Jäätalvi 2014-2015

Aloittaja Pekka Laakso, 16.12.2014, 17:00:23

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Kaiken poliittisen jäänmurtokeskustelun keskellä valmistaudutaan kuitenkin normaalisti tulevaan jäänmurtokauteen. Pohjoisessa on jo jääkarttojen mukaan syntynyt merenlahtien pohjukoihin hitusen jäätä. Ruotsissa Sjöfartsverket on päivittänyt kesätauon jälkeen sivustonsa Vintersjöfart-osion, sekä Arctia on avannut uuden Katajanokalla tapahtuu -osion, jonne on laitettu alustavat murtajien lähtöpäivät/lähtöjärjestykset:

http://arctia.fi/katajanokalla_tapahtuu

Otso oli siis käynyt päivällä koeajolla, ja Kontion on laskelmoitu lähtevän töihin jo viikon päästä aatonaattona.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#1
Rajoitukset voimaan 22.12.2014:

"Port   Current   Next
                                Starting Time   Iceclass and DWT   
Tornio           22.12.2014   I,II 2000
Kemi                   22.12.2014   I,II 2000
Oulu                   22.12.2014   I,II 2000
Joensuu           22.12.2014   II 1300
Kuopio           22.12.2014   II 1300
Puhos           22.12.2014   II 1300
Siilinjärvi           22.12.2014   II 1300"

Saa nähdä lähteekö Kontio 23.12.2014 vai koitetaanko selvitä uuteenvuoteen sopimusmurtajin? (Ahtokin lienee yksi sopimusmurtajista? Taitaisi Ahto saada samalla ekan keikkansa?)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Matti Rainio

 Kontio lähtee töihin Helsingistä 23.12.2014 ja menen saattamaan ja valokuvaamaan sitä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Matti Rainio - 17.12.2014, 17:22:41
Kontio lähtee töihin Helsingistä 23.12.2014
No, niinhän tässä ketjussa jo ylempänä on mainittukin!
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Matti Rainio - 17.12.2014, 17:22:41
Kontio lähtee töihin Helsingistä 23.12.2014 ja menen saattamaan ja valokuvaamaan sitä.

On mahdollista että Kontio lähtee jo lauantaina 20.12.2014, mutta se ei kuitenkaan ole todennäköistä.

Liikennevirasto päättää asiasta huomenna 19.12.2014.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#5
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 18.12.2014, 10:10:03
On mahdollista että Kontio lähtee jo lauantaina 20.12.2014, mutta se ei kuitenkaan ole todennäköistä.

Liikennevirasto päättää asiasta huomenna 19.12.2014.

Ja 23.12.2014 on LiVi:n tänhetkinen "tahtotila".

Arctia on avannut sivun jäänmurtokaudelle 2015:

http://arctia.fi/jaanmurto_2015
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Heikki Imeläinen

Meteor Kotkan edustalla matkalla kanavalle ja Pohjois-Saimaalle.

Juhani Mehto

Zeus on aloittanut matkansa Den Helderistä kohti Turkua, eta 23.12.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Ari-Jukka Perkiomaki

#8
Kuten jo viime jäätalvena oli puhetta: Sjöfartsverket tehnyt sopimuksen "apujäänmurrosta" Ruotsin rannikkovartioston kanssa. KVB Triton 002 voi toimia jäänmurrossa 15. tammikuuta - 14. hutikuuta välisenä aikana tarvittaessa Pohjoisella itämerellä,(Östersjön söder om Bottenhavet),Öresundissa (Öresund) ja länsirannikolla (västkusten). Kymmenen päivän kuluessa Sjöfartsverketin pyynnöstä pitää KBV Tritonin lähteä jäänmurtoon.Ensimmäinen virallinen koejakso alkaa tosin vasta helmikuussa 2015, mutta tulevaisuudessa siis ko. aluksen jäänmurtokausi voi alkaa jo 15. tammikuuta. Paljo tarvii talven 2015 kylmetä jos ruotsin länsirannikolla näillä näkymin jäänmurtoa tullaan tarvitsemaan...
Sjöfartsverket kouluttaa jäänmurtoon rannikkovartioston (uusia) perämiehiä tarvittaessa sekä operoitaessa sijoittaa jäänmurtokokemusta omaavaa miehistöä brykalle.
KBV 181 Holmsundissa on näköjään jätetty sopimuksen ulkopuolelle.Tosin siitä ei kyllä ollut edes puhetta viime talvena. KBV 181:sen tehot riittäis hyvin avaamaan ränniä hieman helpommassa jäätilanteessa. Ehkä suunnitelmissa on kuitenkin helpon jäätalven tullessa pitää Ale Merenkurkussa, jolloin siellä ei muita tarvita?
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Kustbevakningens-fartyg-blir-isbrytare-i-vinter/

Janne Koskinen

#9
LiVi presents:

"ke 24.12.2014 Laivamoottoreiden ääniä. Jäänmurtaja Kontio. Koneiden tekninen ylösajo.
to 25.12.2014 Laivamoottoreiden ääniä. Jäänmurtaja Kontio. Lähtö jäänmurtoon.
Huom! Selkämeren säätilanteen vuoksi lähtöaika saatetaan joutua aikaistamaan ke illaksi tai to aamuyöksi jolloin voi kuulua päädieselgeneraattoreiden ääntä irrotuksen aikana."

Eli aattoiltana tai joulupäiväaamuna tai myöhemmin joulupäivänä. (Aamulla 25.12.2014 on tavoite.)

26.12.2014 tulevat rajoitukset koko Saimaalle:

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/baltice/traffic_restrictions

Iso-Pukki on avannut avustuskauden ja avustanut ekan laivan Joensuuhun.

Saimaan kanava sulkeutuu viimeistään 25.01.2015, mutta pakkasten jatkuessa lienee kiinni aika pian uuden vuoden jälkeen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#10
Arctia aiheesta:

"Ensimmäinen jäänmurtaja Perämerelle
23.12.2014
Jäänmurtaja Kontion toimintaviiri on määrätty nostettavaksi 25.12.2014 klo 8:00. Alus lähtee tuolloin Helsingin Katajanokalta jäänmurtotehtäviin Perämerelle. Matka-aika on noin 36 tuntia.
Kontio on ensimmäinen työtehtäviin lähtevä jäänmurtaja kuluvana talvena. Viime talvena ensimmäinen jäänmurtaja aloitti talvimerenkulun avustamisen noin pari viikkoa aiemmin eli 13.12.2013.
Lähimpien talvien ensimmäisen jäänmurtajan lähtöpäivät olivat : 17.1.2012, 26.11.2010, 17.12.2009, 15.12.2008 ja 16.1.2007."

Jäätiedotus kertoo satamamurtajien avustavan tarvittaessa Perämerellä. (Äkkiä vilkaisten vähän liikennettä ja nekin vähät 1A laivoja? Arctia mainitsee Ahto:n sijainniksi Kemin vaikka AIS:n mukaan Torniossa). Samoin jäätiedotus mainitsee Meteorin avustavan Pohjois-Saimaalla (Iso-Pukista ei mainintaa?).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Mistä muuten löytää jäätiedotuksen verkosta nykyään? Itämeriportaali on poistettu käytöstä, ja ilmatieteenlaitoksen sivuille ohjautuva linkki antaa vain tämänhetkisen yleistilanteen pikkukartat, sekä linkit jääkarttoihin. Pikainen googlaus ei myöskään antanut muuta tulosta.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.12.2014, 14:53:35
Mistä muuten löytää jäätiedotuksen verkosta nykyään? Itämeriportaali on poistettu käytöstä, ja ilmatieteenlaitoksen sivuille ohjautuva linkki antaa vain tämänhetkisen yleistilanteen pikkukartat, sekä linkit jääkarttoihin. Pikainen googlaus ei myöskään antanut muuta tulosta.

Samaan ihmettelen itsekin. Kuuntelin nettiradiosta YLE Suomen jäätiedotuksen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama