Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Joakim Håkans - 27.02.2014, 15:49:23
Oletko miettinyt miksi Ruotsalaiset voivat murtaa niin paljon halvemmalla jäitä kun Suomalainen valtionyhtiö joka on täysin velaton? Olisiko niin ettei Suomen Liikennevirastolla ole vaihtoehtoja Arctia Shippingille ja yhtiö käyttää tilannetta hyväkseen?

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Liikuntavirastolla ei ole vaihtoehtoa Arctia Shippingille ja että yritys käyttää tilannetta häikäilemättä hyväkseen. Keskustelua voitaneen jatkaa sujuvasti valtion omistajaohjauksen mielekkyydestä, jolta saralta puheenaihetta riittäisi Neste Oil:in kaluston myynnistä Finnair:in lentokaluston myyntiin saakka. Kummassakaan tapauksessa kaluston omistaminen ei ole penaalin terävien kynien mukaan ydinliiketoimintaa, vaikka ilman olemassa olevaa kalustoa ei pystytä tarjoamaan lopputuotetta markkinoille. Hölmölän peitonjatkoviikot sen kuin jatkuvat, kun yksinkertaista ministeriötä opastetaan vielä yksinkertaisempien virkamiesten toimesta. Veronmaksajat maksavat kaikki viulut mukisematta, kun hyvinvointivaltio Oy Suomi Ab:ta ulkoistetaan kilpaa ulkomaille.

Tästä huolimatta pysyn väitteessäni eli niin kauan kuin valtio itse tilaa itseltään palveluja (hinnasta riippumatta), niin makrotalouden perusteiden mukaan pelataan nollasummapeliä. Ulkomaille sijoitetut varat vastaavasti pysyvät ulkomailla, eikä niistä saavu näihin peitonjatkotalkoisiin veroeuroja tilkattaviksi. Mielenkiintoinen kysymys onkin, kuinka tämä tilaaja-tuottaja malliin siirtyminen on onnistunut ja millaisia "säästöjä" sillä oikein onkaan saavutettu?

Juhani Mehto

Sjöfartsitidningenin mukaan Suomen ja Venäjän välinen jäänmurtosopimus on lähellä toteutumista. Avustusta tehtäisiin erillisen kaupallisen sopimuksen mukaan. Sopimuksessa määritetään hinnat avustuksille.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Jäänmurron kustannuksista oli juttua tämän päivän Ajankohtaisessa Kakkosessa:

http://areena.yle.fi/tv/2160146
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 20.12.2013, 09:10:04
Hmm..

http://barentsobserver.com/en/arctic/2013/12/new-icebreakers-could-be-built-abroad-12-12

"Rosatom is ready to give the 77 billion rubles (€1.70 billion) contract to a foreign company.

As BarentsObserver reported, the Baltic Shipyard in St.Petersburg has started construction of Russia's next generation nuclear-powered icebreaker, which will be the largest in the world.

Baltic Shipyard, which is part of the United Shipbuilding Corporation, is the only bidder for the tender to build the next two icebreakers in the series. The shipyard is, however, not able to agree with the buyer Rosatomflot on the price, Izvestia writes.

The tender on the two vessels has a 77.5 billion rubles (€1.72 billion) price tag, but the shipyard claims that it cannot build the two icebreakers for less than 86.1 billion rubles (€1.92 billion).

Rosatom is not ready to give any concessions and says that the contract could very well be given to a foreign company:

"On the world market there are companies with appropriate experience in construction of icebreakers that are capable of handling the task. Sure, we want the icebreakers to be built be a Russian company, but if a foreign company capable of fulfilling the state orders at the specified price is to take part in the second tender, we could sign a contract with it", a source in Rosatomflot says to Izvestia. "We are not going to increase the price of the contract".

Two of Russia's existing icebreakers, «Taymyr» (1989) and "Vaygach" (1990) were built by the Finnish company Wärtsilä."

http://gcaptain.com/baltic-shipyard-wins-2-4-billion-icebreaker-tender/

Tilauksen valuminen ulkomaille vallitsevassa poliittisessa tilanteeessa olisikin ollut liki mahdotonta?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Project 21900(M) -sarjan murtajat nimetään näemmä Helsingissä rakennettujen polaarimurtajien mukaan:

- Moskva (1959) -> Moskva (2008)
- Leningrad (1960) -> Sankt-Petersburg (2009)
- Vladivostok (1968) -> Vladivostok (2015); laskettu vesille Viipurissa
- Murmansk (1968) -> Murmansk (2015); rakenteilla Helsingissä

Kiev (1965) on luonnollisesti pois laskuista Ukrainan tilanteen takia, joten viimeinen vuonna 2015 toimitettava murtaja, jonka köli laskettiin pari päivää sitten Viipurissa, saa nimen Novorossiysk.

http://en.portnews.ru/news/180039/

Vaikka kaikki murtajat kuuluvat nimellisesti LK-16 -luokkaan, kolmessa viimeisessä propulsioteho on nostettu 18 megawattiin. Noin yleisesti laivoissa ei ole mitään vallankumouksellista - perinteinen runkomuoto ja kaksi Steerpropin ruoripotkuria.

Mitä noihin uusiin ydinmurtajiin tulee, niin Stadin telakalla taitaisi altaan leveys nippa nappa riittää...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko Valli

Mahtaako kukaan tietää mitä Fennica ja Nordica tekevät Rauman satamassa?

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Mikko Valli - 30.05.2014, 21:12:23
Mahtaako kukaan tietää mitä Fennica ja Nordica tekevät Rauman satamassa?
Lueppa tuolta:
http://www.sjofartstidningen.se/fennica-och-nordica-till-raumo/

Viestit kuuluisivat tietääkseni kesäkeikka-topiciin...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#382
Rosatomin facebook sivulla (ei pysty luomaan linkkiä) nyt lisätietoa 22220-projektista.

"Kahden jäänmurtajan sarja on projektihanke, joka sopimuksen ehtojen mukaisesti on luovutettava joulukuussa 2019  ja joulukuussa 2020.

Jäänmurtaja on varustettu uudella ydinvoimareaktorityyppillä RYTMI-200 ja siitä tulee suurin ja voimakkain jäänmurtaja maailmassa. "

Ja rakentajana Baltic Shipyard odotetusti.

Piirroksessa on nimi "ARKTIKA".
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Millaisiakohan murtajia Arctia kaipailee?

http://www.ts.fi/uutiset/talous/663857/Murtajayhtio+haluaa+laivat+etuajassa++valtion+rahaa+ei+tarvita

LainaaValtion jäänmurtajayhtiö Arctia Shipping olisi valmis rakennuttamaan uusia murtajia etuajassa. Yhtiön toimitusjohtajan Tero Vaurasteen mukaan näin saataisiin töitä nahkaansa luovalle Suomen telakkateollisuudelle.

Vaurasteen mukaan murtajakantaa pitäisi joka tapauksessa uudistaa vuosikymmenen taitteen tienoilla. Arctialla olisi rahoitus valmiina kahdelle suurelle murtajalle, eikä se tarvitsisi niihin valtion rahallista tukea – ainoastaan luvan rakennuttamiseen.

Tilaamista mutkistaa se, että valtio ei ole vieläkään määritellyt, mikä on Arctian rooli jatkossa. Se omistaa nyt kaikki valtion jäänmurtajat, mutta uusimman monitoimimurtajan tilaaja on Liikennevirasto.

Tuo uusin murtajahan nimenomaan ei ole monitoimimurtaja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Uuden murtajan monitoimisuus riippuu tietysti monitoimimurtajan määritelmästä... Missään nimessä se ei ole -ica-sisarten kaltainen monitoimimurtaja.

Arctian suunnitelmat ja Liik enne vira ston murtajatilaus alkavat noin omaan korvaani kuulostaa siltä, että (viimeistään) nyt olisi syytä korjata murtajien yhtiöittämisen virhe ja tuoda olemassaolevat murtajat Arctian omistuksesta LEVS:in omistukseen. Arctia voisi sitten jatkaa murtajien miehitysyhtiönä jos halutaan.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 14.08.2014, 10:27:26
Uuden murtajan monitoimisuus riippuu tietysti monitoimimurtajan määritelmästä... Missään nimessä se ei ole -ica-sisarten kaltainen monitoimimurtaja.

Selkeyden vuoksi viittaan itse monitoimimurtajista puhuessani aina noihin offshore-käyttöön soveltuviin aluksiin. Kyllähän vanha Sisukin oli eräänlainen "monitoimimurtaja", koska se oli kesäkaudet sukellusveneiden tukialuksena. Uusi murtaja on kuitenkin suunniteltu puhtaasti avustuskäyttöön ja muut ominaisuudet (hätähinaus, öljyntorjunta) ovat suhteellisen pieniä lisäyksiä.

Mitä Arctiaan tulee, niin ehkä perinteiset jäänmurtajat voisi tuoda takaisin Liikenneviraston alaisuuteen ja monitoimimurtajat jättää Arctian haltuun. Kaupallisen toimijan alusten rahtaaminen esimerkiksi arktisiin öljynporaushankkeisiin on molemmille osapuolille helpompaa kuin "valtion alusten".
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#386
Nykytilanteessa rahtaussopimukset yms. olisi "revittävä auki" ja kilpailutettava uudestaan jos uudisrakennuksia halutaan ja ei ole itsestään selvää että Arctia voittaa kilpailutukset ellei sitten ole kyse case Arctia Karhu tyyppisestä "kilpailutuksesta".

Käsittääkseni Arctian asema on tulossa syksyllä omistajaohjauksen syyniin ja jopa Arctian lopettaminen on mahdollista ja managementin ulkoistaminen yksityiselle toimijalle (ainakin kaksi turkulaista varustamoa on kiinnostunut) mahdollista (tässä tapauksessa murtajat siirtynevät Liikenneviraston omistukseen ja management kilpailutetaan).

Tietysti kyse saattaa olla Arctian "kuolonkorinoista" eli hyökkäys on paras puolustus.

Jos Arctia haluaa korvata esim. Sisun ja Urhon (scenaariossa jossa Arctian asema pysyy nykyisellään) niin tuskin Liikennevirasto haluaa maksaa murtokyvyltään huonommista murtajista samaa hintaa kuin Urho-luokasta? Puhumattakaan Fennica-luokan huomattavasti suuremmasta rahtaushinnasta?

Vai aikooko Arctia rakennutta "murtajansa" omalla rahallaan ilman Liikenneviraston rahtausta (=ristisubventiota)? Niin se lienee vapaa tekemään hallintoneuvostonsa suostumuksella?

Esim. Ruotsissa saattaisi olla piankin kysyntää rahdattavista murtajista (tosin rahtaussumma ei sisällä jo mainittua ristisubventiota).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Ei kukaan sattunut lukemaan artikkelia paperi- tai digi-Turkkarista? Oliko siinä mitään erityisempää?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#389
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2014/10/08/ts-paatero-valmis-paastamaan-murtajat-oljynporaukseen/201413930/12

Saattaisi olla toimiva ratkaisu että Arctia tilaisi "täytemurtajat" ja Liikennevirasto "perusmurtajat".

Hiukan uskaliasta kuitenkin tilata murtajia arktisille alueille juuri, kun Alaskan poraukset ovat poliittisisti syistä seis ja samoista syistä Venäjän porauksiin tuskin moniksi vuosiksi ulkomaisia murtajia kelpuutetaan (Botnicakaan tuskin siellä kauaa yli neljää vuotta viettää).

Toki Arctian lakkauttaminen lienee yksi mahdollisuus (ja kaluston omistuksen siirto Liikennevirastolle ja managementin kilpailutus).

Kaikki lähtee näemmä liikkeelle vihreiden jätettyä hallituksen kuten murtajatilaukset ja kivihiilen polton vähentämiseen tähtäävät veromuutokset.

Vaikka Arctia onkin käytännössä velaton juuri nyt, niin mitä tapahtuu jos Arctia kaatuu nyt tilattaviin uudisrakennuksiinsa? Ostaako valtio murtajat pakkohuutokaupasta hintaan mihin tahansa? Eli "loppuviimeksi" valtio lienee pakkoraossa pelastaa Arctia, jos kaikki menee "syteen"?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama