Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Väylältä on tullut ulos tiedote irtokeulan jääkokeista:

Irtokeula ja 60 senttiä paksu jääkerros ottivat toisistaan mittaa jääkokeissa Saimaalla

"Jo nyt pystymme sanomaan, että alustavat tulokset näyttävät hyviltä. Jäätä murtava irtokeula toimii niin teoriassa kuin käytännössäkin", Rainio kertoo.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

#646
Aker Arcticin uusien suunnitelmien myötä Ruotsin uusien murtajien hinta on laskenut 2-3 miljardista kruunusta 1,4-2 miljardiin kruunuun kappaleelta. Suunnitelmissa on nyt V-runkomuotoinen murtaja, jonka tekemän rännin leveys muuttuisi riippuen siitä, millä syväyksellä murtaja kulkee.

Tästä lisää toisella kotimaisella Sjöfartstidningenissa.

EDIT: Firman nimi korjattu.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

#647
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 24.04.2021, 14:06:29
Arctechin...

Eikö sen suunnittelufirman nimi olekaan Arctia? ???
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Hesarikin kirjoitti tänään uusista jäänmurtajista:

Suomi ja Ruotsi suunnittelevat uuden sukupolven jäänmurtajien hankkimista – uusien murtajien täytyy olla vanhoja leveämpiä ja vähä­päästöisempiä

Niin, ja edellinen vitsini liittyi siihen, että nuo kolme yritystä (Arctech Helsinki Shipyard, Arctia Shipping ja Aker Arctic) sekoittuvat välillä puhujien suussa Aker Arctiaksi, Arctech Shippingiksi jne...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kanadan hallitus ilmoitti tänään rakentavansa kaksi uutta polaarimurtajaa, joista ensimmäinen korvaa vuonna 1969 valmistuneen CCGS Louis S. St-Laurentin vuoteen 2030 mennessä ja jälkimmäinen vuonna 1983 valmistuneen CCGS Terry Foxin. Toinen uusista jäänmurtajista rakennetaan Vancouverissa ja toinen Quebecissa.

Vuonna 2010 käynnistettyyn kansalliseen laivanrakennusohjelmaan (National Shipbuilding Strategy; NSS) sisältyi alkujaan yhden suuren polaarimurtajan rakentaminen Seaspanin telakalla Vancouverissa ja aluksen piti valmistua jo 2017, mutta laivaston huoltoalukset kiilasivat sen edelle ja entisen pääministerin mukaan nimetyn CCGS John G. Diefenbakerin (jota minä kutsun leikkisästi nimellä "Diefenbreaker") rakentaminen on lykkääntynyt vuosi toisensa jälkeen. 150-metrisen jäänmurtajan hintakin on arvioiden mukaan lähes tuplaantunut 720 miljoonasta Kanadan dollarista 1.3 miljardiin. Kanadan hallitus poistikin vähin äänin laivan Seaspanin "työlistalta" pari vuotta takaperin ja julkisuudessa on keskusteltu tilauksen siirtämisestä Quebecissa sijaitsevalle Davien telakalle, joka perusti viime vuonna yhteistyössä muutaman muun kanadalaisfirman kanssa Kansallisen Jäänmurtajakeskuksen (National Icebreaker Centre) jäänmurtajatilausten "kotiuttamiseksi". Nyt sekä Seaspan että Davie pääsevät rakentamaan himoamaansa "lippulaivaa". Seaspanille on lisäksi luvattu koko joukko jäänmurtokykyisiä monitoimialuksia ja Davie taas rakentaa aikanaan kuusi pienempää "keskikokoista" jäänmurtajaa korvaamaan käytöstä poistuvia aluksia.

CCGS John G. Diefenbakerin suunnitteluun on osallistunut myös suomalainen Aker Arctic osana STX Canada Marinen (sittemmin Vard Marine) johtamaa tiimiä. Suomalaiset laivanrakennusinsinöörit vastasivat aluksen rungon ja propulsiojärjestelmän suunnittelusta. Lisäksi aluksen pienoismallia testattiin Aker Arcticin jäämallikoealtaassa.

Government of Canada announces Polar Icebreakers to enhance Canada's Arctic presence and provide critical services to Canadians
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Jäätalvitopicissakin olevasta Sjöfartsverketin päättyneen jäätalven yhteenvedosta kopioitua liittyen Ruotsin jäänmurtajien korvaamishankkeeseen:

"De fem svenska statsisbrytarna (förutom Oden) är byggda på 1970-talet och har passerat 40-årsstrecket med råge, vilket är en ansenlig ålder för ett fartyg. Därför arbetas det på att byta ut den så kallade Atle-klassen (Atle, Frej och Ymer). Men även Ale och Oden börjar bli gamla och behöver på sikt ersättas.

- Ale, som är byggd för Vänern, är beroende av att ta sig genom slussarna i Trollhätte kanal. Därför är bredden på de nya slussarna som håller på att projekteras avgörande för vilka krav "nya" Ale ska ha. Oden ligger på tur efter detta, och går alla planer i lås så hoppas vi ha hela den egna flottan utbytt omkring år 2030, avslutar Anders Dahl."


https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/ale-avslutade-arbetsam-isbrytarsasong/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#651
Venäjälläkin puuhataan taas uusia jäänmurtajia:

Rosmorport yrittää kolmatta kertaa saada jonkun rakentamaan 18 megawatin Projekti 21900M2-tyyppisen dieselsähköisen jäänmurtajan. Kyseessä on Helsingissä rakennettua Murmanskia vastaava murtaja höystettynä toisella keulapotkurilla, katalysaattoreilla, rikkipesurilla ja eräästä satamamurtajasta nyysityllä peräohjaamolla. Viime keväänä yritettiin ensin 7.3 miljardilla ja syksyllä uudelleen 8 miljardilla ruplalla, mutta tarjouspyyntöön ei saatu yhtään vastausta. Tällä kertaa hintalappu on 10.5 miljardia ruplaa eri päivän kurssilla vajaa 117 miljoonaa euroa. Ehkä vihdoinkin joku kiinnostuisi?

PortNews: Rosmorport announces competition for construction of 18MW diesel-electric ship of Icebreaker7 class



Edellä mainitun lisäksi Rosmorport hakee rakentajaa kahdelle 12-14 megawatin Projekti 23620-tyyppiselle LNG-käyttöiselle jäänmurtajalle, joissa niissäkin on joitain "tuttuja" elementtejä. Maksimihinta on 18.5 miljardia kahdelle laivalle eli päivän kurssilla reilu sata miljoonaa euroa per paatti. Kommersant on tosin sitä mieltä, ettei ketään kiinnosta laivojen rakentaminen tuohon hintaan - todelliseksi hinnaksi arvioidaan 13-14 miljardia ruplaa (144-156 miljoonaa euroa) per laiva, johon sisältyy 52 miljoonan euron edestä ulkomailta ostettavia laitteita ja järjestelmiä. Povasipa joku hinnaksi jopa yli 20 miljardia ruplaa (22 miljoonaa euroa), mutta tuo on kyllä yläkanttiin Polarista jonkin verran pienemmälle ja yksinkertaisemmalle (vain kaksi ruoripotkuria) jäänmurtajalle. Toki osaamaton telakka saa tarvittaessa tuonkin summan palamaan...

Kommersant: Ледоколы ищут место создания



Kolmas tarjouspyyntö koskee 7 megawatin MPSV06M-tyyppistä jäätämurtavaa pelastusalusta, joka on samaa sarjaa Saksassa joku vuosi takaperin rakennettujen Murmanin ja Beringov Proliv'n kanssa. Itse asiassa sarjaan sisältyy myös kolmas alus, Kerchenskiy Proliv, joka on ollut rakenteilla Amurin telakalla vasta kymmenen vuotta eikä loppua näy. Sikäli kun tämä Nordic Engineeringin suunnittelema alus perustuu noihin saksalaissisariin, jotka suunniteltiin käytännössä kokonaan uudelleen, ei luvassa välttämättä ole ihan yhtä vakavaa paino-ongelmaa kuin tuossa amurintiikerissä...

PortNews: «Дирекция госзаказчика» проводит конкурс на строительство МАСС ледового класса мощностью 7 МВт



Laivojen sivuprofiilit prujattu Venäjän valtion hankintailmoitusjärjestelmässä julkaistuista tarjousdokumenteista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#653
Vard Marine eli Wärtsilän aikanaan Kanadaan perustama suunnittelukonttori Wärtsilä Arctic Inc. (myöhemmin tunnettu myös nimellä STX Canada Marine ja vuodesta 2014 osa Norjalaista Vard-konsernia, jonka taas nykyään omistaa italialainen Fincantieri) on yhdistänyt voimansa suomalaisen ILS Oy:n (perustettaessa "Insinööritoimisto Lehtonen & Siirilä") kanssa tarjotakseen jäänmurtajien suunnittelua. Suomalaistoimiston kynästä ovat lähtöisin muun muassa suomalaiset monitoimimurtajat Fennica, Nordica ja Botnica, Tor Viking -sarja, merivoimien Louhi sekä viimeisimpänä Saimaa-irtokeula. ILS osallistui myös jäänmurtaja Polariksen suunnitteluun.

Vard Marinen lehdistötiedote: Canada's Vard Marine and Finland's ILS Ship Design & Engineering Announce a Collaborative Teaming Agreement
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Tuo edellä mainittu MPSV06M-tyyppinen pelastusalus rakennetaan Yantarin telakalla Kaliningradissa. Sama telakka osallistui myös Baltikan rakentamiseen - alkujaan vinomurtajan runko piti koota ja laskea vesille Kaliningradissa, mutta lopulta lohkot tuotiinkin Hietalahteen.

Yantar shipyard to build rescue ship of Project MPSV06M for Marine Recue Service
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#655
Tuorein Venäjällä auennut tarjouskilpailu koskee IBSV02-tyyppisen jäätämurtavan monitoimipelastuslaivan rakentamista. Kommersant mainitsee artikkelissaan mahdolliseksi rakentajaksi myös Helsingin telakan. Tällä kertaa myös hintalappu (13.3 miljardia ruplaa eli reilu 153 miljoonaa euroa) on paljon realistisempi, mutta viimeaikaisten epäonnistuneiden Rosmorportin ja Rosatomflotin tendereiden valossa teollisuudessa ollaan hieman skeptisiä.

Tarjousaineistossa olevien piirustusliitteiden perusteella IBSV02-konsepti näyttäisi olevan jatkokehitelmä Gazprom Neft -öljy-yhtiölle Viipurissa pari vuotta takaperin rakennetuista Aker ARC 130 A -tyyppisistä jäänmurtajista, Aleksandr Sannikovista ja Andrey Vilkitskystä, jotka tunnetaan myös Marine Engineering Bureau'n IBSV01-tyyppinä. Merkittävin ero on luonnollisesti perinteisempi jäänmurtajakeula; aiemmissa murtajissa keulassa oli kolmas ruoripotkuri.



Tuo edellä mainittu Aleksandr Sannikov muuten pelasti pari viikkoa takaperin jäälle karanneen samojedin keskeltä Obinlahtea. Todellinen feelgood-uutinen! :)

IS: Venäläisen jäänmurtajan miehistö huomasi jäälautalla erikoisen näyn – Svetlanan lemmikki oli joutunut todella kauaksi kotoa

Kun itse viimeksi kävin Obinlahdella, siellä juoksenteli vain puhtaanvalkoisia napakettuja...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#656
Venäjän uusin ydinkäyttöinen jäänmurtaja, Arktika, höyryää tällä hetkellä kohti Pietaria jossain Norjan rannikolla. Alus palaa jäänmurtokauden jälkeen telakalle Kronstadtiin, jossa merikokeissa vaurioitunut styyrpuurin puolen propulsiomoottori vaihdetaan.

Edit: Arktika on saapunut Pietariin. Suomenlahdella on nyt kaksi ydinkäyttöistä siviilialusta, koska myös Sevmorput on edelleen telakan laiturissa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Navigator kirjoittaa Australian uudesta tutkimusjäänmurtajasta, jonka koeajomiehistöön kuuluu myös suomalaisia merenkulkijoita:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/australian-uusi-etelamantereen-jaanmurtaja-rsv-nuyina-on-tulevaisuuden-alus/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Myös käytettyjen jäälaivojen markkinoilla tapahtuu: Ukraina on kuulemma ostamassa brittien käytöstä poistamaan tutkimusalusta, RRS James Clark Rossia. Aikomuksena on käyttää alusta Antarktiksella sijaitsevan tutkimusaseman huoltamiseen. Hintaa vuonna 1990 valmistuneella aluksella,  joka on tällä hetkellä makuutettuna Tanskan Frederikshavnissa, on naurettavat 5 miljoonaa dollaria. Käyttövuosia arvioidaan olevan edessä vielä noin 20-25 eli laivasta pääsee hyötymään useampikin ukrainalaistiedemiessukupolvi.

Punarunkoinen RRS James Clark Ross on Wärtsilän suunnittelema ja Briteissä rakennettu yksipotkurinen dieselsähköinen jäätämurtava tutkimus- ja huoltoalus, joka pystyy kulkemaan itsenäisesti jopa noin metrin paksuisessa kiintojäässä. Aluksen suunnittelussa on painotettu jäissäkulkukyvyn lisäksi myös avovesiominaisuuksia ja matalaa hydroakustista herätettä eli kansankielellä hiljaisuutta.

https://www.bbc.com/ukrainian/news-57780299
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#659
Navigator kirjoittaa Venäjän tuoreimmasta jäänmurtajahankkeesta:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/jalleen-uusia-murtajia-rosmorportille-nyt-karjalasta/

Juttu on suora käännös venäläismedioiden (mm. PortNews) artikkeleista.

Telakka sijaitsee Äänisellä. Millainen kanava sieltä kulkee Vienanmerelle?
All information and details given in good faith but not guaranteed!