Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Kuvittelisin kuitenkin, että lähes moottoritien päässä oleva Länsisatama olisi liikenteellisesti paljon helpompi, kuin Katajanokka.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 22.04.2016, 21:19:17
Kuvittelisin kuitenkin, että lähes moottoritien päässä oleva Länsisatama olisi liikenteellisesti paljon helpompi, kuin Katajanokka.

Toivottavasti se jonakin päivänä onkin. Nykyisin se on varsinainen pussinperä,  mutta kenties autoliikennettä voidaan haarauttaa sitten kun alue alkaa olla valmiimpi rakentamiseltaan.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 24.04.2016, 14:02:02
Toivottavasti se jonakin päivänä onkin. Nykyisin se on varsinainen pussinperä,  mutta kenties autoliikennettä voidaan haarauttaa sitten kun alue alkaa olla valmiimpi rakentamiseltaan.
En tiedä voidaanko, koska Jätkäsaareen johtaa tulevaisuudessakin sama määrä siltoja kuin nyt. Sinne on suunniteltu tunnelia ruuhkien helpottamiseksi, mutta autotunnelit eivät varsinaisesti ole tällä hetkellä Helsingissä myötätuulessa.

Marko Manninen

Helsinkiin ei kauheasti ole tunneleita suunnitteilla, niin kauan kun Vihreät on valtuustossa niin määräävässä asemassa. Länsiväylä olisi aikanaan pitänyt jatkaa motarina suoraan jätkäsaareen ennen kuin Ruoholahti rakennettiin täyteen elementeistä. No silloin ei tiedetty miten Tallinnan liikenne kasvaa.
Yksi visio mitä olen pyörittänyt.
Länsisatama:
Vikin Line Tukholma
Silja Line Tukholma
St. Peter Line Pietari & Tukholma
Tallink Tallinna (risteily)
Risteily liikenne

Vuosaari:
Paikka olisi samassa paikkaa, kun mistä Tallink liikennöi. Metron pystyisi varmaankin rakentamaan Pauligin etelä puolelta ja telakka altaan pohjois puolelta kurvaten oikealle etelän suuntaan. Liikenne ohjataan tunnelin jälkeen satamakaarta pitkin terminaalille.

Tallink Tallinna
Viking Line Tallinna
Eckerö Line Tallinna

Helsinkiläiset pääsevät laivaan metrolla ja muulla Suomella on hyvä reitti tulla kehä 3.sta pitkin. Tämä liikenne tänne.
-Rekka liikenne on poissa kaupungin keskusta alueelta. Tallinnasta päin matkustavilla ei ole itse Helsinki kohteena. Länsisatamaan tuleville matkustajille Helsinki on matkustus kohde. Eikä sieltä ole keskustaan sen pidempi matka, kuin Tukholman satamistakaan.

Vuosaareen rakennettaisiin kolme laituria kaksi taso rampeilla, joita palvelee yksi iso matkustaja terminaali.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Tuo malli ei Vikingin kohdalla taitaisi onnistua. Koska heillä on ilmeisiä intressejä lisätä Ruotsin ja Viron välisiä volyymejään, on Vikingin alusten ajettava Helsingissä samaan satamaan. Länsiterminaali II:ssa voi jopa olla mahdollista luoda suoran vaihdon malli, jota päiväristeilijät käyttävät MHQ:ssa. Mutta se, että hiljaisena aikana (eli yöllä) käytäisiin rahtivaihdolla Vuosaaressa, on mahdollinen malli kaikille kolmelle. Tukholmanlaivan rahtikeikka Vuokkiin voisi tietysti onnistua päivälläkin.
Se, mikä Vikingin on tätä kuviota kehittääkseen tehtävä, on HEL-TLL-linjan aikatauluttaminen siten, että vaihto sujuu näppärästi; kesäinen Tukholmanlaivan Tallinnassa käynti tuskin ympärivuotisena mallina hirveän hyvin toimisi. Ellei sitten mennä sellaiseen malliin, jossa kummassakin Suomenlahden satamassa käydään päivän aikana vain kerran, mutta tämä kuulostaa liian kaukaa haetulta.

