Jäänmurtokausi 2002-2003

Aloittaja Ari-Jukka Perkiomaki, 05.01.2003, 22:28:36

« edellinen - seuraava »

Ari-Jukka Perkiomaki

Tästä talvesta näyttää tulevan pitkästä aikaa kunnon vanhanajan jäätalvi. Peräti seitsemän Suomen yhdeksästä jäänmurtajasta on jo käytössä.
Venäläisillä on suuret ongelmat, niiden kalusto ei pysty kunnolla enää pitämään väyliä auki Pietariin ja muihin satamiin. Laivat odottelee lahden perukassa pitkiäkin aikoja avustusta.
Aika paha tilanne alkaa olla myös vissiin Eestin satamiin ja Riikaan. Virolla on vain tietääkseni yks jäänmurtaja ja se on Suomen vanha Tarmo.
Sama ongelma on Riikassa. Siellä on satamat jäätynyt ja ainoastaan ilmeisesti myös ainoastaan yksi kunnon jäänmurtaja, joka on vanha Suomen Voima?
On tainnut monelle laivalle, joka sinnepäin suuntaa tullut yllätyksenä kovin jäiset olosuhteet. Luulisin, että eipä kovin monella aluksella ole siellä kovin korkea jääluokka?
Linkki merenkulkulaitoksen sivuille, eriottäin mielenkiintoista lukemista jäänmurtajista!
http://www.fma.fi/toiminnot/jaanmurto/
http://www.fma.fi/news/?lang=fi&id=16

Miran Hamidulla

#1
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 05.01.2003, 22:28:36 Sama ongelma on Riikassa. Siellä on satamat jäätynyt ja ainoastaan ilmeisesti myös ainoastaan yksi kunnon jäänmurtaja, joka on vanha Suomen Voima?
Vanha Voimahan on edelleen Merenkulkulaitoksellamme, ja täytti juuri hiljattain 50 vuotta. Ja on ennustettu, että aluksesta tulee pitkäikäisin aktiivikäytössä ollut murtaja joskus tulevaisuudessa. Latviassa oleva ex-suomalaismurtaja on näin ollen siis vanha Varma, joka on pitänyt sielläkin vanhan nimensä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Mainittakoon vielä tuosta Baltian jäänmurtotilanteesta sen verran, että Alfåns Hakansin hinaaja Protector on saanut tehtäväkseen murtaa jäätä Pärnun satamassa tänä talvena. Se tosin ei paljoa taida Balttien jäänmurtoa avittaa. :-\
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ari-Jukka Perkiomaki

Tarkoitin siis VARMA ei Voima...
Tokihan tiesin, että Voima on vielä voimissaan Suomen vesillä!
 :D

Miran Hamidulla

No hyvä, mä jo pelästyin, että moinen itsestäänselvyys ois päässy unohtumaan. ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mamba

#5
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 05.01.2003, 22:43:58 Mä en kyllä tajua, miten ihmeessä Nordica ei ole vielä liikkeellä, vaikka se on jo Suomessa. Eikös noitten "moulinexien" pitänyt olla aina liikenteessä. ??? :P
Eikös Nordica ollut/ole vieläkin telakassa Vuosaaressa?  Ja mikäs noiden monitoimimurtajien vuokraustilanne on tänä vuonna? Ettei olis myyty ulkomaille koko talveksi? :-\
...ja edittinä yliviivatun osalta sanat takas  :-[ : kyllähän ne monitoimet todellakin on täällä Suomen vesillä, Fennica jo töissäkin. Nordica oli/on(?) tosiaan telakassa ja Sisun kanssa ainoana vielä stand-by.
Merenkulkulaitoksen sivuja voi kyllä kiittää kohtalaisen ajantasalla olevasta informaatiosta! :)

Miran Hamidulla

Tämän päivän hesarissa oli juttua, jonka mukaan Tallinnan laivaliikenne uhkaa pysähtyä jäätilanteen vuoksi ellei jäänmurtajia pystytä vuokraamaan ulkomailta. Viron ainoa jäänmurtajan Tarmon on arvioitu pystyvän pitämään väyliä auki vain noin pari viikkoa. Jälkiviisas on aina hyvä olla, mutta ehkäpä jäänmurtaja Karun(ex-Karhu) myyntiin pistäminen tarpeettomana, ei ollut sittenkään niin hyvä peliliike Virolta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

wirrankoski

Jotain "hyvääkin" on kunnon jäätalvessa: Latvian VARMAkin saa lopulta töitä. Alus on maannun Riian satamassa kymmenisen vuotta täysin toimettomana...vaan eipä enää...

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 06.01.2003, 15:54:25 Jotain "hyvääkin" on kunnon jäätalvessa: Latvian VARMAkin saa lopulta töitä. Alus on maannun Riian satamassa kymmenisen vuotta täysin toimettomana...vaan eipä enää...
Äläs ??? Mun mielestä se oli muutama talvi sitten käytössä hetken aikaa. Noh, VARMAhan en tietysti ole... ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kenny Leong

Hienoa että jäänmurtajilla on kerrankin hommia ja oikein ylityöksi saakka ;) Nyt jos koskaan alkaa olemaan oikea aika mennä vaikka päiväristeilylle Tallinnaan niin voi saada extra-aikaa laivalla kovan jäätilanteen takia ;).
Muutamia vuosia about sitten niin olin Wasa Queenilla Tallinnan päiväristeilyllä ja jäätilanne oli silloin myös aika rankka.
Helsinkiin päin tullessamme Porkkalanväylää pitkin meidän edessämme meni jokin jäänmurtaja mutta nimeä en nähnyt, joka tapauksessa saavuimme tunnin myöhässä Helsinkiin ja matkan kesto oli 5 tuntia neljän sijasta.

Jouni Kalliomäki

Aika kauan kesti Silja Operan laituriin pääsy lauantaina Riian satamassa. Pakkaantui melkoinen määrä jäätä laivan ja laiturin väliin. Liki tunnin laiva teki töitä, jotta pääsi riittävän lähelle laituria.

Pekka Laakso

#11
 ;D
Tulipa vaan mieleeni, että nyt jo eräs suomalainen rahtialus vaurioitui yrittäessään päästä laituriin ilman avustusta. Link Star-niminen alus (onkos tuttu kellekään ;D)rikkoi ainakin peräsimensä Rauman satamassa ja joutui telakalle. Sellasta se on kun noudattaa säästölinjaa... ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jüri Lehtonen

Niin ja ajatella: Herrat oli myydä/vuokrata suurimman osan murtajista pois koska kasvihuoneilmiön takia Suomen kovat talvet olisivat lopullisesti ohi...! Jessus mitä neroja. No tänä talvena olisi mahdollista kokea sekin ihme, että Itämeri jäätyy Tanskan salmeen asti. HeSarin mukaan näin olisi tapahtuvut viimeksi 1948. HeSarissa muutenkin Itämeren jäätilanteesta isohko juttu ja pari kuvaa murtaja Sisun komentosillalta.

Miran Hamidulla

Jep! Ja jutun mukaan viimeisetkin murtajamme eli Sisu ja NORDICA(bileet pystyyn Peksi) ovat lähdössä merelle. Eteläinen naapurimme Viro sen sijaan valmistautuu vuokraamaan ainakin kaksi murtajaa ulkomailta Tarmonsa avuksi, joista toinen on mahdollisesti Alfons Håkansin viime aikoina lähinnä hinaushommissa Hollannissa työskennellyt Zeus. Matkustaja-autolauttojen liikenteeseen jäätilanne ei kuulemman kuitenkaan vaikuta muuten kuin, että laitureihin kiinnittyminen saattaa kestää, mutta muuten autolautat on rakennettu kestämään kovakin jäätilanne.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Tallink on julkaissut jäätilanteeseen liittyen seuraavanlaisen lehdistötiedotteen:

"7.1.2003

Jäätilanne ei aiheuta ongelmia Tallinkin aluksille


Julkisessa sanassa on ollut paljon kirjoituksia Suomenlahden jäätilanteesta. Tallinkin alukset kuuluvat A1-jääluokkaan ja kulkevat ongelmitta vallitsevissa olosuhteissa.

Jos tilanne muuttuu ratkaisevasti esim. ahtojäiden pakkaantumisen vuoksi, tiedotamme asiasta viipymättä."
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar