XPRS:n pidennys?

Aloittaja Kalle Id, 16.05.2012, 22:48:00

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

#15
Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 19.05.2012, 18:42:54
Tästä löytyy linkki auto ja rahdin ylikapasiteetista koskien Tallinna- Helsinki liikennettä ja ylikapasiteetti näyttäisi olevan artikkelin mukaan hieman suurempi kuin itse yllä olevissa viesteissä  talousdata pohjautuvalla simulatiivisilla  laskentakaavoilla arvioin. Artikkelissa puhutaan myös siitä että matkustajapaikojen osalta myydään eioota samalla kun autokannet ammaottaa lähes tyhjinä.

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2011/10/04/viron-laivojen-yllatyspuoli-10-000-tyhjaa-kilometria/201114156/12
Olisit nyt saman tien ottanut sen silloin aiheesta käsittelemämme keskustelun - josta tuossa lisää:
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=11943.msg130901#msg130901

Eli saman logiikan mukaan Star ja Superstar riittävät Tallinnan liikenteelle.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Repe

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 18.05.2012, 23:34:19
Kovasti siitä Gabriellankin pidennyksestä kohkattiin aiemmin. Ai niin, sehän olisi tullut iltaruskon linjalle Helsingin ja Tukholman välille...

Vikingillä ei ole kapasiteettiongelmia hki-tukholma linjalla suurimpana osana vuotta perjantaiden ulkopuolella. Siinä mielessä tämä XPRSin pidennys eroaa järkevyydessä Gabben pidennyksestä. Lisäksi XPRS on uusi alus, eli ikäeron verran enemmän käyttövuosia edessä kuin Gabbella noin periaatteessa(moni asia tietysti vaikuttaa miten lopulta käy).

Siltikin, Ahvenanmaalla ollaan varovaisia ja uskoisin että xprsin pidennystä mieluisampi vaihtoehto on toisen aluksen tuominen linjalle Gracen tullessa ja Helsingin myöntyessä asiaan. Jos Helsinki ei uutta laivaa Skatalle ota, niin XPRSin pidennys voi olla ainoa hyvä vaihtoehto kapasiteetin lisäämiseen.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 19.05.2012, 13:56:19
Tallinna- Helsinki välillä on kyllä satunnaisesti  muutamia päiviä jolloin joku laiva joutuu myymään ei oota autokannella ,mutta ei näiden muutamien päivien takia kannata mitään yli 20 mil eur investointeja tehdä laivoihin pidennyksen muodossa perusteluna se että muutamina päivinänä vuodessa saataisiin pikkusen lisää rahti ja henkilöautonkuljetusmyyntiä. --  Suurennusta siis voitaisiin perustella matkustajaliiketoiminnan  tuottavuuden takia ei siis rahti ja autokuljetusliiketoiminnan mahdollisten lisätuottojen takia.
Kuitenkin minulle kantautuneen tiedon mukaan XPRS:n rahtikansi (ei siis henkilöautokansi) on myyty loppuun puoleksi vuodeksi eteenpäin ja kyseisellä laivalla kulkisi enemmän rahtia, jos vaan kapasiteettia olisi. Jos tämä tieto pitää paikkansa, täytyy kilpailijoiden ajaa todella vähillä rahtimäärillä. Toki pidennyksen todellinen tuotto tulisi matkustajapuolelta, mutta ei rahdin tuottoja kannata väheksyä vaikka ne olisivatkin pieniä.

Marko Manninen

Ainoa mahdollisuus Vikingillä olisi jatkaa XPRS, jos aiotaan saada lisämatkustajia laivaan mahtumaan. Iltalähdölle olisi varmasti enemmän lähtiöitä, jos olisi hyttejä mitä ostaa. Saataisiin hiukankin raavittua Tallinkin risteilyistä porukkaa pois. Varmaankin Isabella olisi tullut kyseiselle linjalle kilpailemaan, mutta Helsinki on tiukka asiassa, mutta laivan jatkamista se ei varmaankaa ole kieltänyt. Täällä on puhuttu, että rahtikansi on tyhjillään. Mitä sitä jatkamaan. Aika huonoa on laivaa jatkaa ilman autokantta, jos halutaan julkisia- ja hytti tiloja lisää. Vaikkakin laivaa jatkettaisiin 20 metriä, niin tuskin matkustaja määrä kuitenkaan paljoa muuttuu. Varmasti yritetään päästä "orjalaiva" ilmiöstä pois, niin ihminen palaa uudelleen ja uudelleen.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Janne Koskinen

#19
Myös XRPS:n pidennys on asia, josta on sovittava Hgin sataman ja kaupungin kanssa. XRPS:ää rakennettaessa luotiin arvio liikennemääristä ja pidentäminen saattaisi tietää Katajanokan laituripaikan menetystä. M. Backman on todennut että XRPS:stä olisi tullut tehdä niin suuri kuin mahdollista (esim. 230 metriä max. pituus Kustaanmiekasta). Mitään tunnustelua kaupungin tai sataman suuntaan ei ole pidentämisestä tehty ja jos tehtäisiin, niin käsittely veisi 2-3 vuotta.

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2009/Ksv_2009-10-01_Kslk_26_El/374371A1-C49D-4B27-91BC-8F41C581A1ED/Lausunto_kuntalaisaloitteesta,_jossa_esitetaan_Vik.html

http://helkaserver.lasipalatsi.fi/katajanokka/index.php/forum/2-keskustelu/1158-katajanokan-rekka-ja-autoralli

http://www.soininvaara.fi/2009/09/29/kaupunkisuunnittelulautakunnan-lista-1-10-2009/

Olen täysin varma, että nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä (esim. vihreät Hgin toiseksi suurin valtuustoryhmä) ei minkäänlainen lisäliikenne (siis myöskään XRPS:n pidennys) Skattalta onnistu, vaan merkitsee automaattisesti laituripaikan menetystä. Toisaalta tuskin 20 vuoden kuluttua Katajanokalta tai Eteläsatamasta kummastakaan on säännöllistä matkustajaliikennettä.

http://www.etelaiset.fi/dokumentit.php?d=lausunnot_ja_kannanotot/satamamelumuistutus

http://www.portofhelsinki.fi/download/12920_Vaasan_hallintooikeuden_paatos_12122007_Lansisataman_toimintaan.pdf

Jo nyt meluselvitys on tehtävä kolmen vuoden välein. Jos XRPS pidennettäisiin, niin kaikki tarkastelut olisi uusittava. Nämä linkittämäni tahot eivät jätä kiveäkään kääntämättä häätääkseen XRPS:n pois Skattalta. 2007-2008 olisi ehkä saatu lupa 230 metriselle 60000 GRT+ alukselle Katajanokalta Tallinnaan, mutta se mahdollisuus on menetetty. Momentum jäi käyttämättä ja mahdollisuus ei toistu.

"Trots den försiktigheten byggdes ändå Viking XPRS speciellt för trafiken mellan Helsingfors och Tallinn. Den satsningen var bra, men kunde varit bättre, enligt vd Backman.
- Fartyget borde ha byggts större. Mycket större. Den båt som är störst är också förmånligast, säger Mikael Backman med erfarenhet från den stora världens kryssningsrederier."

Huomio kiinnittyy: "Den båt som är störst är också förmånligast."

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 21.05.2012, 21:31:30
Ainoa mahdollisuus Vikingillä olisi jatkaa XPRS, jos aiotaan saada lisämatkustajia laivaan mahtumaan. Iltalähdölle olisi varmasti enemmän lähtiöitä, jos olisi hyttejä mitä ostaa.
Itse asiassa Vikingillä on vaikeuksia saada myytyä iltalähtöjä nykyisen kokoiseen Xprs:ään, aina alennusmyynnissä.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Harri Anttila

no jos siitä lähdetään että x-prse turkuun jatkettuna, hyttikapasiteetin lisäyksellä, -niin tulee mieleen että miksei samantien leikata koko laiva halki ja koroteta ylempi autokansi rekoille sopivaksi......
teknisesti ei mikään ongelma, mutta miten käy vakaudelle jne ??

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 22.05.2012, 10:01:08
teknisesti ei mikään ongelma, mutta miten käy vakaudelle jne ??

Todennäköisesti ylemmälle lastikannelle voitaisiin korotuksen jälkeenkin ottaa vain henkilöautoja...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Selkälä

#23
Sitä harrastettiin kyllä 1970- ja 1980-luvuilla, esimerkiksi Stenan ja P&O:n toimesta. Ongelma siinä on se, kuten Tuomaskin kommentoi, että vakaus jää heikoksi. Se vaatii silloin levennyksen - ja on mahdollista vain silloin jos kannet ovat valmiiksi tarpeeksi vahvoja. Joten tuskin kannattavaa vaikka teknisesti mahdollista.

Tässä suhteessa pidennys on halvempi vaihtoehto.

Niin, ja jos tilanne on todella se että Katajanokan tilanne on käymässä liian ahtaaksi - niin vähintäänkin Länsisatamaan niiden olisi silloin päästävä. Vuosaareen päätyminen kun kerran on täysin kohtuutonta.

Kiitos noista linkeistä muuten - oli kiintoisaa huomata että asukkaat eivät ymmärrä mitä tarkoittaa satama. Kun kerran muuttaa asumaan satamaan niin sen mukana tulee tiettyjä seurauksia, ihan kuten lentokenttien suhteen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Manninen

Todella mielenkiintoista toi, että rekkaliikenne ei kuulu helsingin kaupunki kuvaan. Ne on ollut siellä niin kauan, kuin rekkoja on ollut. Todella naurettava ehdotus toi esitys vuosaaresta. Helsingin tarvii oikeasti ruveta miettimään missä on oikea paikka matkustajaliikenne laivoille keskustassa tai sen välittömässä läheisyydessä. Vuosaari se ei ole. Tukholmassa asia on hyvässä vedossa ollut pitkän aikaa ja sotien jälkeen on tehty suunnitelmia tunneleiden rakentamiseksi, ettei satamaliikenne joudu ajamaan katuverkostoa pitkin. Helsingissä ei saada tehtyä yhtä pirun keskustunnelia tai saatika niitä vanhoja suunnitelmia miten moottori tie olisi tullut ihan keskustan ytimeen. Ja sama porukka on kieltämässä kyllä laivaliikennettä katajanokalle. Vihreiden Soininvaara on keskustunnelin kannalla.

Mutta jos mietitään Helsingin ja Tallinnan välin liikennettä, niin olisko se oikeasti huono idea jos kaikki laivat tallinnaan lähtisi lännestä. Länsisatamaan on kuitenkin paljon vähemmän katuverkostoa kuin katajanokalle. Vikingin siirto ei tuo lisä ruuhkaa merkittävästi porkkalankadulle. Silloin olisi selkeä jako länsisatamassa olisi tallinnan liikenne ja Eteläsatamassa Tukholman ja Pietarin liikenne. Kesäinen risteily liikenne jaettaisiin kummankin sataman kesken. Silloin saataisiin rajattua keskustaan menevää rekkaliikennettä olellisesti. Laivojen suurentuminen ei toisi paljoakaan enmempää liikennettä. Suomen ja Ruotsin pääliikenne kuitenkin kulkee Turku/Naantali-Tukholma/Kapelskär välillä. Suomen ja Venäjän välinen liikenne kulkee vaalimaan ja nuijamaan kautta, siitä tuskin on vaaraa tuomaan kauheasti lisäliikennettä. Helsingin ja Tallinnan välillä varmasti liikenne on kasvava, muuta kyllä sekin liikenne jossain välissä tasoittuu. Hyvät ratikka yhteydet länsisatamasta keskustaan pitävät sataman elinvoimaisena matkustajien kannalta ja tämähän hanke on jo hyvässä vaiheessa rakenteilla.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Manninen

Viking XPRS:in perä osien siisteyden on varmasti moni havainnut siellä käydessään. Onko siihen syynä huono siivous vai likaava korsteeni, ehkä kummassakin on syytä. Ennen pidennystä miettisin peräpään muuttamista 7 ja 8 kansien osalta. Kannet muutettaisiin yleisiksi tiloiksi ja saataisiin pienemmällä vaivalla lisätilaa istujille ja 9 kannesta tulisi kesä kansi perän osalta.

Tai sit aivan hatusta vedetty idea sijoitetaan peräpäähän LNG säiliöt, eikös siinä ole noin yhtäpaljon tilaa luin VG peräpäässä??
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace