Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 25.02.2015, 10:38:58
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=20152424

Jos tunneli rakennetaan, niin luultavasti lähes kaikki henkilöliikenne siirtyy junaan?
Jos tunneli toteutuu, se avautuisi joskus vuoden 2050 tienoilla. Siihen mennessä mahdollinen Viikkarin uutukainen (samoin kuin Tallinkin mahdollisesti tilauksessa oleva) ovat maksaneet itsensä moneen kertaan takaisin ja ovat poistoiässä. Tunnelilla ei ole lähivuosina mahdollisesti tilattavien laivojen kannattuvuuteen mitään vaikutusta.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.02.2015, 23:36:46
Jos tunneli toteutuu, se avautuisi joskus vuoden 2050 tienoilla. Siihen mennessä mahdollinen Viikkarin uutukainen (samoin kuin Tallinkin mahdollisesti tilauksessa oleva) ovat maksaneet itsensä moneen kertaan takaisin ja ovat poistoiässä. Tunnelilla ei ole lähivuosina mahdollisesti tilattavien laivojen kannattuvuuteen mitään vaikutusta.

Juu ei se tunneli hetkessä valmistu ja Suomellakin on paljon muitakin tunneleita rakennettavana ennen sitä. Pisara ja lentikenttä tunneli jne.
Varmasti kaiki laivat, jotka seuraavan kymmenen vuoden aikana tilataan maksavat itsensä takaisin.
Näkisin, että "kapea" rautatie valmistuu keski euroopasta Tallinnan ennen sitä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 25.02.2015, 19:49:28
Pitäisin varteenotettavana vaihtoehtona lisäpalaa keskelle XPRS:iä. 20-30 metriä kummasti auttaisi kummasti matkustajapuolella ja rahtipuolella. Samalla voitaisiin laiva tuunata LNG käyttöiseksi. Varmasti tämä investointi olisi kannattava.

Jos n. 170-metriseen laivaan on nyt laitettu kilometri rahtikaistaa, kun jokaisella kilpailijalla on jokaisella kaksi, niin 30 metrin lisäpala ei tuossa pahemmin auta, varsinkin kun kilpailijalle on tulossa paatti, jossa on vielä enemmän rahtikaistaa...

Tuomas Romu

Maksavatko nuo matkustajalaivojen pidennykset koskaan itseään takaisin?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

rasanttu

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 26.02.2015, 13:35:40
Maksavatko nuo matkustajalaivojen pidennykset koskaan itseään takaisin?

Pidän tätä epätodennäköisenä varsinkin kun lasketaan aika jolloin alus on pois liikenteestä rahaa tekemässä. Varsinkin XPRS:n tapauksessa kannattavampaa olisi tilata uudisrakennus ja siirtää alus toiselle reitille tai myydä pois.

Marko Manninen

#290
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 26.02.2015, 13:35:40
Maksavatko nuo matkustajalaivojen pidennykset koskaan itseään takaisin?

Stenalla ja DFDS:llä on noista kokemusta. Ja jälkimmäisellä pelkkiin rahtialuksiin ainakin.
Muistaakseni laivassa oli kahdeksan kaistaa. 30 metrin pala toisi 240 metriä kaistaa ja siihen mahtuu karkeesti 16 bussia. Matkustaja kapasiteetia kannattaisi maksimissaan nostaa kahdella sataa ettei olla samoissa ongelmissa, kuin nyt. Toi kahden sadan lisäys varmasti on tarpeen. Kuinka monta täyttä lähtöä laivalla mahtaa vuoden aikana olla? Niistä moni voisi olla 200 matkustajaa suurempi, jos kapasiteettia olisi.
Laivan polttoaineen vaihtamiseen varmasti olisi tukipakettia saatavilla, joka toisi asiaa kannattavammaksi. Se on sitten toinen asia maksaako se koskaan takaisin. Kymmenen vuotta ainakin pitäisi liikennöidä. Sinällään pitempi laiva ei olisi pahitteeksi, jos laiva korvaa myöhemmin Amorellan. Tämmöisenä laiva ei juurikaan tuo mitään lisäarvoa Amorellaan juurikaan.
Pitää myös muistaa se Tukholman päässä. Vaikka XPRS korvaa Amorellan linjalla Tukholma-Tutku tai Kapellskär linjalla, laiva on silloin jo kymmenvuotinen suunnilleen.Siitä on tälläisenä tai pidennettynä Amorellan korvaajaksi. Cinderalla rupee varmasti vuonna 2020 olemaan loppu kyseisellä reitillä. Kannattaako sen tilallle tilata uutta laivaa? Mielestäni ei.
Uusi laiva Amorellan Tilalle ja mallia Grace II. Amorella myyntiin, sille kuka vähiten maksaa.  ;) Cinderellalla voitaisiin tehdä seuraavia risteilyjä esim.
-Helsinki-Tallinna
-Helsinki-Visby
-Helsinki-Tukholma
-Helsinki-Riika
-Tukholma-Riika
-Tukholma-Tallinna
-Tukholma-Helsinki
-Tukholma-Maarianhamina

Laiva olisi siellä milloin on oikea hetki. Tässä muutama vuosi ja myyntiin.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 25.02.2015, 19:49:28
Pitäisin varteenotettavana vaihtoehtona lisäpalaa keskelle XPRS:iä. 20-30 metriä kummasti auttaisi kummasti matkustajapuolella ja rahtipuolella. Samalla voitaisiin laiva tuunata LNG käyttöiseksi. Varmasti tämä investointi olisi kannattava.

Sinänsä juuri pidennys+muokkaus LNG olisi ihan ok vaihtoehto, mutta juuri nyt polttoaineen hinnat puhuvat LNGtä vastaan. Lisäksi XPRSillä ja sisarilla on ongelma - jos ne pidentää perinteisesti, niin jatkopala tulee konehuoneen ja konevalvomon väliin. Tämä ei ole hyvä ratkaisu.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.02.2015, 21:26:46
Pidennettynä siitä tulisi sekunda, järkevämpi rakennuttaa uusi priima ja siirtää XPRS Turkuun, johon se kyllä sopii Amorellaa paremmin.

Mikähän nyt tekee XPRS:stä niin sopivan Turun linjalle: iso laiva, jossa alle puolet Amorellan autopaikoista, selkeästi alle puolet Amorellan hyttipaikoista, kaistametrejäkin vain marginaalisesti enemmän ::)

Viking Line ei sellaista hölmöyttä kyllä ikinä tee, että toisi XPRS:n Turkuun, kirjoiteltiin nettifoorumeissa mitä vaan, sikäli tietysti turha murehtia ;D


Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 26.02.2015, 21:50:31
Mikähän nyt tekee XPRS:stä niin sopivan Turun linjalle: iso laiva, jossa alle puolet Amorellan autopaikoista, selkeästi alle puolet Amorellan hyttipaikoista, kaistametrejäkin vain marginaalisesti enemmän ::)

Viking Line ei sellaista hölmöyttä kyllä ikinä tee, että toisi XPRS:n Turkuun, kirjoiteltiin nettifoorumeissa mitä vaan, sikäli tietysti turha murehtia ;D

Eikä tuo Amorellan aamulähtökään nyt ihan niin merkityksetön ole kuin moni antaa ymmärtää. Rahti, kokousmatkalaiset, päiväristeilijät, lapsiperheet, eläkeläiset ja tavalliset ihmiset kyllä täyttävät laivan kaiketi ihan hyvälle asteelle lähes joka päivä. Tämän perusteella voisi olettaa mahdollisen grace kakkosen tulevan juuri turun reitille, koska iltalähdölle haluavia potentiaalisia asiakkaita on myös ruotsin puolella.

Miksei sitten voisi siirtää vaikkapa Cinderellan ja Amorellan molemmat sahaamaan Helsingin ja Tallinnan väliä. Cinderella tekisi vuorokauden risteilyjä + chartermatkat ja erikoismatkat esim. Visbyyseen. Amorella tekisi 2 lähtöä päivässä ja jäisi mahdollisuus samankaltaiseen yön yli "risteilyyn" kuin nyt xprs:lläkin on. XPRS jäisi linjalleen, samoin Mariella ja Gabriella, mutta kesäkierrokset Tallinnassa jäisivät väliin.

Itsekin suosin noita turun aamulähtöjä, koska silloin kuitenkin on vähän rauhallisempaa ja Amorellalla lisäksi tietysti erityinen nostalgia-arvo  8)

rasanttu

Tallinnan välille on turha Viking Linen tuoda kulahtaneita laivoja. Kyseisellä reitillä kun asiakkaat on tottuneet tuoreisiin aluksiin. Silja Europan vierailukin kirvoitti melkoisia vastalauseita Tallinkille.

Jari Joenperä

Jos makaa käytävällä 2h onko sillä laivalla mitään väliä?

Harri Anttila

Kuka ikinä osaa nähdä ja ajatella näitä asioita muutakuin MuTu tuntumalta ja omilta tarkoitusperiltään...  -tietää että taloudellisessa mielessä NYT alkaa Vikingillä oleen kiire tehdä "jotain".
Meyer Turku -omaa tilauskirjat jo pitkälle eteenpäin ja mikäli Viking Line ei aio jäädä "iltaruskon" varustamoksi...  -uudisrakenteet ja muutenkin radikaali ja uskalias näkemys tulevaan on vaan otettava

Mika Blomberg

Vaikka ei tähän kuulukaan, niin Silja Europa oli miljoona kertaa parempi alus Kun Galaxy sisaret, ja isompi. Ei ihme että Baltic Queen reissaa tyhjillään, ei kukaan noita  matalia halvalla rakennettuja muovilaivoja halua, onhan crace osoittanut sen jo Turussa ( miten tyhjillään Tallinkin sisarukset seilaavat ).

Mutta luulisin kyllä että uutukainen korvaa Mariellan ( koska ikä tulee vastaan ), ja sitten kehittävät tätä kesän visiittiä Tallinnaan näillä Helsinki-Tukholma laivoilla.
Molemmat varustamot ovat unohtaneet, Tallink varsinkin, että eivät ne ikuisesti voi ajaa vanhalla kalustolla Helsingistä Tukholmaan, mikäli mielivät reitillä jatkaa, aika menee nopeasti, ja ikä tulee vastaan. ( vaikka Sere ja Symppa ovat ylivoimaisia laivoja, ja toivotaan niille vielä pitkää ikää )

Ove Sjöblom

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 27.02.2015, 13:50:48
Vaikka ei tähän kuulukaan, niin Silja Europa oli miljoona kertaa parempi alus Kun Galaxy sisaret, ja isompi. Ei ihme että Baltic Queen reissaa tyhjillään, ei kukaan noita  matalia halvalla rakennettuja muovilaivoja halua, onhan crace osoittanut sen jo Turussa ( miten tyhjillään Tallinkin sisarukset seilaavat ).

Mutta luulisin kyllä että uutukainen korvaa Mariellan ( koska ikä tulee vastaan ), ja sitten kehittävät tätä kesän visiittiä Tallinnaan näillä Helsinki-Tukholma laivoilla.
Molemmat varustamot ovat unohtaneet, Tallink varsinkin, että eivät ne ikuisesti voi ajaa vanhalla kalustolla Helsingistä Tukholmaan, mikäli mielivät reitillä jatkaa, aika menee nopeasti, ja ikä tulee vastaan. ( vaikka Sere ja Symppa ovat ylivoimaisia laivoja, ja toivotaan niille vielä pitkää ikää )

Eiköhän Viikkarin seuraava uudistilaus kuitenkin melko suurella varmuudella tule Tallinnan-reitille.

Ja jos Vikingille jonakin päivänä tulee jokin uutukainen Suomen ja Ruotsin välille, se korvaa aivan varmasti Amorellan (joka on jokseenkin koko ikänsä palvellut paljon kuluttavammalla Turku-Tukholma-linjalla). Varmasti myös Gabriella korvataan ennen Mariellaa, sillä Mariellassa on ymmärtääkseni kuitenkin jatkuvasti parempi täyttöaste kuin reilusti nuoremmassa Gabriellassa.

Tommi Haverinen

#299
http://www.sjofartstidningen.se/inget-nytt-om-viking-nybygge/

Viking Linen toimitusjohtaja sanoo, ettei seuraava uudisalus ole välttämättä Gracen sisaralus ja reittivalintakin on vielä avoinna.