Jäätalvi 2023-2024

Aloittaja Tuomas Romu, 23.10.2023, 22:54:14

« edellinen - seuraava »

Hannu Sarell

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 05.01.2024, 22:26:23 Urho kävi Kantvikissa ja Inkoossa avaamassa rännit. Arctic Aurora lähdössä, kun on jo hinaajatkin paikalla.
Sori, Pekka Laakso olikin jo kirjoittanut tästä tuolla LNG-laivan topicissa.

Pekka Laakso

#46
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 05.01.2024, 22:31:31 Sori, Pekka Laakso olikin jo kirjoittanut tästä tuolla LNG-laivan topicissa.
Poistin sen viestin. Urhon Instagramissa oli maininta, että suuntaavat Nordvalenille Merenkurkkuun.

https://www.instagram.com/icebreaker_urho/reel/C1uZ1b3NPyD/

Fennicalla muuten asennettiin syksyn Kanadan keikkaa varten poistetut kumimatot takaisin haarukkaan torstaina. Näin lisähavaintona.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#47
Calypso aktivoitui tänään Saimaa-irtokeulansa kanssa ja siirtyi Loviisan edustalle. Mainitaan myös päivän jäätiedotuksessa. Voima koukkasi Helsingistä lähdettyään avaamaan rännin Sköldvikiin ja jatkoi saaristoväylää pitkin aina Haminaan asti.

Ruotsissa Oden aktivoitui lopulta perjantaina ja on avustanut Luulajan ja Raahen välistä liikennettä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Löysinpä foorumin kätköistä vielä viisi viestiketjua jäätalvista 2002-03...2006-07. Linkit lisätty ensimmäiseen viestiin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petri Nummijoki

Suomalaiset murtajat vaikuttaisivat olevan aika intensiivisessä käytössä Perämerellä jo tässä vaiheessa ja Zeus on siirtynyt Selkämerelle. Ruotasalaisilla murtajilla taitaa olla hieman rauhallisempaa ja varsinkin Calypsolla ja Voimalla Suomenlahdella. No eiköhän näillekin töitä löydy, jos pakkanen kiristyy uudestaan.

Pekka Laakso

Calypso suuntaa Kantvikiin AIS mukaan. Monitoimillakin tehtiin tänään jo varustelua Kotkassa oman näköhavaintoni mukaan.

Sekä nyt Porttrafficin ja Pilotonlinen mukaan kohta on Sisun vuoro lähteä. Porttrafficin perusteella suoraan Perämerelle? Virallista tiedotetta odotellessa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.01.2024, 17:29:15 Sekä nyt Porttrafficin ja Pilotonlinen mukaan kohta on Sisun vuoro lähteä. Porttrafficin perusteella suoraan Perämerelle?

Tuskin Sisua kannattaisi Suomenlahdelle varata tämän hetkinen avustustilanne huomioiden. Talvina 2002-2003 ja 2010-2011 aloitti Voima työt Suomenlahdella jo ennen joulua ja talvella 2009-2010 2.1.2010. Kun tänä talvena tilanne on tähän mennessä ollut Suomenlahdella rauhallinen ja kovempia yhtäjaksoisia pakkasia on seuraavan kerran luvattu Etelä-Suomeen vasta ensi viikoksi niin melkoisen kovana talven täytyisi tammikuun loppupuolella ja helmikuussa jatkua, jotta tilanne äityisi Suomenlahdella vielä yhtä hankalaksi, mitä oli mainittuina kovina talvina. Lisäksi nykyään lienee mahdollista saada Viron puoleltakin apuja, jos oma kalusto uhkaisi loppua?


Pekka Laakso

Fennica shiftaa Kotkassa Kantasatamaan. Lähtövalmisteluja siis tekevät.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.01.2024, 09:55:51 Fennica shiftaa Kotkassa Kantasatamaan. Lähtövalmisteluja siis tekevät.

Suomenlahdella ei näytä edelleenkään paljoa tapahtuvan mutta olisikohan Selkämerellä jo avustustarpeita, joihin Zeus on liiaksi alakantissa? Voisi olla, kun Sisu näyttää pysähtyneen Uudenkaupungin edustalle.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 11.01.2024, 10:12:35 Suomenlahdella ei näytä edelleenkään paljoa tapahtuvan mutta olisikohan Selkämerellä jo avustustarpeita, joihin Zeus on liiaksi alakantissa? Voisi olla, kun Sisu näyttää pysähtyneen Uudenkaupungin edustalle.
Hyvin mahdollista, että Fennica suuntaisi Selkämerelle tai Merenkurkkuun. Ja Nordica tarvittaessa Suomenlahdelle sitten.
...of Finlandilla on nyt kaksi avustusta Raumalta ulos, ja Sisu odottelee Balticen mukaan bulkkeri Federal Hudsonin lähtöä ennen kuin jatkaa ylös.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Viking Supply Shipsin CCO'n LinkedIn-postauksessa kerrotaan Brage Vikingin tulevan jäänmurtoon Ruotsin vesille:

Good to have the Brage Viking back for ice work in the Sea of Bothnia

As part of an agreement between the Swedish Maritime Administration (SMA) and Viking Supply Ships (VSS), VSS has been called upon for escort and icebreaking services in northern Baltic Sea.

...

The contract is signed for 40 days, with the option to extend by up to 20 days, commencing in mid-January 2024.


Kyseessähän on alkujaan jääluokkaan 1A ja sittemmin jääluokkaan 1A Super vahvistettu offshore-alus, jolla on keulabulbi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 12.01.2024, 10:06:51 Viking Supply Shipsin CCO'n LinkedIn-postauksessa kerrotaan Brage Vikingin tulevan jäänmurtoon Ruotsin vesille:

Kyseessähän on alkujaan jääluokkaan 1A ja sittemmin jääluokkaan 1A Super vahvistettu offshore-alus, jolla on keulabulbi.

Lieneeköhän käytännön suorituskyky yli, alle vai samaa tasoa, mitä aikaisemmin Ruotsin vuokraamilla Viking-luokan aluksilla? Ne taisivat osoittautua talvien 2010 ja 2011 jäissä turhan alamittaisiksi. Keularakenne ei ehkä hyvää lupaa mutta leveyttä Brage Vikingillä näyttää olevan huomattavasti enemmän. Aikaisemmat Vikingit olivat leveydeltään vertailukelpoisia lähinnä vanhan Karhu-luokan kanssa, jota pidettiin liian kapeana jo 1980-luvun alkupuolella Otso-luokkaa suunniteltaessa.

Tuomas Romu

#58
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 12.01.2024, 10:32:40 Lieneeköhän käytännön suorituskyky yli, alle vai samaa tasoa, mitä aikaisemmin Ruotsin vuokraamilla Viking-luokan aluksilla?

Toisin kuin Ruotsin aiemmat monitoimimurtajat, Brage Viking ei ole teknisessä mielessä varsinainen jäänmurtaja vaan jäävahvistettu offshore-alus. Se saattaa pärjätä suuren paaluvetonsa turvin raskaassakin jäärännissä, mutta Perämeren ahtojäistä se tuskin selviäisi.

Sikäli kun Ruotsissa on vain neljä isompaa jäänmurtajaa, Brage Viking lienee rahdattu pitämään sellaiset satamat liikennöitävissä, joissa ei enää pärjätä pelkillä hinaajilla mutta joissa olosuhteet eivät (vielä) ole riittävän ankarat varsinaisille jäänmurtajille.

Brage Vikingin jääkokeista löytyy YouTubesta pari videotakin:


All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#59
Fennica tosiaan valmistautuu jäänmurtoon, Arctialta jo virallinen tiedote julki:

https://www.arctia.fi/uutiset/fennica-jaanmurtoon-kauden-seitsemantena-murtajana-2.html

Vähän vaan ympäripyöreästi todettu, että jääkö se Suomenlahdelle vai jatkaako Suomenlahtea länteen aina kohti Selkämerta?

EDIT 1: Brage Viking lähti Landskronasta Gävleä kohti jo perjantaina alkuillasta.

EDIT 2: Fennica lähti lopulta maanantaina klo 15:30
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.