Ravintolalaiva Kimalle lähellä upota Tampereella

Aloittaja Juha Pitkänen, 08.06.2018, 18:11:29

« edellinen - seuraava »

Juha Pitkänen


Mikko-Oskari Koski

Taisi Kimalteen taru myös kelluvana juottolana loppua tähän sankkaukseen.
https://yle.fi/uutiset/3-10244906

Aluksellahan on sinällään kunniakas menneisyys. Alun perin se rakennettiin Fredriksstadissa vuonna 1946 Myrvold-nimiseksi vuonolaivaksi, jonka toimintafunktio oli enemmän rahti- kuin henkilökuljetuspainotteinen. Muistan nähneeni laivasta joskus kuvan, jossa sillä roudattiin lampaita, sittemmin matkustamoiksi muutetut kaarevat ylärakenteet toimivat noihin aikoihin sääsuojina.
Vuoksenniska oy osti laivan Jussarön kaivostoimintojensa yhteyslaivaksi joskus -50-60-lukujen vaiheessa, jolloin nimeksi tuli Jussarö. -67 alus myytiin Rautakorvelle Helsinkiin, tämä muutti sen ainakin suunnilleen sen näköiseksi, millaisena se koko matkustajalaiva-aikansa tunnettiin. Nimi Terhi 2, jonka Rautakorpi alukselle antoi, kelpasi myös Raimo Östermanin Meribussille, jonka väreissä alus hoiti lähinnä Turun virkistysalueiden Vepsän, Maisaaren, Pähkinäisten ja Nötön liikennettä vuodesta -78 johonkin -90-luvun alkupuolelle asti. Merikelpoisena Terhi 2 oli aina ensisijainen lähtijä, kun Nötöseen asti piti mennä, näitä keikkoja tosin oli vain kahdesti viikossa.
Kimalteena alus risteili ensin Lahdessa ja sitten Virroilla -onko muitakin järvimatkailukokeiluja ennen Tampereen alennusvaihetta raflana ollut, kertokoon joku aiheeseen paremmin perehtynyt.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Eipä loppunutkaan, tuntuu Kimalle yhä kelluvan.

Toisaalla oli puhetta vartiomoottoriveneestä vesibussiksi muutetusta Terhistä, ja joku mainitsi sen päätyneen Meribussille. Näin ei ole, vaan Rautakorvelta Meribussille matkannut Terhi oli tämä kakkonen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sven Liljeström

Muistan nuorempana istuneeni perheineni sen kyydissä Rautakorven liikenteessä
Kauppatorilta Sipoon Kaunissaareen.
Ennätinkin jo ihmetellä, minne alus yhtäkkiä hävisi.
Nyt asia siis selvisi. Kiitos.
Kun näistä rannikkolaivoista tuli puhe, niin tietääkö kukaan, minne Rautakorven
Standard 2 joutui?
Oli mm. käytössä Korkeasaaren lautan lisälaivana "ruuhka-aikoina".


Tapio Väyrynen

Muistan itsekin Terhi 2:n ja ihmettelin minne se hävisi Kolera-altaasta.
Lisäksi Standart 2, missä se on nykyisin.

Entä 70-luvulla valmistunut King. Oli nopea kulkuinen noin 23 solmua, ei kuitenkaan kovin paljon matkustajapaikkoja. Onko siitä tietoä. Rautakorven alus sekin ja ajoi mm. Kaunissaareen.

Mika Honkonen

Lainaus käyttäjältä: Tapio Väyrynen - 30.04.2025, 09:27:37 Muistan itsekin Terhi 2:n ja ihmettelin minne se hävisi Kolera-altaasta.
Lisäksi Standart 2, missä se on nykyisin.

Entä 70-luvulla valmistunut King. Oli nopea kulkuinen noin 23 solmua, ei kuitenkaan kovin paljon matkustajapaikkoja. Onko siitä tietoä. Rautakorven alus sekin ja ajoi mm. Kaunissaareen.

Tarkoitatko tätä king:ä

IMO   8134998
MMSI   230112360
Call sign   OG8391

On tällä hetkellä Helsingissä.
Oli talvella Tallinnassa ja lähti sieltä jossain vaiheessa maaliskuuta. Ilmeisesti palasi suoraan Helsinkiin
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Tapio Väyrynen

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 30.04.2025, 19:36:38 Tarkoitatko tätä king:ä

IMO   8134998
MMSI   230112360
Call sign   OG8391

On tällä hetkellä Helsingissä.
Oli talvella Tallinnassa ja lähti sieltä jossain vaiheessa maaliskuuta. Ilmeisesti palasi suoraan Helsinkiin

En tätä uudempaa Kingiä.

70-luvulla oli myös King. Yksikerrosta ja olikohan aurinkokansi. Siitä ei tosiaan enää näy kuvia missään, eikä tietoja. Matkustamossa oli esimerkiksi nopeusnäyttö. Meni  Kaunissaareen nopeammpin kuin perinteiset alukset.

Sven Liljeström

Tuskin kuitenkaan tarkoitatte sitä "Kingiä", joka oli rakennettu Porvoossa 1947?
Se hoiti 1950 -60 luvuilla reittiliikennettä kesäisin Helsingin Pohjoisrannasta
Sipoon saariston isompien saarien ns. yleisiin laitureihin, (Allmän brygga)
Pysähdyttiin mm. kahdessa laiturissa Mölandetissa ja Granössä, päätepaikkanaan
Norrkullan pesionaatti?.
Alkuperäinen varustaja möi aluksen J. Rautakorvelle 1960 - luvulla kun liikenne
arvatenkin vain kesäkautena muuttui kannattamattomaksi.


 

 

Tapio Väyrynen

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 02.05.2025, 10:07:08 Tuskin kuitenkaan tarkoitatte sitä "Kingiä", joka oli rakennettu Porvoossa 1947?
Se hoiti 1950 -60 luvuilla reittiliikennettä kesäisin Helsingin Pohjoisrannasta
Sipoon saariston isompien saarien ns. yleisiin laitureihin, (Allmän brygga)
Pysähdyttiin mm. kahdessa laiturissa Mölandetissa ja Granössä, päätepaikkanaan
Norrkullan pesionaatti?.
Alkuperäinen varustaja möi aluksen J. Rautakorvelle 1960 - luvulla kun liikenne
arvatenkin vain kesäkautena muuttui kannattamattomaksi.


 

 

En sitäkään. Tämä nykyinen King on kolmas King niminen laiva.
Royal linellä 80-vuotispäivä 12.5.
Siellä voisi kysyä, jos heillä joku muistaisi.

Tämä toinen King on tehty 70-luvulla ja aika paljon Queenin näköinen, mutta lyhyempi.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 29.04.2025, 14:25:15 Kun näistä rannikkolaivoista tuli puhe, niin tietääkö kukaan, minne Rautakorven
Standard 2 joutui?




Alus on ollut jossakin pohjoisessa, olisiko ollut peräti Rovaniemellä ja sittemmin Kemissä. Se oli myynnissä Huutokaupat.comillakin.

Oheisessa jutussa on kuvakin:
https://yle.fi/a/3-8924890
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Tässä mainittuun kalustoon kuuluu ilmeisesti myös Kimalle. Voi olla jopa niinkin, ettei siihen muita aluksia kuulukaan -vesialukset ja rakennelmat on toki kiintoisa ilmaus, mikä saattaa viitata jopa jhonkin sellaiseen, joka ei edes kellu. Mainittu yritys sattuu kuitenkin olemaan sama, joka ainakin tuon taannoisen sankkauksen aikaan mainittiin Kimalteen omistajaksi.

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Viranhaltijat/Kiinteistoumljohtaja/Tampereen_kaupungin_ja_Ruokalaiva_Oyn_va(432002)

Entisen Standard 2:n ura Kemissä päättyi konkurssiin, mutta tarkemmat tiedot esimerkiksi ajankohdasta puuttuvat. Tämä lienee tuorein alusta koskeva tieto:

https://huutokaupat.com/kohde/3717487/ulosmitattu-ravintolalaiva-utmatt-restaurangbat
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950