MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)

Aloittaja Tuomas Romu, 18.10.2018, 10:22:49

« edellinen - seuraava »

Marko Manninen

Riittävän suuri avikansi ja matkustajamääräkin taitaa ratkaista jotain. Mut suurin merkittävä tekijä on avokansi josta saadaan kuljetusyksikkö tarvittaessa tiputettua mereen. Eikä myöskään aiheuta lisä riskiä laivan sisällä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalevi Lehto

Kaikenkaikkiaan on mielestäni erittäin hieno asia :thumb:, että veljeskansalta edelleen löytyy arvostusta suomalaiseen laivanrakennukseen, eikä alushankinnoissa tuijoteta pelkästään hintaan (kuten eräällä banaani... ,eikun ketsuppivarustamolla...) Mitä sitten tulee arvailuihin Starin tulevaisuudesta uudisrakennuksen valmistumisen jälkeen, niin enpä ihan kovasti ihmettelisi, jos suuntaisi välimerelle ja liittyisi Corsica/Sardinia-ferriesin laivastoon.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Hannu Sarell

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 19.10.2018, 21:06:06
Riittävän suuri avikansi ja matkustajamääräkin taitaa ratkaista jotain. Mut suurin merkittävä tekijä on avokansi josta saadaan kuljetusyksikkö tarvittaessa tiputettua mereen. Eikä myöskään aiheuta lisä riskiä laivan sisällä.

Ei kai ajatus ole tiputtaa ongelmallisia, kaasuuntuvia tms. ADR-yksiköitä yli laidan? Miten se tehtäisiin? Kuljettaja ajaa auton yli laidan? Ja jos siinä on jo esteenä toinen, useampi auto/perävaunu niin kaikkiko mereen? Eikö ajatus tuolla hyvin tuulettuvalla autokannella ole juurikin tuulettuvuus?

Mika Liinamaa

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.10.2018, 18:40:08
Tässä voisi olla mahdollisuus kyllä diiliin Wasalinen ja Tallinkin välillä niin, että Wasaline luopuu uudisrakenneprojektistaan ja saa Starin Megatronin valmistuessa. Tosin Star on merkittävästi isompi.

Vähän olisi ison oloinen olisi Star Merenkurkkuun minun mielestäni. Konseptina varmasti muuten sopisi. 186 metrinen Vaskiluodon pienehkössä satama-altaassa tuntuu ainakin näin äkkiseltään aika valtavalta laivalta. Pisin säännöllisesti Vaasasta liikennöineistä laivoista taitaa olla Silja Festival - 168 metriä pitkänä. Sekin tuntui suorastaan pursuavan yli laiturista aikoinaan. Nykyinen Wasa Express on 141 metrinen sisältäen ison rahtikapasiteetin, joka riittää nykytarpeeseen ja myös isompaankin tarpeeseen. Nykyisen laivan kokoluokka varmaan se optimaalisin tänne.

Merenkurkun uudisrakenne lienee kuitenkin niin lähellä tilausta, että taitaa se uudisrakenne tännekkin tulla. Toinen merkittävä asia on myös se, että tänne vesille tarkoitus saada konehuoneen suunnallekkin nykymuodin mukaista voimanlähdettä. Starissahan ei ole DF-koneita.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.10.2018, 15:19:11
Mitä sitten tulee arvailuihin Starin tulevaisuudesta uudisrakennuksen valmistumisen jälkeen, niin enpä ihan kovasti ihmettelisi, jos suuntaisi välimerelle ja liittyisi Corsica/Sardinia-ferriesin laivastoon.

Samaa mieltä. On jokseenkin varma asia, että osa uudisrakennuksen rahoituksesta tulee Starin myynnistä. Toimiva laite ainakin samoilla suunnillta kuin minne Superstar meni.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.10.2018, 00:59:33
GiGAStar lienee nimenä seuraavaksi tuloillaan, ellei uudisaluksesta tehdä Megastarin sisaralusta ja nimetä sitä Megastar II:ksi. Muita vaihtoehtoja ei kannattane edes ajatella.

Eikös täällä ehdoteltu jo Megastarille nimeksi Supernovaa? Miksi sitä ei kannattaisi ajatella? Nova Star on nyt ulos laskuista luonnollisesti.

Ville Taavitsainen

On se kumma että kun kerrankin Tallinkilla olis mahdollisuus yhtenäiseen nimeämiskäytäntöön edes osassa laivastoa ja joku jatkumo nimissä (Star, Superstar, Megastar, Gigastar/Hyperstar/yms) niin ei kelpaakkaan :D:D

Vai onko edes osa porukasta jo vähän tottunut tuohon Tallinkin omaan tyyliin, eli ei olekkaan kaikki samaa kaavaa, samat värit, yhtenevät nimet,
vaan jotain persoonallista ja uutta välillä.

Ihan sama vaikka nimi olis ihan Out of the box vaikka Marjaana ja värityksena musta runko. olispahan jotain uuttaa taas
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kai Heino

Mielikuvitus voisi tehdä uuden kertoimen Tsiga. Tsiljoonanan ja Gigan välimuoto. Eli laiva olisi TsigaStar, tai Titanstar. Astuisiko joku sen nimiseen laivaan?
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Ville Taavitsainen

mitä sillä nimellä on väliä? astuisin vaikka estonic nimiseen alukseen
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 27.10.2018, 22:23:46
mitä sillä nimellä on väliä? astuisin vaikka estonic nimiseen alukseen
Samaa mieltä,mää muuten ehdotin Megastarin nimeksi Speed Estonia. Se onko laivassa kiva olla vai ei niin nimellä ei ole tosiaan mitään tekemistä sen kanssa vaikka olis tosiaan Esterinbers.

Ville Taavitsainen

#25
Gigastar ilmeisesti virallisesti tilattu.

ei vaan toimi kunnolla tuo linkki. tai siis itse uutinen puuttuu. otsikko löytyy kyllä

https://www.tallinksilja.fi/medialle



väristykseltään viitaa Starin korvaajaksi ainakin tuon havainnekuvan puolesta
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kalevi Lehto

#26
Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 27.03.2019, 17:44:07
Gigastar ilmeisesti virallisesti tilattu.

ei vaan toimi kunnolla tuo linkki. tai siis itse uutinen puuttuu. otsikko löytyy kyllä

https://www.tallinksilja.fi/medialle
Englanniksi löytyy:
https://www.tallink.com/press-releases#98791387
...ja näköjään suomeksikin saman linkin kautta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Marko Manninen

Saa nähdä kuinka on rakenteellisesti on samanlainen tai erillainen kuin sisar laiva ja onko Megastar muutettavissa isommassa telakoinnissa vastaavaksi. Hieno asia kuitenkin Raumalle, suomalaisille alihankkijoille ja Helsingin ja Tallinnan väliselle liikenteelle.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko Salmela

https://www.iltalehti.fi/talous/a/4cf66709-0e9f-441c-aaeb-c9d7d9cd1ede

Uuden laivan matkustajatilat ovat suuremmat ja istumapaikkoja ja miehistön hyttejä on enemmän kuin yhtiön uusimmassa laivassa Megastarissa.

Tallink Siljan mukaan uudessa laivassa on tehokkaat maasähköliitännät sekä Megastariin verrattuna 30 prosenttia suuremmat LNG-säiliöt, jotka vähentävät tankkauksen tarvetta. Tämän lisäksi laivan hiilidioksidipäästöjä pystytään Tallink Siljan mukaan vähentämään entisestään 10 prosenttia uudenlaisen muotoilun myötä.

Harri Anukka

https://www.tallink.com/press-releases#tabs-content-3

"Tallink on käynnistänyt tänään 2.8.2019 nimikilpailun uudelle Shuttle -laivalleen, jonka rakentaminen on tarkoitus aloittaa Suomessa Rauman telakalla vuoden 2020 alussa."

Lisätietoja kilpailusta ja uudesta laivasta: www.tallink.com/competition