Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 584943 kertaa)

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5279
Tällä välin sen pitäisi käydä ensi viikon lopulla vielä yksillä koeajoilla.

"“Hopefully, Baltiysky Zavod will remedy them within 8-10 days. That has been scheduled at least. Additional sea trials are to begin on December 10 and to last for 3-5 days, according to the programme. On December 15, if things go to plan, we can commence paperwork and then embark on the passage (to the Kara Sea - Ed.)”, said Vyacheslav Ruksha."
Sibir lähti tänään aamupäivällä noihin jälkimmäisiin koeajoihinsa. Pääsee samalla hitusen jo murtamaan jäätäkin Suomenlahden pohjukassa.
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5279
Sibirin luovutus on nyt käsillä. Tuossa uutisessa kuitenkin erikoisesti mainittu vasta huominen päivämäärä:

https://portnews.ru/top_news/323194/
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2007
Sibirin luovutus on nyt käsillä. Tuossa uutisessa kuitenkin erikoisesti mainittu vasta huominen päivämäärä:

https://portnews.ru/top_news/323194/

Atomflotin Facebook-sivulla oli kuitenkin jo eilen valokuvia luovutustilaisuudesta, joten PortNews lienee vain erehtynyt päivästä.

Toisen PortNewsin artikkelin mukaan joku oli luovutustilaisuudessa puhunut ohi suunsa ja maininnut, että Sibirissä olisi vielä pientä laittoa, mutta alus lähtee silti lähiaikoina kohti pohjoista. Ilmeisesti ei siis mitään vakavampaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5279
Atomflotin Facebook-sivulla oli kuitenkin jo eilen valokuvia luovutustilaisuudesta, joten PortNews lienee vain erehtynyt päivästä.
Näin sen täytyy olla. Thebarentsobserver puhuu eilisen tapahtumista Sibirin luovutusta käsittelevässä uutisessaan, jossa ihme ja kumma ei ole tällä kertaa "mitään ylimääräistä", vaan ainoastaan uutisoitavaa asiaa.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2021/12/second-giant-nuclear-icebreaker-handed-over-rosatomflot
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2007
Jenkit ovat tilanneet toisen Polar Security Cutterin, jona sikäläiset raskaat polaarimurtajat tunnetaan:

Halter Marine Awarded Contract for Second Polar Security Cutter Icebreaker for U.S. Coast Guard
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2212
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Suomen ja Ruotsin yhteinen murtajaprojekti on edennyt jo "loppusuoralle", kertoo YLE uutisessaan. Tarkemmin katsottuna jutussa on, että suunnittelutyön pitäisi olla valmis huhtikuussa ja sen osalta projekti on siis loppusuoralla. RMC:n johtajan mukaan Ruotsista oltiin jo loppuvuodesta kysytty kiinnostusta rakentaa murtajat.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 249
Suomen ja Ruotsin yhteinen murtajaprojekti on edennyt jo "loppusuoralle", kertoo YLE uutisessaan. Tarkemmin katsottuna jutussa on, että suunnittelutyön pitäisi olla valmis huhtikuussa ja sen osalta projekti on siis loppusuoralla. RMC:n johtajan mukaan Ruotsista oltiin jo loppuvuodesta kysytty kiinnostusta rakentaa murtajat.

YLE:n uutisten suullisessa versiossa sanottiin, että Suomi kaavailee 1-2 uuden murtajan hankkimista. Tämä voinee tarkoittaa, että vain Voima poistuisi käytöstä lähivuosina mutta Urho ja Sisu jatkaisivat. Ruotsissa Atle-luokka onkin ollut ahkerammassa käytössä kuin Urho ja Sisu, koska heillä ei ole taloudellisia Otso-luokan murtajia. Siinä mielessä Urholla ja Sisulla voisi ollakin käyttövuosia enemmän jäljellä.

Sven Liljeström

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 63
Asiasta mitään tietämättömänä kysyn, onko jollain tietoa kiikarissa olevien murtajien kokoluokasta?
Ruotsi saattaa tosin tarvita Polaris-luokan kokoisia murtajia.
Minä näen tämän telakoiden työllisyyskysymyksenä, mutta kalliista yhteiskunnan maksamista aluksistahan
on kysymys.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2640
    • kships.blogspot.com
Valitun konseptin varsinaisia strategisia mittoja ei ole taidettu kertoa vielä julkisuuteen, pelkästään se että laiva tulee pystymään murtamaan 32 metriä leveää ränniä (mutta ainakin suunnittelijan artikkeli antaa ymmärtää että laiva itsessään ei tule olemaan näin leveä) ja se, että peruskonsepti on sama kuin Polariksessa (2 ruoripotkuria takana ja 1 edessä).

Itse en tiedä voiko tätä pitää telakoiden työllisyyskysymyksenä tilanteessa, missä RMC:n (ja Meyer Turun) työllisyystilanne vaikuttaa olevan hyvä ainakin kuluvan vuosikymmenen puoliväliin asti. Helsingin telakka on toki sitten työllisyyden osalta asia erikseen, mutta ainakin Ylen jutussa tilausta ollaan petaamassa Raumalle. Toisaalta omat murtajansa ensin tilaamassa olevaa Ruotsia tuskin kiinnostaan Suomen telakoiden työllisyystilanne yhtään ja kun hanke toteutetaan Ruotsin murtajat edellä lienee ihan mahdollista, että ne päädytään rakentamaan jossain muualla.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5279
Sibir on vihdoin päässyt lähtemään rakennustelakaltaan kohti Murmanskia. Juttuakin pukkaa tietysti, muun muassa:

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2022/01/sibir-sails-maiden-voyage-around-scandinavia

EDIT: Skagen ohitettu sunnuntaina loppuiltapäivästä melko tuulisessa säässä.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2022, 17:35:19 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5279
Norjanmerellä kunnon myrskynkin kohdannut Sibir saapui tänään aamupäivällä Atomflotin kotilaituriin Murmanskissa.

EDIT: Lähtenyt kohti Koillisväylää myöhään tiistai-iltana.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2022, 05:08:47 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal: