Uusien autolauttojen tilaamisbuumi odotettavissa

Aloittaja Miran Hamidulla, 24.06.2001, 21:11:51

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

15.6 ilmestyneessä Keski-Uusimaa -lehdessä Aker Finnyardsin toimitusjohtaja Kari Airaksinen kertoo uskovansa, että Euroopassa rakennetaan lähivuosina yhä enemmän matkustaja-autolauttoja. Jutun mukaan normaalisti lauttoja on rakennettu 4-5 uutta lauttaa vuodessa tahdilla. Nyt kuitenkin lauttoja joudutaan rakentamaan enemmän, koska Kreikan sisäisen liikenteen todella vanhaksi päässyt lauttakanta joudutaan uusimaan viime kesäisten onnettomuuksien vuoksi. Sillä onnettomuuksista johtuen EU:n johdolla ollaan puuhaamassa määräystä, joka kieltäisi liikennöinnin yli 30 vuotta vanhoilla matkustaja-autolauttoilla. Tämä tarkoittaa siis sitä, että muutamassa vuodessa Kreikan sisäisestä liikenteestä poistuu useita kymmeniä laivoja, jotka korvataan uusilla aluksilla. Aker Finnyardsilla uskotaankin telakan pääsevän mukaan tähän Kreikan matkustaja-autolautta kannan uusimiseen. Eli meidän laivafriikkien kannalta tämä tietää sitten sitä, että joudumme tekemään entistä useammin reissuja Raumalle, jos Aker Finnyardsin haaveet toteutuvat(toivottavasti näin käy). ;D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

Hyvä, että Kreikkaankin ja ylipäätänsä Eurooppaan saadaan uusia matkustaja-autolauttoja. Ainakin Minoan Lines on alkanut jo kovasti rakennuttamaan uutta laivastoa; uudet nopeakulkuiset RoPax-alukset: Pasiphae ja Ikarus, sekä nyt Fincantieriltä tilaamat uudet nopeat RoPaxit: Knossos Palace, Festos Palace, Olympia Palace ja Europa Palace. Myös Tirrenia on tilannut Finacantieriltä kaksi uutta RoPaxia. Tässä pari linkkiä: http://www.fincantieri.com/en/products/minoan2.html ja http://www.fincantieri.com/en/products/tirrenia.html, joista löytyy tietoa Kreikan uusista RoPaxeista. Toivotaan, että myös Aker Finnyards saa osansa uusien laivojen rakentamisesta (listallahan on jo monta laivaa mm. SeaFrancelle ja Northlinkille).

Aleksi Lindström

#2
Olisin vaan lisännyt sen verran että meni se EU:n ajama 30 vuoden rajaehdotus läpi tai ei, niin silti Kreikan liikenteestä poistuu useita kymmeniä laivoja, nykyisen rajan ollessa 35 v.

Kenny Leong

#3
Siispä Raumalle mars ;D :)