Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 574634 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1985
Aker Arcticin tuoreimmassa lehdessä on juttu Suomen ja Ruotsin uudesta jäänmurtajaprojektista. Kolmesta mallikokein tutkitusta propulsiovaihtoehdosta jatkokehitykseen valittiin Polariksesta tuttu kolmen ruoripotkurin ratkaisu.

https://akerarctic.fi/en/publications/arctic-passion-news-22-2-2021/

edit: BLRT Yards julkaisi pari valokuvaa Arctian jäänmurtajista kuivatelakassa:

https://blrtyards.com/en/news-list/finnish-icebreakers-return-to-service/
« Viimeksi muokattu: 22.09.2021, 07:55:02 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5247
SMU sivuilla pitkästä aikaa järkevämpääkin tekstiä, tällä kertaa Suomen ja Ruotsin jäänmurtajaprojektiin liittyen:

https://www.smu.fi/uutiset/arctian-toimitusjohtaja-maunu-visuri-kiristyvat-paastovahennystavoitteet-lisaavat-painetta-jaanmurtokaluston-uusintaan/
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1985
Sjöfartsverket eli Ruotsin merenkulkulaitos on julkaissut konseptikuvan uudesta jäänmurtajasta:

https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/har-ar-sveriges-nya-isbrytare/

« Viimeksi muokattu: 26.10.2021, 09:55:38 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2635
    • kships.blogspot.com
Jotenkin tutun näköinen. ;) Mutta erittäin hyvä että tämä etenee, varsinkin Ruotsin puolella uudistamisella alkaa olla kiire, kun siellä ainoa Atle-luokkaa nuorempi värkki on sekin vuodelta 1988. Jännitävää nähdä saadaanko tästä alustyypistä sitten uusi Atle/Urho-luokka sillä, että Suomi tilaa omia samanlaisia...
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1985
Viipurin telakka "voitti" lopulta tuon toisen 21900M2-tyyppisen jäänmurtajan rakentamisen:

https://sudostroenie.info/novosti/34637.html

Aiemmin telakka oli haluton jättämään tarjousta, koska tilaajan asettama maksimihinta katsottiin liian alhaiseksi.

edit: Jopa Kommersant epäilee, että Viipurin telakka pakotettiin ottamaan tilaus, jonka todelliset rakennuskustannukset ovat huomattavasti tarjoushintaa korkeammat. Niin ikään epäillään, että laivaa ei saada toimitettua luvatussa aikataulussa telakan tilauskannan takia. Ratkaisuksi esitetään Venäjällä viime aikoina kaavailtua "hajautettua telakkaa", jossa lohkoja tilataan alihankintana esimerkiksi Yantarilta Kaliningradista tai Lotokselta Astrakhanista.

https://www.kommersant.ru/amp/5051256
« Viimeksi muokattu: 27.10.2021, 06:53:16 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1985
Ukrainalle myyty jäävahvistettu tutkimusalus RRS James Clark Ross on saanut uuden nimen: Noosfera* (Ноосфера). Englanninkielinen käännös nimelle on "noosphere"; olisiko suomenkielinen vastine paremman puutteessa "noosfääri"? Hyvä nimi.

https://www.rbc.ua/rus/news/ukraina-pereimenovala-kuplennyy-britanii-1635520955.html

(* suora siirrekirjaintaminen ukrainankielisestä nimestä; jatkossa käytän sitä nimeä, joka päätyy virallisiin kansainvälisiin tietokantoihin)
« Viimeksi muokattu: 30.10.2021, 09:56:37 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1985
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1985
Väylältäkin tuli lyhyt tiedote uudesta jäänmurtajaprojektista:

Uuden jäänmurtajan suunnittelu etenee

Suunnitelman mukaan, siihen tulee kolme ruoripotkurilaitetta ja se kykenee avustamaan aluksia Itämeren ankarissa jääolosuhteissa, yli 30 metrin levyistä ränniä avaten. Myös murtajan ympäristöystävällisyyteen kiinnitetään huomiota.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1985
Kanadan rannikkovartiosto on ostanut Kaspianmereltä Mangystau-2 -nimisen matalakulkuisen jäätämurtavan hinaajan:

Canadian Coast Guard announces an addition to the southern icebreaking fleet with the purchase of light icebreaker from Atlantic Towing Limited

Alus on yksi viidestä Aker Arcticin suunnittelemasta Kaspianmeren öljykenttien huoltoaluksesta ja se on rakennettu vuonna 2010 Romaniassa.

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1985
Venäjän uusin ydinkäyttöinen jäänmurtaja, Sibir, on tällä hetkellä merikokeilla Suomenlahdella. 60 megawatin jäänmurtaja kuuluu samaan sarjaan jo valmistuneen Arktikan kanssa ja on lajissaan maailman suurin ja tehokkain.

Russia Begins Sea Trials for Largest, Most Powerful Nuclear Icebreaker

Hollantilainen Royal Niestern Sander -telakka on laskenut vesille matalakulkuisen jäätämurtavan "walk-to-work"-aluksen. Sahalinin öljykentille tarkoitetun aluksen suunnitteluun on osallistunut myös suomalainen Aker Arctic ja sen ruoripotkurit on toimittanut raumalainen Steerprop.

YouTube: Make the Wave | Amazing Ship Launch Icebreaker NABIL at Royal Niestern Sander Shipyard Delfzijl / NL
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5247
Venäjän uusin ydinkäyttöinen jäänmurtaja, Sibir, on tällä hetkellä merikokeilla Suomenlahdella. 60 megawatin jäänmurtaja kuuluu samaan sarjaan jo valmistuneen Arktikan kanssa ja on lajissaan maailman suurin ja tehokkain.
Harvinaista herkkua Suomenlahden pohjukassa, kun Pietarissa vielä huollettavana ollut Arktikakin on siirtynyt Suomenlahdelle koeajolle. Joten siellä on nyt kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa koeajoilla yhtäaikaa.
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1985
Harvinaista herkkua Suomenlahden pohjukassa, kun Pietarissa vielä huollettavana ollut Arktikakin on siirtynyt Suomenlahdelle koeajolle. Joten siellä on nyt kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa koeajoilla yhtäaikaa.

Tästä onkin jo video YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=xQTMhLgWzIA

On kyllä komea keula-aalto!
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5247
Harvinaista herkkua Suomenlahden pohjukassa, kun Pietarissa vielä huollettavana ollut Arktikakin on siirtynyt Suomenlahdelle koeajolle. Joten siellä on nyt kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa koeajoilla yhtäaikaa.
Sibir palasi koeajoiltaan takaisin telakan rantaan tiistaiaamuna, ja nyt taasen Arktika näyttää saaneen koeajonsa hyväksyttyä, sillä se jatkaa suoraan koeajoilta matkaansa kohti Karanmerta. (AIS määränpää toistaiseksi Sabetta. EDIT: Päivittynyt sittemmin Murmanskiksi.)

https://thebarentsobserver.com/en/2021/12/more-icebreakers-coming-aid-russian-arctic-ships-need
« Viimeksi muokattu: 03.12.2021, 07:36:01 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5247
Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, olisi Sibir luovutusvalmiina kuun puolivälissä, ja pääsisi aloittamaan jäänmurrossa Karanmerellä tammikuun alussa. Tällä välin sen pitäisi käydä ensi viikon lopulla vielä yksillä koeajoilla.

"“Hopefully, Baltiysky Zavod will remedy them within 8-10 days. That has been scheduled at least. Additional sea trials are to begin on December 10 and to last for 3-5 days, according to the programme. On December 15, if things go to plan, we can commence paperwork and then embark on the passage (to the Kara Sea - Ed.)”, said Vyacheslav Ruksha."

https://portnews.ru/top_news/322126/

Arktika taasen ohitti Skagenin tänään aamuyöllä.
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal: