Jäänmurtokausi 2006-2007

Aloittaja Marzinas, 11.11.2006, 17:58:33

« edellinen - seuraava »

Marzinas

Perämeren rannikko jäätyy pikkuhiljaa ja jäänmurtokausi alkaa liikennerajoitusten astuessa voimaan. Merentutkimuslaitos on aloittanut säännöllisen jääkarttojen julkaisemisen ja jäätilanteen, liikennerajoitusten jäänmurtajien avustustoimintaa voit seurata BIM:n kotisivulta ositteesta  http://www.baltice.org/

Ilari Hatakka

Sivutietona kerrottakoon, että Joensuuhun piti avustaa jo yksi rahtialus etelätuulella sataman alueelle pakanneen jään takia.
Saimaa navigare necesse est!

Pekka Laakso

#2
Jäänmurtajien jokasyksyiset koeajot ovat näemmä alkaneet, AISLiven mukaan Kontio oli käynyt aamulla lyhyellä koeajolla Helsingin edustalla.

Monitoimilla sen sijaan riittää vielä töitä Pohjanmerellä. Botnicalla on nykyistä sopimusta jäljellä ainakin noin jouluun saakka, Nordicalla mahdollisesti myöskin joulukuun alkuun-jouluun saakka, ja Fennicaa sen sijaan pidetään SPOT-markkinoilla tammikuun puoleenväliin saakka...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Anssi Krooks

Kontio palasi vähän ennen yhtätoista takaisin Skattalle:


Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.11.2006, 09:57:03
Jäänmurtajien jokasyksyiset koeajot ovat näemmä alkaneet, AISLiven mukaan Kontio oli käynyt aamulla lyhyellä koeajolla Helsingin edustalla.

Talvi tuli ja meni jo, mutta siitä huolimatta Kontio on valmiina lähtöön Katajanokalta, jos takatalvi vielä yllättää. ::)

Turun Sanomat

Ps. Taidetaan saada uudet perunat vielä joulupöytään. ;)

Rontti

Huhujen mukaan kaikki moulinexit tulevat jäänmurtoon ensi talvena ja Fennicalla jäänmurtokausi jatkuu koko ensi vuoden kun se suuntaa toukokuun alussa kokkansa kohti alaskaa yhdessä ruotsalaisen jäänmurtaja Tor Vikingin kanssa. Mukana on kuulemma myös veli venäläisen jäänmurtokalustoa.

Kimmo Rantanen

Jäänmurtajat ovat nyt seisoneet ennätyspitkään Katajanokalla, sillä aiemmin ensimmäinen murtaja on lähetetty Perämerelle vuodenvaihteeseen mennessä.

Katso juttu aiheesta Netti-TV:stä

Juha Heinonen

Onkohan aluksilla täysi miehitys päällä, myös viikonloppuna?

Väyrysen Antti

#8
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 04.01.2007, 16:14:11
Jäänmurtajat ovat nyt seisoneet ennätyspitkään Katajanokalla, sillä aiemmin ensimmäinen murtaja on lähetetty Perämerelle vuodenvaihteeseen mennessä.
Ja seisovat jatkossakin, mikäli lämpötila kekkaloi nollan tuntumassa. Meren jäätymiseen kun oikeasti tarvittaisiin enemmän kuin muutama pakkasaste, ja vieläpä pidemmäksi ajaksi. Tosin tällä hetkellä jopa tuo muutama pakkasastekin on liikaa pyydetty. Ellei ihmeitä tapahdu, en usko meren jäätyvän tänä vuonna ainakaan etelärannikolla kestävästi ollenkaan.

Tammikuu on ollut yleensä sydäntalven aikaa, mutta tämän hetkisen tilanteen toteamiseen ei paljoa vaadita. Joulukuu oli käsittääkseni lämpimin ikinä Suomessa mitatuista joulukuista ja tammikuun ekan viikon keskilämpötilakin on "vaatimattomat" seitsemän astetta keskiarvon yläpuolella. Sanomattakin selvää on myös, että veden lämpötila BSC:ssä on tällä hetkellä reippaasti tilastojen keskiarvoa korkeampi. Jos sama meno jatkuu, niin eivätpä taida jäänsärkijät tänä talvena paljon juhlia. Ja tämä talvi tuskin tulee olemaan poikkeus... kuten tiedämme, on koko maailma on siirtymässä kovaa vauhtia kasvihuoneaikaan. :F

Ei enää valkeata joulua lapsille. Ei enää kylmää talvea harrastusmahdollisuuksineen. Ei enää jäänmurtajaliikennettä.

Päättäjät! Siirtäkää aurinkoa 20 000 000 kilometriä kauemmas, jotta voisimme jatkossakin nauttia kylmistä talvista!
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Kimmo Rantanen

#9
Lainaus käyttäjältä: Väyrysen Antti - 05.01.2007, 13:29:38
Ja seisovat jatkossakin, mikäli lämpötila kekkaloi nollan tuntumassa. Meren jäätymiseen kun oikeasti tarvittaisiin enemmän kuin muutama pakkasaste, ja vieläpä pidemmäksi ajaksi. Tosin tällä hetkellä jopa tuo muutama pakkasastekin on liikaa pyydetty. Ellei ihmeitä tapahdu, en usko meren jäätyvän tänä vuonna ainakaan etelärannikolla kestävästi ollenkaan.

Tammikuu on ollut yleensä sydäntalven aikaa, mutta tämän hetkisen tilanteen toteamiseen ei paljoa vaadita. Joulukuu oli käsittääkseni lämpimin ikinä Suomessa mitatuista joulukuista ja tammikuun ekan viikon keskilämpötilakin on "vaatimattomat" seitsemän astetta keskiarvon yläpuolella. Sanomattakin selvää on myös, että veden lämpötila BSC:ssä on tällä hetkellä reippaasti tilastojen keskiarvoa korkeampi. Jos sama meno jatkuu, niin eivätpä taida jäänsärkijät tänä talvena paljon juhlia. Ja tämä talvi tuskin tulee olemaan poikkeus... kuten tiedämme, on koko maailma on siirtymässä kovaa vauhtia kasvihuoneaikaan. :F

Ei enää valkeata joulua lapsille. Ei enää kylmää talvea harrastusmahdollisuuksineen. Ei enää jäänmurtajaliikennettä.

Päättäjät! Siirtäkää aurinkoa 20 000 000 kilometriä kauemmas, jotta voisimme jatkossakin nauttia kylmistä talvista!

Sitä se teettää, kun pitää olla niin yhdenmukaista muiden EU-maiden kanssa, että sääkin pitää olla samanlainen koko EU-alueella. Ja viime joulukuustahan voidaankin sitten tehdä jo se päätelmä, että kylmiä talvia ei enää tule ja kaikki loputkin jäänmurtajat voidaan myydä vaikka Siperiaan. ::) ;)

Hyvääkin leudossa talvessa muuten on, vaikka onkin pimeää ja synkkää ja märkää ja pimeää ja sitäkin synkempää. Ei ainakaan tarvitse aurata lunta, ei hiekoittaa ja säästöä tulee lämmityksessäkin niin että niilläkin säästyneillä rahoilla voi lähteä vaikka Siperiaan katsomaan miltä sen oikean talven kuuluu näyttää. :beer: Mutta eiköhän joku hullu kuitenkin päätä kohta tätä menoa jokaisen Suomen kansalaisen perusoikeuksiin kuuluvan hiihtoputken ja sisälaskettelurinteen vähintään jokaisessa kaupungissa kirjaston tapaan. ::)

Tuulet ovat viimeaikoina puhaltaneet etelästä lämmintä vettä pohjoiseen, mutta siitä huolimatta vesi on Pohjanlahdella ja Suomenlahdella vain pari asteista. Ei tarvita kovin pitkää tyyntä pakkasjaksoa, että merikin jäätyy nopeasti ja yksi joulukuu tai talvi ei kuitenkaan vielä paljoa kerro, kun katsotaan ilmastoa pidemmältä ajalta. Esimerkiksi viime jäätalvi oli normaali, vaikka Itämeren jäätyminen alkoi normaalia myöhemmin. Alkutalvi oli muutenkin hyvin samanlainen, kuin nyt kuluvana talvena (ainakin täällä etelä-rannikolla). Ensin koko maa peittyi lumeen, sitten joulukuu oli täysin musta ja lämmin, kunnes viime talvena jouluksi satoi lunta. Auton uusista talvirenkaista oli nastat ihan finito, kun alkoi se oikea talvi. Nyt on sama juttu, kun marraskuussa tuli lunta kuin Esterin per..stä, mutta ainakin Kotkan seudulla olisi pärjännyt sitten koko joulukuun suvikumeilla muutamaa pakkasaamua lukuunottamatta. Kovat pakkaset olikin sitten vasta viime helmi-maaliskuussa.

Faktaa voikin hakea vaikka tuolta -> http://www.fimr.fi/fi/palvelut/jaapalvelu/jaatalvi.html :deal:

Jäätalvi 2005/2006 oli keskimääräinen ja 2000-luvulla koko Suomen rannikko on jäätynyt joka talvi, mutta esimerkiksi talvena 1988-1989 jäätyi vain Perämeri, Merenkurkku ja Pietarin pohjukka. Vuoden 1983 talvenakin Selkämeri oli avoin, mutta 1985 ja -87 lähes koko Itämeri jäätyi Bornholmin itäpuolta lukuunottamatta... 8)




Väyrysen Antti

#10
Jep ja jep... mutta...

Yksi leuto talvi ei tosiaan mitään kerro, mutta ilmastonmuutoksen trendi on koko maailmalla kohti lämpimämpää. Kyse ei siis pelkästään ole Suomen tilanteesta, kuten sanomattakin selvää on. Vaikka yleisesti Pohjois-Euroopan säähän vaikuttavan NEOn häiriintyminen ei kasvihuoneilmiön vaikutuksen takia olisikaan laajemmassa mittakaavassa kovin suuri, on NEO vain yksi osa laajemmassa kierrosta, jonka luonne on kasvihuoneilmiön seurauksena muuttumassa. NEOn muutoksen akuuteimmat vaikutukset ovat länsi- ja luoteistuulten lämmittävän vaikutuksen lisääntyminen leveysasteillamme etenkin talviaikaan.

Tulevasta vuodesta on ennustusten mukaan tulossa maailmanlaajuisesti historian kuumin (aikaisemmin mitatuksi termaalimaksimiksi nousee vuosi 1998), eikä sitä seuravankaan vuoden uskota häviävän ainakaan kovin paljoa. Kylmempiä vuosia ja kylmempiä talviakin toki mahtuu väliin, mutta trendi on lämpimämpään päin. Talvet tulevat keskimääräisesti alkamaan myöhemmin ja loppumaan aikaisemmin. Lisäksi useiden talvien keskellä olevat  termaalijaksot pitenevät.

Mitä viime joulukuuhun edeltäneeseen joulukuuhun tulee, niin kyllä se oli useita asteita kylmempi kuin seuraajansa. Voin kaivella WRP-lukemiakin, jos niitä kaipaillaan...
Tosin yksi joulukuuhan ei paljoa merkkaa, kuten juuri todettiin...

-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Kimmo Rantanen

Perämeren jäätilanne on nyt muodostunut niin "pahaksi", että jäänmurtaja Letto alkaa avustaa liikennettä 12.1. alkaen Perämeren pohjoisosassa. :)
Ruotsalaiset ovat näköjään kuitenkin ottaneet jäänmurtaja Frejn päivystämään Perämerelle.

