Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

http://www.shipgaz.com/magazine/issues/2008/16/article3.php

SST aiheesta; mielenkiintoisia vaihtoehtoja varsinkin, kun tonnisto ja niiden kuljettamiseen tarvittava "crew" ovat kortilla nykypäivänä. Kanadalaiset tosin ymmärrettävistä syistä ovat olleet kovin kriittisiä käytettävän tonniston ja ajankohdan suhteen Luoteisväylällä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Anssi Krooks

#1
Napa-alueiden jäätilannettahan voi seurata päivän viiveellä esimerkiksi täältä: http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/
Data on peräisin Nasan ICEsatista / muista kaukokartoitussatelliiteista.

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 02.09.2008, 09:43:15
http://www.shipgaz.com/magazine/issues/2008/16/article3.php

SST aiheesta; mielenkiintoisia vaihtoehtoja varsinkin, kun tonnisto ja niiden kuljettamiseen tarvittava "crew" ovat kortilla nykypäivänä. Kanadalaiset tosin ymmärrettävistä syistä ovat olleet kovin kriittisiä käytettävän tonniston ja ajankohdan suhteen Luoteisväylällä.

ko. artikkelihan käsitteli pikemminkin pitkän aikavälin mahdollisuuksia napajään arvioituun kehitykseen perustuen. Kalustoahan saa aina tilaamalla, varsinkin kun tämän hetkinen tilaussuma on purettu. Miehistöt ovatkin toinen juttu.

Timo Tuomivirta

Saksalaisyhtiö aloittaa rahtikuljetukset sulaneella Jäämerellä

Saksalainen laivanvarustamo Beluga Shipping on lähettänyt kaksi rahtilaivaa Siperian pohjoispuolitse kulkevalle koillisväylälle. Kyseessä olisivat ensimmäiset rahtilaivat, jotka kulkevat väylän läpi yhden kesän aikana!


http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/08/saksalaisyhtio_aloittaa_rahtikuljetukset_sulaneella_jaamerella_946184.html?origin=rss

Lauri Vuorinen

Mitä ihmettä, väylän läpi ovat kulkeneet yhden kesän aikana neuvostoliittolaiset laivat, venäläiset laivat, latvialaiset laivat ja vieläpä pari suomalaistakin laivaa (Lunni ja Uikku)
brgds

Janne Koskinen

Aiheesta Hegnar:

http://www.hegnar.no/bors/shipping/article392305.ece

Tuli vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaTuli vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)

En paa päätä pantiksi mutta mielestäni jompi kumpi Uikku tai Lunni ajoi väylän läpi. Pevek oli kaupunki minne kait useimmiten pysähtyivät kyl.

Pekka Laakso

#7
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 12.09.2009, 11:47:56
vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)
Nyt täytyy sanoa, että minulla ei ole tarkkaa muistikuvaa, mutta tuliko Tor Viking II venäläisten saattamana Alaskasta takaisin Pohjanmerelle Koillisväylän vai Luoteisväylän kautta? Jos tuli Siperian pohjoispuolelta läpi, niin se olisi tuossa tapauksessa ainakin yksi. Mutta kuten todettua, siis murtajien avustamana...

Edit: Taisi tulla: olet kirjoittanut aikoinaan seuraavaa asiasta:
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 25.12.2007, 00:20:36 Lankulta katselin kuvia Tor Vikingin paluusta Eurooppaan: "Bilderna på "Arktika" är från i November när vi gick i Konvoj med"Kapitan Dranitsyn" och "Arktika" från Alaska till Norge via Sibiriska kusten." (lainaus landgangen.se). Koillisväylä oli käytössä Tor Vikingin palatessa, mutta johtunee osittain siitä että pääsivät venäläismurtajien convoyhin näiden palaillessa "talvityömaille".

Ja Lankulta nuo kuvat Tor Viking II:lta: http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=339.msg1688#msg1688
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Lauri Vuorinen

"Tuli vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)"

Uikku ajoi koko väylän käyden Tyynen Valtameren puolella Providencessa, tosin toki, osan matkasta atomijäänsärkijän avustuksella. Päälikkönä matkalla oli Merikapteeni Juha Säävälä. Ja tämä on varmaa tietoa koska luovutin päällikkyyden hänelle Kemissä juuri ennen matkaa.
brgds

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Vuorinen - 02.10.2009, 11:33:50

Uikku ajoi koko väylän käyden Tyynen Valtameren puolella Providencessa, tosin toki, osan matkasta atomijäänsärkijän avustuksella. Päälikkönä matkalla oli Merikapteeni Juha Säävälä. Ja tämä on varmaa tietoa koska luovutin päällikkyyden hänelle Kemissä juuri ennen matkaa.

Eli lehdet eivät olleet tehneet taustatyötään kunnolla; lehdillähän on tapana tehdä "sankareita" milloin kenestäkin. Hyvä että asia on oikaistu.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Masalin

Liikenne-ennätys Luoteisväylällä

Tänä vuonna Luoteisväylää käytti ennätykselliset 23 laivaa tai venettä, viime vuonna 17. Risteilijöitä toisin kulki vain kaksi, kun viime vuonna niitä meni seitsemän.
Kaksi aluksista joutui ongelmiin, toinen niistä oli jäihin juuttunut purjevene.
Jotkut menivät väylällä soutuveneillä!

http://www.cbc.ca/canada/north/story/2009/11/23/nw-passage-traffic.html

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Vuorinen - 02.10.2009, 11:33:50
"Tuli vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)"

Uikku ajoi koko väylän käyden Tyynen Valtameren puolella Providencessa, tosin toki, osan matkasta atomijäänsärkijän avustuksella. Päälikkönä matkalla oli Merikapteeni Juha Säävälä. Ja tämä on varmaa tietoa koska luovutin päällikkyyden hänelle Kemissä juuri ennen matkaa.

Aiheesta Smury (s 8-9):

http://smu-fi-bin.directo.fi/@Bin/50068ba35d23df82d8d264629ef91732/1268562217/application/pdf/2108922/MS_2-2010_maalis.pdf

"M/t Uikku oli ensimmäinen Koillisväylän läpi ajanut länsimaalainen öljytankkeri

Koillisväylän aukeaminen läpivuotiselle
liikenteelle on herättänyt
useissa maissa kiinnostusta – ja
kilpailua – reittiä kohtaan. Venäläinen varustamo
levitti alkuvuodesta uutista, että
sen omistama alus tulee ajamaan Koillisväylän
läpi vielä tämän vuoden aikana ja
olevan "historian ensimmäinen väylän
kulkenut öljytankkeri". Myös kahden saksalaisen
kauppa-aluksen viimekesäisestä
matkasta merireittiä pitkin on tehty suuri
sensaatio mediassa. Totuus kuitenkin on,
että Koillisväylän läpi on ajettu öljytankkerilla
jo yli aikoja sitten. Historiallisen
reissun teki Suomen lipun alla seilannut
öljytankkeri Uikku vuonna 1997."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Vanhat "lintulaivat" vauhdissa:

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=8403

"To russiske olietankere er lige nu på vej gennem den ispakkede Nordøstpassage. De to russiske skibe er blandt de første der forsøger at sejle gennem Nordøstpassagen, men lykkes turen vil mange skibe følge efter.

De to 11.290 GT store tankskibe - Varzuga og Indiga - forlod ifølge Barents Observer tidligere i denne uge Murmansk, ledsaget af en isbryder. De 150 meter lange tankskibe er lastet med 27.000 tons brændstof, og forventes at ankomme til havnebyen Pevek i Tjukotka den 27. juli.

Hvis det lykkes de to tankskibe, der tilhører Murmansk Shipping Company, at komme gennem passagen, planlægger Ruslands største rederi Sovkomflot at gennemføre en større olietransport til Japan senere denne sommer.

Rederiet vil sende en af sine store 70.000 DWT store olietankere gennem passagen. Hvis det lykkes er rederiet det første, der lykkes med at sende store skibe fra det nordvestlige Rusland til Asien.

Kilde: sermitisiaq.gl"

Huomiota kiinnittää: "De to russiske skibe er blandt de første der forsøger at sejle gennem Nordøstpassagen" mainitsematta jää että on noilla ennekin seilattu läpi Koillisväylän:

http://en.wikipedia.org/wiki/MT_Varzuga

"In 1997 Uikku became the first merchant ship under non-soviet flag to navigate the entire Northern Sea Route."

http://en.fleet.msco.ru/tanker/lunni/

Ja kuten tunnettua talvimerenkulku on kontaktilaji:

http://www.barentsobserver.com/arctic-oil-tankers-collided.4801363.html

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Tuomivirta

Kaasutankkeri matkaa koillisväylää pitkin 21.8.2010


Ensimmäinen jättitankkeri on matkalla koillisväylän läpi. Nettijulkaisu Barentsobserverin mukaan Siperian pohjoisrannikkoa pitkin seilaa 100 000 tonnin vetoinen kaasutankkeri Baltica.

Tankkerissa kuljetetaan nesteytettyä maakaasua Murmanskista Kiinaan. Kaksi viikkoa kestävän matkan turvana on kolme venäläistä ydinkäyttöistä jäänmurtajaa.

Koillisväylä houkuttaa yhä suurempia aluksia, sillä se on alkanut vapautua jäistä lähes kokonaan noin parin kuukauden ajaksi käytännössä joka kesä.

Esimerkiksi syyskuussa koillisväylän läpi aiotaan rahdata ensimmäisen kerran malmia Pohjois-Norjasta Etelä-Varangin rautakaivokselta Kiinaan.

Matka koillisväylän läpi Kirkkoniemestä tai Murmanskista Kiinaan on lähes puolet lyhyempi kuin etelän kautta kulkeva reitti.

YLE Lappi


http://yle.fi/alueet/lappi/2010/08/kaasutankkeri_matkaa_koillisvaylaa_pitkin_1914730.html?origin=rss

Janne Koskinen

Taas "hieman" harhaanjohtavia uutisia:

"Bulker takes the northern route to China


The Danish-owned bulk carrier Nordic Barents will be the first non-Russian flagged vessel to sail through the Northern Sea Route. The vessel will sail from Kirkenes at the beginning of September with a cargo of iron, bound for China. The voyage will take 25 days and the vessel is expected to save USD 180.000 in fuel costs and will take around half the time needed for a similar voyage through the Suez Canal. The Nordic Barents, ice-class 1A, is owned by Danskib 80 and managed by ID Shipping (Investeringsgruppen Danmark) and commercially managed by Nordic Bulk Carriers. The 43,450 DWT ship was built in 1995 and flies the Hong Kong flag. Two Russian icebreakers operated by Rosatomflot will escort the ship."

"Dansk rederi bag ny arktisk sejlrute

I næste måned vil et fragtskib for første gang nogensinde sejle via Arktis til Kina. Bag den historiske sejlads står det danske rederi Nordic Bulk Carriers og det norske Tschudi Shipping Company - i tæt samarbejde med de russiske myndigheder.

I starten af september forlader det danskejede fragtskib Nordic Barents den norske havneby Kirkenes. Tungt lastet med 41.000 tons jernmalm vil det sætte kurs mod Kina. via Nordøstpassagen.

Skibet er som et af de få fragtskibe i verden i isklasse 1a, der er den højeste og eneste is-klassificering, som de russiske myndigheder ville tillade at gennemføre sejlruten.

"Nordøstpassagen afkorter ruten til Kina med mere end en tredjedel. Det betyder en markant reduktion i brændstof og transporttid - og det betyder også mindre CO2 udledning. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring 180.000 dollar. Dette åbner ikke kun op for nye forretningsmuligheder for mineindustrien, men også inden for de særlige fragtskibe med is-forstærkning, som vi er specialiseret i", siger administrerende direktør i Nordic Bulk Carriers, Christian Bonfils.

Christian Bonfils vurderer, at Nordøstpassagen vil være åben for gennemsejling to til fire måneder om året i efteråret.

Bestyrelsesformand i Tschudi Shipping Company, Felix H. Tschudi, vurderer, at Nordøstpassagen kan få stor betydning for virksomheder i Norden, som fragter olie, gas, mineraler og andre råstoffer til det vigtige asiatiske marked.

Også i Dansk Rederiforening er man begejstret for projektet.

"Vi vil følge Nordic Barents rejse tæt og med stor interesse. Dette er et historisk øjeblik. Udover at åbne en kortere passage til Kina, vil ruten styrke det vigtige samarbejde mellem de nordiske lande og Rusland. Vi vil forhåbentlig se nye shipping- og handelsmuligheder i dette meget vigtige område", siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.

Vicedirektøren er stolt over, at et dansk rederi er en af pionererne bag rejsen. Set sammen med, at der indenfor kort tid er stiftet flere ny rederier herhjemme og at valutaindsejlingen er på vej op, er projektet ifølge Jan Fritz Hansen et klart tegn på, at dynamikken for alvor er tilbage i dansk skibsfart.

Kilde: Nordic Bulk Carriers
Fakta:

 For første gang nogensinde, vil et fragtskib bruge Nordøstpassagen som transit til at transportere jernmalm fra Nordnorge via Arktis og russiske farvande til Kina.

 Fragtskibet sejler fra havnebyen Kirkenes i Nordnorge og vil transportere 41.000 tons jernmalm.

 Nordøstpassagen er en tredjedel kortere end traditionelle sejlruter til Kina og vil spare tid, brændstof og CO2. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring USD 180.000.

 Bag rejsen gennem Nordøstpassagen er et stærkt nordisk-russisk partnerskab mellem norske Tschudi Shipping Company, danske Nordic Bulk Carriers og de russiske søfartsmyndigheder.

 Åbning af Nordøstpassagen som en kommerciel handelsvej skaber nye forretningsmuligheder for mine- og shippingindustrien.

 Russiske myndigheder har for første gang givet et fragtskib under udenlandsk flag tilladelse til at sejle fragt gennem russiske farvande til Kina.

 To russiske isbrydere, der opereres af Rosatomflot, vil eskortere skibet.

 MV NORDIC BARENTS er et fragtskib i is-klasse 1a. Det er den højeste is-klasse og den eneste klassificering de russiske myndigheder ville tillade at sejle ruten."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama