Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Jari Joenperä

Kuitenkin niin että joko Turun tai Helsingin linjalle, ei Tallinnan :)

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.02.2015, 17:48:22
Kuten monesti on todettu, ei vuorokauden risteilyjen asiakaspotentiaalia ole kuin yhdelle päivittäiselle lähdölle. Tuo alus on jo nyt hyvin pitkälti Turussa Kreisi ja Tukholmassa Cinderella. Amorellassa on suhteessa kysyntään huomattava ylikapasiteetti hyttipuolella. Turun ja Kapellskärin välillä siihen ei tietenkään edestakaisia risteilyjä olisi edes myynnissä.

Vanhojahan ne on molemmat, Amorella ja Cinderella, ja jossain vaiheessa korvattava uudella; ehkä uusi alus voisi korvata molemmat.

Amorellan ylikapasiteetti hyttipuolella ei minusta ole kovin uskottava: reitti on senverran pitkä, myös spekulatiivinen Turku - Kapellskär reitti, että yövuorolle lähes kaikki joka tapauksessa ottavat hyttipaikan. Moni tietenkin päivävuorollekin. Jos hyteistä olisi ylikapasiteettia, miksi niitä sitten pitää pihdata: edelleen risteilyjä myydään, ja jopa keskellä viikkoa, vain 2-4 matkustajalle samassa hytissä! XPRS:in matkustajapaikkojen ja hyttipaikkojen määrä ei ole missään järkevässä suhteessa Turun linjalle.   


Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.02.2015, 17:48:22
Väite, että XPRS:n tuhat lastimetriä sekä yli kahdensadan henkilöautopaikan garage olisi alle puolet Amorellan 970 metrin lastitilasta sekä muutaman kymmenen paikan garagesta, on niin mielenkiintoinen, että toivoisin lisäperusteluja. Lastimetreillehän saa parkkeerata myös henkilöautoja, jos rekkoja ja busseja sitä täyttämään ei ole.

Mielelläni kuulen luotettavat ja vertailukelpoiset luvut ja niiden lähteen! Minulla oli vain nämä FoF:n luvut:

M/S Amorella: Passagerare 2420, Hyttplatser 1946, Bilar 450, Lastmeter 970.
M/S Viking XPRS: Passagerare 2500, Hyttplatser 728, Bilar 240, Lastmeter 1000.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Jari Joenperä - 27.02.2015, 21:59:40
Kuitenkin niin että joko Turun tai Helsingin linjalle, ei Tallinnan :)

Jostain syystä tuo Helsingin reitti ei vaan näytä vetävän! Väestöpohjaa on hirmuisesti, aikataulu on minusta loistava (risteilymatkustajillakin jää sopivasti muutama tunti aikaa perillä), silti lippujen hinnat tuntuu olevan ihan pohjassa. Ymmärtää, ettei into investoida (ennemmin tai myöhemmin) kahteen uuteen laivaan tuolle reitille ole Vikingillä kovin suuri.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 28.02.2015, 00:00:11
Jostain syystä tuo Helsingin reitti ei vaan näytä vetävän!
Johtuisiko siitä että kaikki (myös Siljan!) laivat tällä reitillä ovat sen verran vanhoja ja niin moneen kertaan nähtyjä etteivät ne enää välttämättä jaksa kiinnostaa. Eli jotain oikeasti uutta kaivattaisiin?

Jari Joenperä

Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 28.02.2015, 08:04:58
Johtuisiko siitä että kaikki (myös Siljan!) laivat tällä reitillä ovat sen verran vanhoja ja niin moneen kertaan nähtyjä etteivät ne enää välttämättä jaksa kiinnostaa. Eli jotain oikeasti uutta kaivattaisiin?
Näin se varmaan osittain on. Ei kaikki suomalaiset ole kaljarallaajia ja varmaan kävisivät useamminkin Tukholmassa jos ois muutakin kuin uudet matot ja rempatut hytit, no hyvä sekin.

Pertti Nuottimäki

Silloin tällöin Tukholman Helsingin väliä risteilevänä väittäisin että ystävällinen ja avulias henkilökunta on laivan ikää tärkeämpi tekijä viihtymistä ajatellen. Muutaman matkan jälkeen laivaa tuskin huomaa, mutta ystävällisen hymyn aina. Ja mielestäni Viikkarin väki kehittyy koko ajan oikeaan suuntaan.
S/s Mary, Å/f Runn

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Jari Joenperä - 27.02.2015, 21:59:40
Kuitenkin niin että joko Turun tai Helsingin linjalle, ei Tallinnan :)
Mikäs se Tallinnan linjan pohjoinen satama nyt olikaan?

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 27.02.2015, 23:49:47
Mielelläni kuulen luotettavat ja vertailukelpoiset luvut ja niiden lähteen! Minulla oli vain nämä FoF:n luvut:

M/S Amorella: Passagerare 2420, Hyttplatser 1946, Bilar 450, Lastmeter 970.
M/S Viking XPRS: Passagerare 2500, Hyttplatser 728, Bilar 240, Lastmeter 1000.
Joo, ei minullakaan tämän luotettavampia lähteitä ole. Varmaan joku sellaisetkin vielä linkittää:
http://www.vikingline.fi/globalassets/documents/ships_and_on_board/ship_info/amorella_sv-en-fi.pdf
http://www.vikingline.fi/globalassets/documents/ships_and_on_board/ship_info/viking-xprs_sv-en-fi.pdf

Sieltä viimeiseltä sivultahan ne löytyvät. Syystä tai toisesta XPRS:n henkilöautomääräksi on ilmoitettu vain tuo 5.kannen garageen kuormattava 230 autoa, minkä LISÄKSI laivassa siis on kilometrin verran kaistaa raskaalle liikenteelle. Voi tosiaan olla, että HEL-TLL-välillä kulkee niin paljon rekkoja ja busseja, ettei alakannelle koskaan muulle edes jää tilaa. Romurellassa henkilöautomäärä 450 tarkoittaa maksimikapasiteetin virittämistä henkilöautoille, eli garagen lisäksi 3-4.autokansien jakamista nostettavilla tasoilla laivan lähes koko pituudelta. Silloin kyytiin ei rekkoja tai busseja taitaisi sopia melkein ollenkaan, korkeintaan jokunen keulaan ja perään aivan porttien viereen. On täysin mahdollista, että jälkeenpäin laivaan rakennetut laipiot ovat syöneet useampia kymmeniä metrejä alkuperäiskaistamäärästä.
Sekin on ihan totta, että Amorella ja Cinderella lähestyvät teknisen käyttöikänsä loppupuolta, mutta jos ne korvattaisiin vain yhdellä aluksella, olisi luovuttava joko Tukholman erikois- tai Turun päiväristeilyistä. Jotta kruiserille saataisiin kilpailukykyinen aikataulu, sen pitäisi kääntyä Tukholmassa noin 17-19, eli olla ainakin osan aikaa laiturissa kiinni samanaikaisesti Birkan kanssa. Tällaisella aikatautlulla Turkuun ajettavan kruiserin käyntiaika olisi sekä päiväristeilijöiden että tarvematkustajien (joita niitäkin Turun päivävuorolla on!) kannalta liian aikainen. Siksi Tukholman risteilymarkkinoille tulkoon oma laivansa ja Turun päivävuorolle omansa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jari Joenperä

Kyllä Mikko tuossa Jan Hansesin haastattelussa tarkoitettiin perinnelinjoja. Tämä ei varmaan ole sitova tieto....

Marko Manninen

M-O puhuu aivan totta. Enemmänkin tässä rassaa että annetut luvut ei ole vertailukelpoisia. Mielestäni pitäisi ilmoittaa luvut kolmella eri tavalla.
1. Rekka kaistat metreinä ja henkilöauto kaistat metreinä mihin ei rekat sovi.
2. Kaikki henkilöauto hyllyt laskettuna alas paljonko niihin ja  alle mahtuu + oma henkilö auto kansi metreinä.
Siihen päälle se mitä rekkoja mahtuu metreinä.
3. kuten edellinen, mutta koko laiva täynnä henkilöautoja ja lukema metreinä.

Silloin lukemat olisi vertailukelpoisia eri laivojen kanssa. Laivayhtiöt ilmoittaa jo omistakin laivoista erillaista tietoa. Puhumattakaan, kun vertailuun otetaan mukaan eri yhtiöiden laivoja.

Heitän seuraavan Turun linjan aikataulu ehdotuksen ajattavan kahdella Gracella ja tulevaisuudessa Ahvenanmaalla olisi yksi satama, jossa pysähdyttäisiin, Långnäs.

Grace TKU 19,45 LNS 23,55-0,00 STO 5,15-6,20 LNS 13,15-13,30 TKU 18,35
Grace II STO 19,45 LNS 3,05-3,10 TKU 7,30-8,40 LNS 13,15-13,30 STO 18,35

Yhtälössä nousee yksi paha miinus Gracen vierailu aika Tukholmassa. Toisena Tukholman iltalähtö ei aikaistu, kuin 15 minuuttia.
Ampukaa ehdotus alas, jos huomaatte aikatuissa virhettä tai mahdollisuutta toteuttaa.


Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 01.03.2015, 00:11:43
Mikäs se Tallinnan linjan pohjoinen satama nyt olikaan?

Hanses ei varmaankan puhunut Tallinnan linjasta Tallinnaa mainitsematta; sellaiseen 'bluffiin' en usko hänen syyllistyvän.

Jonkinlainen Gracen 'sisarpuoli', mahdollisesti useampikin, haastattelun perusteella näyttäisi olevan tähtäimessä, eikä Grace ole "suunniteltu liikenteeseen, jossa suuri määrä matkustajia ostaa kauhean määrän kaljaa" ;). Jos tälläisen laivan tarve kuitenkin on akuuttii, olisiko mahdoton ajatus, että alus ostettaisiin käytettynä tai vuokrattaisiin, esim. joltain Keski-Euroopan tai Skandinavian lyhyeltä reitiltä, jonne tuollaisia 'kelluvia ostoskeskuksia' on hankittu. Käytetyn laivan hankinta sinänsä ei pitäisi olla Vikingille mahdoton ajatus, onhan niitä ollut paljonkin varustamon historian aikana.


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 02.03.2015, 04:32:19
Jonkinlainen Gracen 'sisarpuoli', mahdollisesti useampikin, haastattelun perusteella näyttäisi olevan tähtäimessä, eikä Grace ole "suunniteltu liikenteeseen, jossa suuri määrä matkustajia ostaa kauhean määrän kaljaa" ;).
Toisaalta jos lähdetään suunnittelemaan Gracen sisarpuolta, ei liene mikään mahdoton ajatus suunnitella saman rungon päälle laivaa, jonka matkustajatila- ja hyttiratkaisut ovat Helsingin-linjalle sopivammat.

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 02.03.2015, 04:32:19
Jos tälläisen laivan tarve kuitenkin on akuuttii, olisiko mahdoton ajatus, että alus ostettaisiin käytettynä tai vuokrattaisiin, esim. joltain Keski-Euroopan tai Skandinavian lyhyeltä reitiltä, jonne tuollaisia 'kelluvia ostoskeskuksia' on hankittu. Käytetyn laivan hankinta sinänsä ei pitäisi olla Vikingille mahdoton ajatus, onhan niitä ollut paljonkin varustamon historian aikana.
Strateginen kysymys: mistä löytyy kapasiteetiltaan sopiva jäävahvistettu käytetty laiva?

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.03.2015, 12:24:58
Strateginen kysymys: mistä löytyy kapasiteetiltaan sopiva jäävahvistettu käytetty laiva?

Suomi on näiden laivojen kanssa ns. "erityisolosuhteissa" sama koskee rautatiepuolta raideleveyden osalta.
Ei varmastikkaan ole ongelma suunnitella laivan viitoskannen yläpuolinen osa uusiksi ja säästää suunnittelukustannuksissa iso sentti.
Epäilen tulevaisuuteen, että Ahvenanmaalaiset varustamot joutuvat fuusioiden eteen. Tallinnan reitillä ensimmäiseksi. Vikingin ja Eckerön yhdistymisellä ei pitäisi olla mitään kilpailuun koskevia ongelmia. Ruotsiin suuntautuvat reitit on asia toinen.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Ei ahvenanmaalaisten fuusioitua tarvitse, niillä on jo nyt aika huomattava ristiinomistus. HEL-TLL-reitillä kieltämättä yhteinen markkinointifirma voisi olla järkevä sijoitus.
Jos Viking olisi jostain maailmankolkasta liikenteeseensä sopivan aluksen löytänyt, se olisi sen jo ostanut. Pitää muistaa, että uudisaluksia tehtäessä on vanhoille joko keksittävä uutta käyttöä tai löydettävä ostaja. Tämä saattaa olla jopa isompi ongelma kuin uudisaluksen tilaamisen ja maksamisen vaiva. Viime aikoina tässä on onnistuttu jopa hämmästyttävän hyvin, Ålandsfärjanin kauppaaminen risteilymarkkinoille, Nordlandian Mustanmeren liikenteeseen ja Festarin ja ReBan majoituslaivoiksi ovat kaikki hatunnoston arvoisia suorituksia.

Uudisaluksia ei nykyaikana tehdä seisomaan laituriin, vaan ainoastaan tuottavaan työhön. Päivän yli satamassa makaavat alukset ovat tyhjänpantteja, eivätkä sellaisesta varmaankaan ole muuksi muuttumassa. Tukholmasta Suomenlahdelle suuntautuvaan liikenteeseen, jossa palvellaan useamman sataman asiakakuntaa, voidaan toki uudisaluksia tehdä, mutta "perinteisen malliseen" HEL-STO-liikenteeseen ei.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tapio Väyrynen

Vikinghän voisi ostaa Tallinkilta Starin, sitten kun Tallinkin uusi laiva valmistuu.
Nimeksi Viking Star, väri punaiseksi, sisältä vähän fiksausa ja reitiksi Katajanokka-Tallinna. 2 edestakaista lähtöä päivässä.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Tapio Väyrynen - 03.03.2015, 09:06:06
Vikinghän voisi ostaa Tallinkilta Starin, sitten kun Tallinkin uusi laiva valmistuu.

Voi olla, että Tallink jättää Starin seisomaan mieluummin kuin myy Viikkarille, vaikka hauskahan tällä on spekuloida....  :)