Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)

Aloittaja Mikko Salmela, 22.11.2016, 20:17:14

« edellinen - seuraava »

Arto Papunen

Jos nyt oikein ymmärtänyt niin:
9 kannella: Torget, Tax-free, Conference
10 Algoth's, Vista, Market, Buffet
11 Terrace, Mimmi's(no voisi olla toisteppäinkin buffetin kanssa) ja voisko olla joku "Seamore Champagne Lounge" -lisäksi vai korvaako Fyren sen?
12 Fyren.

Joku Annex ravintolakin mainittu kokousmatkojen yhteydessä.

Mahtuiskohan 9:lle vielä jotain, spa?



Kalle Id

Jossain on kanssa Kobba Klintar -ravintola, joka on ilmeisesti samantapainen kuin Gracen Oscar. Se ei näy Vikingin nettisivujen laivaesittelyssä, mutta varausjärjestelmässä näkyy.

Annex puolestaan ei ole ravintolan nimi, vaan tarkoittaa kokousryhmille erotettavaa omaa kabinettia jossain ravintoloista.

Arto Papunen

#242
25000 varausta kuulemma tehty.

Span vihjailtu olevan 11:n keulassa toisella puolella Ruotsin puolen foorumilla. Toisaalta kun katselen yhtä videota missä laivan kansikartat takana niin on eri väriä tuolla 11:n keulassa: https://www.youtube.com/watch?v=zFrOV7f8Jc0&t=34s

Juhani Mehto

Viking ilmoitti eilen Gloryn luovutuksen siirtyvän joulukuulle ja näin ollen alus ehtisi Turkuun vasta tammikuussa. Liikenteen pitäisi silti alkaa maaliskuun alussa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Arto Papunen

#244
Ja parhaillaan toisessa koeajossaan.

Laivalla on muuten kuntosalikin spa-osaston yhteydessä. Yksi videolinkki kiertää jo mitä Viking ei itse julkaissut vielä.

Samppa Matinen

Varauskalenteria katsoessani Glory on siirretty Turun iltalaivaksi keväällä.

Onko pysyvä muutos jättää parempi laiva palvelemaan suomalaisia? Tosin itse perheellisenä kostun melkein enemmän Turun aamulaivasta.

Arto Papunen

Ei kait tuossa ole kuin ne kaksi viikkoa jolloin se on iltalaivana. Alkaen huhtikuun lopulta viikko ja sitten viikon tauko ja taas toisen viikon iltalaivana. Maanantaisin vaihto ettei ole aamulähtöä.

Pete Lehto

Lainaus käyttäjältä: Samppa Matinen - 04.11.2021, 12:09:04
Varauskalenteria katsoessani Glory on siirretty Turun iltalaivaksi keväällä.

Onko pysyvä muutos jättää parempi laiva palvelemaan suomalaisia? Tosin itse perheellisenä kostun melkein enemmän Turun aamulaivasta.

Mikään ihan pikainen päätös tämä ei ole, kun asiaa on kommentoitu toisen otsikon alla jo pari kuukautta sitten.

Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 01.09.2021, 14:12:50
Viking Glory näyttäisi ajavan iltalähtöjäkin Turusta pe 25.4. - su 1.5. Ilmeisesti kyseessä on pari huoltopäivää, jolloin laivat vaihtavat vuoroja aamusta iltaan ja päinvastoin. Vastaavaa taas ma 9.5 - su 15.5.

Jenni Taalismaa

#248
Mikä mahtaakaan olla Tallinkin vastaveto Viking Glorylle?! Jotenkin vain tuntuu, että Galaxy Ja Princess yhdessä eivät tässä tilanteessa kun Viking Linellä on 2 isoa laivaa turunreitillä, suhteellisen uusiakin vielä, kykene taistelemaan suosiosta noiden laivojen kanssa. Mahtaisiko Tallink ottaa riskin ja sijoittaa Europan takaisin Turku-Tukholma linjalle kilpailemaan Glorya ja Gracea vastaan? Vai tyytyykö Tallink ajattamaan Galaxy-sarjalaisia seuraavat 10 vuotta linjalla vaikka tyhjänä?! Toki näilläkin laivoilla on oma vakioasiakaskuntansa varmasti, mutta riittääkö se muuttuneessa tilanteessa, kun alunperinhän kyseiset laivat tulivat Amorellan ja Isabellan kilpailijoiksi...  Ja Tallinkin nykylaivastosta Europa on käytännössä ainoa joka kykenee vastaamaan Gracen ja Gloryn vetovoimaan vaikka kyseessä jo vanha laiva onkin mutta eipä Serenadesta tai Symphonysta taida olla tuolle reitille ohjailuominaisuuksien perusteella. Ja loput laivat ovatkin sitten täysin vääränlaisia, poislukien vanha kunnon Isabelle. (olisivat nyt keksineet omintaikeisemman nimen, kuin että muutetaan A:E:ksi)... Gloryn ainoa ongelma on se että se on kiinalainen ja takuuvarmasti myös laatu on sen mukaista, halvalla ei saa hyvää ja moni varmasti myös matkaa varatessaan muistaa, että Viking Line sai Suomen valtiolta tukia, mutta ei raaskinut odottaa että suomalaisella telakalla olisi tilaa, vaan oltiin olevinaan niin surullisia ettei voitu suomesta tilata ja tuet valui Kiinaan.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jenni Taalismaa - 09.11.2021, 06:44:56
Tallinkin nykylaivastosta Europa on käytännössä ainoa joka kykenee vastaamaan Gracen ja Gloryn vetovoimaan vaikka kyseessä jo vanha laiva onkin mutta eipä Serenadesta tai Symphonysta taida olla tuolle reitille ohjailuominaisuuksien perusteella.
No, kyllähän Serenade aikoinaan liikennöi Turusta, enkä nyt muista siinä silloin mitään suurempia ongelmia olleen aikataulussa pysymisessä, tai muutenkaan, eli tuskin noiden alusten ohjailuominaisuudet siihen esteenä olisivat. Mutta enpä silti usko Tallinkin suunnittelevan lähitulevaisuudessa Turun linjalle mitään kalustomuutoksia, mitään huhuja sellaisesta ei ainakaan meikäläisen tietoon ole tullut.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Jenni Taalismaa - 09.11.2021, 06:44:56
Mikä mahtaakaan olla Tallinkin vastaveto Viking Glorylle?! Jotenkin vain tuntuu, että Galaxy Ja Princess yhdessä eivät tässä tilanteessa kun Viking Linellä on 2 isoa laivaa turunreitillä, suhteellisen uusiakin vielä, kykene taistelemaan suosiosta noiden laivojen kanssa. Mahtaisiko Tallink ottaa riskin ja sijoittaa Europan takaisin Turku-Tukholma linjalle kilpailemaan Glorya ja Gracea vastaan? Vai tyytyykö Tallink ajattamaan Galaxy-sarjalaisia seuraavat 10 vuotta linjalla vaikka tyhjänä?! Toki näilläkin laivoilla on oma vakioasiakaskuntansa varmasti, mutta riittääkö se muuttuneessa tilanteessa, kun alunperinhän kyseiset laivat tulivat Amorellan ja Isabellan kilpailijoiksi...  Ja Tallinkin nykylaivastosta Europa on käytännössä ainoa joka kykenee vastaamaan Gracen ja Gloryn vetovoimaan vaikka kyseessä jo vanha laiva onkin mutta eipä Serenadesta tai Symphonysta taida olla tuolle reitille ohjailuominaisuuksien perusteella. Ja loput laivat ovatkin sitten täysin vääränlaisia, poislukien vanha kunnon Isabelle. (olisivat nyt keksineet omintaikeisemman nimen, kuin että muutetaan A:E:ksi)... Gloryn ainoa ongelma on se että se on kiinalainen ja takuuvarmasti myös laatu on sen mukaista, halvalla ei saa hyvää ja moni varmasti myös matkaa varatessaan muistaa, että Viking Line sai Suomen valtiolta tukia, mutta ei raaskinut odottaa että suomalaisella telakalla olisi tilaa, vaan oltiin olevinaan niin surullisia ettei voitu suomesta tilata ja tuet valui Kiinaan.

Rahti ja rahti. Vaikka Glory tuo monipuolisia palveluitaankin verrattuna Amorellaan niin rahtikapasiteetiltaan se on Gracea, BP ja Galaxya isompi. Rahti on tuonut sitä rahaa näin korona-aikoinakin. 200 metriä häviäisi jos jompikumpi TallinkSilja alus vaihdettaisiin Europaan.

Ei kait se ole kuin Galaxy-sarjan uudistaminen jotenkin jos halutaan vastata Vikingin haasteeseen. Kuinka sitten voidaan se tehdä on toinen kysymys. Se nyt ei olisi suuri muutos, mutta kuvittelisin että Baltic Queen voitaisiin reitille vaihtaa Galaxyn tilalle. Galaxyhän on jo kauan liikennöinyt reitillä, jolla ajetaan jatkuvasti. Sen sijaan Baltic Queenin moottorit saaneet lepäillä tähän asti reiteillä missä ei kokoajan ajeta ja siinähän on vastaavat tehokkaammat moottorit kuin Baltic Princesissä ja niiden avulla voitaisiin myöhästymiset kiriä nopeammin kiinni.

Ja mitä ihmeen tukia Viking Line on saanut laivaan, tokihan se saa miehitystukia, mitkä muissa maissa hoidetaan erilailla. Ja kuitenkin kun Glory on Tukholman illassa niin sen matkustajista suurin osa lienee ruotsalaisia, joille suomalaistelakka vs kiinalaistelakka on varmasti pienempi asia kuin suomalaisille. Ja kuinka kauan suomalaisetkaan muistavat tuon, että laiva tehty Kiinassa. Harva perusmatkustajakaan muistaa, että Amorella on rakennettu Jugoslaviassa Suomen sijaan.

Janne Koskinen

#251
Finnlines lisää huomattavasti NLI-KPS kapasiteettia tulevaisuudessa ja VL tuo uuden laivan. Kortit TS:llä kohtalaisen huonot Turun linjan suhteen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Jenni Taalismaa - 09.11.2021, 06:44:56
Ja Tallinkin nykylaivastosta Europa on käytännössä ainoa joka kykenee vastaamaan Gracen ja Gloryn vetovoimaan vaikka kyseessä jo vanha laiva onkin mutta eipä Serenadesta tai Symphonysta taida olla tuolle reitille ohjailuominaisuuksien perusteella.

Eikö ohjailuongelmia ollut nimenomaan Europalla ennen muutostöitä? Muistaakseni siinä jouduttiin jatkamaan peräsimiä kahteenkin kertaan heti tuoreeltaan telakointien yhteydessä ja olikohan niin, ettei kolmas keulan ohjailupotkurikaan ollut alkuperäinen tai ainakaan alkuperäisissä suunnitelmissa esiintynyt vaan jouduttiin lisäämään ohjailukyvyn parantamiseksi. Serenadelle ja Symphonylle ei kai ole tehty tässä suhteessa muutoksia, joten lienevät ohjailuominaisuuksiltaan kelvollisella tasolla.

Sven Liljeström

Europahan suunniteltiin Helsingin reitille, jossa koko ajan ei tarvitse muuttaa kurssia.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 10.11.2021, 11:12:16
Europahan suunniteltiin Helsingin reitille, jossa koko ajan ei tarvitse muuttaa kurssia.

Ohjailukykyä parantavia muutoksia tehtiin jo 1-2 vuotta ennen Europan Turun linjalle asettamista. Tosin voihan olla, että varustamon alkuperäisenäkin tavoitteena oli siirtää Europa Turun linjalle jossain vaiheessa, koska Helsingin linjalla oli epäilemättä monenlaista hyötyä, jos siinä liikennöi kaksi samanlaista alusta.

Tuossa selostuksessa todetaan alla mainittua.

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2009/c42009mmssiljaeuropafinoikeanpuoleisenpe.html

"Aluksen käyttöönoton jälkeen todettiin, että sen ohjailuominaisuuksia, muun muassa suuntavakavuutta oli syytä parantaa. Ennen luovutusta peräsimiä oli jo pidennetty noin 30 cm ja keulaan oli lisätty ohjailupotkuri. Elokuussa 1993 alus telakoitiin Vuosaaressa. Tuolloin lisättiin pallekölit, peräevää pidennettiin, perään asennettiin ohjailupotkuri, keulaan keulaevä ja ruoripumppujen tehoa suurennettiin."