Jäänmurtokausi 2003-2004

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 05.11.2003, 17:21:19

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Jokohan se kohta taas alkaa tämäkin alustyyppi toimia todenteolla..?
;D

Veikkaus: Kontio lähtee matkaan ensimmäisenä ja joutuu olemaan passissa kymmenen päivää. Eka avustettava tulee ahterin taakse 16.12.

Onko muuten Kontion torpan etuosassa oleva karhun siluettikuva ollut siinä jo pitkäänkin??
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Heikki Helen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 05.11.2003, 17:21:19
Onko muuten Kontion torpan etuosassa oleva karhun siluettikuva ollut siinä jo pitkäänkin??

Ainakin jo 15.6.2002 se oli siinä... http://koti.mbnet.fi/hhl/00-kontio.htm
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Väyrysen Antti

#2
Tänään Katajanokalla käydessäni huomasin, että Sisuun ja Urhoon on tehty viime talven jälkeen pieniä ulkoisia muutoksia.

Molempien alusten tutkamaston latva on poikkastu ja Sisun maston huipulle on lisätty "valkoinen pallo" (miksikä sitä ikinä kutsutaankaan)

Molempien jäänsärkijöiden mastot siis päättyvät nyt ylimmän tutkan tasolle.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Pekka Lappalainen

Lainaus käyttäjältä: Antti Väyrynen - 08.11.2003, 12:30:53
Molempien alusten tutkamaston latva on poikkastu ja Sisun maston huipulle on lisätty "valkoinen pallo" (miksikä sitä ikinä kutsutaankaa)

Varmaankin satelliittiantenni,   tai jäätelöpallo ;D.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Vesa Vepsäläinen

#4
Tiedekeskus Heurekassahan oli vuonna yks ja kaks jäänmurtajasimulaattori, jossa jäänmurtajan pienoismalli (en muista tarkempia tietoja) lillui ympyränmuotoisessa isossa "maljassa" eräänlaisten jäähileiden ja -lauttojen keskellä (eivät olleet oikeaa jäätä).

Pienoismallia pystyi kauko-ohjaamaan ohjauspaneelista. Vaihtoehtoina muistan ainakin erilaisia konetehoja ja painolastilla tai -ilmalla jäänmurtajaa kallistamalla pystyi "murtamaan" mainittua jäätä aivan kuten oikeakin murtaja tekee.

Oli muuten upea laitos, olisin halunnut sellaisen kotiin viihdekeskukseksi.  ;D

tporko

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 10.11.2003, 21:58:34
Tiedekeskus Heurekassahan oli vuonna yks ja kaks jäänmurtajasimulaattori, jossa jäänmurtajan pienoismalli (en muista tarkempia tietoja) lillui ympyränmuotoisessa isossa "maljassa" eräänlaisten jäähileiden ja -lauttojen keskellä (eivät olleet oikeaa jäätä).

Pienoismallia pystyi kauko-ohjaamaan ohjauspaneelista. Vaihtoehtoina muistan ainakin erilaisia konetehoja ja painolastilla tai -ilmalla jäänmurtajaa kallistamalla pystyi "murtamaan" mainittua jäätä aivan kuten oikeakin murtaja tekee.

Oli muuten upea laitos, olisin halunnut sellaisen kotiin viihdekeskukseksi.  ;D

Tällaisen muistan takavuosina nuorena poikana nähneeni nykyisessä kotikaupungissani jollain messuilla tms, taisi olla Otson tai Kontion malli.

Mikko Pätäri

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 10.11.2003, 21:58:34
Tiedekeskus Heurekassahan oli vuonna yks ja kaks jäänmurtajasimulaattori

Muistan tämän itsekin hyvin ensimmäisiltä Heureka-käynneiltäni, olisiko reilun kymmenen vuoden takaa? Kyseessä oli Otson malli pyöreässä teräsaltaassa. "Jää" oli muistaakseni tehty murennetusta styroksista (siltä se ainakin näytti). Ohjailumahdollisuudet eivät kovin kummoiset olleet, muistaakseni koneita ei ollut mahdollista säätää kuin tyyliin eteen-seis-taakse, ja lisäksi malliin oli toteutettu kallistustankit sekä ilmapuhallusjärjestelmä. Ruorikin siinä pulpetissa kyllä oli, mutta taisi olla pelkkä koriste... enpä ainakaan mitään vaikutusta havainnut, mallihan oli pakko-ohjattu kiertämään kapeaa ympyränmuotoista allasta. Enivei, ihan kiva vaikka ei kovin monipuolinen vempain.

Toinenkin merenkulkuaiheinen kohde Heurekasta muistuu mieleeni. Hiukan tuoreempi tapaus, en vaan muista minkä näyttelyn yhteydessä oli mallinnettu täysin toimiva noin metrin korkuinen Azipod-ruoripotkurilaite. Ohjausjärjestelmä oli tässä jo hyvä kopio esikuvastaan. Havainnollinen värkki.

Muistaako joku vielä muita? Sääli vain että nämä, kuin myös muut Heurekan mielenkiintoisimmat kohteet tuntuvat häviävän alta aikayksikön...

Väyrysen Antti

Apu ja Voima lähtivät tänään peräkanaa Helsingin Katajanokalta klo 9.00 kohti itää.

Miksiköhän ihmeessä?
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Timo Lehtinen

Ei siellä ainakaan vielä jäätä ole vaikka Länsi-Siperiaa
onkin. Paitsi juomissa...  ;D
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Miran Hamidulla

Venäjä on ottanut sitten opikseen viime talvesta, ja aikoo siirtää ensi talveksi Suomenlahdelle lisää jäänmurtokapasiteettia Kaukoidästä. :thumb:
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 18.11.2003, 22:05:45
Venäjä on ottanut sitten opikseen viime talvesta, ja aikoo siirtää ensi talveksi Suomenlahdelle lisää jäänmurtokapasiteettia Kaukoidästä. :thumb:
SST tiedotti jokin aika sitten, että tuohon tarkoitukseen kuuluu risteilykäytöstä tunnettu Kapitan Khlebnikov, joka joko vuokrataan tai myydään kokonaan Pietarin satamahallinnolle.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Jokin aika sitten oli muistaakseni juuri SST:ssä myös juttua siitä, että Venäjä haluaa turvata mahdollisina pahoina jäätalvina tankkereilleen läpipääsyn myös tilanteissa, joissa Itämeri jäätyy Tanskan salmia myöden. Tästä johtuen jollekin Venäjän Jäämerenmurtajista oli tarkoitus antaa valmiudet siirtyä avustustehtäviin Tanskan salmiin mikäli tilanne joskus sitä vaatisi. Kellään lisätietoa aiheesta?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar


Matti Kauppinen

Lainaus käyttäjältä: Petteri Kallanmaa - 20.11.2003, 18:36:05
http://www.turunsanomat.fi/osasto/?ts=1,2,0,0,140063,2003-11-20

Mitenhän käynee... :-\

Ei lainkaan huono uutinen. Tietenkään kaikki ei ole samaa mieltä, mutta minä toivon, että murtajalaivasto sijoitetaan tulevaisuudessa Turkuun. :) :thumb:

Salomon Kaukiainen

Turkuun sijoittaminen voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto, vaikka Kontion kippari arveli jokin aika sitten että kustannussyistä murtajat saattaisi ihan hyvin mennä vaikka Kopliinkin.

Mikäköhän on muuten syynä että Helsingin kanssa ei haluta uutta vuokrasopimusta? Ilmeisesti laituripaikkojen hinnat on korkeampia tai kaupunkin haluaa jälleen muuttaa rantansa johonkin ei-merenkulkuun liittyvään käyttöön..
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)