Tallinkin laivavuokrauksia

Aloittaja Janne Koskinen, 05.07.2022, 17:27:07

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Jotenkin luulen, että jos joku yrittäjä haluaisi jonkun laivan Tallinkilta vuokrata Välimeren liikenteeseen, niin Superfast IX tai Romantika olisivat paljon potentiaalisemmat kuin Silja Europa. Toki SE olisi saattanut irrota halvemmalla kuin kumpikaan noista.

Ilves Valta

Huhut toisaalla internetissä väittävät, ettei Irish Ferries olisi kiinnostunut jatkamaan James Joycen (ex-Star) rahtausta alkuperäisen 20 kuukauden sopimuksen jälkeen. Jos näin on, niin laiva palaisi Tallinkin käsiin jo ensi kuussa. Toki Tallinkin onneksi ex-Star on varmasti helpoin varustamon "tarpeettomista" laivoista ulosrahdattavaksi, mutta tuskin vielä yhden laivan palaaminen työttömäksi Tallinnassa riemunkiljahduksia herättää.

Niklas Mäntykoski

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 07.01.2025, 19:51:01 Huhut toisaalla internetissä väittävät, ettei Irish Ferries olisi kiinnostunut jatkamaan James Joycen (ex-Star) rahtausta alkuperäisen 20 kuukauden sopimuksen jälkeen. Jos näin on, niin laiva palaisi Tallinkin käsiin jo ensi kuussa. Toki Tallinkin onneksi ex-Star on varmasti helpoin varustamon "tarpeettomista" laivoista ulosrahdattavaksi, mutta tuskin vielä yhden laivan palaaminen työttömäksi Tallinnassa riemunkiljahduksia herättää.
Eiköhän tuo Spirit of Britainin edullinen vuokraus ja mahdollinen osto edullisemmin vaikuttanut siihen että Star palaa tallinkille ja toki on huhuttu että vuokraavat myö Spirt of France:n jolloin irlannin reiteillä jäisi vielä lisää laivoja

Lasse Mäkinen

James Joyce on menossa Damenin telakalle Dunkerqueen Ranskaan josta tiettävästi palaa itämerelle ja huhujen mukaan Tallinkille Paldiski-Kapellskär reitille. Jos pitää paikkansa niin saa nähdä kuinka pitkäaikainen ratkaisu tämä on.

Lasse Mäkinen

James Joyce on aloittanut paluumatkan "kotiin" eli määränpäänä Tallinna. Ilmeisesti sieltä menossa vielä Luonnonmaalle telakkaan varusteluun ja saanee vielä uutta väriä pintaan sekä samalla vanhan Star nimensä takaisin (ja oletettavasti Eestin lipun?).

Tallink tosiaan ilmoittanut, kuten toisessa ketjussa sanottiinkin, että Star korvaa Paldiski-Kapellskär reitillä sekä Sailorin (jolla jonkin tietojen mukaan konemurheita..) että Regal Starin ja jää toistaiseksi ainoaksi laivaksi reitille. Aikataulu muistuttaa Turun reittiä eli 2h kääntö molemmissa päissä jolloin pärjätään yhdellä laivalla.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Lasse Mäkinen - 24.01.2025, 22:47:43 James Joyce on aloittanut paluumatkan "kotiin" eli määränpäänä Tallinna. Ilmeisesti sieltä menossa vielä Luonnonmaalle telakkaan varusteluun ja saanee vielä uutta väriä pintaan sekä samalla vanhan Star nimensä takaisin (ja oletettavasti Eestin lipun?).
Ohitti sunnuntaina vähän puolen yön jälkeen Skagenin kärjen, ja alustava saapumisaika Tallinnaan olisi maanantaina iltapäivällä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Nimi muuttui AIS:ssa eilen Star I:ksi ja siirrettiin Viron lipulle. Mahtaako nimen kanssa olla sama kuin Victoria I:n kanssa, että rekisterissä oli jo samanniminen alus ja nimeen lisättiin sen takia tuo roomalainen numero?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Hannu Sarell

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 29.01.2025, 10:50:05 Nimi muuttui AIS:ssa eilen Star I:ksi ja siirrettiin Viron lipulle. Mahtaako nimen kanssa olla sama kuin Victoria I:n kanssa, että rekisterissä oli jo samanniminen alus ja nimeen lisättiin sen takia tuo roomalainen numero?
Stareja löytyi pikaisesti hakemalla ainakin kaksi, toinen tankkeri ja toinen konttilaiva. Olisi joukkoon yksi matkustajalaivakin sopinut. Eipä paljon sekaantumismahdollisuutta. Turun saaristossahan ajoi kaksi Stella-nimistä yhteysalusta. Siinä jo olikin sekaantumismahdollisuus. Nyt toisen nimi on telakoinnin jälkeen Jurmo.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 29.01.2025, 13:34:08 Stareja löytyi pikaisesti hakemalla ainakin kaksi, toinen tankkeri ja toinen konttilaiva. Olisi joukkoon yksi matkustajalaivakin sopinut. Eipä paljon sekaantumismahdollisuutta. Turun saaristossahan ajoi kaksi Stella-nimistä yhteysalusta. Siinä jo olikin sekaantumismahdollisuus. Nyt toisen nimi on telakoinnin jälkeen Jurmo.

Siis nimenomaan Viron rekisterissä on ollut aiemmin sääntönä, että kahdella virallisessa rekisterissä olevalla aluksella ei saa olla samaa nimeä - vaikka toinen olisi 10-metrinen työvene ja toinen 200-metrinen tankkeri. Tallinkin Victoria oli rakennusaikana pitkään pelkkä Victoria, kunnes I piti lisätä sen nimeen ennen valmistumista juuri tämän takia.

Vastaava sääntö on ollut myös Ruotsissa, mutta siellä siitä on tiettävästi luovuttu. Siellä tätä sääntöä kierrettiin lisäämässä virallisen nimen loppuun "af (kotipaikka)".
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petteri Lyysaari

Olenkin ihmetellyt Ruotsin veneiden suurta määrää "af (kotipaikka)"- päätteellä. Tämä selvittää senkin arvoituksen...

Hannu Sarell

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 30.01.2025, 09:18:04 Siis nimenomaan Viron rekisterissä on ollut aiemmin sääntönä, että kahdella virallisessa rekisterissä olevalla aluksella ei saa olla samaa nimeä - vaikka toinen olisi 10-metrinen työvene ja toinen 200-metrinen tankkeri. Tallinkin Victoria oli rakennusaikana pitkään pelkkä Victoria, kunnes I piti lisätä sen nimeen ennen valmistumista juuri tämän takia.

Vastaava sääntö on ollut myös Ruotsissa, mutta siellä siitä on tiettävästi luovuttu. Siellä tätä sääntöä kierrettiin lisäämässä virallisen nimen loppuun "af (kotipaikka)".
Mitenkäs tuo sitten alun perin oli pelkkä Star? Samalla nimellä ei voi olla kahta rekisteröityä laivaa, koskeeko siis ettei voi olla kahta Virossa rek. laivaa? Muutenhan tuo mahdoton homma, jos annat laivalle nimen vaikka Okloi ja myöhemmin naapurimaassa pannaan sama nimi käyttöön. On saman nimiset taas.

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 30.01.2025, 18:17:58 Mitenkäs tuo sitten alun perin oli pelkkä Star?
Tässä välissähän Viron lipulle on voinut tulla toinen laiva nimeltä Star, minkä vuoksi alkuperäinen olisi nyt pitänyt nimetä Star I:ksi (mutta tämä on puhdas arvaus).

Lisäksi syy voi olla myös muu kuin varsinainen lippumaa: kun Galaxystä tuli Galaxy I, kerrottiin Tallinkin jossain somesisällössä syyksi se, että laiva rekisteröitiin Kyprokselle vaikka liputettiinkin Latviaan, ja Kyproksen rekisterissä oli jo yksi Galaxy. Starin tapauksessa voi olla kyse samanlaisesta himmelistä.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 30.05.2025, 16:28:45 Romantikan Algerian-kuvio on hieman erikoinen – rahtaaja on Algerian valtion omistama uusi varustamo, joka alkaa kilpailla Algerian valtion jo omistaman Algerié Ferriesin kanssa. Miksi, ja miten kauan tällainen himmeli tulee kestämään? (Tai no, olihan Puolassakin kaksi kilpailevaa valtion lauttafirmaa, jotka vuosikymmenien jälkeen ilmoittivat tänä vuonna viimein yhdistymisestä).

Voi olla, että aiemman toimijan luottokelpoisuus paattejaan vuokralle antavien varustamojen silmissä oli mennyt. Toisaalta olisi perin omituista, jos nämä eivät selvittäisi uudenkin rahtaajan taustoja.
Joka tapauksessa Tallinnan konttorissa ollaan varmasti helpottuneita, että Romsku ei enää loju Paljassaaressa laituria kuluttamassa, vaan tekee töitä jollekin sellaiselle taholle, joka todennäköisesti on ainakin aluksen edellistä rahtaajaa luotettavampi vuokranmaksaja.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Niklas Mäntykoski

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.06.2025, 00:33:48 Voi olla, että aiemman toimijan luottokelpoisuus paattejaan vuokralle antavien varustamojen silmissä oli mennyt. Toisaalta olisi perin omituista, jos nämä eivät selvittäisi uudenkin rahtaajan taustoja.
Joka tapauksessa Tallinnan konttorissa ollaan varmasti helpottuneita, että Romsku ei enää loju Paljassaaressa laituria kuluttamassa, vaan tekee töitä jollekin sellaiselle taholle, joka todennäköisesti on ainakin aluksen edellistä rahtaajaa luotettavampi vuokranmaksaja.
Varmasti ihan hyvä idea tehdä kokonaan ussi yhtiö tuon Algerie Ferriesin laivojen ylläpito skandaalin jälkeen.
Algerie ferriesillä on ollut noiden vuokralaivojen kanssa ongelmia toki sen jälkeenkin jotka toki ovat pääosin johtuneet niiden heikosta kunnosta jo valmiiksi. Ovat vanhalla yhtiöllä joutunut tyytymään jo muualla välimerellä isoihin murheisiin ja usein pitkään seisseisiin vaihtoehtoihin.

Nyt saavat kuitenkin Pohjoisen itämeren vaatimuksin ylläpidetyn modernin laivan ja luultavasti huomattavasti paremman miehistön tallinkilta käyttöönsä.