Google Map APRS AISLive

Aloittaja Jukka Koskimies, 17.01.2008, 17:39:15

« edellinen - seuraava »

Jukka Koskimies

Joulun alla kerroin ensikokemuksia tästä AISLive-käyttöön soveltuvasta järjestelmästä: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7457.msg92325#msg92325. Kokeilin myös sen käyttöä Nord Stream tutkimusalusten puuhien jälkiseurantaan Suomenlahdella: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=12439.msg91420#msg91420.

Halusin avata APRS:lle oman topicin, koska se minusta ansaitsee paremman kohtalon kuin jäädä haudatuksi sadan muun AISLive-kommentin joukkoon. Tarkoitus on toisaalta kertoa, miltä APRS nyt parin-kolmen lisäviikon kokemusten perusteella tuntuu, toisaalta houkutella foorumilaisia kokeilemaan sitä ja kertomaan täällä omista kokemuksistaan.

Ensin kuitenkin lyhyt kertaus järjestelmän taustasta: APRS (Automatic Position Reporting System) on radioamatöörien paikkatiedon, viestien, säätietojen ja muun telemetrian välittämiseen käyttämä verkko. Suomessa kehitetty APRS.FI on koko maailman APRS-verkosta kerättyä dataa säilyttävä tietokanta. APRS-tietoa tuottavien asemien, esim. laivojen, paikkatiedot ja niiden kulkemat reitit näytetään interaktiivisella kartalla, jota on helppo zoomata ja liikuttaa hiirellä. Uudet paikkatiedot näytetään kartalla lähes reaaliajassa ilman, että sivua tarvitsee ladata uudestaan. Paikkatiedot talletetaan tietokantaan kuuden kuukauden ajaksi.

APRS:n yleisempien tavoitteiden takia sen meri-AIS-toiminnot eivät ole yhtä pelkistettyjä ja yksinkertaisia kuin varsinaisissa meri-AIS-järjestelmissä eikä se voi kilpailla niiden kanssa. Esimerkiksi Suomen lounaisilla vesialueilla Ruotsin itärannikon Landsorts AIS:in (http://www.northernbaltic.se/ais/) ja Ahvenanmaan Västra Saltviks FBK:n AIS:in (http://home.aland.net/ma21720/Ais/google.html) mainioihin järjestelmiin verrattuna APRS ei tavallisessa AIS-käytössä tuo mitään etua. Sen sijaan näiden kattaman alueen ulkopuolelle jäävillä Rauman, Porin, Pietarsaaren, Kokkolan ja Merenkurkun alueilla APRS saattaa olla vaihtoehto AISLive:lle.  Jos on esim. Kokkolan alueen alustilanteesta kiinnostunut, on makuasia kirjautuuko AISLive:een, etsii sieltä oikean kartta-alueen ja hyväksyy ajantasaisuudessa 1-2 tunnin viiveen vai avaako APRS:n, kirjoittaa sen "Osoite"-lokeroon "Kokkola" ja näkee suoraan senhetkisen tosiaikaisen tilanteen.

Suurimman parannuksen APRS tuo Helsingin seudun AIS-seurantaan. APRS:n tukiasema sijaitsee Porkkalassa, ja se kattaa liikenteen lännessä Inkoota ja etelässä Tallinnan edustaa myöten, ei kuitenkaan itse satamaa. Kevyt ja nopea http://www.oh2kku.ham.fi/ais/ antaa kyllä useimmiten riittävän yleiskuvan tämän alueen liikenteestä. Se ei kuitenkaan mm. salli zoomausta eikä kaupungin satama-alueen ja lähivesien alusten liikkeiden lähempää seurantaa. Samaan lähtöaineistoon perustuva APRS on tähän omiaan.

En yritä esittää mitään "APRS:n käyttäjän opasta". Haluan kuitenkin muutamilla esimerkeillä havainnollistaa sen käyttöä.

Järjestelmä aukeaa osoitteella http://aprs.fi . Se ei vaadi rekisteröitymistä. Ensimmäisellä käyttökerralla avautuu infoikkuna, jossa kuvataan järjestelmää ja sen toimintaa. Tässä vaiheessa tulee myös antaa mielivaltainen käyttäjätunnus tilastotietojen keruuta varten.

APRS:llä seurattavat kohteet esitetään Google Map -karttapohjalla, jonka reunassa on muutamia valintaruutuja ja infotekstejä. Laivaharrastajan kannalta selkeintä on sulkea karttakuvista pois muu kuin laivoja koskeva aineisto. Tämä tehdään kohdassa "Muut näkymät". Sen "Valinnat" avaa määrittelyikkunan, jossa on muutamia valintaruutuja.  Kolmeen niistä kannattaa valita vaihtoehto "Do not show", mutta kohtaan Show AIS ships: halusi mukaan joko "Position only", "Show with track" tai "Track + waypoints".  Itse suosin viimeistä vaihtoehtoa, joka näyttää myös kulkuratojen reittipisteet. Lisäksi alimpaan lokeroon (Timezone) on syytä valita paikallinen aika. Lopuksi "Save". Nyt APRS.fi toimii pelkkänä meri-AISLive-järjestelmänä. – "Valinnat"-osiossa voi myös halutessaan merkitä (kruksi yläkulman ruutuun) mieluisensa karttanäkymän, joka avautuu sen jälkeen oletuksena järjestelmään kirjauduttaessa KUVA.

Seuraava kuva on esimerkki tyypillisestä Helsingin lähialueen tilanteesta. Siinä näkyvät nimettyinä viimeisen tunnin aikana AIS-signaaleja lähettäneet alukset sekä liikkeellä olleiden kulkureitit (enintään) tältä ajalta.  ROSELLA on ohittanut Kustaanmiekan ja EHRENSVÄRD matkalla Suomenlinnaan. Seurantajakson pituus ("Näytä viimeiset:") on tässä 1 tunti (oletus), mutta valita voi myös seurannan 15 tai 30 minuutin tai 3, 6, 12 tai 24 tunnin ajalta. Yksittäisen aluksen (tässä ANTJE) AIS-seurantatiedot (myös minkä hyvänsä reittipisteen kohdalla) saa klikkaamalla esiin  KUVA.

Seuraavassa nähdään tilanne laajemmalla alueella hetkeä myöhemmin. Mielenkiintoista on mm. nähdä luotsiveneen lähteminen Porkkalasta kohtaamaan Inkoosta tulevaa KADRI-laivaa. ROSELLA lähestyy Harmajan luotsiasemaa, MSC LIESELOTTE on ankkurissa kasuunilla ja FINNREEL on juuri tulossa alueelle lännestä KUVA.

Sitten tilanne samalla alueella parikymmentä minuuttia myöhemmin. Luotsiveneen palatessa kotisatamaan KADRI jatkaa matkaa Uuteenkaupunkiin. ROSELLA on ohittamassa MSC LIESELOTTEa ja FINNREEL on lähestymässä niitä   KUVA

"Kutsu:"-ruudussa voi nimetä näkyvän tai näkymättömän aluksen (nimellä, kutsusignaalilla, MMSI-numerolla tai IMO-numerolla ilman ensimmäistä merkkiä) ja aktivoida järjestelmän näyttämään pelkästään sen tiedot ja seuraamaan vain sitä, kunnes aluksen tiedoista valitaan "Lopeta seuranta" tai "Kutsu:"-ruudusta "Tyhjennä/Näytä kaikki", jolloin näyttöön tulevat alueen kaikki alukset  KUVA.

Helsingin sataman tapaisissa alustihentymissä APRS näyttää laiturissa olevista aluksista nimikylteillä suoraan vain viimeisen tunnin aikana AIS-signaaleja lähettäneet. Minkä hyvänsä aluksen (tässä tapauksessa OMS POLLUX:in) AIS-tietokuplassa olevasta Info-painikkeesta KUVA saa näkyviin 20 lähintä muuta alusta (tai muuta signaalilähdettä), useimmiten koko satama-alueen alukset sekä niiden etäisyyden ja ajankohdan, jolloin ne viimeksi olivat aktiivisia KUVA.

Jatkohaku ("näytä lisää") luettelee kaikki nyt tai aikaisemmin rekisteröidyt alukset 30 km:n säteellä. Minkä hyvänsä niistä voi "avata" ja nähdä sen tiedot sekä sen viimeksi kulkeman reitin KUVA. Pääosa signaalien lähettäjistä on kuitenkin muita kuin laivoja.

APRS:n ehkä mielenkiintoisin ominaisuus, jota tietääkseni ei ole missään muussa AIS-järjestelmässä (ja tämä koskee kaikkia, ei pelkästään helsinkiläisiä) on, että se tallentaa alusten kaikki liikkeet reittipisteitten tarkkuudella kuuden kuukauden ajaksi. Kun alus valitaan seurantaan, sen näkymään aukeaa osio "Valitse päivä (6 kuukauden historia):" Tämän kautta saadaan palautettua esiin yksityiskohtainen kuvaaja aluksen liikkeistä haluttuna päivänä.

Joitakin esimerkkejä tämän historia-aineiston käytöstä olen näyttänyt jo aikaisemmissa jutuissani. Lisättäköön Aleksi Lindströmin vihjeestä tehty kuva tilanteesta, jossa hinaaja POLARIS ajoi karille Vuosaaren edustalla 27.10.2007.  Paikalla Mustan Hevosen länsipuolella oli 2,2 m:n matalikko, kun hinaajan syväys oli näköjään 4,2 m KUVA. Ilmeisesti vauriot eivät olleet kovin pahat, koska se kuitenkin jo seuraavan päivän illaksi näytti palanneen Vuosaareen pistäydyttyään välillä n. 3 tunnin ajaksi Jätkäsaaren laiturissa.

Kun APRS.fi on koko maailman erilaista APRS-dataa säilyttävä tietokanta, sen käyttöä meri-AIS-järjestelmänä täydentävät monet off-topic lisäpiirteet, joiden kiinnostavuus riippuu kunkin harrastajan omista mielenkiinnoista. Niitä lisäominaisuuksia voi itse kukin etsiä esille ja kokeilla. Yhtenä hyödyllisenä ominaisuutena voisi mainita, että laivojen lisäksi kartalle voi (Valinnat-osiosta) ottaa näytettäväksi myös sääasemat (pienet siniset wx-symbolit), joiden havaintoaineistosta (lämpötila, ilman kosteus, ilmanpaine, tuulen suunta ja nopeus, sade) saa näyttöön graafiset kuvaajat viimeisten 24 tai 48 tunnin taikka viikon, kuukauden tai vuoden ajalta. Näitä sääasemia voi hakea mistä hyvänsä maailman kolkasta. Ilmeisesti lähimmän wx-aseman tosiaikaiset säätietolukemat näkyvät myös jokaisessa APRS-näytössä, vaikka wx-asemia ei näytettäisikään.

APRS:n Google Map -järjestelmäpohjaa voi tietenkin käyttää yleisenä koko maailman kattavana maapallotasolta katutasolle zoomaavana karttatyökaluna.

APRS:ssä on toki omat rajoituksensa ja vikansa. AIS-kuplan tiedot eivät ehkä ole yhtä kattavia kuin parhaimmissa puhtaissa meri-AIS-järjestelmissä. IMO-numerosta käytetään sekä haussa että näytössä vain kuutta viimeistä merkkiä. Ensimmäinen merkki kylläkin määräytyy niiden perusteella (ja esim. Miramar löytää niillä) ja jos tarpeen, sen saa helposti kokeilemalla (9, 8... jne). Laivaväen silmissä kauneusvirhe on tietenkin laivojenkin nopeuden yksikkönä käytetty km/h!

Vaikka olen tässä selvästikin yrittänyt esitellä APRS:ää positiivisessa hengessä, minulla ei ole muuta intoa "myydä" sitä kuin oma kiinnostus sen moniin houkutteleviin ominaisuuksiin, jotka ovat saaneet minut sen jokapäiväiseksi käyttäjäksi. APRS:n lisääntyvän "salonkikelpoisuuden" merkkinä voi ehkä pitää sitä, että se mainitaan nykyisin Turun AIS:in (http://www.aboais.net/) etusivulla erillisenä linkkiviitteenä.

Muiden kokemuksista on toistaiseksi tietooni tullut vain Olli Tuomisen kertomat: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7457.msg91666#msg91666. Valitettavasti hänen käytössään APRS säännöllisesti aiheutti koneen jumiutumisen. Itse hän yksityisessä viestissään arveli, että jumiutuminen n.15 minuutin käytön jälkeen erityisesti zoomauksissa ja karttapohjaa "raahatessa" saattoi johtua ei ehkä ihan viimeistä huutoa olevasta laitteistosta ja IE-selaimesta. Itselläni ei rajussakaan käytössä ole ollut missään vaiheessa minkäänlaisia teknisiä ongelmia. Laitteistoni on parin vuoden ikäinen HP:n Pavilion 240 pöytäkone 1 GB muistilla, selaimena Firefox.

Toivon, että tämä juttu innostaisi foorumlaisia kokeilemaan APRS:ää ja kertomaan täällä kokemuksistaan, sekä hyvistä että huonoista. Lisäinfoa ja vinkkejä annan mieluusti myös yksityispostin kautta.


Jukka Koskimies

Lainaus käyttäjältä: Jukka Koskimies - 17.01.2008, 17:39:15
Laivaväen silmissä kauneusvirhe on tietenkin laivojenkin nopeuden yksikkönä käytetty km/h!

Sori, vika on kokonaan minun  :(. Valinnoissa voi asettaa mittayksiköiksi (Units of measurement) "Nautical". Tietenkin!! Jopa muuttuvat nopeudet solmuiksi!  :)


Jukka Koskimies

Monet meistä ovat murheekseen huomanneet,  että Helsingin alueen APRS on jo muutaman päivän ajan ollut mykkä. Tiedusteltuani asiaa APRS.fi:n kehittäjältä ja ylläpitäjältä Heikki Hannikaiselta sain aluksi toiveita herättäneen tiedon:

Joo, vastaanotinsofta (Shipplotter) hajoaa aina joskus, ja lakkaa
lähettämästä dataa, ja vaatii restartin. Ja ko. asemaa pyörittävä setä on
ollut radioamatööriliiton kesäleirillä viikonlopun. Ehjääntynee jo illalla
tai huomenna varmaan.


Valitettavasti pian valkeni kuitenkin ikävämpi totuus:

Kuulemma kyseinen ATK onkin hajalla, "kaatui muutamassa minuutissa
käynnistämisen jälkeen bluescreeniin". Voipi kestää vähän pidempään että
palajaa, kun pitää kehittää uusi pieni hiljainen atk jostain, tai korjata
vanha.


Muiden alueiden osuudet toimivat onneksi normaalisti.


Pekka Laakso

En tiedä liittyykö tähän samaiseen crashiin, mutta Helsingin alueen http://www.oh2kku.ham.fi/ais/ AIS:si on ollut myös jumissa viime päivinä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jukka Koskimies

Siitäpä samasta se johtuu, koska juuri OH2KKU on se asema (Porkkalassa), joka ruokkii APRS:ää ja jossa nyt on se hämminki  :(

Jouni Haimi

  Voisiko joku selittää , onko tämä sepaikannusjärjestelmä joka käyttää radiamatöörejä hyväkseen?

Petri Lahti

Lainaus käyttäjältä: Jouni Haimi - 01.08.2008, 08:27:09
  Voisiko joku selittää , onko tämä sepaikannusjärjestelmä joka käyttää radiamatöörejä hyväkseen?

APRS on radioamatöörien kehittämä ja käyttämä järjestelmä liikkuvien kohteiden seurantaan. aprs.fi on taas www-palvelu, joka esittää netissä näitä tietoja Googlen karttapohjalla. aprs.fi kerää radioamatöörien APRS-tiedon lisäksi myös joidenkin alueiden AIS-tietoja, esimerkiksi www.aboais.net -sivun keräämät tiedot näkyvät paitsi omalla sivullaan, niin myös aprs.fi-palvelussa.

Tällähetkellä aboais käyttää "karttana" sateliittikuvaa. Mielestäni aprs.fi tarjoaa tälle tiedoille mukavan esitysvaihtoehdon kartalla, sillä karttaa voi zoomata haluamaansa tarkkuuteen ja kohtaan. Paras ominaisuus aprs.fi:ssä on kuitenkin mielestäni se, että se tallettaa tietokantaansa laivojen liikkeet 6 kk ajaksi, jolloin tarvittaessa pääsee tutkimaan tilannetta tarkemmin jälkikäteenkin (katso esim. http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=2646.0).

Jukka Koskimies


Jouni Haimi

 

Kiitos tiedoista vaan luin lehdestä jonkun radioamtöörin haastattelun ja hän mainitsi jotain tästäjärjestelmästä.Eli jos huumori sallitaan niin vanhaab tojotaan voisi asentaa paikantimen ja emäntä voi seurata missä ukko luuraa ::) :D eipähän tarvi selitellä :finger:

Jukka Koskimies

#9
APRS ais:n toiminta Helsingin alueella lakkasi viime heinäkuussa, kun sitä ruokkiva Porkkalassa sijaitseva asema OH2KKU laitteistonsa vikaantumisen takia lopetti toimintansa. Samalla myös tähän aineistoon perustuva kevyempi Helsingin edustan ais-järjestelmä www.oh2kku.ham.fi/ais lakkasi päivittymästä.

APRS:n pois jäämistä on muutaman viime kuukauden aikana korvannut Kreikassa kehitetty, myös Helsingin alueen kattava MarineTraffic ais. Nyt näyttää siltä, että näiden kahden järjestelmän ylläpitäjät, aprs.fi:n "isä" Heikki Hannikainen sekä MarineTrafficin kehittänyt ja ylläpitävä Egean yliopiston Department of Product & Systems Design Engineering ovat saaneet suunnittelemansa yhteistyön käyntiin. Nyt molemmat järjestelmät käyttävät selvästi samaa aineistoa Suomenlahden alueelta, ja mikä ilahduttavaa, myös kauempaa Suomenlahden itäosasta kuin ennen. Kattavuus Pietarin väylällä ulottuu miltei 28. pituusasteelle saakka - AISLive:kin "näkee" vai hiukkasen kauemmas itään. Myös Pohjanlahden sekä Ahvenanmaan ympäristön liikenteen molemmat järjestelmät tuntuvat hallitsevan samalla lailla.

Harmillista on kuitenkin, että länteenpäin järjestelmät kattavat Suomenlahdella nyt, kuten aikaisemminkin, alueen ainoastaan Inkoon vaiheille saakka. Ainakin tällä hetkellä läntinen Suomenlahti aboais:in kattaman alueen eteläpuolella sekä Itämeri aina Gotlannin pohjoiskärjen korkeudelle saakka ovat täysin pimennossa. Toimintansa lopettanut Tukholman ais-järjestelmä kattoi aikaisemmin suuren osan tästä alueesta. Toisaalta vaikka AISLive kattaa läntisen Suomenlahden aina Hiidenmaan pohjoispuolelle saakka, suurimmasta osasta Itämerta (Riian, Ventspilsin ym. suurten satamakaupunkien liikennetihentymiä lukuun ottamatta) sekään ei saa mitään seurantatietoja.

APRS ais ja MarineTraffic ais ovat lähtökohdiltaan ja toteutustekniikoiltaan aivan erilaiset. On maku- tai tottumusasia, kumpaa niistä mieluummin ensisijaisena työkalunaan haluaa käyttää. Laivaliikenteen tosiaikaisen seurannan lisäksi ne kumpikin tarjoavat toisiaan täydentäviä mainioita erikoisominaisuuksia. Joulunpyhinä on hyvä tilaisuus uhrata aikaa ja tutustua niitten hienouksiin vähän pintaa syvemmin. Perustietoja APRS:stä löytyy mm. täältä ja MarineTraffic:ista mm. täältä.



Jukka Koskimies

#10
Tänään saatiin asiaan virallinen vahvistus. Heikki Hannikainen eli "Hessu" mainitsee blogissaan aprs.fi:ssä mm.:

AIS data exchange with MarineTraffic

We've recently started mutually exchanging AIS data with MarineTraffic.com. aprs.fi gets AIS data from MarineTraffic, and MarineTraffic gets what we have. This improves the coverage of both services significantly, as there wasn't much overlap before. - The peering is still being tested and the protocol improved, so it might be a bit flaky for a while, but generally it seems to work.



APRS ais:n "uuden tulemisen" myötä Porkkalan OH2KKU-15 on näköjään jälleen syöttämässä aineistoa järjestelmään. Jokaisen havaintokohteen infokuplastahan näkee, mikä asema on ao. tiedon lähettänyt, esim. "(ais via OH2KKU-15)".  Porkkalan aseman rinnalla Helsingin seudun aineistoa ovat viime päivinä syöttäneet ainakin asemat OH7LZB (Konalassa) ja OH2HGL (Vuosaaressa), jotka molemmat ovat ymmärtääkseni "Hessun" omia asemia. Tällä hetkellä näyttää, että näiden ja eräiden muidenkin asemien yhteistyökuvioita testaillaan, koskapa kulloinkin aktiivisena olevien asemien valikoima vaihtelee. Myös MarineTraffic:in signaaleja voi joukosta löytyä, jopa aivan "paikallisten" seasta (esim. tänään jonkin aikaa OILI1 Katajanokalla ja luotsiveneet, ensin L225 ja myöhemmin L139 Harmajan vesillä).

Kun laivan sijaintisignaalin tuottaneen aseman nimi näkyy sen ais-tiedoista, aseman sijainnin voi, jos kiinnostaa, kutsua näkyville aivan samaan tapaan kuin laivojenkin sijainnin: KUTSU-ruutuun syötetään aseman kutsutunnus. Näin paikallistetun aseman infokuplan "info"-nappi avaa lisätietoja, mm. täsmentää aseman sijainnin suurempiin paikkakuntiin nähden. Se myös luettelee 20 lähintä ja "näytä lisää" -nappi 50 lähintä muuta signaalien tuottajaa, mm. siis kaikki aseman tällä säteellä "näkemät" laivat, joiden sijainti ja tiedot taas voidaan klikata auki jne. loputtomiin...  Aseman tunnuksesta kartalla voi puolestaan zoomata esiin sen täsmällisen sijainnin.

Uteliaisuuttani olen tutkaillut, mistä asemista muiden Suomen merialueiden ais-signaalit tällä hetkellä välittyvät aprs.fi:iin. Itäisen Suomenlahden kattaa Haminan luoteispuolella sijaitseva asema OH5IJL, Saimaan kanavan alueen Lappeenrannan kaakkoispuolella sijaitseva OH5RDI ja Rauman alueen n. 4 mailia Rauman kaupungista itään sijaitseva OH1GWK.  Perämeren alueen Ruotsin rannikkoa myöten kattaa Ykspihlajan satamassa sijaitseva OH6AI.  Lounaisrannikon ais-tiedot välittyvät suoraan koottuina aboais:ista, ja Ahvenanmaan ympäristön kattaa laajalti Västra Saltvikin vapaapalokunnan mainio VSFBK.

Sekä APRS ais että MarineTraffic ais ovat foorumissa olleiden ensiesittelyjen ajoista tietysti kehittyneet. Mm. on syytä mainita, että aprs.fi:ssä laivojen haku onnistuu nyt nimen ja kutsutunnuksen lisäksi myös täydellä IMO-numerolla (aikaisemmin sekä haussa että näytössä ensimmäinen merkki jäi pois).  Toisaalta MarineTrafficin sisääntulossa ei enää tarvitse liikkua maailmankartan kautta vaan suoraan valinnasta esim. "Go To Area/Finland Gulf", minkä lisäksi myöhemmillä avauskerroilla järjestelmä palaa oletuksena suoraan viimeksi auki olleeseen näkymään.

Yhteistyön tuloksena aprs.fi omine hienoine erikoisominaisuuksineen toimii nyt myös mm. MarineTraffic:in rinnalla tämän vanhalla "kotikentällä", ennen kaikkea koko laajassa Kreikan saaristossa, mutta myös Espanjan itärannikolla, paikoin Mustalla merellä jne.


Jukka Koskimies

#11
Monet ovat varmaan huomanneet, että viime aikoina Helsingin itäpuoliset vedet (tärkeimpänä Vuosaaren alue) näyttävät jäävän nyt toiminnassa olevan Porkkalan OH2KKU-15-aseman ulottumattomiin. Toki MarineTraffic toimii tässä hätäapuna, mutta useimmat meistä varmaan mieluimmin käyttäisivät myös Vuosaaren laivaliikenteen seuraamiseen "omaa" aprs.fi:tämme ja sen monia mainioita ominaisuuksia. - Jokin aika sitten Porkkalan aseman lisäksihän näytti toiminnassa jonkin aikaa olleen myös pari muuta asemaa, jotka kattoivat myös tämän alueen.

Vastauksena aihetta koskevan uteluuni "Hessu" Hannikainen kertoi, että "Vuosaareen ilmaantunut vastaanotin on vielä vähän epästabiili, atk-huolia nääs, mutta kaipa se siitä hiljalleen paranee. Laitan varmaan omankin vastaanottimen lähipäivinä tulille, saa nähdä miten laajalti se kykenee kuulemaan."

Niin että toivossa on hyvä elää...

UPDATE: Näyttää taas asiat olevan kunnossa!

Jukka Tiainen

Vaasalaiset radioamatöörit saaneet AIS-vastaanottimensa vihdoin toimimaan, eli Merenkurkun liikenne on nyt siis seurattavissa.