SH Diana (oli: Swan Hellenic tilaa Helsingin telakalta kolmannen risteilijän)

Aloittaja Tuomas Romu, 21.10.2020, 13:58:21

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

https://www.hs.fi/talous/art-2000006676501.html

LainaaHelsingin telakan mukaan tilauksen arvo on noin 150 miljoonaa euroa.

Uuden aluksen suunnittelu on jo aloitettu ja sen rakentaminen päästään aloittamaan vuoden 2021 kesällä, yhtiö tiedottaa.

Kyseessä on kolmas Helsingin telakan yritykselle rakentama alus. Uusi alus on edeltäjiään isompi ja suunniteltu purjehtimaan kaikkiin maanosiin.

Tein tästä oman viestiketjun kun laiva on hieman erilainen kuin nuo kaksi edeltäjää.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#1
Swan Hellenicin kolmannen laivan tuotanto on alkanut CRISTin telakalla Puolassa:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/helsinki-shipyard-kolmannen-tutkimusristeilijan-tuotanto-kaynnistyi/

Joitain artikkeleissa mainittuja

  • vetoituus noin 12000 GT
  • pituus 125 m
  • 4.6 megawatin dieselsähköinen voimalaitos ja 3 megawatin (megawattitunnin?) akkujärjestelmä
  • 192 matkustajaa 96 hytissä; 140 hengen miehistö

edit: Aluksen sivuprofiili löytyy toisesta Navigatorin artikkelista:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/helsingin-telakka-vahvassa-vauhdissa/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Keula näyttää kovin erilaiselta kahteen edeltäjään verrattuna; kuvittelisi, ettei tuollainen ainakaan jäissä kulkuun ole kovin hyvä. Pelkästä sivukuvasta ei tietysti kaikki selviä. Onko noiden jääluokat kerrottu jossain?

Tuomas Romu

#3
Kahden ensimmäisen jääluokka on PC 5, kolmannen PC 6. Tässä isompi on matalampi ja "kuutonen" vastaa lujuudeltaan suomalais-ruotsalaista 1A Superia. Tuo kolmas alus on muutenkin tarkoitettu "maailman merille" kun taas kahden ensimmäisen fokus on napa-alueiden ekspeditioristeilyissä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!


Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

#7
SH Diana lähti aamupäivällä merikokeille.


edit: Ja ehti jo takaisinkin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Lähti lopullisesti telakalta hiukan tämän päivän puolella. Risteilyt alkavat kuun puolivälissä Italiassa. SH Minaerva on puolestaan ollut kohta jo vuoden makuutuksessa Uruguayssa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Tässä vielä telakan lehdistötiedote:

Kolmas huippumoderni retkiristeilyalus SH Diana on luovutettu

Swan Hellenic otti vastaan Helsingin telakalta perjantaina 31. maaliskuuta luovutetun SH Dianan. Swan Hellenicin uusin ja suurin alus purjehtii Itämerellä ja kulkee Kielin kanavan läpi 4. huhtikuuta yöllä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

SH Diana on joutunut jättämään Etelänapamantereen väliin konevian takia ja venäläiset matkustajat ovat menneet nälkälakkoon, koska varustamon tarjoama 50 prosentin hinnanalennus tai 65 prosentin hyvitys seuraavalle risteilylle ei kelpaa. Kyseinen risteily on 20 päivän siirtomatka Kapkaupungista Ushuaiaan ja siten tarjonnut mahdollisuuden päästä vierailemaan Etelänapamantereella normaalia alhaisemmalla hinnalla.

The Times: Antarctic luxury cruise passengers go on hunger strike over engine failure

Pidetään nämä kovia kärsineet venäläismatkustajat ajatuksissamme ja rukouksissamme... 🙄
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Seatraden mukaan puolestaan sarjan ensimmäisen aluksen, SH Minervan, omistuksesta käydään edelleen vääntöä. Se on ollut makuutuksessa Uruguayn Frey Bentosissa jo reilut 2,5 vuotta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 29.11.2024, 12:12:08 ...konevian takia...

Brittilehti Independent kirjoittaa, että vika olisi potkurin laakerissa.

Tällaisessa tilanteessa viulumusiikki rentouttaa, vaikka viulu olisikin kooltaan maailman pienin...
All information and details given in good faith but not guaranteed!