Mihin perustan väitteen Vikingin Ruotsin ja Viron välisen liikenteen osuuksien kasvatushaluista? Ensinnäkin siihen, että tuotteita mainostetaan. Toiseksi siihen, että HEL-STO-linjan käyttökate voisi olla nykyistä parempi, ja koska lisäpokaa ei näillä seuduin juuri muulla konstilla voi saada, tehdään se, mikä tehtävissä on.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Jos varustamoita aletaan siirtämään, ei Eteläsatamaa ole minusta järkevää jättää tyhjäksi, vaan sinne olisi syytä sijoittaa ne vähiten ruuhkia tuottavat varustamot. Käytännössä siis St. Peter Line, joka ei kuljeta autoja kuin nimeksi, ja Silja. Tämä samalla helpottaisi painetta muissa satamissa - nykyiset Länsiterminaalin ruuhkat kun johtuvat pakonomaisesta tarpeesta keskittää lauttaliikenne Länsiterminaaliin. Keskittäminen tuo väkisin ruuhkia, ja helpoimmalla ruuhkia saisi vähennettyä jos satamatoimintoja hajautettaisiin. Esimerkiksi Sompasaaren eteläkärkeen mahtuisi ihan nätisti laituripaikka ja terminaali vaikka Eckerölle. Matkustajille olisi suora raitioyhteys terminaalille, kunhan Kalasataman/Laajasalon raitiotiet valmistuvat, ja autot olisi kätevä ohjata kokonaan keskustan ohi Itäväylälle ja Hermannin rantatielle.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 29.04.2016, 15:57:37
Helsinkiin ei kauheasti ole tunneleita suunnitteilla, niin kauan kun Vihreät on valtuustossa niin määräävässä asemassa.
Määräävässä? 22 prosenttia valtuuston paikoista ei äkkiseltään kuulosta määräävältä asemalta. Ja onhan niitä tunneleita suunniteltu ja suunnitellaan koko ajan (kuten juuri tuota Länsisataman tunnelia jonka mainitsin). Sekä vanhassa että tekeillä olevassa yleiskaavassa on varaus Lahdentieltä Länsiväylälle ulottuvasta tunneliverkosta. Järjettömän hintaisena se ei toki koskaan toteudu...

Marko Manninen

No kuiteskin nyt mitään faktoja tarkistamatta niin toiseksi suurin puolue.
No esimerkkinä vanha rautatie kuilu länsisatamaan piti kattaa ja suora tunneli maan alle. Tunneli olisi ollut toteutettavissa autoille sekä pyörille, mutta Helsingissä on ilmapiiri että autoilua ei millään muotoa saa helpottaa. Sompasaareen kärkeen todellakin olisi kannattanut suunnitella esim. Viking Linella ja jollekkin muulle yhtiölle terminaali. Sinne oltaisiin saatu toteuteutettua suorin reitti. Kalasataman metro asemalle saakka tie on neljä kaistainen, niin siitä ei olisi ollut suuret investoinnit.
Vikingille tulee varmasti lisä kustannuksia, jos heidän liikenne hajautetaan kahteen satamaan. Sinällään katajanokalle voisi siirtää koko St. Peter Linen toiminnan ja Viking Line siirtyisi länkkäriin sen valmistuttua.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kai Heino

#367
Onko sillä mitään arvoa, että viikkarin laivat ovat nyt taustalla lähes jokaisen Helsingissä käyvän Turistin silmien edessä ja ehkäpä valokuvissa valtakunnan lähes "ykkösmaisemassa". XPRS:ltä viimeisten joukossa laivasta ulosajaneena tiedän kyllä sen kortin kääntöpuolen.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Marko Manninen

Tämän hetken satamista ainoa järkevä paikka Viking Linelle on länkkäri laajennus töiden jälkeen. Vuosaari ei tule kysymykseenkään ihan maantieteen takia. Äskeinen koskee mielestäni Tukholman linjaa ei niinkään Tallinnan linjaa.
Katajanokka olisi aivan riittävä St. Peter Linen liikenteeseen.
Länsisatama pystyy palvelemaan Tallinkin, Viking Linen ja Eckerö linen liikenteen.
Puhumattakaan jos Ahvenanmaalaiset fuusioituvat (mitä salaa toivon).
Alun alkaen Helsingin entisten ja nykyisten satamien tieyhteydet on suunniteltu huonosti.
Länsisataman tieyhteys olisi pitänyt suunnitella ennen Ruoholahden rakentamista. Tämä olis palvellut entistä konttisatamaa vuosia.
Etetäsatamalle ja katajanokkalle ei pysty tekemään mitään.
Sompasaareen olisi saatu hieno matkusta laivojen satama. Sinne haluttiin vain rakentaa kerrostaloja.
Vouosaari on taas suunniteltu hyvin tiestön kannalta, mutta onko tämä vienyt kaiken katseen itseensä muiden satamien kustannuksella 90 -luvun lopulta lähtien.
Mutta asiaan. Viking Line tulee vielä olemaan postikorttien kuvissa vielä pitkään katajanokalla.
Tukholman päässä puhuttiin paljonkin, että varustamo siirtyy uudistuneeseen Värtaniin, mutta nämä kaksi laituri paikkaa jää ilman matkustaja tunneleita. Kolme niistä laitureista palvelee Tallink Siljan laivoja. Tukholmassa muutenkin on satamien tiestö aivan toista luokkaa, kuin Helsingissä. Ajattelu maailma on siellä aivan toista luokkaa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Sompasaaren eteläkärkeä ei ole vielä kaavoitettu ja jos asiasta alettaisiin pitämään meteliä, voitaisiin sellainen hyvinkin vielä saada läpi - nimenomaan sillä argumentilla, että ruuhkat keskusta-alueella helpottaisivat.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 30.04.2016, 15:20:01
No esimerkkinä vanha rautatie kuilu länsisatamaan piti kattaa ja suora tunneli maan alle. Tunneli olisi ollut toteutettavissa autoille sekä pyörille, mutta Helsingissä on ilmapiiri että autoilua ei millään muotoa saa helpottaa.
Tuo oli osa suunniteltua keskustetunnelia, joka on edelleen kaavassa varauksena. Itse olen kuitenkin ihan tyytyväinen, että rahaa ei (ainakaan vielä) ole alettu tuollaiseen tuhlaamaan, varsinkin kun tuo kyseinen tunneli ei olisi Länsisataman ruuhkia helpottanut lainkaan. Ja mitä väitteeseen siitä, että autoilua ei saa millään muotoa helpottaa, en ihan allekirjoita tuota kun katsoo omassakin kaupunginosassani meneillään olevia kalliita tiehankkeita, joiden vuoksi kävelijät ja pyöräilijät joutuvat kulkemaan epäkätännöllisiä poikkeusreittijä vuosien ajan, kun autoilijoiden matkaa halutaan nopeuttaa ja sujuvoittaa.

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 21.02.2012, 14:59:37
Nyt kun taas nousi Tukholman satama esille.. Viking voisi teoriassa tietty siirtyä uuteen Värtahamneniin kun se valmistuu.

Tallinkin lehdistötiedote

Siinä lukee: Värtahamnenin terminaali saattaa tulevaisuudessa palvella myös muiden laivayhtiöiden matkustajia.

Lainaa
Värtahamnenin uusi terminaali Tukholmassa avataan huomenna 21.6.2016
Mon, 20 Jun 2016 14:00:00 +0300

Kaikki Tallink- ja Silja Line -laivojen Tukholmasta Helsinkiin, Turkuun ja Tallinnaan lähtevä matkustajaliikenne kulkee jatkossa uuden, huomenna 21. kesäkuuta avattavan Värtahamnenin terminaalin kautta. Vaikka satama-alueen rakennustyöt jatkuvat edelleen, uuden terminaalin avaaminen helpottaa huomattavasti matkustusmukavuutta lyhentämällä laivojen ja terminaalin välistä matkaa.

Uuden Värtahamnenin terminaalin omistaa Stockholms Hamnar. Terminaali on avoinna päivittäin klo 5.45-19.30 sieltä liikennöivien laivojen aikataulujen mukaisesti. Terminaali palvelee Silja Serenaden ja Silja Symphonyn Helsingin-linjan, Baltic Princessin ja Galaxyn Turun-linjan sekä Victoria I:n ja Romantikan Tallinnan-linjan matkustajia. Tukholman ja Riikan välillä kulkeva Tallinkin laiva Isabelle liikennöi jatkossakin Tukholman Frihamnenin satamasta. Värtahamnenin terminaali saattaa tulevaisuudessa palvella myös muiden laivayhtiöiden matkustajia.

Uudessa terminaalissa on lähtöselvitystä varten sekä palvelutiskejä että itsepalveluautomaatteja. Autojen lähtöselvitys sekä pitkäaikaisparkkipaikka toimivat entisillä paikoillaan. Ennakkoon tilattujen tuotteiden noutopaikka on terminaalin pohjakerroksessa.

Terminaalin postiosoite on Hamnpirsvägen 10, Stockholm. Lähin metroasema on Gärdet. Stockholms Hamnar yhdistää uuden terminaalin Finlandparkeniin johtavalle sillalle tilapäisjärjestelyin. Taksitolpat, kaksi julkisen liikenteen linja-autopysäkkiä sekä neljä Tallink Siljan linja-autopysäkkiä ovat terminaalirakennuksen vieressä.

Kalle Id

Outoa, jos Isabelleä ei siirretä uuteen Värtahamneniin.

Itse veikkaisin kuitenkin, että sataman muut laivayhtiöt ovat St. Peter Line sekä kansainvälisen liikenteen risteilijät.

S Liljeström

Viking Värtaniin?

Asiasta on varmasti keskusteltu, mutta eikö siirto aiheuttaisi enemmän autoruuhkia?
Laivat saapuvat ja lähtevät kuitenkin pareittain puolen tunnin sisään kesät talvet.
Itse olen autolla liikkuessani viitoituksista välittämättä "tottelemattomasti" käyttänyt
läntistä tietä Walhallavägenin päästä terminaaliin/sta.

SL

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 12.08.2016, 10:43:08
Outoa, jos Isabelleä ei siirretä uuteen Värtahamneniin.

Itse veikkaisin kuitenkin, että sataman muut laivayhtiöt ovat St. Peter Line sekä kansainvälisen liikenteen risteilijät.
Tuota samaa itsekin pohtinu et miks Isabelleä ei siirretä uuteen terminaaliin,siinähän pitäis olla kolme laituria.
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 12.08.2016, 11:32:18
Viking Värtaniin?

Asiasta on varmasti keskusteltu, mutta eikö siirto aiheuttaisi enemmän autoruuhkia?
Laivat saapuvat ja lähtevät kuitenkin pareittain puolen tunnin sisään kesät talvet.


Eikös ne vanhat laituripaikat eli Turun/Tallinnan ja Hesan laivojen paikat oteta joskus uusiokäyttöön? Epäilen tosiaan et se tois liikaa ruuhkia jos Vikingit ängettäis samaan alueeseen kuin Siljat ja Tallinkit.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 12.08.2016, 12:18:43
Tuota samaa itsekin pohtinu et miks Isabelleä ei siirretä uuteen terminaaliin,siinähän pitäis olla kolme laituria.Eikös ne vanhat laituripaikat eli Turun/Tallinnan ja Hesan laivojen paikat oteta joskus uusiokäyttöön? Epäilen tosiaan et se tois liikaa ruuhkia jos Vikingit ängettäis samaan alueeseen kuin Siljat ja Tallinkit.

Ne on tavallaan jo otettu, koskapa ne on täytetty ja muutettu lastausalueeksi. :) Mutta lauttapaikkoja siellä ei siis ole.