Majakkalaivoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 29.05.2001, 21:34:10

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Talkooväki paiskii nyt töitä kahdessa vuorossa Rellun kimpussa. Telakka-altaaseen lasketaan vesi jo ensi perjantaina. Tänään tulleessa ankkurissa on kuva Rellun ruosteisesta pohjasta....

ANKKURI

....ei hyvältä näytä.  :(

Kimmo Rantanen

Rellu pysyy ilmeisesti Helsingissä tämän kesän ja pohjan kunnostusurakkaa on jatkettava syksyllä.

ANKKURI

Juha-Matti Harjumäki

Majakkalaiva Relandersgrund hinattiin eilen illalla Suomenlinnan telakalta Pohjoisrantaan, lähellä ravintola Sipulia. Relangrundissa avataan kahvila ja majakkalaivojen historiasta kertova näyttely. Aluksen on tarkoitus olla rannassa syksyyn asti.
Huonokuntoinen, 1888 valmistunut alus tuotiin Kotkasta korjattavaksi Suomenlinnan telakalle viime syksynä.
Ruostuneen pohjan takia alus oli vaarassa upota. Keväällä sen pohjaan hitsattiin uutta peltiä Suomen majakkaseuran, Aker Yardsin ja yksityisten lahjoittaen tuella.

HS 27.6.06
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

Hyvin näytti Rellu kelluvan (koputa puuta). Ikävä kyllä ketään ei ollut kotona, vaikka aurinko paistoi. Suomenlinnassa Relluun on rakennettu myös apukeittiö pikkuruoan valmistusta ja tarjoilua varten.

Tuohon se nyt sitten on survottu täksi kesäksi. Saattaapi käydä Pena ja Tarjakin "naapurissa" kaffella.
Tässä vielä isompi kuva.

Risto Harjula

Aika korkealla tuo näyttää kelluvan. Onko se ollut noin korkealla silloin kun on ollut majakkalaivana vai onko ollut jotain painolastia enemmän?

Kimmo Rantanen

Tämä piirros antaa jonkinlaisen käsityksen alkuperäisestä relandersgrundista v. 1888.
Hyviä viime talvena otettuja kuvia Suomenlinnan telakalta löytyy Suomen Majakkaseuran sivuilta:
http://www.majakkaseura.fi/fin/ajankohtaista/operaatio_relandersgrund/

Mikko-Oskari Koski

Eipä ollut laivatuntemukseni tässä kohdassa pettänyt... 8)
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.05.2001, 21:34:10
Turussa -80-luvulla kalastuskautensa jälkeistä aikaa mm.pultsareiden majapaikkana Aurajoessa ja sittemmin Rymättylän sillanpielessä viettänyt entinen Helsingkallan, Varamajakka ja Snipan-nimillä tunnettu aluskin lienee vielä olemassa. Tai oikeammin se, mitä aluksesta on jäljellä, lojuu pahoin ruostuneena Särkänsalmessa. Sillalta sen näkee, laituri taitaa olla yksityinen. Aluksen kunnossa ei voi olla  kehumista, koska se oli jo 15 vuotta sitten uppoamispisteessä, eikä sitä selvästikään ole ihmeemmin korjailtu.
Aluksen nimi on kaiketi edelleen Snipan ja kun se viimeksi on ollut ajossa, se oli luokiteltu kalastusalukseksi.

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 28.08.2001, 07:14:16
Mutta M-O: valaisehan hieman missä on se SÄRKÄNSALMI??? jossa Snipanin tiedät makaavan (sehän nyt on jotakin jos se sittenkin on olemassa! mä luulin tietäväni että se on romutettu Pansiossa!).

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.08.2001, 20:19:29
Särkänsalmen silta johtaa Luonnonmaalta Rymättylän saaren Merimaskun kuntaan kuuluvaan osaan ja tähän suuntaan mennessä ex-Snipanilta vaikuttava alus näkyy vasemmalla puolella muutaman sadan metrin (tai ehkä noin kilometrinkin) päässä.

Helsingkallan-Snipan tosiaan oli unohtunut romuttajilta Särkänsalmeen. Nyt se on ollut jo jonkin aikaa melkein keulakantta myöten sankissa, joten aluksen uudella omistajalla, josta Jan G.Rautawaara Laiva-lehdessä kertoi, lienee edessään kovempi urakka, kuin Susanna Sepällä konsanaan Rellun suhteen.
Mistä pääsemmekin aasinsiltaa Relluun: alusta varustellaan kovaa vauhtia ravintolatoiminnan aloittamista varten Aleksin päässä, vanhassa Korkeasaaren lautan laiturissa. Liikkumavaraa jäi ehkä metrin verran kumpaankin suuntaan. Tapasin Susannan toissailtana ja juttelimme tuokion erinäisistä ravintola- ja majakkalaivakulttuuriin liittyvistä asioista. Wäiski I:n ja Margonan kohtaloista huolimatta Rellu on saanut Stadin viranomaisilta suopean vastaanoton, mikä sinällään on erittäin positiivinen asia.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Risto Harjula

Näistä majakkalaivoista tulee mieleen että niitä on maailmalla sillointällöin käytetty radioasemina kun majakkakäyttö on loppunut.
Alla linkkejä muutamaan tällaiseen entiseen ja nykyiseen asemaan, osa on ollut merirosvoradioita ja osa laillisia.

http://www.bobleroi.co.uk/ScrapBook/RNI1999/RNI1999.html
http://www.offshore-radio.de/RNI/rsl.htm
http://travelseries.de/trav2001/trav01_4.htm
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/ENGLAND/LV08/lv08gb.htm
http://www.radiowaddenzee.nl/
http://www.rossrevenge.co.uk/scot/
http://www.offshore-radio.de/2000.htm
http://www.offshore-radio.de/fleet/goodwin.htm

Tero Halonen

Radioamatöörit pitävät yhteyksiä kansainvälisenä majakka- ja majakkalaivaviikonloppuna 19.8 -20.8.2006.
http://illw.net/2006_list.htm
Viime vuonna Suomesta aktivoitiin 12 majakka-asemaa  :)

Risto Harjula

Radio Waddenzeen käytössä olevaa entistä majakkalaivaa on kunnostettu ja majakkavalokin palaa taas.


Tässä linkki laivan historiaan:
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/ENGLAND/LV08/lv08gb.htm

Ja seuraavan linkin sivulla on tietoja eri maiden majakkalaivoista, myös Suomalaisista:
http://www.feuerschiffseite.de/museumgb.htm

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.10.2005, 16:21:49

***

18.10.2004:
Kemi siirrettiin lauantaina Hylkysaaresta Viaporin telakalle. Määrärahoja sen kunnostamiseen ei ole, mutta telakka on lupautunut ottamaan aluksen toistaiseksi kuoppaan ilman niitäkin, pääasiahan on, ettei kiistatta arvokas laivavanhus uppoa esim.jäiden puristuksesta...

Mitä aluksen tulevaan museokäyttöön tulee, taitaisikin olla viisainta nostaa koko purkki pysyvästi kuivalle maalle. ::)

Onkohan Kemin kunnostuksen aikataulusta mitään uutta tietoa? Viime sunnuntaina laiva näytti olevan tiukasti paketissa, siellä Viaporin telakalla.

Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Mikko-Oskari Koski

Hyöky saapui Helsinkiin viime yönä ja Patu toivotti tervetulleeksi vierailemaan alkaen loppuviikosta, tod.näk.perjantaista alkaen. Reissun varsinainen funktio on mennä telakkaan. Viaporissa on varauduttu Rellu-ilmiön toistumiseen, Hyökyn budjetissa ei... Toivotaan parasta.
Myös Rellu viettää nyt aikaansa pressanlinnan kupeessa Kauppatorin puolella. Alus on siirretty Hyökyn naapuriksi ainakin silakkamarkkinoiden ajaksi ja tarjoilu alkaa huomenissa.

Ja mitä Kemiin tulee, ei mitään uutta sitten viimeksi. Maksuton säilytys Viaporin telakalla jatkuu ja meiningin laatu ilmenee edelläolevasta kuvasta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Rellu kotiutui Helsinkiin. Majakkalaivaa on siis turha odotella takaisin Kotkan Kantasatamaan ainakaan ennen kesää 2009. :(

MIHAIL

Hienoa! Kyllähän Rellulla enemmin asiakkaita Hesassa on, kuin hiljaisessa Kotkassa.

Rolf Jacksen

Lainaus käyttäjältä: Mika Muhli - 05.10.2006, 18:13:37
Hienoa! Kyllähän Rellulla enemmin asiakkaita Hesassa on, kuin hiljaisessa Kotkassa.

Kyllä näin on, mutta laiturivuokrakin on tietysti kovempi.

Yksi mikä rivien välistä on luettavissa on ollut Kotkan päättäjien nihkeä suhtautuminen yritykseen. Tyypillistä olisi, että museokeskuksen valmistuttua (jos)alus aikoisi palata takaisin, se ei saisi edes välttämättä lupaa. 'Markkinalaivoilla' ei ole sijaa museon vieressä..