Tuoreimmat viestit

#1
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 06.12.2024, 16:15:06
Ensin pari päivää odotteli  Great Yarmouthiin sataman edustalla. Siitä lähti ilman avustusta Tynen edustalle. Nyt on ollut pari päivää telakalla. Ilmeisesti lasti on saatu siirrettyä joko varastoon tai toiseen alukseen. Edelleen ihmettelen että miksi eivät jatkaneet hinaajan avustamana kohti alkuperäistä määränpäänä.
#2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Janne Koskinen - 06.12.2024, 15:39:26
Lake Saimaa, Saimaa Canal, II 2000 dwt  alkaen 11.12.2024

eli 11.12.2024 alkaa jäätalvi Saimaalla/Suomessa
#3
Muut alukset / Vs: Grimaldi tilaamassa Finnli...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 06.12.2024, 13:10:59
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 28.08.2024, 15:27:20 Finnsky on saanut Splitissä Maltan lipun ja nimeksi tuli Eurocargo Trieste. On siis siirtymässä Grimaldin liikenteeseen.

Sisaralus Finnsun sai tiistaina Maltan lipun ja uudeksi nimeksi tuli Eurocargo Valencia. Sekin siirrettiin siis Grimaldi-konsernin sisäisesti.
#4
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 06.12.2024, 11:03:44
Redditissä julkaistujen kuvien perusteella Aiviqin uudeksi nimeksi näyttäisi tulevan USCGC Storis ja runkonumeroksi WAGB-21. Vanha USCGC Storis oli 40-luvulla rakennettu jäänmurtokykyinen rannikkovartioston alus, joka poistettiin käytöstä 2007 ja romutettiin Meksikossa kymmenisen vuotta sitten. gCaptainissa on myös jokunen tuore kuva.

Bongasin AIS:sta myös Zvezdan telakan Rosneftille rakentaman jäätämurtavan huoltoaluksen Katerina Velikayan, joka on valmistautumassa merikokeille Vladivostokissa. Alus tilattiin Zvezdan suurtelakalta syyskuussa 2015 ja sen köli laskettiin samanaikaisesti peräti kolmen sisarlaivan kanssa syyskuussa 2017. Alukset perustuvat hollantilaisen Damenin kanssa kehitettyyn IBSV 10022 -konseptiin ja niiden piti valmistua joulukuun 2019 ja huhtikuun 2020 välillä. Kuitenkin vain kaksi sarjan alusta — tämä ja Svyataya Mariya — on saatu runkovalmiiksi ja hinattu Vladivostokiin varusteltavaksi. Epäilen yhdeksi syyksi ongelmia kuljetuskoneiston kanssa. Jäänmurtajien voimanlähteenä pitäisi nimittäin olla neljä yhdysvaltalaisen General Electricin (GE) valmistamaa dieselgeneraattoria ja työntövoimasta vastata kaksi GE:n ja Rosneftin venäläisen yhteistyöhimmelin, Sapphiren, valmistamaa sähköistä ruoripotkuria. Sittemmin on kuitenkin selvinnyt, että neljä ensimmäistä ruoripotkuria koottiin Ranskassa ja sen jälkeen tuotanto oli tarkoitus siirtää Venäjälle. Todennäköisesti tuotanto kohtasi jonkinlaisia vaikeuksia ensin koronaviruspandemian aikana ja lopulta Venäjän hyökkäys Ukrainaan sai GE:n vetäytymään hankkeesta, joten sarjan kahden jälkimmäisen aluksen kölit todennäköisesti ruostuvat jossain telakka-alueen nurkassa yhdessä noin tusinan muun Zvezdalla viime vuosina lasketun kölin kanssa. Kölinlaskuhan on tavallisesti yksi laivanrakennussopimuksessa sovituista maksupisteistä...
#5
Muut alukset / Vs: Rajavartiolaitokselle kaks...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 04.12.2024, 12:26:28
#6
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 03.12.2024, 17:50:54
Nyt tuo neljäs Arktika-sarjan ydinmurtaja Yakutiya (tai kolmas lineaarinen laiva prototyyppi-Arktikan sarjasta, kuten itänaapurissa tupataan sanomaan) on tekemässä koeajoja Suomenlahden pohjukassa. Lähtenyt sunnuntaina liikkeelle.
#7
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 03.12.2024, 14:47:42
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.11.2024, 18:13:54 Noista on nimittäin tarjolla webbikamerakuvaa telakalta, josta voi helposti katsoa itse:

https://newships.spiritoftasmania.com.au/live-stream/
Webbikameran mukaan allas on nyt tyhjennetty vedestä, eli ei tuota varustella olevaa ainakaan hetimmiten olla siirtämässä monttuun.

IV taasen saapui tänään iltapäivällä perille Leithiin Edinburghin alueelle.
#8
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 02.12.2024, 14:18:34
Jäätalvi alkaa Ruotsissa tulevana lauantaina, kun ensimmäiset jäärajoitukset otetaan siellä käyttöön:

"Aviserade restriktioner:
KARLSBORG Från och med 2024-12-07 Minimum isklass II och 2000 DWT
LULEÅ Från och med 2024-12-07 Minimum isklass II och 2000 DWT
ÅNGERMANÄLVEN Från och med 2024-12-07 Minimum isklass II och 2000 DWT eller Minimum isklass IC och 1300 DWT"
#9
Matkustaja-autolautat / Viking Line harkitsee sähkölai...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 02.12.2024, 10:03:31
Lehtitietojen mukaan kyseessä on tässä vaiheessa vasta tutkimusprojekti, mutta alan kehityksen huomioiden on hyvinkin mahdollista, että seuraava Helsingin ja Tallinan välille tilattava alus olisi ainakin pääasiassa sähkökäyttöinen.

TS: Viking Line suunnittelee sähkölaivaa Helsingin ja Tallinnan välille – hankkeessa on mukana myös Rauman telakka
Iltalehti: TS: Viking Line harkitsee sähkölaivaa Helsinki–Tallinna -reitille
#10
Risteilijät / Vs: Le Commandant Charcot (oli...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 02.12.2024, 09:21:19
Eivät nuo luoksepääsemättömyyden navat mikään uusi keksintö ole, mutta vähälle huomiolle varsinkin tuo pohjoinen on jäänyt koska se on loppujen lopuksi suhteellisen lähellä maantieteellistä pohjoisnapaa. Scottin polaaritutkimuskeskus on vahvistanut, että Le Commandant Charcot on ensimmäinen tämän pisteen saavuttanut alus; aiemmin vain ajelehtivat tutkimusasemat ja lentokoneet ovat käyneet lähellä.

Le Commandant Charcotin kapteeni Etienne Garcia kertoi aluksella vieraillessani, että tuo pohjoinen luoksepääsemättömyyden napa ei sisältynyt alkuperäiseen risteilyohjelmaan; alun perin tarkoitus oli käydä vain maantieteellisellä ja magneettisella pohjoisnavalla, josta tuli myös risteilyn nimi "Transarctic, the Quest for the Two North Poles" ("Arktiksen läpi, seikkailu kahdelle pohjoisnavalle"). Kolmas napa tuli siis ikään kuin yllätyksenä ja kaupan päälle matkustajille, jotka olivat jo maksaneet maltaita historian ensimmäisestä matkustajia kuljettavasta reissusta suoraan napajäätikön läpi.

Mitä taas jäänmurtokykyyn tulee, niin onhan tuossa pientä markkinointipuheen makua. Raa'assa voimassa uudet Arktika-luokan jäänmurtajat (60 megawattia; 2.8 metriä) peittoavat edelleen Le Commandant Charcotin (34 megawattia; 2.5 metriä). Toisaalta raskaassa vallikentässä Azipod-ruoripotkurit vievät aluksen suorituskyvyn aivan uudelle tasolle; tämä havaittiin jo arktisten LNG-tankkereiden ensimmäisellä koematkalla, jossa 300 metriä pitkä ja 50 metriä leveä kauppalaiva selvitti tunnissa vallikentän, jossa ydinkäyttöinen Yamal tuhtasi koko päivän. Le Commandant Charcot on kuitenkin käytännössä länsimaiden kyvykkäin jäänmurtaja.