Merenkulku > Muu merenkulku

Katajanokan terminaalin laajennus 2007

(1/3) > >>

Kimmo Rantanen:

--- Lainaus käyttäjältä: Petri Lindqvist - 16.11.2006, 14:56:14 ---Muutama viikko sitten uutisoitiin, että Katajanokan termiinaali menee remonttiin uudisrakennuksen vuoksi. Kustannuksiksi arvioitiin muistaakseni 8 miljoonaa euroa.

--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.11.2006, 20:54:24 ---Vikingin liikenne siirrettiin Skattan kärkeen kehnosta K5:sta vaiheittain, Mariellan valmistuttua se alkoi ajaa nykyisestä paikasta ja Viking Saga liikennöi loppuun asti vanhasta paikastaan. Terminaaliin ei tietääkseni ole tehty vuoden -85 jälkeen mitään mainitsemisen arvoista remonttia, joten korjaus on paikallaan siinäkin tapauksessa, ettei VL:n Tallinnanliikenne pidemmän päälle Skattalla pysy.
Mutta kuten sanottu, asiasta ei ole vielä tehty mitään päätöksiä.

--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 16.11.2006, 21:56:34 ---Tuossa terminaalin uudistuksessa on tarkoitus tehdä erilliset tilat laivaan nouseville ja sieltä poistuville. Lyhyiden satamapysähdysten Tallinnan reitillä varmasti todella hyödyllinen ja matkustajien vaihtoa nopeuttava ratkaisu, mutta Tukholman reitillä vaikea nähdä niille mitään järkevää käyttöä...

--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.11.2006, 12:55:18 ---Länsiterminaali ja Skattan kärjen K8 ovat sikäli yhteismitallisia, että kummastakin liikenne pulpahtaa keskelle kaupunkia tukkien tiettyjä väyliä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaistajakoa Jätkäsaaressa voidaan vielä säätää, mutta Skattalla on jo käytössä kaikki mahdollinen tila:
http://www.portofhelsinki.fi/content/pdf/ajankohtaista/Eckero_Tallinkt_rekat_trailerit.pdf?from=-20167170932307166
http://www.portofhelsinki.fi/content/pdf/matkustajaliikenne/satamat/2006etelakartta.pdf?from=3910271099463664

--- Lainaus päättyy ---
(Siirsin lainaukset Viking XPRS:n valmistumista käsittelevästä topicista -> Linkki sinne)

Helsingin Satama tiedottaa 21.2.2007:

Katajanokan terminaalin laajennus 2007

Katajanokan terminaalin teräs- ja lasirakenteisen, noin 1000 m2:n laajennushankkeen perustustyöt aloitetaan kaivutöillä tällä viikolla ( viikolla 8 ). Perustustyöt tehdään K8-terminaalin ulkopuolella, pääosin rakennuksen eteläpuoleisella laiturialueella. Työt eivät aiheuta merkittävää haittaa terminaalin toimintaan. Myös ajoneuvojen reitit työmaa-alueella säilyvät pääosin ennallaan. Melu- ja tärinähaittaa tulee jonkin verran paalutustöistä, jotka kestävät korkeintaan 4 päivää. Perustustöihin liittyen terminaalin länsipäästä, laiturialueelta puretaan teräsrakenteinen rullaporras ja kulkusilta viikolla 10. Purkutyö kestää noin kaksi viikkoa.

Perustustyöt urakoi Helsingin Sataman Tekninen osasto ja vastaavana työnjohtajana toimii työpäällikkö Onni Majanen. Koko hankkeen perustustyöt saadaan valmiiksi huhtikuun 2007 loppuun mennessä. Laajennushankkeen varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät huhtikuussa 2007 ja niistä tiedotetaan erikseen kun hankkeen pääurakoitsija on valittu. Koko työ valmistuu joulukuussa 2007

http://www.portofhelsinki.fi/default.asp?docId=13951

Jarkko Korhonen:
Onkos tuonne odotettavissa lähiaikoina muuta kapasiteetin lisäystä kuin Rosella -> XPRS?

Mikko-Oskari Koski:
Sitä on vaikea sanoa. Voi olla, että onkin -mutta vielä todennäköisempää, ettei. Ainoa potentiaalinen siirtyjähän olisi NordicJet, joka menettää K5:n, mutta todennäköisempaa on, että senkin uusi terminaali on joko Makasiini tai Olympia. Vaikka olisihan Skattan kärjestäkin mukava hurauttaa avomerelle -ja vuoron peruuntuessa Vikingin kyytiin pääsisi samasta terminaalista...

Sinällään on ehdottoman hieno ja tärkeä asia, että Skattan terminaali lopultakin korjataan -sillehän ei varmaan ole sitten -80-luvun puolenvälin tehty oikeastaan mitään. Toivottavasti myös Viking pystyy markkinoimaan "Estrellansa" Helsingille ensisijaisesti matkustaja-autolauttana eikä rahtialuksena, jolloin alus saisi jatkaa keskustasta Vuokin valmistuttuakin, eikä remonttia olisi tehty turhan takia... 8)

Olli Tuominen:
Helsingin Sanomien paperiversio kertoo, että Katajannokan matkustajaterminaalin laajennus on saavuttanut harjakorkeutensa.

Artikkelista saksittua:
"Matkustajaterminaalin laajennus on edennyt harjakorkeuteen.
Laajennus varmistuu joulukuussa. Laajennusosaan tulevat uusi matkustajahalli ja sen sisään rakennettavat maihinnoususillat.
Laajennuksen kokonaiskustannukset ovat noin kahdeksan miljoonaa euroa."

als:
Siitä tulee todellakin hieno, sillä jos oikein ymmärsin, se matkustajahalli tulee jatkumaan melkein laivan kylkeen asti isoine ikkunoineen. Se olisi jo todella iso plussa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta