Tallinkin laivavuokrauksia

Aloittaja Janne Koskinen, 05.07.2022, 17:27:07

« edellinen - seuraava »

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 30.08.2022, 14:46:05 Europan hinnalla saisi siis melkein kaksi Galaxy-sarjan laivaa.

Ja niin pitääkin saada. Galaxy on kolmas viiden laivan sarjassa, jossa suurimmat suunnittelukustannukset ovat syntyneet siitä, että lisätään kahteen edelliseen versioon selkeästi pituutta ja hieman korkeutta. Muut eroavaisuudet, kuten hyttien ikkunoiden muoto, ovat melko pieniä asioita. Jos Europa olisi ollut saman telakan tekemä pidennetty versio Kalypsosta/Athenasta, varmasti se olisi ollut halvempi kuin täysin uusi versio toiselta telakalta.


Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 30.08.2022, 14:46:05 Galaxy-sarjan aluksissa on enemmän hyttejä, kaikki matkustajahytit ovat autokannen yläpuolella

Tämä ei välttämättä ole hyvä asia.
Matkustusmukavuus olisi paljon parempi, jos viidennen kannen peräpään hytit olisivatkin autokannen alapuolella. On ihan selkeät syyt sille, miksi siellä sijaitsevia hyttejä myydään E-hyttiluokan nimellä. Joku voisi luulla syyn olevan se, että yläkerran yökerhosta kantautuu melua hyttiin. Niin toki tapahtuu, mutta oikea syy on se, että hytti tärisee niin pahasti, että pöydälle laitetut tavarat putoavat tärinän voimasta lattialle. On melko varmaa, että normaalissa paikassa laivan keulapuolella vesirajan alapuolella olevat C-hytit olisivat hiljaisempia, niin yökerhon kuin tärinöiden osalta.

Toki tuohon E-hyttiluokkaan liittyy sellainen jännittävä lotto-ominaisuus, että tuurilla voi saada "A-hytin" E-hytin hinnalla, eli siis tärisevän, mutta ikkunallisen version. Mutta vaikka hyttejä on lukumääräisesti paljon, niin noiden E-hyttien ongelmat vähentävät niistä saatavaa hyötyä.

Sven Liljeström

Vähän "Off topic",

mutta kun näihin hyttitärinöihinkin päästiin, niin kerron, että "takavuosina" asiaan ei
alusten suunnitteluvaiheessa paljoakaan kiinnitetty huomiota.
Hyttejä sijoitettiin aluksessa paljon sellaisiin tiloihin, joihin nykymittapuun mukaan
hyttejä enää ei rakenneta.
Asia parantui, kun "snorkkelihytetistä" päästiin.
Kamalin kokemus on vanhalta Finlandialta (1967), jossa osa säästöluokan hyteistä oli
sijoitettu potkuriakselin lähelle.
Koska alus purjehti Travemündeen, öitä oli mennen tullen kaksi.
Sitä ei nuorena miehenä ymmärtänyt, mitä edullinen säästöluokan hytti tarkoitti. Hytti
oli alakannella, eikä siinä tietenkään ollut ikkunaa eikä pesuallasta. Tärinää ja muuta melua
tuli sitten kaupan päälle.
Se oli kuitenkin juhlaa, koska vaihtoehtona olisi ollut jonkun sisäportaikon alla nukkuminen,
mikäli se siihen aikaan edes olisi ollut sallittua.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 30.08.2022, 16:58:16
Ja niin pitääkin saada. Galaxy on kolmas viiden laivan sarjassa, jossa suurimmat suunnittelukustannukset ovat syntyneet siitä, että lisätään kahteen edelliseen versioon selkeästi pituutta ja hieman korkeutta.

Siinä vain on se, että Europan pitäisi tuoda myös rahaa melkein kahden Galaxy-sarjalaisen edestä ollakseen kannattava mutta ainakin Turun linjalla taitaisi useimmilla lähdöillä olla tiukassa päästä tasatulokseen edes yhden Galaxy-sarjalaisen kanssa, kun autokansi on pienempi. Se ei vielä paljoa auta, jos muutamalla teemaristeilyllä vuosittain oli Europa myyty viimeistä hyttiä myöten.

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 30.08.2022, 16:58:16
Jos Europa olisi ollut saman telakan tekemä pidennetty versio Kalypsosta/Athenasta, varmasti se olisi ollut halvempi kuin täysin uusi versio toiselta telakalta.

Olihan Wärtsilä mukana Europan tarjouskilpailussa mutta ei pärjännyt. Tosin eipä Wärtsilä tainnut enää kesällä ja syksyllä 1989 olla kovin uskottava toimittaja.

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 30.08.2022, 16:58:16
Matkustusmukavuus olisi paljon parempi, jos viidennen kannen peräpään hytit olisivatkin autokannen alapuolella.

Perinteisesti halvimmat hytit sijoitettiin autokannen alapuolelle, josta voidaan päätellä matkustajien arvostus näitä hyttejä kohtaan keskimäärin, vaikka joku yksittäinen matkustaja viihtyisikin autokannen alapuolella hyvin.

Mika Honkonen

Postimees lehdestä kopioitu:

https://investor.postimees.ee/7603485/tallink-sai-kanada-firmaga-tehingu-tehtud#_ga=2.113751812.221256535.1663004992-268139453.1663004990

Tallink-konsernin tytäryhtiö Baltic SF IX Ltd. ja kanadalainen valtionyhtiö Marine Atlantic Inc. on päässyt sopimukseen matkustaja-aluksen Atlantic Vision (entinen Superfast IX) charter-sopimuksen jatkamisesta 18 kuukaudella toukokuuhun 2024 saakka, yhtiö ilmoitti pörssille.

Lisäksi kanadalaiselle yhtiölle annetaan mahdollisuus jatkaa sopimusta 12 kuukaudella.

Laiva on vuokrattu pitkään, 14.11.2008 lähtien.

Ihmetyttää tuossa vuokra-ajan  pituus. Luulisi että se ois pidempi. Vai onko tällä haettu mahdollisuutta uusiin hintasopimuksiin?

Toinen mitä olen ihmetellyt niin regal star on vähän aikaa jo liikennöinyt vanhasta satamasta. Kuitenkin muuga näyttää hiljaiselta. No juuri huomasin että nyt oli ajellut kapelskariin. Onkohan tämä väliaikaista vai onko tll-vss lopetettu
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Sven Liljeström

Tietämättä rahtaussopimuksen yksityiskohtia, siis päivävuokraa ja muita aluksen käyttöön
liittyviä sopimusehtoja, on sitä ulkopuolisen vaikea arvioida. Aluksesta maksettavat
päivävuokrat, tekevät varovastikin laskettuna 14 vuoden aikana melkoisen summan.
Joku kysyy, eikö kanadalaisten olisi kannattanut ostaa alusta jo v. 2008 ?!
Alus ei ehkä silloin olisi ollut kaupan tai sen "hintalappu" olisi ollut korkea.
Nyt mennään puolin sun toisin taas 18kk lisää, jolloin omistajaosapuoli hetken voi
hengähtää..

Ilves Valta

Atlantic Visionin rahtausta on siis jatkettu siihen asti, että Marine Atlanticin Stenalta tilaama, heidän liikenteeseensä räätälöity E-Flexer valmistuu. Tähänkin asti vuokrausta on jostain syystä jatkettu aina 12 kk pätkissä, mutta en tosiaankaan tiedä miksi.

Joka tapauksessa on siis ihan mahdollista, että 2024 kesäkaudella näemme Atlantic Visionin takaisin Itämerellä Tallinkin omassa laivastossa. Laivaahan on visioissa soviteltu Vuosaari–Muugalle, Paldiski–Kapellskärille ja jopa Turkuun Galaxyn korvaajaksi. (Ei tosin liene ihan mahdoton ajatus, että Marine Atlantic jatkaisi rahtausta senkin jälkeen ja sen sijaan myisi 10 vuotta vanhemman Leif Ericsonin).

Pekka Laakso

#51
Silja Europa on vihdoin lähtenyt Tallinnasta lauantaina illalla määränpäänään Rotterdam.

EDIT 1: Tuttuun tapaan Öresundista kulki, Skagen ohitettu maanantaina iltapäivällä.

EDIT 2: Määränpää päivittynyt merellä oikeaksi eli Amsterdamin alueen Velseniksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 18.09.2022, 01:47:34 EDIT 2: Määränpää päivittynyt merellä oikeaksi eli Amsterdamin alueen Velseniksi.
Galaxy painelee perässä kohti Amsterdamia tuttua reittiä Öresundin kautta. Skagenin ohittivat tänään aamupäivällä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

Vähenee laivat, kun noiden lisäksi lähti Amorella Viikingiltä. Mariella lähti viime vuonna. Viking Glory tosin tuli liikenteeseen. Mutta seisooko ainakin Isabelle Tallinnassa töitä vailla?

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 24.09.2022, 20:03:53
Mutta seisooko ainakin Isabelle Tallinnassa töitä vailla?
Ei töitä vailla vaan rahdattuna Viron valtiolle Ukrainasta tulevien pakolaisten majoitukseen huhtikuusta lähtien.

Tauno Hermola

Ilmeisesti vuokraus kannattaa. Navigator kirjoittaa:

Lainaa
Tallinkilla paras vuosineljännes sitten vuoden 2019 – alusten vuokratuloista uusi tulovirta.
   
Toimitusjohtaja Paavo Nõgene: "Tulos alkaa vihdoin muistuttaa sitä, mihin olimme tottuneet ennen koronapandemiaa"

Juhani Mehto

#56
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 28.07.2022, 15:53:32 YLE: "Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivä Silja Europa sekä Turku-Tukholma-reitillä liikennöivä Galaxy vuokrataan seitsemän kuukauden tilapäiseen majoituskäyttöön Hollantiin. Silja Europan tilapäinen majoituskäyttö alkaa Hollannissa 20.8. lähtien, kun taas Galaxylla vasta kuukautta myöhemmin."

Star Galaxyn tilalle, Baltic Queen kokonaan tai osittain Silja Europan tilalle?

Silja Europan rahtausta on jatkettu kolmella kuukaudella ja se pysyy Hollannissa ainakin 19.6.2023 asti. Matkoja sille voi varata tällä hetkellä 30.6. alkaen Helsinki-Tallinna -välille.

Galaxy puolestaan siirretään Latvian lipulle huhtikuussa, kertoo Sjöfartstidningen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Ilves Valta

Kiinnostavaa, että Galaxy on menossa Latvian lipulle, kun Tallinkin Katri Link kertoi äskettäin latvialaiselle lehdelle ettei varustamo ole lähitulevaisuudessa aikeissa aloittaa Riika–Tukholma-linjaa uudelleen.

Tapio Väyrynen

Onko teillä tietoa mille reitille Galaxy on menossa. Tukholma-Riika?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 21.02.2023, 19:10:42 Kiinnostavaa, että Galaxy on menossa Latvian lipulle, kun Tallinkin Katri Link kertoi äskettäin latvialaiselle lehdelle ettei varustamo ole lähitulevaisuudessa aikeissa aloittaa Riika–Tukholma-linjaa uudelleen.
Varmaankin miehityskulut ovat Latvian lipulla edullisemmat, vaikka alus pysyisi edelleen pakolaisten majoituskäytössä. Onhan aluksella oleva tekninen ylläpitomiehistö edelleenkin kai Tallinkilta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964