Boluda Towage Finland (oli: Arctia Karhu)

Aloittaja Jonne Vaalama, 15.07.2012, 07:12:33

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Louhenkin runko taidettiin tehdä ulkomailla. Halvempaahan se on, eikä Ugilla välttämättä ole riittävästi terästuotantokapasiteettia rungon koontiin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Ja toisaalta onhan se niinkin, että jos rakentamalla runko ulkomailla ja varustelemalla Suomessa saadaan edes osa töistä kotimaan on se parempi kuin että koko urakka menee ulkomaille...

Tuomas Romu

Toisaalta Arctechin tällä hetkellä rakentama "vinomurtaja" on hyvä esimerkki siitä, että aina rungon hankinta ulkomailta ei mene suunnitelmien mukaan. Lohkothan tuotiin lopulta proomulla Kaliningradista Helsinkiin koottaviksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Arctia Karhun esite Kemin sataman sivuilla.

Itse odotin dieselsähköistä voimansiirtoa, mutta tuossa on näemmä pääkoneina kaksi Wärtsilän 9L20 -myllyä ja mekaaninen voimansiirto Rolls-Roycen CP-ruoripotkurilaitteille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Miikka Ylikoski

Kemin sataman kotisivuilta löytyy esite satamajänmurtaja-/satamahinaaja-/saattohinaaja-/öljyntorjunta-alus NB Karhusta suunnittelun yhtenä lähtökohtana olleiden jäänmurtospeksien kanssa. Sormet ja varpaat ristiin, että alus tulee soveltumaan kaikkiin sille tarkoitetuihin tehtäviin, varsinkin kun konetehoa ei sille tuon enempää siunaantunut tulevan toiminta-alueen Kemi-Tornion vaikeat jääolosuhteet huomioiden.

http://www.keminsatama.fi/media/files/karhuesite-2.pdf

Pekka Laakso

#35
"Kemin Karhu" lasketaan Arctian mukaan vesille tänään Riikassa. Myöhemmin runko tullaan hinaamaan varusteltavaksi Uuteenkaupunkiin, jossa mm. sen ohjaamo asennetaan paikalleen. Koeajovalmis se olisi ensi kesänä.

http://arctia.fi/Etusivu?id=102&uid=1049

Laajempi versio:
http://arctia.fi/sivu.php?id=102&uid=1050&aid=2
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Pientä päivitystä uudisrakenteen etenemisestä:

Arctian uutinen

Hieno juttu, että Kemin Karhu jää vain aluksen projektinimeksi.  :)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalle Kiirala

No mitäs hienoa siinä on hyvä nimihän se on Kemiä kotisatamanaan pitävälle satamahinaajalle. 

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Kiirala - 31.07.2014, 20:06:02
No mitäs hienoa siinä on hyvä nimihän se on Kemiä kotisatamanaan pitävälle satamahinaajalle.
Jos Marinetrafficia on uskominen, nimi tulee olemaan yksinkertaisesti "Kemi".
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#39
Arctian tiedote:

"
Uusi jäänmurtaja sai nimen Ahto 


13.8.2014 



Suomen jäänmurtolaivaston uusin tulokas sai nimen Ahto. Arctia Karhu Oy:n omistama uusi satamajäänmurtaja kastettiin 13.8.2014 Uudessakaupungissa. Noin 40 metriä pitkä ja liki 13 metriä leveä Ahto avustaa jatkossa talvimerenkulkua Perämeren kaarella Kemin ja Tornion satamissa. Alus soveltuu hyvin myös saattohinauksiin ja se tullaan varustamaan öljyntorjuntalaitteistoilla."


Lisää linkin takaa:
http://arctia.fi/sivu.php?id=102&uid=1126&aid=54

Laajempi versio:
http://arctia.fi/sivu.php?id=102&uid=1127&aid=53
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Ahto lähti 14.8. aamulla koeajolle ja palasi illalla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Timo Lehtinen

Tosta Ahdosta tulee mulle mieleen Tallinnan sataman luotsiveneet, nimihän on AHTO 24 ja vastaavat. Tahallista vai tahatonta?
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pekka Laakso

Sattumaa oletettavimminkin. Kuten toisaalla kirjoitin, olihan nimi Ahto annettu jo jäänmurtajalle Mauri Sariolan 70-lukuisessa Susikoski-dekkarissaankin.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Ahto saapui illalla Rauman telakan altaaseen. AIS:ssa on edelleen maininta "seatrial".
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Ahto piipahti vielä Rauman-keikan jälkeen Ugissa, mutta viimeisin AIS-osuma muutaman päivän takaa sijoittaa sen Pohjanlahdelle matkalla Kemiin.

Kemin vanhat hinaajat Ulla ja Jääsalo ovat siirtyneet Arctia Karhu Oy:n rahtaukseen, kertoo Kemin satama.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.