Merenkulku > Muu merenkulku

Bruttorekisteritonneista...

(1/1)

Kapteeni:
Terve

Kiinnostaisi kovasti tietää,  miten bruttorekisteritonnit oikein lasketaan.  Onko se eräänlainen tilavuusmitta alukselle, sillä sitä käytetään usein kuvaamaan aluksen kokoa (satamaksujen laskutusperuste..). Ja miten se poikkeaa joskus kahden sisaraluksen kohdalla huomattavasti toisistaan.
Tästä käy hyvänä esimerkkinä vanhat viikkarin sotaratsut Turella ja Rosella. Faktaomfartygin mukaan Turella Brt on 10604 ja Rosellan 16830!!! Onko Rosella todellakin paperilla n.1,6 kertaa suurempi kuin Turella alkuaikoina??? Ja Onko ReBa:n brt vielä todellakin 13878. Miten se voi olla pienempi kuin Rosella???

Voisko joku hieman valaista tyhmää....

wirrankoski:
En ala nyt tässä asiaa kertomaan, se löytyy mistä tahansa merenkulun tietokirjasta, mutta bruttoREKISTERItonnejahan ei enää ole olemasskaan, vaan pelkästään bruttoTONNEJA, "uuden" Oslon sopimuksem mukaisesti. Sama koskee myös laivan netto-tonneja. Nämä uudet brutto- ja nettotonnit eroavatkin sitten melkoisesti vanhoista mitoista - kuten olette varmaankin havainneet...
Rami

Heikki Helen:
Ainakin mun sivuilla on mainituista aluksista seuraavat tiedot:

Fantaasia : 16630 gt
Rosella : 16850 gt
Regina Baltica : 18345 gt

...eli ei siinä Rosellan ja Fantaasian välillä suurta eroa ole!

Kapteeni:
että laskentatapa on muuttunut...se selittääkin sitten ton muutoksen........(tyhmä sai taas kuulla ansionsa mukaan ja lähteekin tästä sitten kirjastoon...)

Promate:
Ensinnäkin täytyy todeta että aluksen mittaaminen on varsinaista salatiedettä ja vaikka sitäkin on tullut luettua niin jätän mielelläni sen homman kommentoimisen aluksen mittaajille...jos haluat perehtyä mittaamiseen,kirjastoon vain ja kaivat esiin vaikka Helge Jääsalon "Merenkulku lainsäädäntö",sieltä sitä tiheää pränttiä löytyy sivutolkulla.

Aluksia mitataan eritavoin erillaisten hyötyjen saamiseksi,ja vetoisuus erot sitten koostuvat eri tavoin mitatuista tiloista.
Esim.lastiloihin voidaan laskea jotain tiloja tai sitten ei,riippuen siitä onko tarvetta "kasvattaa kapasiteettia" ,joka tapahtuu tietenkin erillaisten maksujen kohoamisien kustannuksella.
Voi olla myös tarvetta vetoisuuden pienentämiseen.

Kaiken kaikkiaan,aihe on laaja ynnä raskas käsiteltävä....siis eikun kirjastoon.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta