Tuoreimmat viestit

#41
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 26.01.2025, 01:03:51
Lainaus käyttäjältä: Lasse Mäkinen - 24.01.2025, 22:47:43 James Joyce on aloittanut paluumatkan "kotiin" eli määränpäänä Tallinna. Ilmeisesti sieltä menossa vielä Luonnonmaalle telakkaan varusteluun ja saanee vielä uutta väriä pintaan sekä samalla vanhan Star nimensä takaisin (ja oletettavasti Eestin lipun?).
Ohitti sunnuntaina vähän puolen yön jälkeen Skagenin kärjen, ja alustava saapumisaika Tallinnaan olisi maanantaina iltapäivällä.
#42
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 25.01.2025, 17:38:52
#43
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.01.2025, 14:39:15
Laitetaan vielä erilliseen viestiin lyhyesti muita viimeaikaisia jäänmurtaja-aiheisia uutisia.

Tanskan pääministeri Mette Frederiksen vieraili taannoin Suomessa ja pääsi tutustumaan myös suomalaisiin jäänmurtajiin. Tanskassa onkin herännyt keskustelu uusien jäänmurtajien hankkimisesta turvaamaan arktisia alueita. Trumpin viimeaikaiset puheet Grönlannin haltuunottamisesta ovat jopa nostattaneet keskustelua siitä, että pitäisikö Tanskan hankkia uusia jäänmurtajia. Maalla ei tällä hetkellä ole kuin muutama jäissäkulkukykyinen ulkovartiolaiva; 1960-luvulla rakennetut kahdella keulapotkurilla varustetut jäänmurtajat (ainoat, joita ei rakennettu Wärtsilän Helsingin-telakalla; toim. huom.) romutettiin tarpeettomina viime vuonna.

Søfart: Mette Frederiksen ser behov for flere isbrydere i Arktis Søfart: Nu går det hurtigt: Danmark overvejer at købe isbrydere

Sodasta huolimatta Ukrainan Briteiltä ostama jäätämurtava tutkimusalus Noosfera ("Noosphere"), aiemmalta nimeltään RRS James Clark Ross, on jatkanut operointia Etelänapamantereen vesillä. Alus on nyt tukenut Yhdysvaltain kansallisen tiedesäätiön (National Science Foundation; NSF) toimintaa. Liekö syynä se, että NSF luopui jokin aika sitten toisesta jäävahvistetusta tutkimusaluksestaan?

Odessa Journal: "Noosphere" provides maritime Antarctic research for the United States

Rapakon takana vallan ottanut presidentti Donald Trump on tuoreeltaan väittänyt, että maa olisi tilaamassa joka 40 uutta jäänmurtajaa ("You know, we ordered — we're going to order about 40 Coast Guard big icebreakers. Big ones."). Toisessa yhteydessä taas on povattu, että Trump olisi romuttamassa edeltävän hallinnon aikana solmittua ICE Pact-yhteistyösopimusta. Ota tuosta sitten selvää...

Remarks by President Trump During Hurricane Helene Briefing

Erie-järvellä kanadalainen itsepurkava irtolastialus Manitoulin (IMO 8810918) on jäänyt jumiin jäihin Buffalon ulkopuolelle. Yhdysvaltain rannikkovartioston jäätämurtava hinaaja ei saanut alusta irti omin voimin ja nyt paikalle on kutsuttu hieman suurempi Kanadan rannikkovartioston kevyt jäänmurtaja. Suurilla järvillä talvimerenkulku on tavallaan paljon alkeellisempaa kuin mihin meillä täällä Itämerellä on totuttu; jäänmurtokalusto on vähäistä ja liikenne keskeytetään talvikuukausiksi. Nyt poikkeuksellisen kylmä jakso ehti kuitenkin jäädyttää yli 80 prosenttia Erien pinta-alasta ja bulkkeri ei ikään kuin ehtinyt alta pois. Paikallinen varustamojen keskusjärjestö onkin penännyt Yhdysvaltain rannikkovartiostolta toista isompaa jäänmurtajaa vuonna 2006 rakennetun USCGC Mackinaw'n tueksi ja aiheesta on ollut jonkin verran keskustelua myös jenkkihallinnossa, mutta toistaiseksi projekti on vasta alkuvaiheessa. Todettakoot kuitenkin, että esimerkiksi Polaris olisi helposti saanut 200 metriä pitkän ja 24 metriä leveän bulkkerin liikkeelle. Tavallaan tuntuu myös hieman huvittavalta, että yksittäisen laivan liikkeitä seurataan mediassa tällä tavalla päivästä toiseen.

AP: A Canadian freighter gets trapped in ice on Lake Erie
#44
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.01.2025, 14:19:16
Parissakin eri lähteessä on kirjoitettu viime päivinä Yhdysvaltain rannikkovartioston uusimmasta jäänmurtajahankinnasta. gCaptain-uutissivustolla aloitettiin varovasti pohtimalla, onko Aiviq merkittävä parannus arktiseen toimintakykyyn vai pelkästään huono hätäratkaisu. ProPublica taas otti artikkelisaan jyrkemmän kannan korostaen aluksen suunnitteluvirheitä ja epäonnista menneisyyttä.

Aiviq ("Mursu" inupiatunin kielellä), joka tulee lähitulevaisuudessa saamaan rannikkovartioston historiasta kierrättämän nimen USCGC Storis (skandinaavinen sana "isolle jäälle"), rakennettiin vuonna 2012 tukemaan Shellin öljynporausta Alaskan vesillä. Alus on tyypillinen jäätämurtava ankkurinkäsittely-, hinaus- ja huoltoalus, jonka päätehtävä on porauslaivojen ja -lauttojen toiminnan tukeminen. Suomalaisessa kontekstissa Aiviqia voisi kutsua eräänlaiseksi monitoimimurtajaksi ja American Bureau of Shipping (ABS) on luokittanut aluksen jäänmurtajaksi. Jäänmurto on kuitenkin alukselle toissijainen tehtävä ja sillä onkin offshore-alukselle tyypillinen kuljetuskoneisto: neljä Caterpillarin valmistamaa pääkonetta (á 4060 kW) pyörittää alennusvaihteiden kautta kahta säätölapapotkuria suulakkeissa. Verrattuna Itämerellä aiemmin nähtyihin Tor Viking-sarjan monitoimimurtajiin tai ruotsalaiseen jäänmurtaja Odeniin aluksessa on kuitenkin yksi merkittävä puute: aluksessa ei ole akselilinjan hitausmomenttia kasvattavia "jäävauhtipyöriä", joilla pyritään estämään potkurin pysähtyminen jäävuorovaikutuksen seurauksena sekä mahdollistamaan jäästä tukkeutuneen suulakkeen nopea huuhtelu. Suulakepotkurin huonompi peruutustyöntö kasvattaa myös riskiä jäädä jumiin valliintuneeseen jääkenttään, mikäli alus syöksyy liian syvälle valliin. Aluksen "kirveellä veistetty" kulmikas runko pitkällä yhdensuuntaisella vesiviivalla ei myöskään varsinaisesti paranna sen suorituskykyä.

Aiviqissa on myös muita teknisiä haasteita, joiden seurauksena sekä Yhdysvaltain että Kanadan rannikkovartiostot eivät aiemmin ole olleet kovinkaan innokkaita sen lunastamiseen. Nyt jenkeillä on kuitenkin huutava pula jäänmurtajista ja Aiviq tarjonnee puutteistaan huolimatta mahdollisuuden lisätä läsnäoloa Alaskan vesillä, joilla on viime vuonna pyörinyt niin venäläisiä kuin kiinalaisia aluksia.

Tuossa ProPublican jutussa on kuitenkin nostettu esiin jokunen ongelma, jotka on mielestäni "hakemalla haettu". Vaikken mikään "Aiviq-fani" olekaan, on mielestäni ensiarvoisen tärkeää että kritiikissäkin pysytellään totuudessa.

Heti jutun alussa nostetaan esiin aluksen suuri polttoaineenkulutus ("gas guzzler" on termi, jolla viitataan usein isoihin V8-moottorilla varustettuihin jenkkiautoihin) ja myöhemmin korostetaan mekaanisen voimansiirron huonompaa hyötysuhdetta. Jäänmurtajille jo 1930-luvulla vakiintunut dieselsähköinen voimansiirto on kaikin puolin parempi vaihtoehto, mutta voimalinjan hyötysuhteessa se ei pysty kilpailemaan mekaanisen akselilinjan kanssa. Toki voimalaitosperiaatteella toimiva alus pystyy optimoimaan pääkoneiden polttoaineenkulutusta käynnistämällä ja sammuttamalla dieselgeneraattoreita tarpeen mukaan, mutta pääkoneen laipan ja potkurin välillä tehosta häviää erilaisiin häviöihin noin kymmenesosa. Mekaanisessa voimalinjassa häviöt taas ovat muutaman prosentin luokkaa. Lisäksi mekaaniselle voimansiirrolle optimoitujen dieselmoottoreiden kulutuskäyrä on nykyään niin tasainen, että polttoainetaloudellisen optimipisteen ulkopuolellakin ominaiskulutus pysyy kohtuullisena. Toki dieselsähköinen voimansiirto mahdollistaa paremman hydrodynaamisen hyötysuhteen omaavien ruoripotkureiden käytön, mutta melkoinen määrä energiaa jää silti matkan varrelle.

Myöhemmin jutussa lainataan Yhdysvaltain rannikkovartioston entisen komentajan, amiraali Zukunftin, lausuntoa aluksen rajallisesta operatiivisesta kokemuksesta jäissä. Tämä pitää tavallaan edelleen paikkansa, vaikka myöhemmin Aiviq on ollut rahdattuna Australiaan tukemaan Etelämantereen tutkimusasemien huolto-operaatioita. Lausuntoa ja varsinkin sen korostamista ProPublican jutussa voi kuitenkin pitää tavallaan erikoisena, koska samaa voi väittää mistä tahansa rakenteilla olevasta jäänmurtajasta, jonka suorituskyky on ennen sen valmistumista varmennettu vain mallimittakaavassa.

Jutussa nostetaan myös esiin se, että Yhdysvallat tarvitsisi raskaita jäänmurtajia, mutta Aiviq pystyy artikkelin mukaan murtamaan "vain" 4.5 jalan (137 cm) paksuista jäätä. Tässä unohdetaan täysin se, että rannikkovartiosto on tietoisesti hankkinut aluksen jenkkiterminologiaa käyttäen "keskiraskaaksi" jäänmurtajaksi, jonka suorituskyky on määritelty nimenomaan tuoksi neljäksi jalaksi ja kuudeksi tuumaksi. Aluksen suorituskyky on siis ollut tiedossa, eikä markkinoilla tämän tehokkaampia jäänmurtajia muutenkaan ollut ostettavaksi. Aiviqin jäänmurtokyky on itse asiassa puolentoista metrin luokkaa, mutta jenkkiviranomaiset käyttävät hieman korkeampaa taivutuslujuutta suorituskykyä määrittäessään, joten tuo 54 tuumaa lienee varsin lähellä totuutta.

Kaikki ProPublican luettelemat ongelmat eivät toki ole yhtä höttöisiä. On tunnettu tosiasia, että Aiviqin peräkansi "hörppii" kovassa merenkäynnissä ja alkujaan väärin sijoitetut (mutta sittemmin korjatut) polttoainetankkien ilmaputket johtivat vuonna 2012 porauslautta Kullukin haaksirikkoon. Jutussa puhutaan myös paljon aluksen aiemmin omistaneen Edison Chouest -varustamon omistajan rahalahjoituksista merkittäville Alaskan poliitikoille.

Oli miten oli, itse näen Aiviqin hankinnan parhaana mahdollisena vaihtoehtona kasvattaa Yhdysvaltain rannikkovartioston toimintakykyä arktisilla vesillä; toinen vaihtoehto olisi ollut olla tekemättä mitään, koska muitakaan aluksia ei ollut tarjolla. Lisäksi 125 miljoonan dollarin hintalappua voi nykytilanteessa pitää kohtuullisena, vaikka alus vaatiikin merkittäviä muutostöitä ennen kuin se täyttää kaikki jenkkiviranomaisten vaatimukset.
#45
Muut alukset / Vs: Luotsiasema-laiva
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 25.01.2025, 12:11:14
Kiitos valaisevasta vastauksesta ! Tuosta venäläisten versiosta tulee kaukaisesti mieleen meidän taannoiset majakkalaivamme.
#46
Muut alukset / Vs: Godby Shippingin alusten r...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 25.01.2025, 00:02:30
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.12.2024, 10:28:29 Godby ilmoitti nyt ostavansa chileläisen Navimagin omistaman ro/ro-alus Auroran, entisen suomalaisen Ahtelan.

Se luovutetaan tammikuussa Algericasissa ja se aloittaa rahtauksessa espanjalaiselle Peregarille linjalla Algericas-Ceuta. Aluksen nimenä pysyy Aurora.

EDIT: Godbyn tiedote

Alus siirrettiin Suomen lipulle perjantaina 24.1.

EDIT: kutsu OJDL.
#47
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Mäkinen - 24.01.2025, 22:47:43
James Joyce on aloittanut paluumatkan "kotiin" eli määränpäänä Tallinna. Ilmeisesti sieltä menossa vielä Luonnonmaalle telakkaan varusteluun ja saanee vielä uutta väriä pintaan sekä samalla vanhan Star nimensä takaisin (ja oletettavasti Eestin lipun?).

Tallink tosiaan ilmoittanut, kuten toisessa ketjussa sanottiinkin, että Star korvaa Paldiski-Kapellskär reitillä sekä Sailorin (jolla jonkin tietojen mukaan konemurheita..) että Regal Starin ja jää toistaiseksi ainoaksi laivaksi reitille. Aikataulu muistuttaa Turun reittiä eli 2h kääntö molemmissa päissä jolloin pärjätään yhdellä laivalla.
#49
Muut alukset / Luotsiasema-laiva
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 24.01.2025, 16:36:10
Tällaisesta tilauksesta on kirjoitettu useammassakin aviisissa ja myös Navigatorissa :
https://navigatormagazine.fi/uutiset/uudenkaupungin-tyoveneelle-ja-baltic-workboatsille-110-miljoonan-euron-laivatilaus-belgiaan/
Osoitan taas kerran tuttuun tapaan tietämättömyyteni, mutta ovatko tällaiset luotsien emäalukset kovinkin yleisiä suurilla merillä ? En ollut koskaan aiemmin kuullut tällaisesta.
#50
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Niklas Mäntykoski - 24.01.2025, 14:08:07
Star palaa Tallinkin liikenteeseen korvaten Regal starin ja Sailorin Paldiski-Kapelskär reitillä 9.2.2025
https://news.cision.com/fi/tallink-silja-oy/r/tallinkin-star-palaa-viroon-ja-aloittaa-liikennoinnin-paldiski-kapellskar-reitilla-9-2-2025-alkaen,c4095499