Tuoreimmat viestit

#1
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 08.12.2024, 14:08:12
Nordica valmistautuu Kotkassa loppuvuoden koeajolleen, jonne olisi tarkoitus lähteä huomenna. Ruotsin puolella Atlen siirtyminen takaisin ylös Norrköpingistä onkin jostain syystä viivästynyt ja se kököttää yhä Norrköpingissä. Ale sen sijaan saapui perjantaina Luulajaan.

Lisäksi Saimaa-irtokeulaa puskeva Calypso-hinaaja on siirtynyt Loviisaan vaihdattamaan talvipotkurinsa, eli sekin valmistautuu hiljalleen jäänmurtokauteen.
#2
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uus...
Viimeisin viesti käyttäjältä Kai Heino - 08.12.2024, 07:57:34
Jotenkin epäilyttänyt tuo rikkipesurin mielekkyys jo vuosia etenkin näissä matalissa vesistöissä kuten Itämeri.
#3
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Reunanen - 07.12.2024, 21:31:18
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 06.12.2024, 16:15:06 Edelleen
Koska oletettavasti lastin ei ollut koskaan tarkoitus päästä määränpäähänsä, vaan aiheuttaa pelkoa ja hämmennystä Euroopassa.
#4
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uus...
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 07.12.2024, 18:16:03
Finnlinesilla tulee vähän mutkia matkaan uusien määräysten myötä Suomen aluevesillä
https://www.ts.fi/uutiset/6509562
#5
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Mäkinen - 07.12.2024, 18:15:07
Muutamilla palstoilla internetissä on liikkunut huhua ja myöskin Toulon port authority listaa odotetuissa aluksissa Silja Europan saapuvan Rotterdamista 15.6.2025 ja sille on toistaiseksi merkitty useampi port call kesäkuun loppuun, lähtösatamina ainakin Barcelona ja Palma.
Shipping agentiksi on listattu MCMAG joka on sidoksissa Groupe Corsica Lineaan eli siis Corsica Lineaan (Huom! Ei Corsica Ferries).
Lippumaana on Viro ja laivan nimenä edelleen Silja Europa joten viittaisi jonkinäköiseen vuokrauskuvioon jälleen.

Tallinkin puolelta ei ole mitään tietoa tästä tullut eikä asiaa ehkä kannata vielä pitää varmana ennen kuin sellainen tiedote tulee. Tallink on joidenkin tietojen mukaan edellisessä shareholder meetingissä luvannut kertoa Silja Europan tilanteesta kevättalvella järjestettävässä seuraavassa tapaamisessa.

Eri asia on sitten onko Silja Europa millään tavalla soveltuva tuollaiseen liikenteeseen (lähinnä käyttökustannusten näkökulmasta), mutta toivottavasti huhu pitäisi paikkansa ettei ainakaan Alang kutsu vielä..
#6
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 06.12.2024, 16:15:06
Ensin pari päivää odotteli  Great Yarmouthiin sataman edustalla. Siitä lähti ilman avustusta Tynen edustalle. Nyt on ollut pari päivää telakalla. Ilmeisesti lasti on saatu siirrettyä joko varastoon tai toiseen alukseen. Edelleen ihmettelen että miksi eivät jatkaneet hinaajan avustamana kohti alkuperäistä määränpäänä.
#7
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Janne Koskinen - 06.12.2024, 15:39:26
Lake Saimaa, Saimaa Canal, II 2000 dwt  alkaen 11.12.2024

eli 11.12.2024 alkaa jäätalvi Saimaalla/Suomessa
#8
Muut alukset / Vs: Grimaldi tilaamassa Finnli...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 06.12.2024, 13:10:59
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 28.08.2024, 15:27:20 Finnsky on saanut Splitissä Maltan lipun ja nimeksi tuli Eurocargo Trieste. On siis siirtymässä Grimaldin liikenteeseen.

Sisaralus Finnsun sai tiistaina Maltan lipun ja uudeksi nimeksi tuli Eurocargo Valencia. Sekin siirrettiin siis Grimaldi-konsernin sisäisesti.
#9
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 06.12.2024, 11:03:44
Redditissä julkaistujen kuvien perusteella Aiviqin uudeksi nimeksi näyttäisi tulevan USCGC Storis ja runkonumeroksi WAGB-21. Vanha USCGC Storis oli 40-luvulla rakennettu jäänmurtokykyinen rannikkovartioston alus, joka poistettiin käytöstä 2007 ja romutettiin Meksikossa kymmenisen vuotta sitten. gCaptainissa on myös jokunen tuore kuva.

Bongasin AIS:sta myös Zvezdan telakan Rosneftille rakentaman jäätämurtavan huoltoaluksen Katerina Velikayan, joka on valmistautumassa merikokeille Vladivostokissa. Alus tilattiin Zvezdan suurtelakalta syyskuussa 2015 ja sen köli laskettiin samanaikaisesti peräti kolmen sisarlaivan kanssa syyskuussa 2017. Alukset perustuvat hollantilaisen Damenin kanssa kehitettyyn IBSV 10022 -konseptiin ja niiden piti valmistua joulukuun 2019 ja huhtikuun 2020 välillä. Kuitenkin vain kaksi sarjan alusta — tämä ja Svyataya Mariya — on saatu runkovalmiiksi ja hinattu Vladivostokiin varusteltavaksi. Epäilen yhdeksi syyksi ongelmia kuljetuskoneiston kanssa. Jäänmurtajien voimanlähteenä pitäisi nimittäin olla neljä yhdysvaltalaisen General Electricin (GE) valmistamaa dieselgeneraattoria ja työntövoimasta vastata kaksi GE:n ja Rosneftin venäläisen yhteistyöhimmelin, Sapphiren, valmistamaa sähköistä ruoripotkuria. Sittemmin on kuitenkin selvinnyt, että neljä ensimmäistä ruoripotkuria koottiin Ranskassa ja sen jälkeen tuotanto oli tarkoitus siirtää Venäjälle. Todennäköisesti tuotanto kohtasi jonkinlaisia vaikeuksia ensin koronaviruspandemian aikana ja lopulta Venäjän hyökkäys Ukrainaan sai GE:n vetäytymään hankkeesta, joten sarjan kahden jälkimmäisen aluksen kölit todennäköisesti ruostuvat jossain telakka-alueen nurkassa yhdessä noin tusinan muun Zvezdalla viime vuosina lasketun kölin kanssa. Kölinlaskuhan on tavallisesti yksi laivanrakennussopimuksessa sovituista maksupisteistä...
#10
Muut alukset / Vs: Rajavartiolaitokselle kaks...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 04.12.2024, 12:26:28