Jäätalvi 2016-2017

Aloittaja Janne Koskinen, 27.09.2016, 15:17:22

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Kemi-Tornion edustalla merivesi on 11 asteista. Keskimäärin jäätä alkaa kertymään Perämeren pohjukkaan lokakuun viimeisinä päivinä. Edelleen Perämeren vesi jäähtyy noin asteen viikossa. Tällä kaavalla merivesi olisi 31.10.2016 noin 6 asteista ja jäätalvi 6 viikkoa myöhässä. Keskimäärin eka murtaja suuntaa Perämerelle marraskuun kolmannella viikolla. Tällä kaavalla eka murtaja suuntaisi Perämerelle uudenvuoden ja loppiaisen välipäivinä?

Tietysti Kenraali Talvi voisi ryhdistyä, mutta sitä ryhtiliikettä ei olla nähty liki kolmeenkymmeneen vuoteen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Kyllähän tälläkin vuosituhannella muutama "normaalitalvi" on ollut, mutta valitettavasti nyt näyttää kyllä kovin heikolta ja kenraali Talvi lienee siirtynyt eläkkeelle virkaintoisen kapteeni LoskaPaskan tieltä.

Ilolla odotan sitä paskamyrskyä, joka nousee, kun joku tajuaa että valtio hankki juuri 125 miljoonan euron jäänmurtajan, vaikka vanhoillekaan ei riitä töitä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 27.09.2016, 16:47:42
Kyllähän tälläkin vuosituhannella muutama "normaalitalvi" on ollut, mutta valitettavasti nyt näyttää kyllä kovin heikolta ja kenraali Talvi lienee siirtynyt eläkkeelle virkaintoisen kapteeni LoskaPaskan tieltä.

Ilolla odotan sitä paskamyrskyä, joka nousee, kun joku tajuaa että valtio hankki juuri 125 miljoonan euron jäänmurtajan, vaikka vanhoillekaan ei riitä töitä...

Ja eikös tuo uusi murtaja ollut vielä sellainen, että vihreän ministerin vaikutuksella murtajasta jätettiin pois "monitoimialuksen" varusteet, eli soveltuu käytännössä vain jään murtamiseen? Tämä taisi perustua siihen, että murtajaa ei haluttu operoimaan kesäkausina arktisille vesille öljy-yhtiöiden laskuun.

Tuomas Romu

#3
Polariksessa on toki öljynkeräysvarustus ja sitä voidaan käyttää hätähinaukseen myös avovesiaikana, mutta mikään offshore-murtaja se ei tosiaan ole. Veikkaisin kuitenkin, että suurin este Polariksen hyödyntämiselle Itämeren ulkopuolella liittyy EU-rahoitukseen. Luokitusasioihin en ota kantaa kun en yksityiskohtia tiedä, mutta käsittääkseni laiva on rakennettu Lloydsin luokkaan toisin kuin aiemmat "yksitoimimurtajat", joten kaipa sillä kansainvälisillekin vesille voisi teoriassa seilata. Ihka oikea polaariluokkakin ("Polar Class 4 Icebreaker(+)") löytyy.

Sattumalta Ilmari Aro kirjoitti Polariksen hankinnasta tänään Länsi-Suomessa:

https://ls24.fi/artikkelit/j-slash-m-polariksen-hankintaideologiat

Tuo uuden jäänmurtajan hankinnasta näin vaikeina aikoina nouseva lantahurrikaani masentaa, koska Polaris kuitenkin tulee tarpeeseen ja on päätehtäväänsä varsin erinomainen alus. Eiköhän niitä koviakin talvia vielä nähdä, mutta valitettavasti siihen asti joudutaan kuuntelemaan kvartaalitaloudessa elävien kadunmiesten kitinää.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Matti Rainio

Onko tietoa milloin Voima lähtee Naantalin telakalta kohti Helsinkiä?

Matti Rainio


Janne Koskinen

Toivoa on:

http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstchart.pdf

Vain viikko normaaliaikataulusta alkaa Perämeren rannoille nuodostua jäätä, joten teoriassa eka murtaja voisi suunnata sinne joulukuun alkupäivinä?

Lauhtumista on kuitenkin ennustettu noin 20.11.2016? joten saattaa aloitus siirtyä?

Kova jäätalvi on yhä mahdollinen, mutta jääkansi tulisi lämpimän meriveden päälle, joten se sulaisi varhain. Eli kova jäätalvi on yhä mahdollinen, mutta kova ja pitkä jäätalvi ei ole mahdollinen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Seppo Honkanen

Suunnilleen samma på finska eli Ilmatieteen laitoksen Jääpalvelun jääkartta n:o 2 tänä vuonna ilmestyi eilen 7.11.2016:

http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/269599844

Janne Koskinen

Rajoitukset Pohjois-Saimaalle perjantaista:


Siilinjärvi

No restrictions
2016-04-28

II 1300
2016-11-11



Puhos

No restrictions
2016-04-28

II 1300
2016-11-11



Joensuu

No restrictions
2016-04-28

II 1300
2016-11-11

Saa nähdä sulkeutuuko Saimaa ennen vuodenvaihdetta?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Hömppi

Liikennekausi Saimaan kanavassa päättyy 15. päivä tammikuuta.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 08.11.2016, 16:50:06
Liikennekausi Saimaan kanavassa päättyy 15. päivä tammikuuta.

Olosuhteiden niin salliessa ja ennustetun lauhtumisen toteutuessa? Joskus on suljettu joulukuussakin viimeksi sulkuvaurion vuoksi.

Suurin rajoittava tekijä lienee venäläisten murtajien kyky/halu avustaa kanavallemenijät Viipuriin. Prioriteetti on kuitenkin Uuraan/Koiviston crudelaivojen avustuksessa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 08.11.2016, 14:05:52
Suunnilleen samma på finska eli Ilmatieteen laitoksen Jääpalvelun jääkartta n:o 2 tänä vuonna ilmestyi eilen 7.11.2016:

http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/269599844
Ja tänään julkaistiin kauden ensimmäinen jäätiedotus:

http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juha Pitkänen

Iso-Pukki saapunut jo Saimaalle.

Janne Koskinen

#13
Lainaus käyttäjältä: Juha Pitkänen - 12.11.2016, 10:41:00
Iso-Pukki saapunut jo Saimaalle.

Saimaan talvi etenee:

Kuopio

No restrictions
2016-04-28

II 1300
2016-12-04

Varkaus

No restrictions
2016-04-24

II 1300
2016-12-04

Perämerelle varmaan eka murtaja noin joulukuun puolivälissä, jos pidemmät ennusteet edes suurinpiirtein oikeassa?

EDIT: Meteor saapunut Saimaalle: "Meteor avustaa Saimaan kanavassa ja Saimaan eteläosassa". Samalla 05-12-2016 alkaen rajoitus II 1300 koko Saimaalle ja kanavaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#14
Rajoitukset Perämerelle:

"Liikennerajoitusmuutokset: Joulukuun 10. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, I ja II yli 2000 tonnia.
Saimaa ja Saimaan kanava, II yli 2000 tonnia"

Saimaallakin DWT nousee.

Ruotsin puolelle ei ole asetettu rajoituksia vaikka tilanne karttojen mukaan sama.

Voisi ennakoida ekan Arctian murtajan aktivoitumista ensi viikolla. Siihen asti kai sopimusmurtajat (mukaan lukien Ahto) tarpeeksi tilanteen hoitamiseksi?
(Jos ei niin ainakin osa Ahto:n "hankintaideologiaa" oli puppua kuten kaikki murtoon liittyvä 1990-, 2000- ja 2010-luvulla.)

Hiukan toi "murtotarve" Saimaalla kummastuttaa: "Saimaalla ja Saimaan kanavassa on 2-10 cm paksua jäätä."? Tarvitaanko 2-10 cm jäähän avustusta?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama