Pariskunta jäi vangiksi Galaxyn hyttiin...

Aloittaja Teemu Knuutila, 20.09.2007, 08:36:49

« edellinen - seuraava »

Väyrysen Antti

Lainaus käyttäjältä: Teemu Porko - 20.09.2007, 13:50:12
Lopulta paras palkkio heille varmaan kuten kelle tahansa vastaavassa tilanteessa, että pääsivät pois.
Joo, mutta poispääsy tapahtui strategisesti huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Itsehän olisin hyttiin jumittuessani nostanut älläkän vasta siinä vaiheessa, kun laiva on lähdössä uudelleen Helsingistä kohti Tallinnaa. Voi toki olla, että laivalla ei rälläkkämiestä vakiovarusteena ole eli hytissä olisi joutunut hengailemaan aina Tallinaan asti... mutta ei se väärin ole, koska laivallahan on aina kivaa! Tallinnan päästä olisi sitten varmasti löytynyt vastaavanlainen rälläkkämies, joka olisi avannut oven. Ja tuskinpa tuossa vaiheessa laivasta oltaisi enää ulos ajettu eli eipä siinä vaiheessa olisi voinut muuta kuin nauttia ilmaisesta paluumatkasta Helsinkiin.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

tporko

Veikkaan ettei tällä parilla käynyt mielessä ihan tuo Antin mainitsema vaihtoehto, ehkä heillä oli sitten muuta menoa tai jotain. Mutta kukapa tietää millaisia laivafriikkejä heistä nyt sitten tulikaan ja jo seuraavalla kerralla käyttävät tuon keinon hyväksi. ;)

Hmm, luulis jopa matkustajalaivalta lopulta noin pieneen hommaan sopivat vehkeet löytyvän, korjatkoon joku paremmin tietävä jos olen aivan väärässä.

jussirt

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 20.09.2007, 14:12:27
Minä kiusaan Tallinkin vastustajia.

Minun äidille ja tädille on sama käynnyt, Cinderellalla!!!!!!!!!   ;)

Onneksi laivoissa on ohuet seinät, jos sattuu noita tilanteita.

Aivan, ei se aina ole varustamon vika.

Timo Toivonen

LainaaMinä kiusaan Tallinkin vastustajia.

Minun äidille ja tädille on sama käynnyt, Cinderellalla!!!!!!!!!   Wink

Ehkei tuo pelkkä oven jumiutuminen ollut kuitenkaan se tämän jutun pointti, vaan se kokonaisuus, miten asia hoidettiin. Tuskinpa nämä(kään) matkustajat olisivat mellakkaa nostaneet, jos olisivat saaneet mielestään sopivan hyvityksen varustamon suunnalta.

Vaikka kännykkäaikaa eletäänkin, ihmetyttää suuresti, ettei hytistä löydy puhelinta, sehän on minusta jo turvallisuudenkin kannalta välttämätön. Avun perille tulo (esim sairaskohtauksessa) voi viivästyä ratkaisevasti, jos hädän hetkellä pahimmillaan shokissa pitää lähteä haahuilemaan hyttikäytäville etsimään infoa.
"Tere tulemast Titanicule!"

Niko Setälä

Jo aikana ennen hyttipuhelimia, oli hyteissä ainakin hätänappi, jolla sai yhteyden neuvontaan tai hälytyksen tehtyä. Muistelen, että joskus lapsena keksin sellaista nappia painaakin kun en tiennyt mitä se tekee, olikohan Siljan Finlandialla silloin. Oli kaiketi henkilökuntaa ryntäillyt paikalle, tai näin minulle on kerrottu. Sen jälkeen alkoi nappien päällä näkyä suojakansia, ettei ihan vahingossa painettaisi.

Outoa, jos Galaxyllä ei ole edes mitään vastaavanlaista järjestelmää hyteissä?

Esa-Pekka Helanne

Aika huima juttu! :o

Kuten täällä onkin jo mainittu, ilmainen risteily tuollaisesta tulisi saada, eikä mitään aamiaislippuja.

Lainaus käyttäjältä: Niko Setälä - 20.09.2007, 15:08:52
Jo aikana ennen hyttipuhelimia, oli hyteissä ainakin hätänappi, jolla sai yhteyden neuvontaan tai hälytyksen tehtyä. Muistelen, että joskus lapsena keksin sellaista nappia painaakin kun en tiennyt mitä se tekee, olikohan Siljan Finlandialla silloin. Oli kaiketi henkilökuntaa ryntäillyt paikalle, tai näin minulle on kerrottu. Sen jälkeen alkoi nappien päällä näkyä suojakansia, ettei ihan vahingossa painettaisi.

Minä olen myös pikkulapsena tehnyt saman tempun, mutta en kyllä aiheuttanut sillä samanlaista hämminkiä. ;)
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Jari Nieminen

Tämä on kyllä hauskin juttu aikoihin!!
Lainaus käyttäjältä: Teemu Porko - 20.09.2007, 14:42:11
...Hmm, luulis jopa matkustajalaivalta lopulta noin pieneen hommaan sopivat vehkeet löytyvän, korjatkoon joku paremmin tietävä jos olen aivan väärässä.
Kyllä sieltä poosun/reparin säpistä varmasti löytyy "aseistusta" ovia vastaan, mutta haluatteko itse tuhota oven ennen kun ammattilainen on yrittänyt avata sen? (Enpä usko)

tporko

Lainaus käyttäjältä: Jari Nieminen - 20.09.2007, 15:54:31
Tämä on kyllä hauskin juttu aikoihin!!Kyllä sieltä poosun/reparin säpistä varmasti löytyy "aseistusta" ovia vastaan, mutta haluatteko itse tuhota oven ennen kun ammattilainen on yrittänyt avata sen? (Enpä usko)

Tarkennuksena, että nimenomaan sitten kun ei enää muita keinoja ole. Aiemmin jo kuulutin varmaa halua kustannusten minimoimiseen aiheutuvien vahinkojen osalta. Toki niitä oven läpi millä keinolla hyvänsä -heppuja varmasti myös löytyy, taitavat useammin vaan olla matkustajia jos on uskominen ovien ulkonäköä ja kolhuja.

Santeri

Vika menee Galaxyn eli uuden laivan tapauksessa oven valmistajan piikkiin. On ihme, jos laivasta ei löydy rälläkkää. Lukkosepän kutsuminen paikalle johtui varmasti siitä, että laiva saapui satamaan eikä ovea oltu saatu auki. Mitä itse olen nähnyt lukkoseppien työskentelyä, niin heiltä homma käy aika hätäiseen. Jos minulle olisi annettu aamiaisliput hyvitykseksi tuollaisesta, olisin lähettänyt ne revittynä takaisin. Ennen kuin ne pystyy käyttämään on ostettava uusi risteily, jolle ei heti edes olisi tarvetta samalla laivalla ilman pilalle mennyttä risteilyä.

JNordman

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 20.09.2007, 16:29:42
Vika menee Galaxyn eli uuden laivan tapauksessa oven valmistajan piikkiin. On ihme, jos laivasta ei löydy rälläkkää. Lukkosepän kutsuminen paikalle johtui varmasti siitä, että laiva saapui satamaan eikä ovea oltu saatu auki. Mitä itse olen nähnyt lukkoseppien työskentelyä, niin heiltä homma käy aika hätäiseen. Jos minulle olisi annettu aamiaisliput hyvitykseksi tuollaisesta, olisin lähettänyt ne revittynä takaisin. Ennen kuin ne pystyy käyttämään on ostettava uusi risteily, jolle ei heti edes olisi tarvetta samalla laivalla ilman pilalle mennyttä risteilyä.

No kai nyt laivalla sentään kulmahiomakone on! Se on tietysti eri asia löytyykö sille käyttäjää, mutta on se nyt aika kumma ettei LAIVALTA löydy yhtään tyyppiä* joka saisi hytin oven auki!
Tuolla edellä joku kirjoitteli että Äiti ja sisko ja blaa blaa oli jääneet Cinderellan hyttiin, mutta kai ovat jo päässeet pois????  :o

Pitänee offtopiccina l. aiheen ulkopuolelta kirjoitta tapaus männä vuosilta Cinderellalta ja sen henkilökunnasta...: ja se tulee tässä:

Eli kävi niin, että Cinderellan potkurista olivat öljyt hävinneet tipotiehensä, ja kutsuivat sitten paikalle sukeltajan tarkastamaan potkuria Tukholmaan. Sukeltajahan huomasi, että potkurin navan kuvusta oli pultteja katkennut, ja O-rengas kurkisteli navan ja potkurin välistä...
Sukeltaja alkoi sitten temmeltää jäljellä olevien pulttien lukituksia auki paineilmatoimisella "rälläkällä". Kun hän oli aikansa tehnyt kuplia, kutsuivat viikkarin miehet sukeltajan ylös, ja toivottivat hyvää kotimatkaa...
Sitten soittivat paikalle erään suomalaisen sukellusyrityksen, ja nämä lähtivät sitten matkaan Isabellalla Turusta ja olivat siten aamulla Tukholmassa kahden miehen voimin.
Sukeltaja meni veteen ja huomasi edellisen sukeltajan saaneen pari pulttia pois kuudessa tunnissa..........
Sukeltaja alkoi availemaan jäljellä olevia pultteja ja saikin ne loput 18 pois.... Mutta sitten oli jäljellä katkenneet nysät potkurin rungon sisällä, ei helppoa...
Mutta Cinderellan konehuoneen uumenista löytyikin ÄIJÄ (Ei mikään pitkätukkanikulahynynen) joka kehitti sukeltajalle työkalun jolla voitaisiin yrittää saada pultinpätkiä pois koloistansa...
Pultit olivat jotain kovempaa laatua kuin tavallinen 8.8 kakkarauta, joten em. Äijä juotti hylsysarjan pisimpään jatkovarteen pari sorvin kovametalliteräpalaa, ja tällä erikoistyökalulla ja pulttipyssyllä saatiinkin pultinpätkät pois....
No, uusi O-rengas koloonsa ja navan kupu (2400kg) paikoilleen ja uudet, suomesta lennätetyt pultit paikalleen ja laiva liikenteeseen.
Kun paluumatkan aika koitti sukeltajille, he suuntasivat Amorellalle, ja kohti Turkua.
Kun laiva lähti Tukholmasta nämä sukeltajat olivat menossa raskaan päivän jälkeen yöpuulle, mutta laivan päällikkö kutsui sukeltajat kanssaan syömään ja turisemaan päivän tapahtumista.
Kun olivat syöneet, ei kippari tarjonnutkaan heille aamiaiskuponkeja :o
Vaan sanoi sukeltajille että nyt menette kauppaan eli taxfreehen, ja otatte mitä IKINÄ mieleenne juolahtaa ja sanotte vaan kassalle keitä olette, niin asia on kuitattu.... ja näinhän tapahtuikin, eikä tarvinnut maihinnousukortteja kaivella kassalla, eikä mitään muutakaan.
Että näin toimitaan niillä punaisilla, ja uskoisin että hytin ovet aukeaa näillä punaisilla ilman maista tullutta lukkoseppää... (Vaikka enhän tiedä tapauksen yksityiskohtia...)
No joo, oiskohan alkoholilla osuutta asiaan, mutta em. tarinaa uskokoon ken haluaa, minä ainakin uskon.  ;)

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 20.09.2007, 13:41:58
Tuossa Iltalehden uutisoinnissa kannattaa ottaa huomioon se, että on haastateltu ainoastaan matkustajia , ei laivan henkilökuntaa tai varustamon edustajaa.

Juuri se on Iltapäivälehtien tunnusmerkki.
Huonoa palvelua oli hermostuminen ja uusi risteily olisi varmasti ollut mielekkäämpi hyvitys.
JA mitä tulee Galaxyyn, niin nyt ei voi syyttää Tallinkia. Syynä on onnettomuus ja olen varma, että se olisi voinut sattua Viikkarilla, Scandlinesilla tai Colorilla yhtä hyvin, kuin Tallinkilla.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 20.09.2007, 19:45:32
Huonoa palvelua oli hermostuminen ja uusi risteily olisi varmasti ollut mielekkäämpi hyvitys.
JA mitä tulee Galaxyyn, niin nyt ei voi syyttää Tallinkia. Syynä on onnettomuus ja olen varma, että se olisi voinut sattua Viikkarilla, Scandlinesilla tai Colorilla yhtä hyvin, kuin Tallinkilla.
Vikingillä on sentään puhelimet kaikissa hyteissä luokkaan katsomatta, apua lienee hieman helpompi saada paikalle. (itse en koskaan ole jäänyt nalkkiin laivan hyttiin, mutta kerran sensijaan hotellihuoneeseen Pieksämäen Savonsolmussa)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.09.2007, 20:32:20
Vikingillä on sentään puhelimet kaikissa hyteissä luokkaan katsomatta, apua lienee hieman helpompi saada paikalle. (itse en koskaan ole jäänyt nalkkiin laivan hyttiin, mutta kerran sensijaan hotellihuoneeseen Pieksämäen Savonsolmussa)

Pitänee varmaan mennä näön tarkastukseen, kun Rosellan A-luokan hytissä en nähnyt puhelinta.  ::)
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

jussirt

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 20.09.2007, 19:45:32

Aivan. Jumittunut ovi ei ole helppo avata jos se todellakin on jumittunut. Mutta ihmettelen miksei puhelimia löydy? Se on kummallisin asia tässä.  :o

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.09.2007, 20:32:20

En ole sanonut sanaakaan puhelimista. Sanoin, että "että se olisi voinut sattua Viikkarilla..." Mutta kun kerran teemaan päästiin, niin löytyykö puhelin Isabellaan C-luokasta...?