Jäätalvi 2020-2021

Aloittaja Tuomas Romu, 20.11.2020, 10:27:35

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Lienee aika aloittaa perinteinen talvikausikeskustelu.

Jäänmurtajat valmiina toimintaan

LainaaJäänmurtajat valmiina toimintaan

Milloin ensimmäinen jäänmurtaja lähtee vesille? Tämä kysymys on monien huulilla näin talven kynnyksellä. Tarkkaa lähtöaikaa ei vielä pystytä kuitenkaan ennustamaan.

"Tyypillisesti ensimmäinen murtaja lähtee merelle joulukuun aikana. Merialueilla murtajia tarvitaan aluksi Perämeren pohjukassa, Tornion, Kemin ja Oulun alueella", sanoo merenkulun asiantuntija Tuomas Taivi Väylävirastosta.

Saimaan jäätilanteen kehitys poikkeaa merialueista. Pohjoisella Saimaalla tarve jäänmurtotoiminnalle syntyy yleensä jo pari viikkoa aikaisemmin kuin Perämeren kaarella.

Saimaalla jäänmurrossa otetaan käyttöön tänä talvena kokonaan uusi konsepti: jäätä murtava moottoroitu irtokeula. Tästä tulemme kertomaan tarkemmin myöhemmin.

Tuorein jääkartta

Edelliset keskustelut:

Jäätalvi 2007-2008
Jäätalvi 2008-2009
Jäätalvi 2009-2010
Jäätalvi 2010-2011
Jäätalvi 2011-2012
Jäätalvi 2012-2013
Jäätalvi 2013-2014
Jäätalvi 2014-2015
Jäätalvi 2015-2016
Jäätalvi 2016-2017
Jäätalvi 2017-2018
Jäätalvi 2018-2019
Jäätalvi 2019-2020
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Sekä Arctian että Sjöfartsverketin murtajathan ovatkin jo hyvässä valmiudessa tulevaan jäänmurtokauteen, sillä suurin osa murtajista on jo tehnyt syksyn merikoeajonsa. Ruotsissa jokunen Atle-luokan murtaja ilmeisesti jo useammankin.

Venäjällä Suomenlahden kalustossa on tapahtunut aivan viime päivinä muutos, että pitkään Suomenlahdella ollut Sankt-Peterburg on lähtenyt siirtomatkalle Karanmeren rannikolla sijaitsevaan Sabettaan (ja siellä aiempina vuosina toiminut sisaralus Moskva on taasen kesällä siirtynyt Venäjän Kaukoidän vesille). Kenties Rosmorport korvaa sen vihdoinkin valmistuneella lukuisista ongelmista kärsineellä Viktor Chernomyrdinillä? Lisäksihän Venäjällä on uutisoitu, että iäkäs rouva Karu (ent. Karhu) oltaisiin poistamassa käytöstä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#2
Venäläisillä kyllä riittää huumorintajua noiden 21900-sarjan murtajien kanssa: Sankt-Peterburg ("Pietari") on lähtenyt Pietarista kohti Sabettaa ja alus käynee matkalla bunkraamassa Murmanskissa. Murmansk on Pietarissa. Moskva ("Moskova") on Vladivostokissa. Vladivostok on Pietarissa. Moskovassa ja Novorossijskissa ei luonnollisesti ole murtajia. Novorossiysk ("Novorossijsk") on Vladivostokissa. Lyönpä vetoa, että tuosta Saksassa rakenteilla olevasta 21900M2-tyyppisestä murtajasta tulee nimeltään Sabetta ja se sijoitetaan Venäjän kaukoitään...

Sen sijaan Karanmerellä Enisey-tankkeri ("Jenisei") avusti Dudinka-murtajaa (ex-Apu) kohti Jenisei-jokea ja Dudinkan satamaa. Varandey ("Varandei") siirtynee pian Varandein öljyterminaalille, Ob Sabettan satamaan Obinlahdelle ja Magadankin avustamaan tänäkin talvena laivoja Magadanin kaupunkiin Ohotanmerellä. Johonkin voi sentään luottaa. Noh, Baltika ("Itämeri") on Petsoranmerellä ja Sevmorput ("Koillisväylä") nysvää Angolan edustalla sulattomine pyrstöinensä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

#3
Calypso lähti Luonnonmaalta Saimaa-irtokeuloineen toissapäivänä ja on parhaillaan Saimaan kanavassa matkalla Lappenrantaan.

Siirsin tämän ja pari muuta irtokeulan liikkeitä käsittelevää viestiä Jäänmurtajat ja talvimerenkulku -viestiketjusta tähän tämän talven jäänmurtajien liikkeitä käsittelevään keskusteluun. -Tuomas Romu
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Jäätiedotuskausi käynnistynyt:

"JÄÄTIEDOTUS 10.12.2020
Jään muodostus on alkanut.

Perämeren pohjoisosassa on paikoin sisälahdissa ohutta jäätä.

Suomenlahdella on Viipurin ja Pietarin edustoilla ohutta uutta jäätä ja jään muodostusta.

Saimaan pohjoisosassa on paikoin 1-5 cm paksua uutta jäätä.

Saimaan eteläosassa ja Saimaan kanavassa on paikoin ohutta uutta jäätä ja jään muodostusta.


Jäänmurtajat: Calypso aloittaa avustamisen Saimaan pohjoisosassa viikonloppuna. Meteor aloittaa avustamisen Saimaan pohjoisosassa ja Saimaan kanavassa ensi viikolla.

Avustusrajoitusmuutokset: Joulukuun 14. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Saimaa ja Saimaan kanava, II yli 1300 tonnia.

Seuraava jäätiedotus julkaistaan maanantaina 14. joulukuuta."


https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.



Pekka Laakso

Jäätiedotuksesta:

"Avustusrajoitusmuutokset: Joulukuun 27. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, II yli 2000 tonnia."


Sjöfartsverketin sivuilta:

"Aviserade restriktioner:       
From 26 dec 2020

Karlsborg - Luleå
Lägst isklass II och lägst 2000 dwt"
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

PortTrafficin ja Pilotonlinen mukaan Kontio lähtisi joulupäivänä, ja koukkaisi alkuviikolla Kokkolaan. Seurataan tilannetta.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#9
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.12.2020, 13:24:38
PortTrafficin ja Pilotonlinen mukaan Kontio lähtisi joulupäivänä, ja koukkaisi alkuviikolla Kokkolaan. Seurataan tilannetta.
Kontio lähtenyt tänään klo 16.

Arctian virallinen tiedote:
https://www.arctia.fi/uutiset/kontio-peramerelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana.html

"Matkalla Perämerelle Kontio pysähtyy 20 hengen miehistöineen Kokkolassa, jossa se ottaa polttoainetäydennyksen eli 720 000 litraa vähärikkistä kevyttä polttoainetta."
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Marko Kosamo

Ja nyt myös Protector suuntaamassa Saimaalle ja ilmeisesti avustaa suoraan ms Ninaa kohti Siilinjärveä. Eli Protector olisi pohjois-saimaalla, Calypso idässä ja Meteor kanavan alueella.

Marko Kosamo

Nyt kyllä näyttäisi Calypso olevan telakka-altaassa Savonlinnassa... olisiko jotain ongelmaa uuden keulan kanssa.

Pekka Laakso

#12
Vielä ei Ruotsissa olla lähdetty liikkeelle (koeajoja ei lasketa tähän viestiin), mutta Sjöfartsverket on päivittänyt murtajiensa aktivointijärjestystään:

" Isbrytarnas aktiviteter       
Ale       Assisterar i Bottenviken
Atle       24 h standby
Frej       Förtöjd Luleå
Oden       Förtöjd Helsingborg
Ymer       48 h standby"


Alella on siis jo sininen valo päällä mastossa. Oden on muuten jostain syystä edelleen Helsingborgissa.

EDIT: Ale lähtenyt liikkeelle tiistaina iltapäivällä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Toni Kolhonen

#13
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 04.01.2021, 17:15:55
Nyt kyllä näyttäisi Calypso olevan telakka-altaassa Savonlinnassa... olisiko jotain ongelmaa uuden keulan kanssa.
Eipä Calypsoa ole enää Jäätilanne murtajien listassa: Jäänmurtajat: Kontio avustaa Perämerellä. Protector avustaa Saimaan pohjoisosassa. Meteor avustaa Saimaan eteläosassa ja Saimaan kanavassa.

Edit 5.1.2020 21:00: Calypso näköjään taas liikenteessä.

Timo Heikkinen

Marinetrafficista bongattua: Ymer liikenteessä Perämerellä.