MERENTUTKIMUSLAITOS   JÄÄTIEDOTUS   11.01.2007

Jäätilanne on lähes ennallaan.

Perämeren pohjoisosassa on sisäsaaristossa 10-30 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään edustalla on ohutta yhteenajautunutta ajojäätä ja sohjoa.

Saimaan pohjoisosassa on paikoin 5-10 cm paksua jäätä. Suurin osa Saimaasta on avovettä.

Liikennerajoitukset: Tammikuun 15. päivästä alkaen avustetaan Tornioon, Kemiin ja Ouluun vain jääluokkiin I ja II kuuluvia aluksia kantavuudeltaan yli 2000 tonnia.

Jäänmurtajat: Letto avustaa liikennettä 12. 1. alkaen Perämeren pohjoisosassa. Meteor ja Arppe avustavat Saimaalla.


http://www.fimr.fi/fi/palvelut/jaapalvelu/jaatilanne.html
http://www.fimr.fi/stc/palvelut/attachments/jaakartta.pdf

Kimmo Rantanen

Jäänmurtaja Kontio lähtee kohti pohjoista

Jäänmurtaja Kontio lähtee tiistai iltana Helsingin Katajanokalta kohti pohjoista.

Murtajista ensimmäisenä liikkeelle lähtevä Kontio saapuu Perämerelle torstaina avustamaan Kemi-Tornion ja tarvittaessa Oulun liikennettä, kertoo varustamoliikelaitos Finstashipin jäänmurtopalveluista vastaava Atso Uusiaho.

Jäänmurtajat lähtevät tänä talvena liikkeelle poikkeuksellisen myöhään. Esimerkiksi vuosi sitten ensimmäinen murtaja lähti Perämerelle lauhasta talvesta huolimatta jo joulukuun puolivälissä.


YLE Oulu Radion uutiset 16.1.2007

Pekka Laakso

#13
Ja AISLiven mukaan Kontio tosiaan on liikkeellä hyvää vauhtia. Vielä kun tuo ilma näyttää kylmenevän ainakin hetkellisesti viikonloppuna, niin näyttää sitä jäätäkin muodostuvan, ainakin tuonne Perämerelle.

Mitähän monitoimien kanssa tullaan nyt tekemään, uusi sopimus edellyttäisi ne käytännössä viimeisinä jäänmurtoon, mutta esimerkiksi nyt ilmeisesti kaksi seisoo tyhjän panttina ilman rahtausta Norjassa. Nordica on makaamassa Stavangerissa ja Botnica näköjään siirtynyt telakalle Stavangerin Rosenbergissa... Tietysti GDV voi hakea niille uutta lyhytaikaista keikkaa öljykentiltä, mutta ainakaan vielä ei ole kuulunut siltäkään rintamalta uutisia.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Perämeren satamat yllätettiin yöllä niin sanotusti "housut kintuissa": :P

Jäät tukkivat Perämeren satamat
17.01.2007 03:23

Useat alukset ovat yön odottaneet lähtölupaa satamissa.

Kovan tuulen painamat jäät ovat pysäyttäneet laivaliikenteen Kemin ja Tornion satamissa.

Botnia VTS:stä kerrotaan, ettei laivoja päästetä merelle tai sisään satamiin, jotteivät ne jäisi puristuksiin jääkenttien liikkuessa.

Tilannetta arvioidaan uudelleen viimeistään aamulla. Useat alukset ovat yöllä odottaneet lähtölupaa satamissa. Satamaan pääsyä on merellä odottanut pari laivaa.

Perämerellä on tuulennopeus ollut korkeimmillaan noin 20 metriä sekunnissa, mutta tuuli on jo laantunut huippulukemista. Jäätilannetta vaikeuttaa suuri vedenkorkeus.


(MTV3-STT)