.01.2022, 17:10:58
Polaris suuntaa pohjoiseen, Voima palaa takaisin itäiselle Suomenlahdelle. https://www.arctia.fi/uutiset/polaris-jaanmurtoon-kauden-viidentena-murtajana.html
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 12.01.2022, 21:26:35
Polaris viidentenä murtajana? Eikö Sisun keikkaa, Zeusta, Meteoria, Protectoria ja Calypsoa lasketa mitenkään mukaan? Oli kai niistä, tai on, ainakin joku Arctian leivissä?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Toni Kolhonen - 12.01.2022, 21:45:32
Polaris viidentenä murtajana? Eikö Sisun keikkaa, Zeusta, Meteoria, Protectoria ja Calypsoa lasketa mitenkään mukaan? Oli kai niistä, tai on, ainakin joku Arctian leivissä?
Ei nuo kyllä ole Arctian leivissä millään tavalla. Ehkä se viides on laskettu niin että kuinka monta murtajaa on samaan aikaan liikenteessä. Otso, Kontio, Urho, Voima ja Polaris.

https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/talvimerenkulku
Jäänmurtopalveluilla tarkoitetaan jäissä tapahtuvaa alusten avustamista ja hinaamista. Väylävirasto on tehnyt jäänmurtopalvelusopimuksia Arctia Icebreaking Oy:n, Alfons Håkans Oy:n sekä muiden yksityisten hinaajayhtiöiden kanssa.

Arctia Icebreaking Oy ja muut palveluntuottajat vastaavat jäänmurtajiensa operointiin liittyviin kysymyksiin.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 12.01.2022, 22:55:54
Muut eivät tosiaan ole Arctian mutta Sisun tuuraus huomioiden Polaris olisi vasta kuudes. Mutta ehkä sitä ei haluta korostaa, jos johtui Voiman vikaantumisesta. Toisaalta samanaikaisesti Arctian murtajia on ollut töissä vasta neljä, kun Sisu ja Voima ovat vuorotelleet, joten on tavallaan tulkinnallista, onko Polaris viides vai kuudes. Jos Sisu jää laituriin niin ilmeisesti Polaris oli kuitenkin tänä talvena lähtöjärjestyksessä ennen Sisua. Miksihän Polaris ei silloin hoitanut myös Voiman tuurausta Suomenlahdella?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 12.01.2022, 23:09:48
Niin miten lasketaan Arctian murtajat? Eli liikenteessä olevat. Håkansilta rahdatut hoitavat kuitenkin Arctian palveluita. Satamien omat hinaajamurtajat sitten oma lukunsa.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 12.01.2022, 23:25:51
Finnairillakin lentää Iberian koneita Espanjan liikennettä ja Wideroe Norjaan. Ihan ne lasketaan Finnairin omaksi liikenteeksi... Tietysti myös Norran koneet, jotka ovat Finnairin väreissäkin ja yhtiö vain osin Finnairin omistama.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Toni Kolhonen - 13.01.2022, 07:17:24
Niin miten lasketaan Arctian murtajat? Eli liikenteessä olevat. Håkansilta rahdatut hoitavat kuitenkin Arctian palveluita. Satamien omat hinaajamurtajat sitten oma lukunsa.
Missäs näin lukee että Håkans hoitaa Arctian palveluita?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Tuomas Romu - 13.01.2022, 08:40:15
Arctia luonnollisesti uutisoi vain omien alustensa liikkeistä. Sisun ja Voiman osalta olettaisin, että sikäli kun ensiksi mainittu tuurasi viimeksi mainittua huoltoseisokin ajan, talvimerenkulkujärjestelmän näkökulmasta Polaris oli viides "aktivoitu" jäänmurtaja.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Hannu Sarell - 13.01.2022, 19:50:31
Sori, että sotkin asiat. Muistelin vanhaa MKH ja MKL aikaa jolloin kaikki taisi tapahtua samasta organisaatiosta. Nyt kai Väylävirasto ostaa palvelut Arctialta, Håkansilta ja muiltakin.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 14.01.2022, 18:37:12
Näemmä Polaris "koukkaa" Ruotsin rannikon kautta perämerelle matkatessaan merenkäynnin takia. Aikaisemmin on aina taidettu poiketa Porissa Tahkoluodossa lng:tä tankkaamassa mennen palaten.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 14.01.2022, 19:02:11
Näemmä Polaris "koukkaa" Ruotsin rannikon kautta perämerelle matkatessaan merenkäynnin takia. Aikaisemmin on aina taidettu poiketa Porissa Tahkoluodossa lng:tä tankkaamassa mennen palaten.
Nyt on bunkrattu ilmeisesti Skatalla, ja varmaankin sen verran, ettei heti tarvitse Tornioon mennä siirtymämatkan jälkeen bunkraamaan Lng:tä? ::)
Ruotsalaisten Atle on nyt perillä auttamassa ja purkamassa sumaa, kunnes Polaris on perillä. Tulee kyllä mieleen ajatus, että Polaris lähetettiin matkaan aivan liian myöhään. Miksi? ???
Ei kuulu tänne, mutta tästa voitte päätellä mitä 1 Megawattitunti LNG:llä tuotettuna maksaa ja Polarishan kuluttaa Lng:tä varovaisesti sanottuna hieman enemmän kuin videossa oleva uusi lautta:
https://yle.fi/uutiset/3-12264953
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 14.01.2022, 19:38:19
Nyt on bunkrattu ilmeisesti Skatalla, ja varmaankin sen verran, ettei heti tarvitse Tornioon mennä siirtymämatkan jälkeen bunkraamaan Lng:tä? ::)
Ruotsalaisten Atle on nyt perillä auttamassa ja purkamassa sumaa, kunnes Polaris on perillä. Tulee kyllä mieleen ajatus, että Polaris lähetettiin matkaan aivan liian myöhään. Miksi? ???

Polaris oli eilisen Hanasaaren laiturissa, joten tankattu varmaan siellä. Mutta tosiaan tulee mieleen, että Sisu olisi saanut jatkaa keskiviikkona saman tien Perämerelle, jos Polariksella ei välitöntä lähtövalmiutta vielä ollut. Tai olisiko peräti Zeus voinut hoitaa Voiman tuurauksen kokonaan, kun Suomenlahdella ei näyttänyt töitä juuri olevan ja vastaavasti Pohjanlahdelle olisi saanut lähteä neljäs oikea murtaja jo tammikuun alkupäivinä? No vaikea varmaan ennustaa etukäteen, miten tuulet jäitä liikuttelevat.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Marko Kosamo - 15.01.2022, 10:14:51
Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 15.01.2022, 12:40:52
Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.

Taitaa murtajan lähtövalmius olla olennaisempi asia, kuin kotisataman sijainti. Fennica ja Nordica olivat Kotkassa, kun Voima joutui tulemaan Itäiseltä Suomenlahdelta huoltoon mutta korvaajaksi lähetettiin ensin Zeus Turusta ja sitten Sisu Katajanokalta. Syy arvatenkin siinä, ettei lähtövalmiutta ollut tai sitten niitä ei haluttu käyttää sopimuksen hinnasta johtuen.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 15.01.2022, 13:54:33
Taitaa murtajan lähtövalmius olla olennaisempi asia, kuin kotisataman sijainti. Fennica ja Nordica olivat Kotkassa, kun Voima joutui tulemaan Itäiseltä Suomenlahdelta huoltoon mutta korvaajaksi lähetettiin ensin Zeus Turusta ja sitten Sisu Katajanokalta. Syy arvatenkin siinä, ettei lähtövalmiutta ollut tai sitten niitä ei haluttu käyttää sopimuksen hinnasta johtuen.
Sopimuksista ei ole tietoa, muuta kuin oletus, että monitoimet lähetettäisiin yleensä 7. ja 8. murtajana liikkeelle. Ainoa varma tieto on ihan näköhavinto, etteivät ole olleet vielä valmiudessa. Nordicalla on viime päivinä tehty vielä pientä remppaa, uudenvuodenpyhinä miehistöä ei edes ollut erityisemmin laivoillakaan. Sisu saattoi olla osittain miehitettynä, muttei kokonaan, niin piti lähettää ...of Finland Turusta. Joka taas oletettavasti oli valmiudessa lähtemään suoraan Merenkurkkuun?

Näemmä Polaris "koukkaa" Ruotsin rannikon kautta perämerelle matkatessaan merenkäynnin takia. Aikaisemmin on aina taidettu poiketa Porissa Tahkoluodossa lng:tä tankkaamassa mennen palaten.
Ruotsin rannikon kautta kulkeminen mainittiin etukäteen ihan Arctian virallisessa tiedotteessa, mikä sekin on linkitetty tähän ketjuun.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Tuomas Romu - 16.01.2022, 21:14:05
Jäätilanne on viikon aikana kehittynyt mielenkiintoiseen suuntaan: maanantaina lähes koko Perämeri oli jään peittämä ja nyt Suomen rannikkoa vastaan nojaa paikoin raskaskulkuisia sohjovöitä sekä valliintuneita jääkenttiä, joissa esiintyy puristusta. Atlekin näkyy siirtyneen Kemin edustalle suomalaismurtajien tueksi.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 16.01.2022, 21:40:11
Tällä hetkellä tilanne on rauhallinen mutta parina edellisenä päivänä suomalaiset murtajat olivat Perämerellä kovassa ajossa ja Atlekin todella tarpeellinen ennen Polariksen tuloa.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 17.01.2022, 19:26:01
Venäjän puolella on aktivoitunut myös "tuo iso rohjo" eli Viktor (AIS:ssa muodossa Victor) Chernomyrdin. Näkyy nyt myös jääkartallakin.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 19.01.2022, 11:59:20
Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.

Mutta sen sijaan tämän hetken tilanteessa ruotsalaiset voivat hyötyä murtajiensa sijainnista. Nythän on kaksikin ruotsalaista murtajaa Suomen käytössä, kun Ale on tullut Vaasan väylälle ja Zeus siirtynyt Selkämerelle. Saattaa asiaan vaikuttaa sopimusten hintakin mutta varmasti lauhalla jaksolla on myös "turvallisempaa" ottaa lisämurtaja Luulajasta. Murtajan ajattaminen paikalle Katajanokalta tai Kotkasta ei varmaankaan houkuttele, jos ei ole takeita, että lisämurtajalle löytyy täysipainoisesti töitä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Toni Kolhonen - 26.01.2022, 18:26:11
Saimaan kanava menee kiinni kuun lopussa – Viimeinen alus rymistelee Saimaalta kanavaa pitkin näillä näkymin 2. helmikuuta
https://www.esaimaa.fi/paikalliset/4455115?fbclid=IwAR15wwVV7qP6UG620y-A6GuhgjJPN8zTgyy7z9VbvW-yDUyRqA5F3riyJRc
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 27.01.2022, 01:34:09
Atle on nyt lopettanut Suomen puolella avustamisen ja siirtynyt alemmas Holmsundiin stand-by:hyn Merenkurkkua ja eteläistä Perämerta varten korvaten siellä samalla Alen.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2021-2022
Kirjoitti: Pekka Laakso - 28.01.2022, 17:44:22
https://mobile.twitter.com/meriraja/status/1487075148691914754 (https://mobile.twitter.com/meriraja/status/1487075148691914754)

Erikoinen tilanne Perämerellä. Kemiin matkalla ollut Trinityborg-rahtialus oli vaarassa ajelehtia jäiden mukana kohti Kemi 1 loistoa. Muistaakseni Balticen perusteella se odotteli jäissä Polarikselta avustusta.