Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 09.11.2021, 23:28:12  »
Viking julkaissut Rosellankin tulevia aikatauluja. Saas nähdä nouseeko älämölö jälleen ja ko.linjalle saataisiin lisävuoroja. Nythän menisi kesäsesongin ulkopuolella niin, että maanantaisin ja torstaisin vain yksi lähtö kummastakin satamasta. Laiva myös yöpyisi enemmän Kapellskärin päässä kuin Maarianhaminassa.

Toisaalta on uutisoitu "Meillä on laivoja, jotka ovat tuottaneet jopa parempaa tulosta kuin vuonna 2019, kuvailee tilannetta Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses." Kait Cinderella kuuluu noihin laivoihin kun Birkakin poissa. Mutta mikä muu laiva voisi?

92
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 09.11.2021, 23:24:42  »
Finnlines lisää huomattavasti NLI-KPS kapasiteettia tulevaisuudessa ja VL tuo uuden laivan. Kortit TS:llä kohtalaisen huonot Turun linjan suhteen.
93
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin vastaveto Viking Glorylle?
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 09.11.2021, 23:17:31  »
Mikä mahtaakaan olla Tallinkin vastaveto Viking Glorylle?! Jotenkin vain tuntuu, että Galaxy Ja Princess yhdessä eivät tässä tilanteessa kun Viking Linellä on 2 isoa laivaa turunreitillä, suhteellisen uusiakin vielä, kykene taistelemaan suosiosta noiden laivojen kanssa. Mahtaisiko Tallink ottaa riskin ja sijoittaa Europan takaisin Turku-Tukholma linjalle kilpailemaan Glorya ja Gracea vastaan? Vai tyytyykö Tallink ajattamaan Galaxy-sarjalaisia seuraavat 10 vuotta linjalla vaikka tyhjänä?! Toki näilläkin laivoilla on oma vakioasiakaskuntansa varmasti, mutta riittääkö se muuttuneessa tilanteessa, kun alunperinhän kyseiset laivat tulivat Amorellan ja Isabellan kilpailijoiksi...  Ja Tallinkin nykylaivastosta Europa on käytännössä ainoa joka kykenee vastaamaan Gracen ja Gloryn vetovoimaan vaikka kyseessä jo vanha laiva onkin mutta eipä Serenadesta tai Symphonysta taida olla tuolle reitille ohjailuominaisuuksien perusteella. Ja loput laivat ovatkin sitten täysin vääränlaisia, poislukien vanha kunnon Isabelle. (olisivat nyt keksineet omintaikeisemman nimen, kuin että muutetaan A:E:ksi)... Gloryn ainoa ongelma on se että se on kiinalainen ja takuuvarmasti myös laatu on sen mukaista, halvalla ei saa hyvää ja moni varmasti myös matkaa varatessaan muistaa, että Viking Line sai Suomen valtiolta tukia, mutta ei raaskinut odottaa että suomalaisella telakalla olisi tilaa, vaan oltiin olevinaan niin surullisia ettei voitu suomesta tilata ja tuet valui Kiinaan.

Rahti ja rahti. Vaikka Glory tuo monipuolisia palveluitaankin verrattuna Amorellaan niin rahtikapasiteetiltaan se on Gracea, BP ja Galaxya isompi. Rahti on tuonut sitä rahaa näin korona-aikoinakin. 200 metriä häviäisi jos jompikumpi TallinkSilja alus vaihdettaisiin Europaan.

Ei kait se ole kuin Galaxy-sarjan uudistaminen jotenkin jos halutaan vastata Vikingin haasteeseen. Kuinka sitten voidaan se tehdä on toinen kysymys. Se nyt ei olisi suuri muutos, mutta kuvittelisin että Baltic Queen voitaisiin reitille vaihtaa Galaxyn tilalle. Galaxyhän on jo kauan liikennöinyt reitillä, jolla ajetaan jatkuvasti. Sen sijaan Baltic Queenin moottorit saaneet lepäillä tähän asti reiteillä missä ei kokoajan ajeta ja siinähän on vastaavat tehokkaammat moottorit kuin Baltic Princesissä ja niiden avulla voitaisiin myöhästymiset kiriä nopeammin kiinni.

Ja mitä ihmeen tukia Viking Line on saanut laivaan, tokihan se saa miehitystukia, mitkä muissa maissa hoidetaan erilailla. Ja kuitenkin kun Glory on Tukholman illassa niin sen matkustajista suurin osa lienee ruotsalaisia, joille suomalaistelakka vs kiinalaistelakka on varmasti pienempi asia kuin suomalaisille. Ja kuinka kauan suomalaisetkaan muistavat tuon, että laiva tehty Kiinassa. Harva perusmatkustajakaan muistaa, että Amorella on rakennettu Jugoslaviassa Suomen sijaan.
94
Muu merenkulku / Vs: Länsisataman kehittämisestä
« Uusin viesti kirjoittanut Kimmo Rantanen 09.11.2021, 22:40:36  »
Silja Europa liikennöi Länsiterminaali 2:sta 18.11.2021 alkaen.


https://fi.tallink.com/helsinki-lansisatama-lansiterminaali-2
95
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin vastaveto Viking Glorylle?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 09.11.2021, 19:51:59  »
Tallinkin nykylaivastosta Europa on käytännössä ainoa joka kykenee vastaamaan Gracen ja Gloryn vetovoimaan vaikka kyseessä jo vanha laiva onkin mutta eipä Serenadesta tai Symphonysta taida olla tuolle reitille ohjailuominaisuuksien perusteella.
No, kyllähän Serenade aikoinaan liikennöi Turusta, enkä nyt muista siinä silloin mitään suurempia ongelmia olleen aikataulussa pysymisessä, tai muutenkaan, eli tuskin noiden alusten ohjailuominaisuudet siihen esteenä olisivat. Mutta enpä silti usko Tallinkin suunnittelevan lähitulevaisuudessa Turun linjalle mitään kalustomuutoksia, mitään huhuja sellaisesta ei ainakaan meikäläisen tietoon ole tullut.
96
Matkustaja-autolautat / Tallinkin vastaveto Viking Glorylle?
« Uusin viesti kirjoittanut Jenni Taalismaa 09.11.2021, 06:44:56  »
Mikä mahtaakaan olla Tallinkin vastaveto Viking Glorylle?! Jotenkin vain tuntuu, että Galaxy Ja Princess yhdessä eivät tässä tilanteessa kun Viking Linellä on 2 isoa laivaa turunreitillä, suhteellisen uusiakin vielä, kykene taistelemaan suosiosta noiden laivojen kanssa. Mahtaisiko Tallink ottaa riskin ja sijoittaa Europan takaisin Turku-Tukholma linjalle kilpailemaan Glorya ja Gracea vastaan? Vai tyytyykö Tallink ajattamaan Galaxy-sarjalaisia seuraavat 10 vuotta linjalla vaikka tyhjänä?! Toki näilläkin laivoilla on oma vakioasiakaskuntansa varmasti, mutta riittääkö se muuttuneessa tilanteessa, kun alunperinhän kyseiset laivat tulivat Amorellan ja Isabellan kilpailijoiksi...  Ja Tallinkin nykylaivastosta Europa on käytännössä ainoa joka kykenee vastaamaan Gracen ja Gloryn vetovoimaan vaikka kyseessä jo vanha laiva onkin mutta eipä Serenadesta tai Symphonysta taida olla tuolle reitille ohjailuominaisuuksien perusteella. Ja loput laivat ovatkin sitten täysin vääränlaisia, poislukien vanha kunnon Isabelle. (olisivat nyt keksineet omintaikeisemman nimen, kuin että muutetaan A:E:ksi)... Gloryn ainoa ongelma on se että se on kiinalainen ja takuuvarmasti myös laatu on sen mukaista, halvalla ei saa hyvää ja moni varmasti myös matkaa varatessaan muistaa, että Viking Line sai Suomen valtiolta tukia, mutta ei raaskinut odottaa että suomalaisella telakalla olisi tilaa, vaan oltiin olevinaan niin surullisia ettei voitu suomesta tilata ja tuet valui Kiinaan.
97
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 08.11.2021, 18:38:41  »
Olen myös seuraillut tuota Koillisväylän tilannetta viime viikkoina AIS:n välityksellä.

Pienenä korjauksena artikkelissa mainittu Poolgracht on vasta saapumassa Kiinasta. Alus jäi odottamaan jäänmurtaja-avustusta itäiselle Karanmerelle jo kuun vaihteessa ja jäävirta painoi sitä vähitellen takaisin kohti Vilkitskinsalmea kunnes Taymyr otti sen saattueeseen yhdessä noiden UHL:n raskaskuljetusalusten kanssa.

Itäisellä Koillisväylällä on useampi isompi irtolastialus odottamassa jäänmurtaja-avustusta: esimerkiksi Golden Suek, jonka jääluokka on varsin alhainen (1C), vartoo saattuetta jo toista viikkoa yhdessä hieman vankemman (1A) Nordic Nuluujaakin kanssa. Toisaalta yhtä heikko sisaralus Golden Pearl kihnuttaa lähistöllä muutamaa solmua jääkentässä mutkitellen ja Admiral Schmidt (PC 6 = ~1A) on painellut pitkiä pätkiä itsekseen samoilla seuduilla. Joka tapauksessa näitä aluksia yhdistää suuri koko ja suhteellisen alhainen itsenäinen jäissäkulkukyky.
98
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 08.11.2021, 16:38:08  »
Sevmorput on ennättänyt vasta Barentsinmerelle, mutta itse Koillisväylällä on jo vuoden aikaan nähden varsin tiukka jäätilanne. Ydinkäyttöisistä jäänmurtajista alueella operoivat tällä hetkellä Suomessa rakennetut Taymyr ja Vaygach. "Hainhammasmurtaja" Yamal saattaa olla myös lähdössä alueelle lähiaikoina?

Aspon Kumpulakin on alueella matkalla Aasiasta takaisin Eurooppaan.

Aiheesta The Barents Observer:
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2021/11/critical-situation-might-be-making-northern-sea-route
99
Muut alukset / Konehuoneessa palo Suomenlahdella
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 07.11.2021, 09:57:05  »
Sunnuntaina 7.11.2021 aamukahden jälkeen Suomenlahdella konehuoneensa tulipalosta ilmoittanut Panaman lipulla purjehtiva MSC Shannon (IMO n:o 8913423) näyttää olevan mm. Port State Control -merenkuluntarkastajille tuttu laiva.
Viime vuonna se oli puutteittensa takia mm. Ranskassa pysäytettynäkin. Ottamatta vähääkään kantaa suuntaan taikka toiseen yksi PSC-pysäytyksen perusteluista löytyi silloin palontorjuntavarustuksesta.
Anyway, nythän uutisten mukaan miehistö oli jo saanut palon hallintaansa.
Konttilastissa oleva 30-vuotias alus (46 600 dwt) on matkalla Pietarista Ranskaan..
Laiva pääsi Suomenlahden merivartioston mukaan jatkamaan matkaansa maanantai-iltana 8.11.2021 .
100
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Pete Lehto 06.11.2021, 11:38:58  »
Varauskalenteria katsoessani Glory on siirretty Turun iltalaivaksi keväällä.

Onko pysyvä muutos jättää parempi laiva palvelemaan suomalaisia? Tosin itse perheellisenä kostun melkein enemmän Turun aamulaivasta.

Mikään ihan pikainen päätös tämä ei ole, kun asiaa on kommentoitu toisen otsikon alla jo pari kuukautta sitten.

Viking Glory näyttäisi ajavan iltalähtöjäkin Turusta pe 25.4. - su 1.5. Ilmeisesti kyseessä on pari huoltopäivää, jolloin laivat vaihtavat vuoroja aamusta iltaan ja päinvastoin. Vastaavaa taas ma 9.5 - su 15.5.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]