Viking Gracen mahdollinen sisaralus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 13.08.2012, 14:02:21

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Tuoreimmassa Talouselämässä on artikkeli STX Finlandin suuresta velkataakasta, ja uutinen spekuloi mahdollisuudesta, jossa yhtiön annetaan mennä konkurssiin, ja myydään sitten myöhemmin pieninä paloina eri ostajille. Tämä tilanne ei ole ehkä kaikkein otollisin tilata telakalta uutta ja innovatiivista alusta, kun ei ole mitään takeita siitä, että telakka on pystyssä koko rakennusprosessin ajan...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Markus Myllymäki

Turun Sanomien tämänpäiväinen paperilehdykkä kertoo, että Viking Line ei vielä ole kypsä tekemään päätöstä Turun linjan uuden Grace-aluksen sisarlaivasta. Vikingin varatoimitusjohtajan Jan Hansenin mukaan yhtiö haluaa ensin nähdä syksyn kehityksen. Loppuvuodesta on paremmat edellytykset päättää jatkotilauksesta.

Tanja Lahtinen

Toivottavasti tuleva Grace'n sisaralus ei olisi suora kopio. Vaihtelu virkistää.  :P Toki itse en ole vielä edes käynyt Grace'lla, mutta se, että oli Isabella ja Amorella, jotka olivat niin samanlaisia on omasta mielestäni hieman tylsää.
Mihin mahdetaan Amorella sitten laittaa? Myydäänköhän sekin sitten pois.
If I succeed, if I fail, at least I live as I believe

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Tanja Lahtinen - 16.08.2013, 12:49:06
Mihin mahdetaan Amorella sitten laittaa? Myydäänköhän sekin sitten pois.

Eilisiä talouslukuja lukiessa voisi enemmänkin pohtia sitä tilataanko tätä toista alusta edes kuin alkaa pohtimaan, miten mahdollinen alus vaikuttaa muiden alusten kohtaloihin...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Juhani Reku

Kun toimittaja kysyy yrityksen johtajalta, mitä yritys aikoo tehdä, johtaja vastaa kieli keskellä suuta sen, mitä voi omien valtuuksiensa puitteissa vastata. Ei hänellä ole edes teoreettista mahdollisuutta vastata suoraan tuollaiseen TS:n toimittajan kysymykseen kyllää sen paremmin kuin eitäkään. Se on ihmisille usein kovin vaikea käsittää. Päinvastoin. Ihmiset ovat hirveän innokkaita tulkitsemaan päättävien tahojen lausuntoja ymmärtämättä niitä rajoituksia, mitä näillä lausuntoja antaessaan on. Toisin sanoen eiköhän Vikingillä mietitä tarpeita ja mahdollisuuksia hyvinkin tarkkaan ;)

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 16.08.2013, 12:58:45
Eilisiä talouslukuja lukiessa voisi enemmänkin pohtia sitä tilataanko tätä toista alusta edes kuin alkaa pohtimaan, miten mahdollinen alus vaikuttaa muiden alusten kohtaloihin...

Tämä on laivaharrastajien palsta jolle kuuluvat erilaiset spekuloinnit tulevista laivoista ym. mutta eilisestä osavuosikatsauksesta voi katsoa vain yhden luvun ja se on omavaraisuus 30 %, mikä osoittaa, että sisaralusta ei tule ainakaan lähivuosina. Sisaralus vetäisi omavaraisuuden n. 20 prosenttiin, mitä vähävelkaista varustamoa omistaneet kongolaiset tuskin hyväksyisivät.

Osakeanti olisi tietysti yksi vaihtoehto mutta sen markkinoimiseksi olisi hyvä olla pidempi näyttö Gracen onnistumisesta.


Marko Manninen

Tottahan toki Viking seuraa omavaraisuusastetta tarkkaavaisena ja miettivät mikä se on ilman sisarta tai sisaren kanssa. Tuskin he lämpimiksi puhuvat sisaren tilaamisesta. Ilman uutta laivaa ja suurta velkaa yhtiöllä ei ole kasvun edellytyksiä. Muutama vuosi sitten pidettiin aivan hulluna Tallinkin touhuja, mutta nyt siellä rupee näyttämään paljon paremmalta mitä oli vuonna 2009. En pidä kokonaisuutena sisarta liian suurena Tukholman iltaan, jos Cinderella siirtyy Helsingin ja Tallinnan välille. Amorella myyntiin ja jos ei saa muuten myytyä niin kiusaksi Tallinnan reitille. Cinderella ei pysty repimään niin suuria lipputuloja Helsingissä mitä Europa nyt, mutta ei Europankaan risteilyt pysy niin korkeissa hinnoissa sen jälkeen. Se jos mikä ottee Tallinnassa päähän, kun heidän kultamunastaan alkaa kultaus kulua. Tukholmassa tulisi helpotusta iltaan kummasti yhden laivan poistuessa kilpailusta. Sisarella tuskin ei saada vastaavia lipputuloja, kuin Turun illassa. Laskelmani kannattavuuuteen perustuvat suurimlta osin kustannusten pienentymisiin. Amorella+Cinderella vastaan Grace II: Miehistö-ja polttoainekulut, väylä- ja satamaksut. Cinderella taas toisi lisä arvoa Vikingille roimasti Tallinnan linjalle ja risteily tuote ei ole niin kilpailtu. Liikenne varmasti voidaan hoitaa Katajanokalta ilman suurempia ongelmia kaupungin puolesta. Terminaalin käyttöaste Katajanokalla suurenee mikä varmasti on hyvä asia työntekijöille ja yhtiölle maa puolella. Ei tule taukoja päivään niin suuresti.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Arto Papunen

