Le Commandant Charcot (oli: PONANT rakentaa jäätämurtavan risteilyaluksen)

Aloittaja Tuomas Romu, 18.12.2017, 19:27:28

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#15
Le Commandant Charcot "avusti" brittien tutkimuslaivaa Etelämantereella:

RRS Sir David Attenborough collaborates with cruise ship


LainaaBritain's new polar research ship has spent the past week breaking ice to reach Stange Sound on the English Coast. The RRS Sir David Attenborough can break through 1-metre thick ice at a speed of three knots (5.6km/h). Local sea ice conditions are currently particularly difficult, with second-year sea ice covered in a thick layer of snow.

The Le Commandant Charcot is a PC2 Polar Class ship and can break through 2.5-metre thick ice at a speed of three knots. It is currently in the same area as the SDA. The ship created a channel for the RRS Sir David Attenborough to sail through, before sailing to its next destination.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Le Commandant Charcot jatkaa tutkimuslaivojen avustamista: tällä kertaa risteilijä saattoi norjalaisten Kronprins Haakonin pohjoisnavalle:

"Le Commandant Charcot" teams up with the RV Kronprins Haakon in the Arctic

LainaaIn the Arctic, "Le Commandant Charcot"is currently leading the way to the "RV Kronprins Haakon", as they are both sailing to the North Pole.

The Norwegian oceanographic and polar icebreaker, owned by the Norwegian Polar Institute, is heading to the North Pole as part of her annual scientific expedition to the polar ocean, on a mission to collect environmental samples.

Kronprins Haakon saavutti pohjoisnavan kuluvan viikon torstaina. Jäätä oli kuulemma aika vähän:

Forskningsskip nådde Nordpolen før tiden: – Det er foruroligende at det er så lite is (Google-käännös)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Le Commandant Charcot on jälleen kerran käynyt pohjoisnavalla. Tällä kertaa alus oli siellä samaan aikaan 50 Let Pobedyn kanssa ja siellä järjestettiin jonkinlainen... seremonia.

A Symbolic Encounter: Le Commandant Charcot and Russian Arktika-class nuclear-powered icebreaker 50 Years of Victory Extend a Message of Peace At the North Pole

Olisi kyllä minun puolestani voinut jäädä mokoma rauhanviesti lähettämättä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Le Commandant Charcot tekee joulukuussa 2024 Helsingistä kaksi eteläisen Itämeren kiertomatkaa sekä yhden risteilyn Kemiin ja takaisin:

https://en.ponant.com/le-commandant-charcot-arctic-winter-2024-2025
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Le Commandant Charcot on saavuttanut ensimmäisenä aluksena pohjoisen "luoksepääsemättömyyden navan" (northern pole of inaccessibility) eli kauimpana kaikista pohjoisista rannikoista sijaitsevan pisteen. Alaskasta Huippuvuorille napajäätikön halki purjehtinut jäänmurtaja-luksusristeilijä poikkesi samalla matkalla myös magneettisella ja maantieteellisellä pohjoisnavalla.

Ponant's Le Commandant Charcot notches a world-first
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#20
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 29.07.2023, 13:29:22 Le Commandant Charcot tekee joulukuussa 2024 Helsingistä kaksi eteläisen Itämeren kiertomatkaa sekä yhden risteilyn Kemiin ja takaisin:

https://en.ponant.com/le-commandant-charcot-arctic-winter-2024-2025

AIS-tietojen mukaan alusta voi odottaa Helsinkiin maanantaina aamuyöstä tänään iltapäivällä.

edit: Saapui eilen Hernesaaren kärkeen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#21
Vierailin keskiviikkona Le Commandant Charcotilla ja kyllähän tuollaisessa sataneliöisessä hytissä kelpaisi purjehtia Pohjoisnavalle. Nyt ei tarvitse muuta kuin myydä kämppä ja auto, että olisi varaa siihen...

Risteilylaiturin ympäristö oli luonnollisesti varsin masentavaa joutomaata.

On tavallaan mielenkiintoista, että näin suomalaisen jäänmurtajaosaamisen ollessa kaikkien huulilla on kotimainen media jättänyt aluksen vierailun melkeinpä täysin huomiotta. Aluksen keskeiset tekniset ratkaisut kuten runkomuodon ja -rakenteen on suunnitellut suomalainen Aker Arctic Technology ja siinä on muun muassa Wärtsilän monipolttoainemoottorit sekä tehokkaimmat koskaan toimitetut jäävahvistetut Azipod-ruoripotkurit. Bongasin konevalvomosta myös muun muassa Valmetin logon ja komentosillalla aluksen päällikkö, kapteeni Etienne Garcia, kehui ohjauskonsoleiden järjestelyn perustuvan Polaris-jäänmurtajaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kimmo Rantanen

#22
https://moottori.fi/uutinen/helsingista-tekee-jouluseosongin-luksusristeilyita-maailman-kyvykkain-huvialus-joka-on-tunkeutunut-mm-pohjoiselle-luoksepaasemattomyyden-navalle/


"Kyseinen maantieteellinen piste on kaukaisin piste miltään maa-alueelta, jonka Pohjoisella jäämerellä voi saavuttaa. Piste sijaitsee kaukana Alaskan pohjoispuolella, lähellä kansainvälistä päivämäärärajaa. Se on yksi vaikeimmin saavutettavista paikoista maapallolla äärimmäisten olosuhteidensa ja nimensäkin mukaisesti syrjäisyytensä vuoksi. Nyt ensi kertaa ihminen pääsi myös kävelemään jäällä tuossa paikassa."

Eikö venäläiset ole tuolla käyneet?

"Tämän myötä Le Commandant Charcot on saavuttanut pohjoisnavalla varsinaisen hattutempun. Se on yltänyt niin maantieteelliselle pohjoisnavalle, magneettiselle pohjoisnavalle kuin pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle."

Tällaisesta luoksepääsemättömyyden navasta en ollut ennen kuullutkaan... Joku uusi keksintö?

"Polar Class 2:n edustajana Le Commandant Charcot on toistaiseksi ainoa, ja koska Polar Class 1:ssä ei toistaiseksi ole yhtään alusta, se on melko yksiselitteisesti maailman kyvykkäin alus jäällä."

Onko oikeasti kyvykkäämpi kuin venäläisten ydinvoimalla puskevat jäänmurtajat?

Tuomas Romu

Eivät nuo luoksepääsemättömyyden navat mikään uusi keksintö ole, mutta vähälle huomiolle varsinkin tuo pohjoinen on jäänyt koska se on loppujen lopuksi suhteellisen lähellä maantieteellistä pohjoisnapaa. Scottin polaaritutkimuskeskus on vahvistanut, että Le Commandant Charcot on ensimmäinen tämän pisteen saavuttanut alus; aiemmin vain ajelehtivat tutkimusasemat ja lentokoneet ovat käyneet lähellä.

Le Commandant Charcotin kapteeni Etienne Garcia kertoi aluksella vieraillessani, että tuo pohjoinen luoksepääsemättömyyden napa ei sisältynyt alkuperäiseen risteilyohjelmaan; alun perin tarkoitus oli käydä vain maantieteellisellä ja magneettisella pohjoisnavalla, josta tuli myös risteilyn nimi "Transarctic, the Quest for the Two North Poles" ("Arktiksen läpi, seikkailu kahdelle pohjoisnavalle"). Kolmas napa tuli siis ikään kuin yllätyksenä ja kaupan päälle matkustajille, jotka olivat jo maksaneet maltaita historian ensimmäisestä matkustajia kuljettavasta reissusta suoraan napajäätikön läpi.

Mitä taas jäänmurtokykyyn tulee, niin onhan tuossa pientä markkinointipuheen makua. Raa'assa voimassa uudet Arktika-luokan jäänmurtajat (60 megawattia; 2.8 metriä) peittoavat edelleen Le Commandant Charcotin (34 megawattia; 2.5 metriä). Toisaalta raskaassa vallikentässä Azipod-ruoripotkurit vievät aluksen suorituskyvyn aivan uudelle tasolle; tämä havaittiin jo arktisten LNG-tankkereiden ensimmäisellä koematkalla, jossa 300 metriä pitkä ja 50 metriä leveä kauppalaiva selvitti tunnissa vallikentän, jossa ydinkäyttöinen Yamal tuhtasi koko päivän. Le Commandant Charcot on kuitenkin käytännössä länsimaiden kyvykkäin jäänmurtaja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!