Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Arktisilla alueilla ei suulakkeiden tukkeutuminen liene merkittävä ongelma, mutta Itämeren ränneissä ne eivät välttämättä ole paras ratkaisu varsinkaan dieselmekaanisella koneistolla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 06.11.2011, 23:43:06
Arktisilla alueilla ei suulakkeiden tukkeutuminen liene merkittävä ongelma, mutta Itämeren ränneissä ne eivät välttämättä ole paras ratkaisu varsinkaan dieselmekaanisella koneistolla.

Aivan, mikä olisi sitten optimaalinen ratkaisu Itämeren murtajaan, joka rahdataan icemanagementtiin kesäksi Alaskaan?

Itse työskentelen azipull-laivassa (sulissa vesissä) enkä ole vieläkään vakuuttunut niiden ylivoimaisuudesta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#407
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 06.11.2011, 23:50:29
Aivan, mikä olisi sitten optimaalinen ratkaisu Itämeren murtajaan, joka rahdataan icemanagementtiin kesäksi Alaskaan?

Todennäköisesti tarjoaisin ensimmäisenä vaihtoehtona kahta Azipodia, mutta jos asiakas olisi kovasti ruoripotkureita vastaan, keksittäisiin sitten jotain muuta, vaikka lopputulos olisikin suorituskyvyltään alhaisempi. Toki "suorituskyky" riippuu siitä, mitä ominaisuutta halutaan painottaa ja kuinka paljon muista ollaan valmiita tinkimään.

Perinteiset akselit ja Z-vetolaitteet ovat myös ihan päteviä ratkaisuja, joskin mieluummin sähköisellä kuin mekaanisella voimansiirrolla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Niin onhan tossa TA:n konseptissa ruoripotkurinkin:

"DP II Tunnel thrusters + Retractable Thruster"

Kumma kyllä ettei tälle "retractable thrusterille" ole piirretty tunnelia, sillä uusimmat versiot aiheesta voidaan joko laskea "drop down azimuthiksi" tai kääntää tunneliin. Ilmeisesti tämä drop down ei ole tälläistä mallia vaan konventionaalisempaa designia. Matalissa vesissä ja satamamanöveereissa voidaan ko. thrusteri hyödyntää tunnelipotkurina. BB-puolelle käännettäessä 100%:n teho BB:n suuntaan ja 80%:n STB:n. Luonnollisesti STB:n käännettäessä vice versa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#410
"Vuosina 2012, 2013 sekä 2014 Fennica ja Nordica ovat Shell Offshoren palveluksessa keväästä loppusyksyyn. Sopimus kattaa työskentelykauden sekä mobilisointi- että demobilisointikulut."

Kattaako se Aquamaster remontit?

"- Alusten Polar 10 -jääluokitus sekä nosturikapasiteetti, yhdistettynä ympäristöystävällisiin moottoreihin takaa meille jatkossakin erinomaisen kilpailuedun, toteaa Bäckman."

2015 tulossa tuoreempaa kalustoa Ruotsin/Floridan suunnalta.

Kannattavuus on riippuvainen rahtaustasosta; sanoisin min. 55000-60000/EUR rehellinen break even raja noin vanhalla kalustolla. Hienoa jos 18-19 vuotta vanhat alukset saavat ekaa kertaa edes brek even dealin.

"- Tulemme toimimaan herkällä arktisella alueella. Projektin käynnistyminen varmistuu lopullisesti vasta Yhdysvaltain viranomaisten öljy-yhtiölle antaman porausluvan myötä. Tällä hetkellä näköpiirissä ei ole kuitenkaan mitään estettä projektin toteuttamiselle, sanoo liiketoimintajohtaja Lauri Bäckman. "

Eipä olisi eka kerta kun Obaman hallinto sekoilee porauslupien kanssa (Onneksi mr. Obama taitaa olla yhden kauden presidentti).

"- Strategisena tavoitteenamme on ollut pitkän aikavälin rahtaussopimukset kaikilla liiketoiminta-alueilla. Jäänmurrossa tämä tavoite on jo toteutunut ja tämä rahtaus täyttää tavoitteen offshoren osalta. Olemme nyt vahvasti mukana myös arktisten alueiden tulevaisuudessa, sanoo toimitusjohtaja Tero Vauraste."

Entäs Buutnica; onkos sen kohtalo olla SPOT-markkinoilla Välimerellä ympäri vuoden?
(No arktisiin jäihin se lienee Fennicaa ja Nordicaakin soveltumattomampi)

RR Rauman varaosapuolelle tarvittaneen vahvistusta lähivuosina.  ;D

EDIT: Vertailuksi yli puolet halvempi ja ilmeisesti noin puolella porukalla miehitetty Tor Viking saa Tallinnassa makoilusta (jos murtajalle ei tarvetta) 38000 EUR/vrk.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juha Paulavuo

Ympäristöjärjestö Greenpeace arvostelee suomalaisten jäänmurtajien vuokraamista öljynporauksen tukitehtäviin Alaskan pohjoispuolelle. Greenpeacen mukaan öljyn poraaminen jäisillä vesillä on liian suuri riski herkälle ympäristölle.

iltalehti

Pekka Laakso

AIS kertoopi, että Nordica ja uiva kraana Uglen ovat nyt Arendalin Eydehavnissa. Next stop Hietalahti, Helsinki?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Vidar Viking siirtyy talven Viron-keikan jälkeen 2,5 (+1) vuoden keikalle Sakhalinin alueelle ja siirretään yhdistetylle Kyproksen/Venäjän lipulle. Alukselle tulee venäläinen miehistö.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 25.11.2011, 19:31:35
Vidar Viking siirtyy talven Viron-keikan jälkeen 2,5 (+1) vuoden keikalle Sakhalinin alueelle ja siirretään yhdistetylle Kyproksen/Venäjän lipulle. Alukselle tulee venäläinen miehistö.
Tsekkaa jäätalvi-topic aiheesta.

Tällä välin Nordica on jo matkalla Helsinkiin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#415
Hagland kertoo Sakhalin Energyn maksavan RABT:lle 76700 USD/vrk Vidar Vikingin rahtauksesta; ei huonosti AHTS:lle. ;)

Mitähän Arctia saa Fennican/Nordican rahtauksesta?

Arctia kertoo:

"Botnica on vastikään lopettanut työnsä öljy- ja kaasukentällä  Libyan edustalla ja alus on nyt Ravennan satamassa."

Eli siis demobissa ja uutta rahtausta ei tiedossa? Koska Botnicalle ei ole murtorahtausta, niin sille kannattaisi hakea vastavaa monivuotista rahtausta kuin RABT?

Taitaa käydä kotirintamallakin niin, että yhtään Arctian alusta ei ole koko tammikuussa jäänmurrossa (Liikenneviraston muilta rahtaamia kylläkin).  ;)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Tarkennellaan hieman Vidar Vikingin rahtaustilannetta Viron rahtaus (01.01.2012-31.03.2012) 4,2 milj. EUR ja 30kk Sakhalin Energy 70milj. USD. Vaikka laivan ajaisi Sakhalinin rahtauksen lopuksi Alangiin, niin homma kannattaa.  ;) Vaikka laskee miehitys yms. kulut (aikarahtaaja maksaa bensat, luboilit yms.), niin rahaa taitaa tulla tarpeeksi yhden espanjan uudisrakenteen maksamiseksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#417
Hmm:

"NIMITYKSIÄ ARCTIA-KONSERNISSA
LEHDISTÖTIEDOTE 10.1.2012

Ylikonemestari Otto Vuorinen on nimitetty Arctia Offshore Oy:n asiakkuusjohtajaksi 16.1.2012 alkaen. Vuorinen on toiminut aiemmin Arctia-konsernin turvallisuuspäällikkönä.

Merikapteeni Ari Malmi on nimitetty 16.1.2012 alkaen Arctia-konsernin turvallisuuspäälliköksi. Malmi on työskennellyt aiemmin operatiivisissa ja turvallisuustehtävissä.

Molemmat nimitetyt raportoivat toimitusjohtaja Tero Vaurasteelle.



Arctia Offshore Oy:n liiketoimintajohtaja, merikapteeni Lauri Bäckman jää pois Arctian palveluksesta 29.2.2012.

Liiketoimintajohtajan tehtäviä hoitaa 1.3.2012 alkaen toistaiseksi Tero Vauraste.

Kiitämme Lauri Bäckmania hänen panoksestaan yhtiön toiminnan kehittämiseksi ja toivotamme menestystä uusiin haasteisiin."

Rahtausorganisaatioon tuli melko radikaali muutos.

Melko mielenkiintoista nimittää ylikonemestari asiakkuusjohtajaksi; toisaalta olihan Puolan presidenttinä sähkömies.   ;D

OT ja vanha huono vitsi, mutta jos sähkömies pääsee presidentiksi, niin kuinka pitkälle sähkömestarin koulutuksella pääseekään?  ;D

EDIT: Voisko muutoksista päätellä ettei Alaskan rahtaus toteutunut kovin hyvällä rahtaustasolla tai ehdoilla?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

IS: Greenpeace valtasi kaksi laivaa Helsingissä

LainaaAlustavien tietojen mukaan Greenpeacen jäsenet kiipeilivät Nordica-nimisen aluksen rakenteita pitkin. Ensimmäinen poliisipartio oli paikalla kello 7.05.

Greenpeacen lähettämän tiedotteen mukaan kyse on mielenosoituksesta, jossa aktivistit ovat nousseet Fennica- ja Nordica-jäänmurtajille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jani Oja

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 16.03.2012, 08:04:22
IS: Greenpeace valtasi kaksi laivaa Helsingissä
Jaahas, aktivisteihin ei sitten käytetty sitä konstia jota käytettiin etelän satamissa ennenvanhaan. Kun sinksarit alko kiipeillä täkille tavaroitaan myymään eikä kippari siitä tykänny niin paloletkulla spuulattiin kaupustelijat mereen. (muu miehistä ei kipparin käskystä tietenkään tykänneet kun jäivät viinakset saamatta, mutta minkästeet)