Laivue 2020

Aloittaja Juhani Mehto, 25.09.2015, 16:48:28

« edellinen - seuraava »

Juha Tuomala

Tuleeko näistä jääluokitettuja vai myydään pois heti kuten Telkkä-luokka kun talvi yllättää?

Juha Tuomala

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 16.09.2016, 05:17:28
Nämähän korvaavat myös Hämeenmaa-luokan miinalaivat sekä jo poistuneen Pohjanmaan. Ohjusaseistuksen rinnalle tulee myös miinoituskyky.

Itse olen sitä mieltä, että suutari pysyköön lestissään: Raja operoikoon valkokylkisiä ulkovartiolaivoja, jotka on viritetty pääasiassa erilaisiin rauhanajan avustus- ja pelastustehtäviin, ja harmaa laivasto varsinaisia väkivalta-aluksia, joilta vaaditaan sota-aikana hieman proaktiivisempaa kykyä kilpailevan laivanvarustajan toimintaan puuttumiseksi.

Ruotsissa jäänmurtajatkin on aseistettu.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Tai kaipa aseistusvalmius löytyy edelleen niistä, joihin sellainen uutena tehtiin? Ja olivatko nuo itseasiassa koskaan jäänmurtotehtävissä tykkien kera, vai oliko ajatuksena vain että laitetaan tykit paikalleen jos tarvetta tulee?

Juha Tuomala

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 07.04.2017, 23:16:49
Tai kaipa aseistusvalmius löytyy edelleen niistä, joihin sellainen uutena tehtiin? Ja olivatko nuo itseasiassa koskaan jäänmurtotehtävissä tykkien kera, vai oliko ajatuksena vain että laitetaan tykit paikalleen jos tarvetta tulee?

Olen satamassa nähnyt niiden tuliasemat kalustettuna ja pressutettuna.

Tuomas Romu

Tässäpä esimerkki aseistetusta jäänmurtajasta:

ShipSpotting.com

© Capt. Jan Melchers
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jarkko Korhonen

Tässä Olli Ainolan analyysi:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612112200038446_uu.shtml

Näin vanhana masina täysin samaa mieltä siitä että kyseessä on suuruudenhullu älyttömyys jonka saa helposti tuhottua ohjuksin heti kun kalistelu alkaa.
Perämies on erämies.

Tuomas Romu

#22
Kaikkia sitä iltapäivälehtiin päästetäänkin kirjoittamaan... :D

Edit: Vastine Ainolan kirjoitukseen:

http://blogit.image.fi/somesotilas/analyysia-ja-ainolaa-kerrakseen/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Kumpaisellakin on analyysissään terävöittämisen varaa, mutta siinä perusasiassa Ainola on oikeassa, että Suomen kotivesien puolustamiseen ei tarvita valtamerikelpoisia korvetteja, vaan mahdollisimman ketteräkulkuisia miina- ja meritorjuntaohjuksin sekä tykein varusteltuja laivoja. Tai oikeammin veneitä, koska niitähän tuollaiset alle 50-metriset kipot ovat.
Rauma-luokka on tulossa teknisen käyttöikänsä päähän, joten sen korvaaminen neljällä vastaavan kokoisella, Hamina-luokasta päivitetyllä veneellä pitäisi olla prioriteettilistalla ykkösenä. Sitten tullaan Hämeenmaa-luokan korvaamiseen, johon kaksi suunniteltua korvettia voisi hyvin sopiakin.

Mutta nyt eletään niin kriisiherkkää aikaa, että on muistettava realiteetit. Venäjä on aina ollut ja tulee aina olemaan epäluotettava naapuri, joka voi tehdä Euroopan suuntaan mitä tahansa. Natosta ei Suomelle apua olisi, jos nyt tulisi kriisi. Mutta tähän kriisiin ei myöskään uusi sotalaiva ehtisi, olisipa se millainen tahansa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

#24
Olet siis sitä mieltä, että neljän sijaan pitäisi hankkia yhteensä yhteensä kuusi uutta kahteen eri alusluokkaan kuuluvaa taistelualusta? Eikö merivoimat nimenomaan päätynyt neljään samanlaiseen alukseen tutkittuaan erilaisia alustyyppi- ja lukumäärävaihtoehtoja sekä -yhdistelmiä? Niin ikään haluaisin nähdä sen tahon, joka integroi 50-metriseen runkoon kaikki halutut toiminnallisuudet ja asejärjestelmät siten, että alus pystyy toimimaan avomerellä ja on myös jäissäkulkukykyinen - ei niistä uusista laivoista tehdä yhtään sen isompia kuin niiden täytyy olla, koska koosta on myös haittaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juha Tuomala

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 09.04.2017, 02:16:45
Natosta ei Suomelle apua olisi, jos nyt tulisi kriisi. Mutta tähän kriisiin ei myöskään uusi sotalaiva ehtisi, olisipa se millainen tahansa.

Tämä on se argumentti "kukaan ei tule", joskin sitä nykyään kuulee vähän harvemmin kun joukot ovat jo saapuneet Baltiaan tätä kirjoittaessa.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 09.04.2017, 12:19:11
Olet siis sitä mieltä, että neljän sijaan pitäisi hankkia yhteensä yhteensä kuusi uutta kahteen eri alusluokkaan kuuluvaa taistelualusta?
Eipä niinkään, vaan 10. Neljä Hamina-luokkalaista (nykyisillä on vielä käyttöikää kohtalaisesti jäljellä) lisää Raumojen tilalle ja sitten ne kaksi korvettia Hämiksen ja Usarin tilalle. Mennään kahdella perusmallilla, joista pienempi mahtuu kaikkiin väyliin ja isompi hoitaa ulkovartiointia yms.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 09.04.2017, 12:19:11
Niin ikään haluaisin nähdä sen tahon, joka integroi 50-metriseen runkoon kaikki halutut toiminnallisuudet ja asejärjestelmät siten, että alus pystyy toimimaan avomerellä ja on myös jäissäkulkukykyinen - ei niistä uusista laivoista tehdä yhtään sen isompia kuin niiden täytyy olla, koska koosta on myös haittaa.
Ehkä minulle on jäänyt jokin väärä alitajunta omasta palvelushistoriastani sekä siitä, mitä sukulaiset kertoivat isosetävainaan seikkailusta Utön vesillä 13.9.1941. Pidän siis sokkeloisen saariston puolustamiseen sopivampana pienempää kuin isompaa alusta. Varmaan asiasta voi olla muunkinlaisia näkemyksiä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

Laivue 2020:n nimi on päätetty:

https://yle.fi/uutiset/3-9711814

Vaasassa valmistaudutaan lauantaina järjestettävään Merivoimien vuosipäivään. Sen aattona Merivoimien komentaja, vara-amiraali Veijo Taipalus paljasti, että uuden alusluokan nimeksi on valikoitunut Pohjanmaa.

– Olen päättänyt, että uuden alusluokan nimeksi tulee Pohjanmaa. Luokan alle tulee neljä alusta, joiden nimistä päätetään sitten aikanaan, totesi vara-amiraali Taipalus.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 23.10.2018, 16:28:30
Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen solmimaan aiesopimuksen Rauma Marine Constructionsin kanssa Laivue 2020:sta.

RMC:n on määrä rakentaa Rauman telakalla neljä korvettia Merivoimille. Hanke on lykkääntynyt sen verran, että rakentamissopimus voitaneen allekirjoittaa vasta vuodenvaihteen jälkeen. Rakentamissopimuksen arvo on noin 600 miljoonaa euroa.

länsi-suomi

Alustyypin suunnittelu vie aikansa, samoin testaaminen. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäinen purkki on hyvä tehdä ja testata ennen kuin kannattaa varmasti edes keskustella sarjan täydeksi tekemisestä. Muistelisin Hesareitakin säädetyn noin viisi vuotta, eli Helsinki oli valmiina jo vuonna -81, kun taas sisaralukset Turku, Oulu ja Kotka tulivat palvelukseen vasta vuosina -85-86. Ja Tuuli puolestaan jäi sarjansa ainoaksi, kun koevaiheessa todettiin, ettei se konseptina ollutkaan niin nerokas kuin oli arvioitu...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950