Kysymyksiä GALlista

Aloittaja laivat, 13.04.2001, 17:31:36

« edellinen - seuraava »

laivat

Löysin eilen tukholmalaisesta Gamla Stanissa sijaitsevasta Fisk Mås -nimisestä pikkupuodista hienoja GAL:n eli Gdynia-Amerika Liniensin julisteesta tehtyjä kortteja. GAL liikennöi Gdynia-Kööpenhamina-Halifax-New York -reitillä ja matkan kesto oli 8 päivää. Tietääkö joku enemmän kyseisestä GAL varustamosta? Liikennöikö tuo varustamo vielä, ja jos niin missä ja millaisilla laivoilla? Kortissa on kuva GAL:n silloisesta laivasta nimeltä Pilsudski, tietääkö kukaan missä tuo laiva on tällä hetkellä? Samaisesta puodista löysin myös SAL:n julisteen. Suosittelen tuota puotia kaikille laivafriikeille.

Arttu Laaksonen

#1
Tuota tuota, tällä hetkellä laiva on meren pohjassa ja on ollut siellä itseasiassa yli 60 vuotta. Viimeisen matkansa Gdyniasta Amerikkaan se teki 11.8.1939, jonka jälkeen se muutettiin aseistetuksi kauppalaivaksi. Laiva upposi sitten 26.11.1939 ajettuaan miinaan Humber-joen suulla. Pilsudskilla oli muuten myös Batory-niminen sisaralus joka romutettiin Hong Kongissa vuonna 1971. Tässä vielä kuva Pilsudskista:
.: FAQ :.

Aleksi Lindström

#2
Ms Batory


Pituus: 158,1 m
Leveys: 21 m
Brt: 14 287 t
Rakennettu: 1936 Cantieri Riuniti dell Adriatico, Monfalcone, Italia
Varustamo: Polish Ocean Lines
Nopeus: 18 kn
Matkustajia: 816

Arttu, laivaa ei romutettu Hong Kongissa vaan Kaohsiungissa, Taiwanissa. Eikä vuonna 1971 vaan 1976.


Arttu Laaksonen

#3
Ok, mulla oli sitten väärää tietoa :)
.: FAQ :.

Markus

#4
Oisko sulla tarkempaa osotetta siitä puodista?
Voisin nimittäin seuraavalla kerralla käydä kattoo sitä

laivat

#5
Joo, eli sen puodin nimi olikin Fisk-Måsen. Sen osoite on Schönfeldts Gränd 1 ja se sijaitsee aivan Gamla Stanin tunnelbana-aseman lähellä Schöfeldts Grändin ja Lilla Nygatanin kulmassa.

wirrankoski

#6
Noniin: kun sitä on fundeerattu BATORY:n loppua, täytynee lisätä vielä, että Marine Newsin (7/1971) mukaan laiva lähti Gdyniasta 30.3.1971 ja saapui Hong Kongiin 11.5.1971. Romuttajan nimi oli Yau Wing Shipbreaking Co.Ltd. (Aleksi: mistä tulee tieto Kaohsiung ja vuosi 1976?).
GAL perustettiin vuonna 1930, jolloin Puolan hallitus osti kolme laivaa "Baltic American Lineltä" (c/o Det Östasiatiske Komp. Köbenhavn). Laivat olivat ESTONIA (ex CZAR) r. 1912 Glasgow, LITUANIA (ex CZARITZA) r. 1915 Glasgow ja POLONIA (ex KURSK) r. 1910 Glasgow. Ne saivat uudet nimet, ensimmäinen PULASKI, toinen säilytti nimen ja viimeinen KOSCIUSZKO. American Linen neljäs laiva, LATVIA, oli vuonna 1924 myyty japanilaisille, ja siitä tuli FUSO MARU.
Yhtiön virallinen nimi oli: Polskiego Transatlantyckie Towarzystvo Okretowe. Vuonna 1934 nimi muutettiin: Gdynia-Amerika Linie Zeglugowa Spolka Akcyjna.
Näiden laivojen kohtalo oli seuraavanlainen: PULASKI meni 1946 briteille ja sai nimen EMPIRE PENRYN, romutettiin 1949 Blythissä. KOSCIUSZKOSTA tuli v. 1941 GDYNIA ja 1946 brittien EMPIRE HELFORD, romutettiin 1950 Blythissä. POLONIA meni jo 1939 romuksi.
Vuonna 1935-36 hankittiin Monfalconesta "moottorisisaret" PILSUDSKI ja BATORY, joista olikin jo juttua aiemmin. Vuonna 1939 yhtiö hankki vielä moottorilaivat SOBIESKI (rak Walker-on-Tyne) ja CHROBRY (rak. Nakskov). CHROBRYLLE kävi ohrasesti, sillä 14.5.1940 saksalaiset pommittivat sen upoksiin Bodön edustalla, Norjan rannikolla. Ainoastaan toinen laivoista jatkoi sodan jälkeen linjaliikennettä. Se "annettiin" v. 1950 veli venäläisille ja sai nimen GRUZIJA, kunnes 1975 romutettiin Speziassa.
Tätä ennen, vuonna 1952, Puolasta tuli Kansantasavalta, ja kaikki GAL:n (sillä oli myös rahtilaivoja!) laivat siirrettiin PLO:lle (ei se palestiinalaisten ;-) eli Polskie Linie Oceanicznelle. Se oli GAL:n loppu.
Loppukaneettina voitaneen lisätä, että PLO:n moottorilaiva BATORY asetettiin v. 1957 markkinointiyhtiön "Gdynia-America Linen" liikenteeseen, mutta sillä ei enää ollut mitään tekemistä vanhan GAL:n kanssa.
Näin fundeeraapi:

Wirrankosken Rami

laivat

#7
Kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Harmi, että melkein kaikki vanhat laivayhtiöt Amerikan -linjalla on lopettaneet toimintansa  >:(

Aleksi Lindström

#8
Rami: 1976 & Kaohsiung -tieto tulee kirjasta nimeltä Die Schönsten Luxusliner... en sitten tiedä missä ja kenellä on virhe mutta niin siellä lukee.