Roma Snug nyt Kotkan kantavin

Aloittaja Seppo Honkanen, 14.11.2016, 15:37:03

« edellinen - seuraava »

Seppo Honkanen

Roma Snug (IMO 9535242) on nyt Kotkassa käyneistä kantavin rahtialus (118 863 dwt), kertoo Kymen Sanomat 14.11.2016:

http://www.kymensanomat.fi/Online/2016/11/14/Mussalon%20satamassa%20k%C3%A4vi%20iso%20vieras%3A%20lastina%2083%20000%20tonnia%20rautamalmia/2016321487560/4

Mikä mahtanee olla nyt toiseksi kantavin?

S Liljeström

Hämmästellen on vain todettava, että isoiksi ovat bulkkeritkin menneet!
Tämänsuuruisia lasteja on näköjään sitten tarjolla, sillä vajaanahan ei
kannata seilata.

SL

Seppo Honkanen

Aikakirjoihini kantavimmista Kotkan-kävijöistä on jäänyt Bahaman lipun liehuttaja "Elli" (IMO 7365502), joka meni viimeiselle rannalleen Alangiin alkuvuonna 2000. Se oli "OBO" eli oil-bulk-ore-kärrääjä ja kävi Kotkassa syksyllä vielä 1999. Elli kantoi eri lähteiden mukaan joko 105016 dwt tai 103756 dwt. Vetoisuutensa oli 59307 GT, mutta joissakin lähteissä 62020 GT. Pituus oli 253,9 metriä.

Ellistähän tuli jopa STT:tä myöten suorastaan julkkis ennen Kotkaan tuloaan Naantalissa, jossa viljalastin lastaamisen edellytyksenä ruumasta piti ensin poistaa ruoste. Siihen rekrytoitiin kolme haulikkoampujaa, jotka ammuskelivat noin 5000 haulikon patia ja ruostehilsettä kertyi monta tynnyriä. Oikein kirkasta ruumaakin tuli ja kuulemma kipeitä olkapäitä, mutta Elli sai viljansa vietäväksi. Patruunoille tuli yhteishintaa n. 15 000 mk.
Voisiko Elli olla yhä aikakirjoissa Kotkassa käyneistä toiseksi kantavin - siis kautta aikojen?

Arne Wallen

Mielenkiintoinen tuo sana kantavin, kantava sanotaan esim. lehmästä tai hevosesta.No älkää nyt takertuko.

S Liljeström

Emme takerru, mutta merenkulun piirissä kauan sitten toimineena, minulla
oli aivan kova homma selittää lastinantajamaakravuille, että kuolleesta painosta
on vähennettävä polttoaineet, vedet ja sen sellaiset välttämättömät asiat.
Aluksiahan ei sitäpaitsi tankata kuten autoja - että piripintaan - koska silloin
menettää kantavuutta.

SL