Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Teksti jäi ainakin minulle vähän epäselväksi: suunnitellaanko nyt uuden murtajan vuokraamista Suomesta (mihin tuo alle 300 miljoonalla -osio viittaisi; Polarishan maksoi noin puolet tuosta) vai jonkun olemassaolevan suomalaisen murtajan rahtaamista väliaikaisratkaisuna?

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#633
Zvezdan telakalla on laskettu vesille ensimmäinen IBSV 10022 -tyyppinen jäätämurtava offshore-alus kolmisen vuotta kölinlaskun jälkeen:

https://en.portnews.ru/news/306302/

Venäjänkielisessä artikkelissa on pari lisäkuvaa:

https://portnews.ru/news/306296/

Keula on melkein suora kopio Helsingin telakalla 2005 valmistuneesta FESCO Sakhalin -aluksesta ja Arctechin sittemmin rakentamista "puolisisarista". Perä taas muistuttaa 1990-luvun monitoimimurtajia.

7.5 megawatin sähköiset ruoripotkurit on valmistanut GE:n ja Rosneftin Venäläinen yhteisyritys Sapphire.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 14.12.2020, 23:20:19
Teksti jäi ainakin minulle vähän epäselväksi: suunnitellaanko nyt uuden murtajan vuokraamista Suomesta (mihin tuo alle 300 miljoonalla -osio viittaisi; Polarishan maksoi noin puolet tuosta) vai jonkun olemassaolevan suomalaisen murtajan rahtaamista väliaikaisratkaisuna?

Hesari jatkaa aiheesta:

HS: USA:n merivartiosto pohtii jäänmurtajan vuokraamista Suomesta: Kiinnostuksen taustalla ovat suur­valta­poliittiset intressit
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.12.2020, 08:31:15
Hesari jatkaa aiheesta:

HS: USA:n merivartiosto pohtii jäänmurtajan vuokraamista Suomesta: Kiinnostuksen taustalla ovat suur­valta­poliittiset intressit
Muutama poiminta:

"SUOMESSA jäänmurrosta vastaavan valtion Arctia-yhtiön toimitusjohtaja Maunu Visuri muistuttaa, että Yhdysvaltojen kanssa on keskusteltu jo vuosia.

"Olemme tänäkin vuonna puhuneet amerikkalaisten kanssa. Kyllä heille on näiden vuosien saatossa mielestäni tullut aika hyvä kuva meidän jäänmurtajalaivastostamme ja sen kyvystä", hän sanoo.

"Mitään konkreettisia kauppaneuvotteluja ei ole käynnissä. Mahdollisuudesta on puhuttu. Voisi uskoa, että he ovat tosissaan.""

...

SENAATIN alakomitean viimeviikkoisessa kuulemisessa nousi esille myös se, miksei Yhdysvallat jopa ostaisi jäänmurtajia Suomesta. Suomalaisten telakoiden uskotaan rakentavan jäänmurtajan jopa puolta halvemmalla ja selvästi nopeammin kuin yhdysvaltalaisten telakoiden.

Yhdysvalloissa on kuitenkin laki, joka kieltää rannikkovartioston alusten ostamisen ulkomailta. Edes rungon tai rakenteen pääkomponentteja ei saa ostaa muualta.

Tästä voidaan kuitenkin poiketa, jos Yhdysvaltojen presidentti katsoo, että se on maan kansallisen turvallisuuden kannalta välttämätöntä. Käytännössä poikkeuksia ei ole haluttu tehdä, koska maa on halunnut suojella omaa telakkateollisuuttaan.

...

Amiraali Charles Ray nosti kuulemisessaan esiin myös sen, että vaikka jäänmurtajan vuokraus olisi järkevä ratkaisu, se ei ole aivan ongelmatonta, koska jäänmurtajia ei ole rakennettu sotilaalliseen käyttöön.

Käytännössä jäänmurtajan pitäisi täyttää tietyt sotilaalliset vaatimukset eli siihen jouduttaisiin tekemään muutoksia esimerkiksi viestintävälineisiin. Yhdysvaltojen rannikkovartiosto on yksi maan kuudesta puolustushaarasta, joten vuokra-alus pitäisi myös aseistaa.

...

VISURIN mukaan "amerikkalaisten kanssa kannattaa ehdottomasti keskustella", koska se on molemmille osapuolille "potentiaalinen win–win-tilanne".

Arctialla on käytännössä kaksi monitoimimurtajaa, Nordica ja Fennica, jotka voisivat tulla kyseeseen. Niiden aiempi hyödyntäminen on käytännössä nykyään loppunut.

"Tässä on aika monta asiaa selvitettävänä. Jos konkreettisesti lähdetään neuvottelemaan, ollaan astetta pidemmällä", Visuri sanoo.

Suomalaisten jäänmurtajien perustehtävä on Suomen talvimerenkulun turvaaminen. Siitä poikkeaminen vaatisi riskilaskelmia ja neuvotteluja Väyläviraston ja valtiovallan kanssa.

Jäänmurtajan eli käytännössä valtionaluksen vuokraaminen toisen maan asevoimien käyttöön ei myöskään taitaisi olla Suomelle poliittisesti aivan ongelmatonta."


Eli poliittinen keskustelu tuosta saattaisi vielä tulla. Ja jenkkilän päässä, mitä mieltä mahtaa tuleva Bidenin hallinto olla asiasta. Eikä sitä huonomaineista yksityistä Aiviqiakaan voi unohtaa, vaikkei sitä tässä jutussa mainitakaan.

Entäpä uudisrakenteet: ei tällä hetkellä Suomen telakoillakaan hirveästi tilaa ole tilauskirjoissa nopealle toimitukselle, ja ne Rajan kaksi uutta vartiolaivaakin pitäisi vielä saada tilattua. Helsingin telakan venäläistaustaisuus taitaa omistajavaihdoksestakin huolimatta rajautua pois?

Sinänsä huvittavaa, että uutinen tulee julki samoihin aikoihin, kun Fennica tekee lähtöä koeajolle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Markku Tuhkanen ehdottaa Voima-lehden blogikirjoituksessaan Urhon museointia Helsinkiin:

Maistuisiko kahvi jäänmurtajalla?

Museovirasto voisikin nyt avata pelin aluksista kuuluisimman, jäänmurtaja Urhon, museoimiseksi Helsinkiin. Hankkeen toteutus vaatii hyvällä tahdollakin vuosia.

Vuonna 1975 rakennettu Urho on poikkeuksellinen, paitsi värikkään historiansa takia, myös sisätiloiltaan. Presidenttien ja kuninkaallisten vierasmajana toimineesta Urhosta saisi kelpo nähtävyyden. Eksoottinen talvimerenkulku ja Helsingin telakkaperinteet tarjoaisivat tarinan. Kahvila ja kauppa mahtuvat, ja hyttejä riittää vaikka joulupukille.


Ei välttämättä hullumpi idea...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Kieltämättä valtion edustuslaivaksi rakennettu jäänmurtaja voisi olla poikkeuksellisen toimiva museoalus. Helsinki tosin ei ole ollut mitenkään rajattoman kiinnostunut merellisestä (tai mistään muustakaan liikenteeseen liittyvästä) historiastaan, valitettavasti...

Pekka Laakso

Arktikan tekniset viat ovat jatkuneet Murmanskissa. Rosatom tosin lupailee sen pääsevän liikenteeseen ensi viikon loppupuolella.

"According to Vyacheslav Ruksha, leader of Rosatom's Northern Sea Route Directorate, the Arktika is troubled by a technical problem with its low-pressure cylinders.

The ship will be back in operation from 18-20th February, Ruksha told PortNews."


https://thebarentsobserver.com/en/arctic-nuclear-safety/2021/02/it-mid-winter-worlds-most-powerful-icebreaker-lies-idle-port

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 12.02.2021, 16:22:57
Arktikan tekniset viat ovat jatkuneet Murmanskissa.

TASS:n venäjänkielisen artikkelin mukaan ongelma liittyisi, mikäli tulkitsin Googlen käännöksen oikein, matalapaineturbiinin öljysumun imujärjestelmään ("...oil vapor suction system in low-pressure cylinders..."):

https://tass.ru/ekonomika/10677835

Valitettavasti oma höyryturbiineihin liittyvä osaaminen on jotakuinkin samalla tasolla venäjän taitojeni kanssa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 12.02.2021, 16:22:57
Arktikan tekniset viat ovat jatkuneet Murmanskissa. Rosatom tosin lupailee sen pääsevän liikenteeseen ensi viikon loppupuolella.
Arktika lähti juuri Atomflotin tukikohdasta. Saa nähdä jääkö vielä hetkeksi vuonolle ankkuriin, vai lähteekö suoraan Karanmerelle?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 21.02.2021, 13:51:55
Arktika lähti juuri Atomflotin tukikohdasta. Saa nähdä jääkö vielä hetkeksi vuonolle ankkuriin, vai lähteekö suoraan Karanmerelle?

Ulos näyttäisi suuntaavan. Arvioitu saapumisaika Sabettaan on 24. helmikuuta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Ruotsissa ollaan sitä mieltä, että uudet jäänmurtajat voitaisiin rakentaa Ruotsissa. Itse suhtaudun tähän melkoisen skeptisesti.

Sjöfartstidningen aiheesta
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!