Ja kyllähän laivojen reittejä voi myöhemmin vaihdella jos ruotsissa kysyntä myöhemmin alkaa nousta ja varaa taas maksella risteilyistä enemmän ja kannattaa kahta laivaa kunnolla Tukholman illassa. Mutta päästäisiin rikkidirektiivin vuoden 2015 ongelmista ohi kaikkein helpoiten. Saataisiin laivatilaus nopeasti tilaukseen, jotta Amorella saataisiin nopeasti pois eikä tarvittaisi kalliita rikkipesureita, ajettaisiin kallimmalla polttoaineella siihen asti. Ja hyvä kun edes yksi laiva lisää saataisiin HEL-TAL välille jatkuvasti, kolme taitaa olla jo liikaa tai sitten yksi Pietariin.

Voisiko Tukholman päässä tulla hyötyjä kun tarvittaisiin vain yksi kaija, (Noh muuttaako VL jokatapauksessa myöhemmin Värtaniin).

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 20.08.2013, 12:03:46
Tuskin he lämpimiksi puhuvat sisaren tilaamisesta.
Puhuvat. Ihan riippumatta siitä tilataanko Grace II vai ei, kaikki nämä puheet ovat pelkkiä lämpimikseen puheluita, joilla viestitään lähinnä sitä, että mitään oikeaa päätöstä ei ole tehty, mutta minnekään suuntaan ei vielä haluta polttaa siltoja...

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 20.08.2013, 12:03:46
Ilman uutta laivaa ja suurta velkaa yhtiöllä ei ole kasvun edellytyksiä.
Siis minkä? Puhut itsekin kahden laivan korvaamisesta yhdellä. Vikingin taloustopicissa on spekuloitu mahdollisesti suuremmistakin leikkauksista. Gracen tuomasta nosteesta huolimatta yhtiö olisi tappiolla ilman Isabellasta saatua myyntivoittoa.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 20.08.2013, 12:03:46
Muutama vuosi sitten pidettiin aivan hulluna Tallinkin touhuja, mutta nyt siellä rupee näyttämään paljon paremmalta mitä oli vuonna 2009.
En lähtisi vertaamaan näitä. Tallink investoi Helsinki-Tallinna linjaan, jolle povataan yhä suuria kasvulukemia, mikä on vastoin muun lauttaliikenteen yleiseurooppalaista tilannetta. Lisäksi yhtiö investoi joko suoraan tai välillisesti linjoihin, joissa kalusto ei ollut 2000-luvun tasoa, mikä piti tietyn osan matkustajista kotona (Baltia-Tukholma linjat). Ruotsin liikenne on sen sijaan kärsinyt Tallinnan liikenteen kustannuksella eikä se ole kasvava markkina tämänhetkisessä tilanteessa.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 20.08.2013, 12:03:46
En pidä kokonaisuutena sisarta liian suurena Tukholman iltaan, jos Cinderella siirtyy Helsingin ja Tallinnan välille. Amorella myyntiin ja jos ei saa muuten myytyä niin kiusaksi Tallinnan reitille. Cinderella ei pysty repimään niin suuria lipputuloja Helsingissä mitä Europa nyt, mutta ei Europankaan risteilyt pysy niin korkeissa hinnoissa sen jälkeen.
Kun Tallink tekee parempaa tulosta kuin Viking, niin kumman uskot paremmin kestävän tällaisen hintasodan? Varsinkin, jos Cinderellaan operoidaan kalliimmalla miehistöllä.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 20.08.2013, 12:03:46
Tukholmassa tulisi helpotusta iltaan kummasti yhden laivan poistuessa kilpailusta.
Ei välttämättä. Ne nollakruunua risteilystä maksaneet matkustajat eivät välttämättä siirtyisi muille laivoille kuin korkeintaan sillä edellytyksellä, että sinnekin pääsee nollalla kruunulla.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 20.08.2013, 12:03:46
Sisarella tuskin ei saada vastaavia lipputuloja, kuin Turun illassa. Laskelmani kannattavuuuteen perustuvat suurimlta osin kustannusten pienentymisiin. Amorella+Cinderella vastaan Grace II: Miehistö-ja polttoainekulut, väylä- ja satamaksut.
+ parin sadan miljoonan velat, joita pitäisi lyhentää eikä tällä kertaa saataisi edes innovaatiotukea avuksi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 20.08.2013, 20:29:53
+ parin sadan miljoonan velat, joita pitäisi lyhentää eikä tällä kertaa saataisi edes innovaatiotukea avuksi.
Paitsi tietysti jos uuteen laivaan isketään polttokennot, aurinkokennot, Flettner-roottorit tai joku muu "uusi" keksintö, jolla saadaan nyhdettyä taas lisää rahaa.

Timo Tuomivirta

#55
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 21.08.2013, 00:29:03
Paitsi tietysti jos uuteen laivaan isketään polttokennot, aurinkokennot, Flettner-roottorit tai joku muu "uusi" keksintö, jolla saadaan nyhdettyä taas lisää rahaa.

Hyvä kommentti. Polttokennoista onkin jo puhuttu aiemmin.

Googlasin vähän näitä muita "tekno rahan lypsylehmiä" ja Wiki vahvisti, että Flettneriä  suunniteltiin jo Graceen.  Mitään ei siis ole pois suljettu sisaralukseen liittyen.


...In 2009 the Finland-based maritime engineering company Wärtsilä unveiled a concept for a cruiseferry that would utilise flettner rotors as means of reducing fuel consumption. This concept has been linked with the Finnish ferry operator Viking Line,[4] who have stated they will make a decision on whether or not they'll order new ships during 2010...

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship#Uses_today

Toyota on puolestaan kehittänyt aurinkopaneeli laivan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Auriga_Leader
ja
Mitsun http://de.wikipedia.org/wiki/Emerald_Ace

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 23.09.2013, 08:58:03
Googlasin vähän näitä muita "tekno rahan lypsylehmiä" ja Wiki vahvisti, että Flettneriä  suunniteltiin jo Graceen.  Mitään ei siis ole pois suljettu sisaralukseen liittyen.
Vissiin ainoa poissuljettu sisaren suhteen on sen rakentaminen...

Flettnereistä luovuttiin ilmeisesti siksi että:
1. Se Flettnereillä varustettu roro jonka nimestä en nyt ole varma - oliko E-Ship 1 tjsp ei toimi odotetusti.
2. Flettnerit ovat matkustajalaivalle ongelmallisia - niissä kun halutaan korkea kansirakennelma jotta olisi jotain kapasiteettia, ja Flettnerit taas ovat paljon painoa korkealla joka rajoittaa aika tehokkaasti kansirakennelman max-kokoa. Trendellan olisi pitänyt olla jonkin verran matalampi, toisin sanoin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tuomas Romu

Huhujen mukaan joissain matkustajalaivoissa, joissa on imagosyistä muutama aurinkopaneeli, käytetään enemmän energiaa suolan pois pesemiseen tarvittavan makean veden kehittämiseen kuin mitä kyseiset paneelit tuottavat...

Jos Viikkari päättäisi nyt tilata uuden laivan, niin koskakohan Turun telakalla olisi aikaa rakentaa se? Nyt kun Rauman telakka ajetaan alas ja Scandlinesinkin tilaukset tulevat Turkuun (jos nyt tulevat ylipäätänsä Suomeen), voi mennä jokunen vuosi, että monttu on taas vapaa...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 23.09.2013, 10:38:08
Jos Viikkari päättäisi nyt tilata uuden laivan, niin koskakohan Turun telakalla olisi aikaa rakentaa se? Nyt kun Rauman telakka ajetaan alas ja Scandlinesinkin tilaukset tulevat Turkuun (jos nyt tulevat ylipäätänsä Suomeen), voi mennä jokunen vuosi, että monttu on taas vapaa...

Toisaalta kannattaa valita telakka ulkomailta tarkkaan, ettei tule uutta ADCC-keissiä. Voi kuumotella vähän jo valmiiksi pohjilla.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 23.09.2013, 17:36:03
Toisaalta kannattaa valita telakka ulkomailta tarkkaan, ettei tule uutta ADCC-keissiä. Voi kuumotella vähän jo valmiiksi pohjilla.

Eiköhän tuon ADHD-fiaskon jälkeen olla opittu välttelemään kehitysmaita. Toisaalta, osataan länsimaissakin munata (Scandlinesin lautat Saksasta) ja Rauman telakan aikataulutkin ovat melko joustavia...
All information and details given in good faith but not guaranteed!