Jäätalvi 2010-2011

Aloittaja Ari-Jukka Perkiomaki, 18.11.2010, 13:09:40

« edellinen - seuraava »

Ari-Jukka Perkiomaki

Ruotsin Pohjoisimmasta satamasta Karlsborgista löytyy jo jäätä ja varmaan myös Tornio/Kemi/Luulaja satamista.  :thumb: Tuliskohan tästäkin talvesta normaali jäätalvi ::)  En löytänyt mikä hinaaja tulee hoitamaan satamajäänmurron talvella 2010/2011 Karlsborgissa. Vahvoilla lienee taas joko Hans Oskar/Marine Carrier tai  Luleå Bokserbåts AB:n Valkyria? Alkutalvesta tehtävää hoitaa pikkuhinaaja Vikingen.
http://www.karlsborgshamn.se/Coppermine/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0

Ja uusimman jääkartan mukaan jäätä on Ruotsin rannikolla Piteåsta  Karlsborgiin ja Suomen puolella Torniosta Kemiin :)
http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/arkiv/sstchart/sstchart_20101118.pdf

Raine Taponen

Täydennän aihetta Itämeriportaalilla, joka sisältää useita linkkejä jäätilanteen seuraamiseen: http://www.itameriportaali.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/jaatilanne/ R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T


Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Kari Virtanen - 21.11.2010, 12:47:44
Jäänmurto Saimaalla alkamassa, Meteor meni eilen sinne.

http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=230934000

Meteor ei tullut vielä jäänmurtoon, vaan hinaushommiin. Menossa tällä hetkellä kanavaa alas merelle päin.

Kuva tältä päivältä: http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=335796&size=full

Janne Koskinen

No niin, nyt se alkaa:

"Traffic Restrictions

    *
      Finnish Maritime Administration, Winter Navigation Department

      Port    Current    Next
      Starting Time    Iceclass and DWT    Starting Time    Iceclass and DWT
      Tornio             29-NOV-10    I,II 2000
      Kemi             29-NOV-10    I,II 2000
      Oulu             29-NOV-10    I,II 2000
    *
      Swedish Maritime Administration, Icebreaking Service

      Port    Current    Next
      Starting Time    Iceclass and DWT    Starting Time    Iceclass and DWT
      Karlsborg             29-NOV-10    I 1300 II 2000
      Luleå                     29-NOV-10    I 1300 II 2000"

Tosin uusien ohjeiden mukaan:

http://portal.fma.fi/portal/page/portal/fma_fi/merenkulun_palvelut/talvimerenkulku/jaanmurtajat10_11_kaikki_esitteet.pdf

Murtajaa ei tarvitse olla alueella ennen rajoitusten voimaantuloa.

Viime vuonnahan Kaakonkulmalle tuli rajoitukset ennen murtajaa.

Hiukan ollaan keskiarvoista jäljessä yhä sillä pitkäaikaisten keskiarvojen mukaan Perämeren pitäisi alkaa jäätymään loka-marraskuussa ja ekan murtajan pitäisi olla liikkeellä noin 20.11.

No toivottavasti ennustettu pakkaskausi kirii tilanteen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#5
Mielenkiintoista muuten nähdä miten Kontion EMSA-öljyntorjuntadiili tulee vaikuttamaan sen osuuten tulevana jäänmurtokautena. Pääseekö Kontio normaaliin tapaan ensimmäisenä/toisena töihin Perämerelle, vai sitooko sopimus sen jäämään stand-byyn Katajanokalle ja tarpeen tullen jäänmurtotöihin vain Suomenlahdelle?
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Peter Nielsen

Mennyt jotenkin huomaamatta toi organisaatiouudistus joltain.

"Finnish Maritime Administration, Winter Navigation Department"

No, tuskin on ainoa asia joka on suhahtanut ohi...

Seppo Luoma-Aho

#7
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.11.2010, 19:45:25
Mielenkiintoista muuten nähdä miten Kontion EMSA-öljyntorjuntadiili tulee vaikuttamaan sen osuuten tulevana jäänmurtokautena. Pääseekö Kontio normaaliin tapaan ensimmäisenä/toisena töihin Perämerelle, vai sitooko sopimus sen jäämään stand-byyn Katajanokalle ja tarpeen tullen jäänmurtotöihin vain Suomenlahdelle?


Ensimmäisenä lähtee. Aika pikapuoliin vielä...

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Peter Nielsen - 24.11.2010, 20:11:08
Mennyt jotenkin huomaamatta toi organisaatiouudistus joltain.

"Finnish Maritime Administration, Winter Navigation Department"

No, tuskin on ainoa asia joka on suhahtanut ohi...
Kyllä se taitaa olla ollut olemassa ihan siitä lähtien, kun Liikennevirasto nykymuodossaan on ollut olemassa (1.1.2010). Ainakin organisaatiokaavio kertoo talvimerenkulkuyksikön olevan liikenteenhallinnan alaisena, joka kuuluu meriosastoon.

http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/fi/liikennevirasto/organisaatio/Organisaatio22_2_2010_suomi.pdf

Joskin tilanne voi taas ensi vuonna olla eri, kun Liikennevirasto saa loppuun organisaation järjestämisen: "Liikennevirastossa on jatkossa viisi toimialaa: liikennejärjestelmä, investointi, kunnossapito, liikenteenhallinta ja hallinto."

http://public.mailem.fi/liikennevirasto/20101101/3269/article_5224.html
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Peter Nielsen

Finnish Maritime Administration on kuollut ja kuopattu 31.12.2009.

Janne Koskinen

Saimaallekin rajoitukset:

"SUOMI

LIIKENNERAJOITUKSET

Satama

Joensuu, Puhos, Varkaus, Kuopio, Siilinjärvi

Jääluokka

II

Minimi kantavuus

1500

Voimaantulopäivä

28.11.2010
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Ruotsissa varaudutaan Ahvenanmeren talvimerenkulkuun:

"Pressmeddelanden

Sjöfartsverket och färjerederierna har nu kommit överens om en gemensam handlingsplan, för att uppnå säkra och snabba transporter oavsett hur svåra de kommande vintrarna blir.

Efter förra vinterns hårda påfrestningar på färjetrafiken i Ålands Hav, när flera passagerarfärjor blev stillastående i isen på grund av extrema väderförhållanden, har färjerederierna och Sjöfartsverket tagit fram en gemensam handlingsplan inför nästa säsong.

Det handlar framför allt om en gemensam kommunikationsplan för att underlätta kontakterna mellan rederierna och Sjöfartsverket. Målet är att uppnå säkra och snabba transporter oavsett hur svår vintern blir, genom att alla berörda ska ha aktuell och riktig information om isläget.

Från Sjöfartsverkets sida kommer man att informera om det rådande isläget så fort det blir aktuellt – i början av vintern en gång i veckan och när isläget blir besvärligt en gång om dagen. Kontaktlistor har upprättats så att Sjöfartsverkets isbrytarledning kan nå alla befälhavare på samtliga passagerarfärjor med information när läget kräver det. Sjöfartsverket kommer också att förbättra den interna informationen, så att alla berörda inom myndigheten är väl uppdaterade om det aktuella läget och därmed ger en och samma bild till kunderna. Om isläget blir så extremt att det finns risk att farleder stängs kommer Sjöfartsverkets isbrytarledning kalla alla berörda färjerederier till möte.

Från färjerederiernas sida (Viking Line, Tallink/Silja Line, Finnlines och Birka/Eckerö) kommer man att skicka in israpporter till isbrytarledningen via ett fastställt formulär, som alla befälhavare kommer att ha tillgång till. På så sätt får isbrytarledningen en god uppfattning om hur isläget är och när det kan bli aktuellt att sätta in isbrytare så långt söderut som i Stockholmstrakten och Ålands Hav.

- Vi har haft en konstruktiv diskussion, som har lett till ett etablerat samarbete med färjerederierna. Målet är att vi ska ha en bra dialog även i fortsättningen, oavsett hur svårt isläget blir. Att lyssna på våra kunders önskemål är en viktig del i vårt arbete, säger Maria Ottosson, kommunikationschef för Sjöfartsverket.

- Från rederiernas sida är vi nöjda med att det initiativ som togs i våras för att uppnå bättre information och samordning mellan Sjöfartsverket och deras kunder, alltså rederierna, nu har lett fram till en bra och konkret handlingsplan som vi alla står bakom, säger Jan Kårström, VD Viking Line Skandinavien.

Kontaktpersoner:
Maria Ottosson, kommunikationschef Sjöfartsverket, +46 734 32 11 10
Ulf Gullne, chef isbrytarledningen Sjöfartsverket, + 46 709 53 47 73
Jan Kårström, VD Viking Line Skandinavien, + 46 704 52 41 51
Janis Pavuls, kommunikationschef Tallink/Silja Line, +46 73 978 60 48
Bo-Göran Donning, fleet manager Birka/Eckerö, +358 40 74 62 0"

Sjöfartsverket
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Ruotsalaisilla on kristallipallo kunnossa:

"Unikt svenskt-amerikanskt samarbete i AntarktisSjöfartsverkets isbrytare Oden har för femte säsongen lämnat Sverige för en expedition till Antarktis. Den 25 oktober bar det av och den 5 december ska hon anlända till Punta Arenas i Chile. Under de därpå följande sex veckornas transitresa från Chile till McMurdo-stationen kommer forskare finnas ombord för att studera ett av de minst kända områdena i Antarktis; Amundsenhavet.

Det unika för årets expedition är att det även kommer att finnas ett amerikanskt forskningsfartyg, Nathaniel B. Palmer, i området. Fartygen kommer att mötas i Amundsenhavets iskant där ett utbyte av forskare och utrustning kommer att ske. Mer information om forskningsexpeditionen finns hos Polarforskningssekretariatet.

Under tiden 15 januari till 10 februari kommer Oden, på uppdrag av amerikanska National Science Foundation, att bryta en ränna och assistera in två supplyfartyg till den amerikanska forskningsbasen McMurdo.

Därefter finns i dagsläget två alternativ för Odens verksamhet. Antingen kommer isbrytaren hyras ut till Argentina för att assistera in fartyg till forskningsstationen Belgrano II i Weddelhavet och då är Oden åter i Sverige i slutet av april. Om inte den uthyrningen blir av, så är det andra hälften av mars som gäller för hemkomst."


Eli Oden kotiin joko maaliskuun loppupuolella tai huhtikuun lopussa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Hömppi

Mitkähän alukset tulevat Saimaalle jäänmurtoon, samat kuin ennenkin?
Vai tuliko Iso-Pukki jäänmurtoon? Saapui aamulla Saimaalle, myös R-Towingin Lenne on tulossa Saimaalle, mitä tekemään?

Janne Koskinen

#14
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.11.2010, 19:45:25
Mielenkiintoista muuten nähdä miten Kontion EMSA-öljyntorjuntadiili tulee vaikuttamaan sen osuuten tulevana jäänmurtokautena. Pääseekö Kontio normaaliin tapaan ensimmäisenä/toisena töihin Perämerelle, vai sitooko sopimus sen jäämään stand-byyn Katajanokalle ja tarpeen tullen jäänmurtotöihin vain Suomenlahdelle?

http://www.arctia.fi/files/Tiedote%20-26.11.2010-%20JM-Kontio_aloittaa.pdf

Eli Kontio on matkalla pohjoiseen.

"Jäänmurtaja Kontio pohjoiseen maanantaiksi
julkaistu tänään klo 05:39, päivitetty tänään klo 15:09

Pohjoisen meriliikenne siirtyy vähitellen talviaikaan, sillä ensimmäinen jäänmurtaja lähtee perjantaina iltapäivällä kohti Perämerta. Jäänmurtaja Kontio saapuu Oulun korkeudelle maanantaiksi.

Jäänmurtopalveluita tuottavan Arctia Icebreaking Oy:n johtaja Kai Valtari sanoo, että näin ollen ensimmäinen alus lähtee pohjoiseen runsaat kaksi viikkoa aikaisemmin kuin vuosi sitten.

Toinen jäänmurtaja lähtee avustustehtäviin parin viikon kuluttua ensimmäisen saapumisesta, mutta tilanne voi muuttua, jos sää jatkuu pitkään kylmänä, Valtari arvioi.

Suomen talvimerenkulkua turvaa viisi perinteistä jäänmurtajaa: Kontio, Otso, Urho, Sisu ja Voima, mutta näiden lisäksi käyttöön voidaan ottaa kaksi monitoimimurtajaa ja tarvittaessa liikennevirasto voi rahdata lisäkapasiteettia myös muilta toimijoilta. "

Ja Odenin lailla Botnica lienee koko talven poissa:

"Yhdellä murtajista, Botnicalla, ei ole lainkaan jäänmurtosopimusta Suomeen, eikä se ole murtanut jäätä Itämerellä kolmeen vuoteen. Silti se seisoo parhaillaan Italiassa, Triesten satamassa ilman rahtaussopimusta. Botnicaa ei nähdä Suomen vesillä myöskään ensi talvena, vaikka jäätilanne olisi viime vuotista pahempi. Arctian hintalappu on liian kova Liikennevirastolle. Kolmen viikon siirtoaika Adrianmereltä menisi täysin asiakkaan eli valtion piikkiin."



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama