Amorellalla pohjakosketus.

Aloittaja Janne Koskinen, 20.09.2020, 13:36:46

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 25.09.2020, 08:10:33
Jotenkin on sellainen kutina että seuraavan kerran kun kolahtaa Suomen rannikolla niin Alfons Håkans yhtiö ei ole kovinkaan korkealla vakuutusyhtiöiden listalla pelastus-/hinaustyön suorittajaksi.
Kysymys kuuluukin että onko kilpailua? Alfons Håkans voinee siksi tehdä näin jos tietää että on vahvoilla.

Pekka Laakso

#61
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 24.09.2020, 16:11:11
Håkun tiedote aiheesta antaa ymmärtää että juuri näin on toimittu: https://www.alfonshakans.fi/company/news/alfons-hakans-pyrkii-vapauttamaan-ms-amorellan-lastin-mahdollisimman-pian/
Mihinkäs eiliset tiedotteet (oikaisutiedote kanssa) ovat kadonneet?

https://www.alfonshakans.fi

EDIT: Korvattu vain itse operaatiosta kertovalla tiedotteella:
https://www.alfonshakans.fi/company/news/amorellas-salvage-operation-completed/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 25.09.2020, 08:10:33
Jotenkin on sellainen kutina että seuraavan kerran kun kolahtaa Suomen rannikolla niin Alfons Håkans yhtiö ei ole kovinkaan korkealla vakuutusyhtiöiden listalla pelastus-/hinaustyön suorittajaksi.

Tuossa eilisessä, nyt ilmeisesti poistetussa, tiedotteessa puhuttiin kyllä "Alfons Håkansin ja Viking Linen aiemmin viikolla sopimasta meripelastussopimuksesta", joten tässä tapauksessa vakuutusyhtiö ei taida olla suoranaisesti edes osapuoli.

Hannu Sarell

Håkansille kyllä huonoa mainosta tuo toiminta, vaikka onkin aatamin aikaisen merilain mukaista. Suomalaisen varustamon varmasti vakuutettu laiva, eli pelastuskorvaukset varmasti maksetaan. Eri asia olisi, jos kyseessä olisi joku "epämääräinen" mukavuuslippuvaltio ja sen lastina oleva rahti. No kilpailua ei pelastusmarkkinoilla Suomessa juurikaan ole. Ainakaan isomman haverin yhteydessä, jossa on tarve useammalle hinaajalle. Olisikohan Ruotsin puolelta löytynyt vastaava yhtiö?

Jussi Laine

Hyvin usein asioiden sujuvoittamiseksi aluksen omistaja tai vakuutusyhtiö antaakin vakuuden myös lastista, mutta tällä kertaa Viking Line halusi Joakim Håkansin mukaan jostakin syystä toimia niin, että Alfons Håkans -yhtiö haki lastin pelastumaksun vakuudet itse.

https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-puhuu-joakim-hakans-emme-ole-merirosvoja-vaan-pelastajia/975ab777-92d2-4874-beda-aa81fd4d305b

Ari Leskinen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 25.09.2020, 17:14:32
Hyvin usein asioiden sujuvoittamiseksi aluksen omistaja tai vakuutusyhtiö antaakin vakuuden myös lastista, mutta tällä kertaa Viking Line halusi Joakim Håkansin mukaan jostakin syystä toimia niin, että Alfons Håkans -yhtiö haki lastin pelastumaksun vakuudet itse.

https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-puhuu-joakim-hakans-emme-ole-merirosvoja-vaan-pelastajia/975ab777-92d2-4874-beda-aa81fd4d305b
Kannattaa lukaista myös linkin kommentit.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Pete Lehto

#66
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006650656.html

Pääkohtia lainattu:
LainaaViking Amorellan pohja­kosketus­paikalta löytyi sinne kuulumaton kivilohkare, väylä suljettuna ainakin keskiviikkoon saakka
Petteri Tuohinen HS, Minna Pölkki HS
9:36 | Päivitetty 17:08
HJULGRUNDIN kapeikosta Ahvenanmaan saaristossa on löytynyt noin neljä metriä pitkä ja parisen metriä paksu kivilohkare paikalta, jossa matkustajalaiva Viking Amorella sai pohjakosketuksen 20. syyskuuta.

Apteekkarinväylä, jolla myös Hjulgrundin kapeikko sijaitsee, suljettiin jo viime viikon sunnuntaina Amorellan saaman pohjakosketuksen jälkeen. Väylä on ollut siitä saakka pois käytöstä.

Väylällä on tehty tutkimuksia. Kivilohkare löydettiin viikonloppuna Merivoimien tekemissä tutkimuksissa, jotka oli tilannut Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

"Löydös on merkittävä, ja tutkinnan kannalta täytyy arvioida, oliko sillä joku rooli Amorellan pohjakosketuksessa. Tällä voi olla merkitystä mahdollisesti väylän turvallisuudelle. Sitä ei olisi pitänyt siellä olla", toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi.

Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä kertoo, että paikkaa tutkitaan uudelleen maanantaina ja tiistaina. Kivilohkareen huippu on noin 7,2 metrissä, kun paikalla pitäisi vettä olla 8,5 metrin syvyydeltä.
Kerkelä kertoo, että aiempien tietojen mukaan paikalla ei lohkaretta pitäisi olla. Mahdollista on, että lohkare on siirtynyt Amorellan pohjakosketuksen yhteydessä. Ennen kuin väylää voidaan jälleen käyttää, on lohkare poistettava esimerkiksi räjäyttämällä.

Kalle Id

Väyläviraston päivän tiedote kertoo, että lohkareessa ja väylän ulkopuolella olevista kivistä löytyi maaliraappeita, todennäköisesti Amorellasta. Väylällä ollut kivi on todennäköisesti tullut väylän ulkopuolelta Amorellan mukana.

Harri Anukka

Ilmeisesti telakointi venyy marraskuulle, ainakin Nyanin uutisen mukaan:
https://www.nyan.ax/nyheter/amorella-kv ... -november/
Valitettavasti maksumuurin takana

Arto Papunen

Näköjään tulipalokin ollut laivalla, mutta onneksi pieni.

Mikko Valli

ÅT: Karille ajaneessa Viking Amorellassa laajoja sähkövaurioita

Viking Linen alus Amorella sai pohjakosketuksen Långnäsin eteläpuolella Ahvenanmaan saaristossa sunnuntaina 20.9.

Viking Linen M/S Amorella -alukselta on paljastunut laajoja sähkövaurioita, kertoo Ålandstdningen.

Onnettomuudessa aluksen sisään päässyt vesi on aiheuttanut sähkövaurioita. Nyt suuri osa laivan varustuksesta on lehden mukaan vaihdettava.

– Vauriot ovat laajempia kuin aluksi kuin aluksi luulin, sanoo Viking Linen tekninen johtaja Ulf Hagström Ålandstdningen-lehdelle.

Viking Linen alus Amorella sai pohjakosketuksen Långnäsin eteläpuolella Ahvenanmaan saaristossa sunnuntaina 20.9.

Laivalla oli noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä. Henkilövahinkoja onnettomuudessa ei aiheutunut. Matkustajat ja miehistö evakuoitiin laivalta.

Alus on nyt korjaustelakalla.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/24d90817-94de-485f-84ac-f51ea89854f9

Harri Anukka

Tuolta voi lukea vähän uusimpia tietoja:
https://yle.fi/uutiset/3-11581611

"M/S Amorella palaamassa reitilleen vasta marraskuussa – korjaustöiden lisäksi laivaan tehdään huoltotöitä"

Tapio Väyrynen

Gabriella oli saanut Turun reitillä hyvää palautetta.
Johtuuko siitä, että Gabriellassa parvekkeellisia näköalahyttejä. Varmasti todella mukavia sellaisella 23h risteilyllä.
Voi omalta parvekkeelta katsella saaristoa ja muita laivoja.

Ehkä matkustajatiloiltaan modernimpi kuin Amorella.
Ainoastaan autokansi hieman pienempi.
Saas nähdä onko Gabriella pidempäänkin reitillä.


Kalle Id

Gabriellan ongelma Turun-reitillä on tosin Amorellaan verrattuna naurettavan pieni kahvila, kun seiskakannen keula on hyttejä. Ei pienistä julkisista tiloista haittaa näin korona-aikaan ole, mutta normaalioloissa tilanne olisi eri.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.10.2020, 22:35:42
Gabriellan ongelma Turun-reitillä on tosin Amorellaan verrattuna naurettavan pieni kahvila, kun seiskakannen keula on hyttejä. Ei pienistä julkisista tiloista haittaa näin korona-aikaan ole, mutta normaalioloissa tilanne olisi eri.
Tällaisen ison keulakahvilan omaavan laivan näkisi kyllä mielellään myös Helsinki - Tukholma -linjalla...